Vastattu

Mitä tehdä, jos Elisalta ostettu puhelin menee rikki?


Käyttäjätaso 4
Elisalta ostetut matkapuhelimet ja laitteet huollatat kätevästi myymälöidemme kautta. Toimita Elisalta ostamasi, huoltoa tarvitseva puhelin myymäläämme. Myymälästämme laitteet lähetetään huoltoliikkeeseen. Huomioi ennen huoltoon lähettämistä laitteiden takuu, huoltoaika ja hinnat.

Matkapuhelimilla on pääsääntöisesti 24 kuukauden takuu (iPhonella 12 kk), lisälaitteilla takuu vaihtelee 90 päivän ja 12 kuukauden välillä. Tarkista takuuaika saamastasi takuutodistuksesta tai laitevalmistajalta (yli 2 vuotta vanhan puhelimen huollon yhteydessä takuutodistusta ei tarvita). Elisalta ostamasi laitteen takuun saat tarkistettua Oma Saunalahti -palvelusta kohdasta Yleiset > Tilausvahvistukset ja asiakaskirjeet.

Varmuuskopioi laitteesi tiedot ennen huoltoon viemistä, sillä usein laitteen muisti tyhjenee huoltotoimenpiteissä. Puhelimeen joudutaan usein päivittämään uudempi ohjelmistoversio vian korjaamiseksi. Tarvittaessa voit tiedustella vuokralaitetta huollon ajaksi Elisan myymälästä. Vuokralaitteiden vuokra vaihtelee mallikohtaisesti. Vuokralaitteiden saatavuus vaihtelee myymälöittäin.

Lisätietoa löytyy täältä: http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/206/

Lähin Elisan myymälä löytyy täältä: http://elisa.fi/shopit/
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi henko_nen 30 July 2015, 09:35

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Tässäpä ohjetta, jos Elisalta ostettu puhelin menee rikki ja et tiedä miten kannattaa toimia 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Toki voi myös asioida suoraan valuutetun huoltoliikkeen kanssa, jos sellainen on lähempänä. Jää yksi välikäsi pois ja huolto voi tapahtua nopeammin.
Niin, ylipäätään puhelinostoksia tehdessä on hyvä selvittää kuinka se palvelu sitten pelaa jos ja kun puhelimeen tulee vikaa.
Nämä ElisaSopittien myyjät on aivan kädettömiä. Siis heillä ei ole "työkaluja" auttaa ihan oikeasti. Lähettävät puhelimen saatesanojesi kanssa huoltoon ja sitten vielä joudut vuokraamaan korvaavan puhelimen ihan omalla kustannuksellasi. Edes jälkikäteen ei hyvitystä heru.
Kyllä v****taa kun ensin uusi puhelin hajoaa (akku poksahtaa), sitten saat odotella korjausta ja kustantaa itse korvaavan laitteen (enhän minä uutta osta, jos vanha toimisi). Ja vika on puhelimen valmistajassa, ei sinussa. Mutta sinä vaan maksat lisää ja olet silti ilman sitä huolella harkitsemaasi, kovalla työllä ansaitsemaasi ja myyjän maasta taivaisiin kehumaa laitetta.
Toki voit muutaman kympin lisäsatsauksella hommata vakuutuksen tätäkin varten. Mutta miksi hommata vakuutus laitevalmistajan vikojen varalle? Kannataako ostaa sitten koko laitetta?

Eihän tämän tosiaankaan näin pitäisi mennä, mutta näin se vaan menee...ainakin täällä Elisalla. 😠
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Nämä ElisaSopittien myyjät on aivan kädettömiä. Siis heillä ei ole "työkaluja" auttaa ihan oikeasti. Lähettävät puhelimen saatesanojesi kanssa huoltoon..


