Kysymys

Miten aiheeton sopimus irtisanotaan heti nyt?

  • 26 huhtikuu 2010
  • 17 kommenttia
  • 1184 katselukerrat

Saunalahden lipevät puhelinmyyjät olivat onnistuneet kauppaamaan sairaalle vanhukselle jopa kaksi (!) uutta matkapuhelinliittymää, olemassa olevan määräaikaisen (ei irtisanottavissa kesken kauden) Sonera-sopimuksen lisäksi! Sopimukset ovat olleet epämääräisiä suullisia, vanhus ei myönnä mitään sopimuksia tehneensä saati allekirjoittaneensa. SIM- kortteja ei löydy mistään, niitä ei ehkä ole koskaan posti tuonut. Maaliskuussa onnistuin toisen näistä sopimuksista irtisanomaan, mutta tätä toista, josta ei edes löytynyt asiakasnumerolla mitään tietoja asiakaspalvelun koneelta (kuukausimaksujen lasku vanhukselle oli saapunut viime viikolla), ei suostuttu lopettamaan ilman asianomaisen läsnäoloa (hän makaa sairaalassa toisella puolella Suomea). Edes ei suostuttu lähettämään asianomaisen kotiin irtisanomisilmoitusta allekirjoitettavaksi. Mitä minun on tällaisen mielivallan edessä tehtävä, miten tämä on mahdollista Suomessa? Täysin epämääräisiä sopimuksia voidaan hämärästi "solmia" yksipuolisesti, mutta irtisanottua niitä ei saa. Anteeksipyyntöjä tai kuluttamani ajan korvaamista lienee turha odottaa. Ei Robinson-palvelukaan ketään soittamasta estä ja Väestörekisteristä saa henkilötiedot. Lukeeko näitä kukaan? Mitään asiakaspalvelua kummoisempia puhelinnumeroita en löydä. Netissä asiointi onnistuu vain Saunalahden asiakkailta, jollainen en ole (enkä varmasti tule olemaankaan).  😠 😠 😠

17 kommenttia

Hei,

liittymän irtisanominen henkilöasiakkaille onnistuu puhelimitse tai sähköpostitse.
Irtisanomisen on aina tultava omistajalta, kuten kaikki muutkin muutospyynnöt koskien liittymää.
Omistaja voi nykyisin valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioita kirjallisesti tai puhelimitse.

Asiakaspalvelun numero on 09-4243 0456 ja sähköisesti yhteydenoton voi laittaa osoitteesta http://saunalahti.fi/asiakaspalvelu/

Irtisanomista varten ei ole olemassa valmista lomaketta, joka voitaisiin postittaa asiakkaalle, josta johtuen asiakaspalvelu ei ole sitä voinut postittaa.
Mielenkiintoista olisi tietää, miten Saunalahti voi todistaa liittymäsopimuksen olemasssaolon, kun sellaista ei koskaan ole edes tehty. Jokatapauksessa yksi ihminen ei missään tapauksessa ole tehnyt kahta sopimusta. Vaikka jätettäisiin määräaikainen Sonera-liitymä huomiotta, se on jo kolmas. Soneran numero Saunalahden olisi samalla pitänyt siirtää oman liittymänsä käyttöön ja hoitaa Soneran lopetus, mutta niin ei ole tapahtunut. Eikö sopimusten kaupittelijoilla ole minkäänlaisia eettisiä sääntöjä? ???
Hei,

asiakkaillamme voi olla halutessaan useita sopimuksia, mutta tietenkin tämä riippuu aina asiakkaasta.
Puhelimitse tehty liittymä on yhtä sitova kuin liikkeessä. Tilauksen edetessä tarkistetaan aina asiakkaan tiedot, jonka jälkeen liittymä toimitetaan.
Tilauksesta lähetetään myös tilausvahvistus, josta ilmenee tilattu tuote sekä mitä pitää tehdä, jos liittymää ei haluakkaan.

