Mobylife huoltoraportti

  • 18 heinäkuu 2016
  • 13 kommenttia
  • 1580 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Vialliseksi ilmoitettu puhelimenlaturi takuuhuoltoon Elisan myymälässä. Saatu ilmoitus saapua hakemaan laite huolosta. Huoltoraportissa lukee "Laturissa ei havaittu vikaa." Mielestäni ei tämän kaltainen yhdenlauseen toteamus ei riitä. Haluan ja vaadin että, Elisan yhteystyökumppanit kirjoittavat raporttiin vähintään: Mitä tehty, millä ja miten testattu. Autohuollostakin saa tarkemman kuvauksen huollosta tai siinä tehdyistä toimenpiteistä. Maksoin laskun mutta jäin silti tyhjänpäälle siitä mikä ongelman olisi voinut aiheuttaa. Tiedän ja ymmärrän että, latureista jotka on liimattu kiinni on sangen haastavaa saada mitään irti mahdollisesta ongelman aiheuttajasta. Koen että, minua on kuluttajana ja Elisan asiakkaana vähätelty, eikä ongelmaani oltu suhtauduttu asiallisesti. Odotan seuraavaa kertaa että, laturi aiheuttaa ongelman ja silloin Elisa / Mobylife ovat maksajan roolissa.

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ikävä kyllä jotkin huollot eivät kerro, miten laitetta / tarviketta on huollossa testattu, jos laitteessa ei ole havaittu ilmoitettua vikaa. Mikäli sinulla on huollon "raportti" tallessa, voit ottaa yhteyttä suoraan huoltoon ja tiedustella asiaa heiltä. Viallisten laitteiden osalta huoltoraportissa kuitenkin lukee, mitä laitteeseen on vaihdettu, jotta se on saatu jälleen toimivaksi. Vialliset laturit vaihdetaan aina uuteen, niitä ei lähdetä huoltamaan niiden fyysisen rakenteen vuoksi.

Minkä puhelimen laturista on kyse? Pystytkö testaamaan laturia jollain toisella puhelimella, johon laturi sopii? Pystytkö testaamaan puhelimessasi jotain toista laturia, toimiiko se normaalisti?
Moro! Kyseessä on Nexus 6P: n laturi. Valitettavasti laturia en ole voinut testata toisella puhelimella koska Nexus 6P käyttää usb c: tä latauskaapelinaan. Sain Mobylifeltä vastauksen. Kertoivat testanneensa em. laturin pikalataus ja ns. normaalilatausta toisella Nexus 6P puhelimella - ei ongelmia. Kysymys kuitenkin on: Kuinka vaikeaa tämän tiedon lisääminen huoltoraporttiin olisi ollut? Elisan asiakaspalveluhenkilökuntakin on näiden vajaavaisten raporttien kanssa hieman pulassa, koska heidänkin ainoa tietoa on tämä raporteissa sangen ympäripyöreä vastine huollon toimenpiteistä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eihän se kovin vaikeaa ole. Lisäksi huoltoraportin "vapaa kommentti" kentässä on vähintään riittävästi tilaa moiselle tekstille.

Palaute kannattaa ehdottomasti laittaa suoraan huoltoon. Josko he joskus kertoisivat tarkempaa tietoa näistä "vikaa ei havaittu" -tapauksista.

Elisa voi toki jälleenmyyjänä pyytää huollolta kattavampia raportteja. Elisa ei kuitenkaan voi päättää sitä, mitä huollon tulee raporttiin kirjoittaa. Sen päättää vain ja ainoastaan huolto itse.
Puhelimeni, Sony Xperia Z5 compact meni ensin huoltoon näyttövian takia ei mobylle. Näyttövika kuitenkin uusiutui ja puhelin lähetettiin Mobylifelle näytön vaihtoon. Sieltä palatessa ei mikrofoni toiminut. No eiku takaisin työtakuuseen... mikki vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty..... oletin että puhelin olisi kunnossa mutta ei.. toinen osapuoli sanoo että ihan kuin puhuisin tynnyrin sisältä. Vittu mitä paskaa koko Mobylife, haluan rahat takaisin tästä riemusta...
Mobylife on rahastusfirma. Vein puhelimen huoltoon, palautettiin akun kalibrioinnilla. Toisella kertaa kun vika ei korjaantunut palautettiin latausliittimen vaihdolla, josta sain pulittaa 90e. Vika ei vieläkään korjaantunut ja lähetin sen uudestaan.