Elisa ShopItissa on tosiaan töissä myyjiä, eihän heidän työhönsä ja ammattitaitoon mitenkään voi kuulua puhelinten korjaus. Heidän asiakaspalvelu mainitsemastasi tilanteessa on juuri se, että he lähettävät sinun puhelimesi sinun puolestasi huoltoon, jossa on asiaan koulutetut henkilöt puhelintasi korjaamassa. Voisit toki itsekin lähettää sen puhelimesi sinne huoltoon, mutta olet ilmeisesti päättää käyttää tässä Elisan sinulle tarjoamaa veloituksetonta palvelua.


Kyllä v****taa kun ensin uusi puhelin hajoaa (akku poksahtaa), sitten saat odotella korjausta ja kustantaa itse korvaavan laitteen (enhän minä uutta osta, jos vanha toimisi). Ja vika on puhelimen valmistajassa, ei sinussa. Mutta sinä vaan maksat lisää ja olet silti ilman sitä huolella harkitsemaasi, kovalla työllä ansaitsemaasi ja myyjän maasta taivaisiin kehumaa laitetta.


Ymmärrän toki tuohtumuksesi, mutta taidat olla nyt sekoittanut aika lailla asiat. Elisa on myyjä, ei laitteiden valmistaja. Ei ole siis Elisaa syyttäminen, jos puhelin hajoaa. Se on laitevalmistajan vastuulla, jos laitteessa on vika. Laitevalmistaja tarjoaakin usein takuun juuri näitä vikoja varten.

Joku vuokraa itselleen korvaavan laitteen huollon ajaksi, toiset ei. Suurimmalla osalla taitaa kyllä löytyä jokin varapuhelin jostain ihan omastakin takaa. Elisan tarjoama mahdollisuus varapuhelimen vuokraukseen on minun mielestäni enemmänkin vain hyvää palvelua, eikä rahastusta. Miksi Elisan pitäisi antaa sinulle ilmaiseksi puhelin lainaan, kun sinun puhelimessasi on ilmennyt vika?

Toki voit muutaman kympin lisäsatsauksella hommata vakuutuksen tätäkin varten. Mutta miksi hommata vakuutus laitevalmistajan vikojen varalle? Kannataako ostaa sitten koko laitetta?

Eihän tämän tosiaankaan näin pitäisi mennä, mutta näin se vaan menee...ainakin täällä Elisalla. :@


Laitevalmistajan tarjoama takuu kattaa valmistuvirheet, vakuutus kattaa sitten enemmänkin omista mokista aiheutuneita vahinkoja. Kaksi eri asiaa siis (jälleen), jotka tässä taidat sekoittaa keskenään. Vakuutuksen ottaminen on aina oma valinta, itse ainakin olen päätynyt ottamaan erillisen vakuutuksen kovalla työllä ja raadannasta hankkimalleni kalliille puhelimelleni. Toki myös kotivakuutus kattaa osan itseaiheutetuista puhelimen rikkoutumisista.

Helpottaa ehkä siihen ärsytykseenkin, jos selvität faktat, ettei tule suotta raivottua väärille tahoille ja vääristä syistä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15
Suomessa kuitenkin on MYYJÄLLÄ suurin vastuu tuotteiden virheistä. Takuu on vai plussaa. Kannattaa lukea: http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/#3

Voi sanoa, että ei ollenkaan helposti ymmärrettävä asia. 😞 Itsekään ei suoraan ymmärrä.
Käyttäjätaso 7
Suomessa kuitenkin on MYYJÄLLÄ suurin vastuu tuotteiden virheistä. Takuu on vai plussaa.

Tämä on ihan totta. Kaikkein ensinnä tämä pitäisi saada menemään myyjien omaan kaaliin - ihan turhan usein elektroniikanmyyjät ohjaavat näissä asioissa suoraan valmistajan/maahantuojan pakeille, vaikka se saattaisi vaatia asiointia ulkomaille.