Jälleenmyyjillämme on ohjeet siitä mitä myyntitilanteessa tulee käydä ilmi ja miten pitäisi toimia. Valitettavasti virheitä ohjeista huolimatta tapahtuu.
Asiakaspalvelumme kautta voi esimerkiksi välittää palautteen myyjästä, joka menee sitten myyjälle asti, jotta toiminta olisi jatkossa asiallista kaikkien kohdalla.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Hei,

asiakkaillamme voi olla halutessaan useita sopimuksia, mutta tietenkin tämä riippuu aina asiakkaasta.
Puhelimitse tehty liittymä on yhtä sitova kuin liikkeessä. Tilauksen edetessä tarkistetaan aina asiakkaan tiedot, jonka jälkeen liittymä toimitetaan.
Tilauksesta lähetetään myös tilausvahvistus, josta ilmenee tilattu tuote sekä mitä pitää tehdä, jos liittymää ei haluakkaan.

Jälleenmyyjillämme on ohjeet siitä mitä myyntitilanteessa tulee käydä ilmi ja miten pitäisi toimia. Valitettavasti virheitä ohjeista huolimatta tapahtuu.
Asiakaspalvelumme kautta voi esimerkiksi välittää palautteen myyjästä, joka menee sitten myyjälle asti, jotta toiminta olisi jatkossa asiallista kaikkien kohdalla.



Ympäripyöreää höpinää. Jokainen varmasti tietää että nämä "puhelinmyyjät" tekevät rahaa provikkapalkalla, joten siinä vaiheessa kun löytyy mahdollisuus kasvattaa provikkaa niin tottakai sen hyväksi tehdään melkein mitä tahansa, ja tietenkin niin että yritään olla jäämättä kiinni.

Turha mielestäni puhua "sattuu virheitä" kun kaikki tietää mistä oikeasti on kysymys.
Kunhan sen liittymän olisi myös voinut lopettaa puhelinsoitolla hetipaikalla mutta nämä sitovuudet näyttävät menevän niin, että vain asiakas sidotaan. Miksi minun pitäisi uskoa että tämä asiakas on sopimuksen tehnyt? En tiedä, mihin tilausvahvistukset on joutuneet, ainoastaan laskut on löytyneet. Kunhan nyt vain lopetatte sen liittymän, jonka asiakanumerolla kirjoitan niin ettei minun enää koskaan tarvitse kuulla tästä mitään eikä maksaa mitään, kiitos! Lienee mahdollista että sotun perusteella etsitään soittokohteita, joiden vastustuskyky on rajoittunut. Kuluttaja-asiamies lienee minun seuraava soittokohteeni.


Hei,

asiakkaillamme voi olla halutessaan useita sopimuksia, mutta tietenkin tämä riippuu aina asiakkaasta.
Puhelimitse tehty liittymä on yhtä sitova kuin liikkeessä. Tilauksen edetessä tarkistetaan aina asiakkaan tiedot, jonka jälkeen liittymä toimitetaan.
Tilauksesta lähetetään myös tilausvahvistus, josta ilmenee tilattu tuote sekä mitä pitää tehdä, jos liittymää ei haluakkaan.

Jälleenmyyjillämme on ohjeet siitä mitä myyntitilanteessa tulee käydä ilmi ja miten pitäisi toimia. Valitettavasti virheitä ohjeista huolimatta tapahtuu.
Asiakaspalvelumme kautta voi esimerkiksi välittää palautteen myyjästä, joka menee sitten myyjälle asti, jotta toiminta olisi jatkossa asiallista kaikkien kohdalla.



Ympäripyöreää höpinää. Jokainen varmasti tietää että nämä "puhelinmyyjät" tekevät rahaa provikkapalkalla, joten siinä vaiheessa kun löytyy mahdollisuus kasvattaa provikkaa niin tottakai sen hyväksi tehdään melkein mitä tahansa, ja tietenkin niin että yritään olla jäämättä kiinni.

Turha mielestäni puhua "sattuu virheitä" kun kaikki tietää mistä oikeasti on kysymys.


Itse asiassa todella moni SL:n jälleenmyyjä tekee työtään ICT-alan työehtosopimuksen mukaisella kiinteällä tuntipalkalla tällä hetkellä, ja laadunvalvonta on todella tiukkaa. Väärinkäytöksiä sattuu edelleen, mutta käsittääkseni ovat reilusti vähenemään päin olleet jo jonkin aikaa. Tässä tapauksessa (niinkuin et tehnytkään) on turha syyttää Saunalahtea operaattorina tällaisesta toiminnasta, kyse on aina yksittäisestä henkilöstä. Vastaavaa on tapahtunut aina, kaikkien operaattoreiden jälleenmyyjillä, puhumattakaan muiden tuotteiden telemarkkinoinnista.