Mutta pitää myös muistaa, että kaikki viat eivät ole valmistusvirheitä. Takuu saattaa joskus kattaa myös jonkin verran tällaisia vikoja. Ja sitten on ne viat, jotka menee ihan käyttäjän/omistajan omaan piikkiin.
Jep. Faktat on tiedossa 🆒

Myyjillä ei ole "työkaluja" palvella paremmin. En siis mitenkään aliarvio tai syytä myyjiä. Heille ei ole vaan annettu mitään muuta mahdollisuutta kuin lähettää laite huoltoon. Ei mahdollisuutta antaa korvaavaa laitetta tai vaihtaa vaikka akkua ehjään tms.

Kuulutan siis myyjäliikkeen vastuuta asiassa. Jos jotain myy, niin sitten pitää myös hoitaa "jälkipyykki" aivan samalla vastuulla kuin tavara olisi itse tehty. Jos K-kauppa myy jotain viallista/pilaantunutta , se korvataan heti. Annetaan vastaava tuote anteeksipyyntöjen kera välittömästi. Eli lähetellä "huoltoon" ja syytellä valmistajaa, vaikka vika varmasti siellä onkin. Ja kauppiaskin saa varmasti lopulta korvauksen asiasta "tehtaalta". Mutta asiakas saadaan heti "hoidettua". Se on sitä asiakaspalvelua. Nyt Elisa (ja moni muukin isompi ketju) pesee kätensä asiassa. Luulisi olevan paukkuja vaatia valmistajilta vaikka ne varapuhelimet. Toiset hoitaa homman fiksummin (varmaankin sitten omaan piikkiin). Tämmöisillä isolla operaattoreilla on niin isot linjat, että pienen ihmisen käytännön ongelmat ohitetaan olan kohautuksella.
Eli kannattaa miettiä maksaako sen kympin enemmän, jos saa parempaa ja vastuullisempaa palvelua jostain paikallisesta pikkuliikkeestä.
Tämän Elisan tason "palvelun" saan vaikka tilaisin puhelimen eBaystä.
Tällaisen takuukorjaukseenkin kattava vakuutus on olemassa (toki korvaa muutakin). Toisaalta sinulla useinmiten on jo se kotivakuutus, joka korvaa sellaiset yllätykselliset vahingot, tippumiset, kastumiset ym. Mutta tällaisia takuukorjauksien vuokrakuluja ei sitten kotivakuutukset korvaa tai jäävät omavastuun alaisiksi.

PS. kannataa lukea pariinkin kertaan ennenkuin ottaa hernettä nenään 🆒
Käyttäjätaso 7
aivan samalla vastuulla kuin tavara olisi itse tehty. Jos K-kauppa myy jotain viallista/pilaantunutta , se korvataan heti. Annetaan vastaava tuote anteeksipyyntöjen kera välittömästi. Eli lähetellä "huoltoon"

Miten lähetät huoltoon mädän tomaatin?

Jos ostat kännykän citymarketista, niin eiköhän sen takuuasiat mene suunnilleen samalla tyylillä kuin Elisallakin. Ei ne cittarin palvelutiskillä ala mitään osia vaihtamaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toiset hoitaa homman fiksummin (varmaankin sitten omaan piikkiin). Tämmöisillä isolla operaattoreilla on niin isot linjat, että pienen ihmisen käytännön ongelmat ohitetaan olan kohautuksella.
..Eli kannattaa miettiä maksaako sen kympin enemmän, jos saa parempaa ja vastuullisempaa palvelua jostain paikallisesta pikkuliikkeestä.
Tämän Elisan tason "palvelun" saan vaikka tilaisin puhelimen eBaystä.


Käytätkö nyt viestissäsi edelleen siis esimerkkinä omaa puhelintasi, jossa ilmennyt takuunalainen ongelma?

Jos laitteessa ilmenee vika, jonka laitteen valmistaja on lupautunut/velvoitettu korjaamaan, niin ei niitä viallisia osia voi siinä myymälässä käydä oikein kukaan vaihtamaan, vaikka osaamista ja työkalutkin löytyisi tiskiltä. Tilanne on täysin sama, oli sitten kyseessä "iso operaattori" tai jokin "pieni ja sympaattinen kivijalkapuoti". Jos joku myymälässä sinulle sen poksahtaneen akun nyt menisikin peräänkuuluttamallasi palvelualttiudella vaihtamaankin, niin siihen sitten myös samalla raukeaisi valmistajan myöntämä takuu sille laitteellesi. Sen jälkeen saisit korjauttaa kaikki mahdolliset viat tulevaisuudessa omasta pussistasi.
Käyttäjätaso 1
2krt tässä kuussa vienyt puhelimen huoltoon elisalle ekalla kerralla en saanut laina puhelinta. Puhelin tuli huollosta takaisin samoilla vioilla kun sinne mennessä. Tänään uudestaan elisa kauppaan jossa käskettiin suoraa mennä samsungin liikeeseen jos haluaa huollon ajaksi laina luurin koska "meillä ei anneta laina puhelimia" eipä antanut samsungikaan. valitettaessa asiasta ja tylystä palvelusta minulle kerrotiin että elisa ei ole vastuussa noin niinkun mistään tässä asiassa että hoida sinä maksava asiakas homma samsungin kanssa 😃 melkein kuukausi ilman puhelinta ja laskut pyörii ja kukaan ei ota vastuuta tai edes pahoittele että puhelin tulee huollosta takasin samoilla vioilla kun sinne vietäessä. asikas palvelusta lyödään vaan samsungin asiakas palvelun linkki tiskiin :D
Onko tosiaan asian laita niin että vien puhelimeni huoltoon niin elisalla ei anneta huollon ajaksi toista puhelinta vaan tämäkin olisi laite valmistajan vastuulla joskaan hekään eivät anna huollon ajaksi vaihto puhelinta. joka paikkassa kyllä sanotaan että "teksiviesti tulee sitten kun huolto on valmis"
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toisinaan Elisan liikkeistä löytyy tällaisia ns. vuokrapuhelimia, jollaisen voi sitten halutessaan vuokrata itselleen siksi aikaa, kun oma puhelin on huollossa. Näiden vuokrapuhelimien saatavuus on aina tilanne- ja myymäläkohtaista.

Elisahan ei itse korjaa puhelimia, vaan se tarjoaa asiakkailleen ainoastaan palvelun, joka asiakkaiden puolesta toimittaa heidän puhelimensa niille kuuluvaan huoltoon. Toki aina voi itsekin puhelimensa sinne huoltoon suoraan toimittaa, eikä tarvitse käyttää siinä Elisaa välissä.

Itse henkilökohtaisesti en ole sitä mieltä, että Elisan tulisi tarjota kaikille puhelimia siksi aikaa, kun heidän omat puhelimensa ovat huollossa. Ehkä jokin puhelinvalmistaja voisi tarjota sellaista palvelua, joka tarjoaisi aina puhelimen lainaan huoltojen ajaksi. Se olisi jo kieltämättä hyvä etuus! Puhelimen myyjälle se kyllä kävisi aika kalliiksi, jos se tarjoaisi kaikille toisen puhelimen huoltojen ajoiksi..

EDIT; Nykyaikana onneksi suurin osa taitaa kyllä löytää aina jonkinlaisen puhelimen itselleen jostain lainaan, jos oma puhelin poissa käytöstä. Puhelimia kun löytyy jo lähes kaikilta, ja useimmilla taitaa olla muutama vanhakin puhelin sinne jonnekin laatikon pohjalle lojumaan. Ei siis muuta kuin kyselemään ystäviltä, sukulaisilta ja tuttavilta 🙂
Käyttäjätaso 1
Toisinaan Elisan liikkeistä löytyy tällaisia ns. vuokrapuhelimia, jollaisen voi sitten halutessaan vuokrata itselleen siksi aikaa, kun oma puhelin on huollossa. Näiden vuokrapuhelimien saatavuus on aina tilanne- ja myymäläkohtaista.