Edit:

Itseäni jälleenmyyjänä korpeaa mainitsemasi väärinmyynti, on todella ala-arvoista asiakasta kohtaan. Mainitsematta myöskään jälleenmyyjien mainetta.
Kunka monta eri asiakasnumeroa yhdellä fyysisellä henkilöllä voi Saunalahdella olla, yhden sosiaaliturvatunnuksen takana? Mikseivät kaikki liittymät näy samalla asiakastunnuksella? Mistä voin tietää, ettei parin kuukauden kuluttua jälleen tule uutta laskua uudella asiakasnumerolla? Tähän mennessä niitä on ollut kaksi.

Kunka monta eri asiakasnumeroa yhdellä fyysisellä henkilöllä voi Saunalahdella olla, yhden sosiaaliturvatunnuksen takana? Mikseivät kaikki liittymät näy samalla asiakastunnuksella? Mistä voin tietää, ettei parin kuukauden kuluttua jälleen tule uutta laskua uudella asiakasnumerolla? Tähän mennessä niitä on ollut kaksi.


Käytännössä asiakasnumeroiden määrä on rajaton. Esimerkkinä voisi olla suuri perhe, joka haluaa, että jokaisen perheenjäsenen puhelinlaskut tulevat omana laskunaan. Tässä tapauksessa olisi kaikilla liittymillä eri asiakkuudet, ja sen myötä erilliset laskut. Oma.saunalahti.fi -sivuston tunnukset ovat asiakasnumerokohtaiset.

Kun henkilö, jolla on jo Saunalahdella yksi asiakkuus, tekee tilauksen uudesta tuotteesta, hän voi valita, haluaako sen samalle asiakkuudelle jo olemassaolevan palvelun kanssa (jolloin lasku sekä oma.saunalahti.fi -tunnukset ovat yhteiset), vaiko erilliselle asiakkuudelle.

Yksi sopimus voi olla auki ja laskuttua vain yhdeltä asiakasnumerolta. Jos saisit laskuja kahdelta eri asiakasnumerolta, olisi sinulla oltava kaksi erillistä sopimusta.
Tähän mennessä tämä yhden (1) hengen talous on saanut Saunalahden laskun kahdella (2) eri asiakasnumerolla, liittymäsopimuksia on solmittu nolla (0). Voisitteko pyytää näitä sopimukset tehneitä puhelinmyyjiä soittamaan minulle, jotta voin selvittää mistä tässä on ollut kyse.
Kukin jälleenmyyntifirma selvittänee reklamaatiotapaukset saamalla selville puhelinnumeron henkilölle (tai henkilötunnuksen), jolle on soitettu ja tehty reklamaatioon johtava "kauppa". Parasta siis olla suoraan yhteydessä aspaan, eiköhän asia selvinne sitä kautta, vaikka on ollut hankaluuksia aiemmin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Sellainen myös tuli tässä mieleen, että järjestelmän ei pitäisi hyväksyä sopimusta ilman muodollisesti oikeaa henkilötunnusta. Tämä rajaa rajaa vaihtoehdot kolmeen:
a) järjestelmässä on ollut vika.
b) jälleenmyyjällä on ollut henkilötunnus tiedossa jo valmiiksi, eli asiakkaalla on ollut aikaisemmin sopimus Saunalahdella.
c) jälleenmyyjä on saanut henkilötunnuksen tilauksen yhteydessä.

Sellainen myös tuli tässä mieleen, että järjestelmän ei pitäisi hyväksyä sopimusta ilman muodollisesti oikeaa henkilötunnusta. Tämä rajaa rajaa vaihtoehdot kolmeen:
a) järjestelmässä on ollut vika.
b) jälleenmyyjällä on ollut henkilötunnus tiedossa jo valmiiksi, eli asiakkaalla on ollut aikaisemmin sopimus Saunalahdella.
c) jälleenmyyjä on saanut henkilötunnuksen tilauksen yhteydessä.