Elisahan ei itse korjaa puhelimia, vaan se tarjoaa asiakkailleen ainoastaan palvelun, joka asiakkaiden puolesta toimittaa heidän puhelimensa niille kuuluvaan huoltoon. Toki aina voi itsekin puhelimensa sinne huoltoon suoraan toimittaa, eikä tarvitse käyttää siinä Elisaa välissä.

Itse henkilökohtaisesti en ole sitä mieltä, että Elisan tulisi tarjota kaikille puhelimia siksi aikaa, kun heidän omat puhelimensa ovat huollossa. Ehkä jokin puhelinvalmistaja voisi tarjota sellaista palvelua, joka tarjoaisi aina puhelimen lainaan huoltojen ajaksi. Se olisi jo kieltämättä hyvä etuus! Puhelimen myyjälle se kyllä kävisi aika kalliiksi, jos se tarjoaisi kaikille toisen puhelimen huoltojen ajoiksi..

EDIT; Nykyaikana onneksi suurin osa taitaa kyllä löytää aina jonkinlaisen puhelimen itselleen jostain lainaan, jos oma puhelin poissa käytöstä. Puhelimia kun löytyy jo lähes kaikilta, ja useimmilla taitaa olla muutama vanhakin puhelin sinne jonnekin laatikon pohjalle lojumaan. Ei siis muuta kuin kyselemään ystäviltä, sukulaisilta ja tuttavilta :)


Asia hoidettu elisan kanssa vaikka ei kovin helppoa ollutkaan mutta kun sai yhteyden oikeisiin ihmisiin alkoi asia rullautumaan ja asia hoidettin hienosti elisan puolelta loppujen lopuksi.
ja itsellä ei ole vanhoja puhelimia kaapeissa tai laatikoissa koska vaihtoväli on itsellä noin 1-2vuotta joten vanhasta puhelimesta saa ylensä vielä mukavasti omiaan takaisin jälleenmyymällä.
itse ei ole tarvinnut moneen vuoteen huollataa puhelinta ja viimeksi kun olen huollattanut oli vielä käytäntö että sai jonkun puhelimen huollon ajaksi jolla pystyi soittamaan.
Entäpä, jos laite on jo ns kolmannen osapuolen käsissä.
Päteekö esim alkuperäisen ostajan lisäturva? (semmoisiakin kai ainakin oli?)
Jos tulee takuukorjauksen tarve
-kuinka todistetaan takuun olevan voimassa?
-entä, tarvitseeko todistaa omistussuhde ko puhelimeen?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Entäpä, jos laite on jo ns kolmannen osapuolen käsissä.
Päteekö esim alkuperäisen ostajan lisäturva? (semmoisiakin kai ainakin oli?)
Jos tulee takuukorjauksen tarve
-kuinka todistetaan takuun olevan voimassa?
-entä, tarvitseeko todistaa omistussuhde ko puhelimeen?

SquareTrade protection planista voit lukea tarkemmin tämän sivun kautta :)

Takuukorjaukseen ja omistajuuden todistamiseen käy kopio osto-/takuukuitista, mikäli laite on luottokaupalla hankittu (eli maksat osissa) tai verkosta kertamaksulla ostettu, niin laitteen todistuksen löydät OmaElisasta
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Takuukorjaukseen ja omistajuuden todistamiseen käy kopio osto-/takuukuitista, mikäli laite on luottokaupalla hankittu (eli maksat osissa) tai verkosta kertamaksulla ostettu, niin laitteen todistuksen löydät OmaElisasta


Mistä löytyy kuitti, jos laite on ostettu käteisellä Elisashopista? Kotoa kuittikansiosta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Takuukorjaukseen ja omistajuuden todistamiseen käy kopio osto-/takuukuitista, mikäli laite on luottokaupalla hankittu (eli maksat osissa) tai verkosta kertamaksulla ostettu, niin laitteen todistuksen löydät OmaElisasta


Mistä löytyy kuitti, jos laite on ostettu käteisellä Elisashopista? Kotoa kuittikansiosta?

Toivottavasti juurikin näin säilöttynä 🙂