Aivan. Itse en ole puolentoista vuoden aikana huomannut yhtään tilausta menneen läpi ilman täsmäävää henkilötunnusta, vaan tilaus kaatuu jo järjestelmään kirjattaessa hetun ollessa vähänkin väärin.

Aivan. Itse en ole puolentoista vuoden aikana huomannut yhtään tilausta menneen läpi ilman täsmäävää henkilötunnusta, vaan tilaus kaatuu jo järjestelmään kirjattaessa hetun ollessa vähänkin väärin.


Tapsukka on oikeassa.

Koska ihan jokaiselle tilaukselle tehdään VRK- ja luottotarkistukset, ei tilaus menisi läpi niin, että henkilön nimi- ja osoitetiedot eivät täsmäisi henkilötunnukseen. Nämä tilaukset päätyvät virheeseen, josta tilaajalle lähtee tiedoksi kirje. Käytännössä siis, mikäli tilaus on toimittunut, on siinä pakko olla oikea henkilötunnus.
Kyse on nyt siitä, että miksei sairaan vanhuksen kiusaaminen voi päättyä tähän paikkaan ja siitä pidän kiinni. Luulin asian onnistuvan jonottamisen jälkeen yhdellä puhelinsoitolla. En tiedä, mistä puhelinjälleenmyyjä on henkilötunnuksen mahdollisesti saanut, väestörekisteristä ei taida saada kuin osoitteen (eikä tulevaisuudessa tämän henkilön kohdalla sitäkään). Saunalahden vanha asiakas hän ei ollut. Koetan selvittää, kiitos vihjeistä. Saunalahdelle on reklamoitava sopimuksen olemassaolosta, onko sellaista?
Hei,

asian tiimoilta suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluun niin, että omistaja on siinä vieressä.
Tällöin asiakaspalvelija voi varmistua henkilöstä ja asian hoitaminen onnistuu varmasti myös sinun kanssasi.

Jos sopimus on aiheeton ja myyty väärin perustein laittaa asiakaspalvelija siitä palautteen myyjälle sekä irtisanoo sopimuksen.

Asiasta voi tehdä myös halutessaan kirjallisen reklamaation.
Reklamaation voi lähettää osoitteeseen reklamaatiot@saunalahti.com
Reklamaatioissa käsittelyaika taitaa olla tällä hetkellä 1-2 viikkoa, joten soitto asiakaspalveluun on nopeampi tapa asia hoitaa.
Mitäs jos kuitenkin on käynyt niin että mummu/pappa on ollut iloinen kun joku on soittanut??? tulee vanhukselle jotain lehtiä???

ei niiitä liittymiä ihan ajankuluksi tehdä. mut hysteerit omaiset on parhaita!! kaksi asiakkuutta kaksi soittoa??

ei se myyjäkään voi meedio olla. jos toinen sanoo joo ja kuullosta täysijärkiseltä niin ok..

jos myyjä tekee liittymän ihmiselle jolla ei kaikki inkkarit enää ole kanootissa niin se on väärin

väitän kuitenkin ettei aina tippuu ole ollut vieressä kun liittymää on tehty..

turha se on operaattoria syyttää..

yksitäisen puhelinmyyjän vika ehkä.

ainatippuu ei ole muutenkaan ihan kartalla kun kuvittelee että väestörekisteristä saa ihmistenhenkilö tiedot..
Tämä asia pitäisi nyt toivoakseni olla loppuunkäsitelty. Eihän Suomessakaan asiakas voi olla se, joka on aina väärässä? Usein kyllä siltä tuntuu. Kokemusta minulla on. Syyttämisestä ei ollut kyse, ainoastaan virheen oikaisemisesta joka lopulta onnistui. Mielestäni en ole hysteerinen mutta tekemistä minulla on ilman tällaisia sählinkejäkin riittävästi. Tämä henkilö on ikäisekseen aivan selväjärkinen ja koettaa yhä huolehtia asioistaan itse.

Väestörekisteristä luovutetaan osoitetiedot, ellei sitä ole erikseen kiellytty. Sillä tavalla setämieskin todennäköisesti saa mainospostia.

Osallistu keskusteluun