Huolto väittää että puhelin toimii normaalisti ja että lataus käynnistyy "pienellä viiveellä". Ennen kolmatta kertaa annoin puhelimen olla latauksessa 20 tuntia eikä mitään elomerkkejä vaikka yritin resetoida volyyminäppäimellä ja lukitusnäppäimellä.

Firma ei suostu maksamaan rahoja takaisin, vaikka heidän omalla sivulla lukee, jos huolto ei korjaa vikaa maksetaan rahat takaisin.

Kyseessä samsung galaxy A3 (2016). Puhelinta olen tämän kuun aikana käyttänyt yhteensä 6 päivää.

Olen ilmoittanut Mobylifeen että otan yhteyden kuluttajaasiamieheen, ei vaikutusta, jatkavat edelleen väittämistä että puhelin kunnossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Moro Jlindfors ja tervetuloa Palstalle! Ikävä kuulla huonoista kokemuksista 😞 Tuossa mikä itselle tuli mieleen, niin kannattaa koittaa (jos et vielä ole koittanut) toista latausjohtoa, itselläni Lenovo Yoga Tab 2 ei suostu lataamaan kuin alkuperäisen johdon kautta, eli noissa voi olla eroja. Kaikki muut laitteet siis latautuu ongelmitta muilla johdoilla ja latureilla, mutta ko. tabletti nirsoilee eikä sille käy kuin tuo jo nyt teipillä korjattu johto
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mobylife on rahastusfirma. Vein puhelimen huoltoon, palautettiin akun kalibrioinnilla. Toisella kertaa kun vika ei korjaantunut palautettiin latausliittimen vaihdolla, josta sain pulittaa 90e. Vika ei vieläkään korjaantunut ja lähetin sen uudestaan.

Huolto väittää että puhelin toimii normaalisti ja että lataus käynnistyy "pienellä viiveellä". Ennen kolmatta kertaa annoin puhelimen olla latauksessa 20 tuntia eikä mitään elomerkkejä vaikka yritin resetoida volyyminäppäimellä ja lukitusnäppäimellä.

Firma ei suostu maksamaan rahoja takaisin, vaikka heidän omalla sivulla lukee, jos huolto ei korjaa vikaa maksetaan rahat takaisin.

Kyseessä samsung galaxy A3 (2016). Puhelinta olen tämän kuun aikana käyttänyt yhteensä 6 päivää.

Olen ilmoittanut Mobylifeen että otan yhteyden kuluttajaasiamieheen, ei vaikutusta, jatkavat edelleen väittämistä että puhelin kunnossa.


Onhan puhelimen laturi ollut mukana tuolla huollossa? Jos ongelma liittyy lataukseen, pitää laturi toimittaa huoltoon myös. Vika voi olla myös laturissa ja/tai latausjohdossa. Jos huoltoon menee pelkkä puhelin ilman laturia, ei huolto pääse testaamaan tuota sinun "kokoonpanoasi" ja sen toimivuutta lainkaan. Heidän laturillaan puhelin saattaa latautua kuten sen pitääkin.

Lainaan keskustelu ketjua hieman, koska asia liittyy tuohon mobylife firman “huoltoon”. Kävipä niin, että nokia 6.1 puhelimen sim tray ei lähtenyt mitenkään auki vaikka kuinka painoi sillä avaimella. Noh elisan liikkeeseen sitä ihmettelemään kävi tie. Eivät saaneet siellä auki, joten puhelin lähetettiin huoltoon. Viikko odotusta ja puhelin noudettavissa. Elisan liikkeessä sanottiin, että sim “kelkka” oli laitettu sisälle väärinpäin ja veloittivat 25€. Noh kokeilkaapa laittaa kelkkaa väärinpäin sisään. Ei nimittäin mene ilman, että jotain hajoaa. Eli tämä mobylife huijaa vai mitä hemmettiä..?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Lainaan keskustelu ketjua hieman, koska asia liittyy tuohon mobylife firman “huoltoon”. Kävipä niin, että nokia 6.1 puhelimen sim tray ei lähtenyt mitenkään auki vaikka kuinka painoi sillä avaimella. Noh elisan liikkeeseen sitä ihmettelemään kävi tie. Eivät saaneet siellä auki, joten puhelin lähetettiin huoltoon. Viikko odotusta ja puhelin noudettavissa. Elisan liikkeessä sanottiin, että sim “kelkka” oli laitettu sisälle väärinpäin ja veloittivat 25€. Noh kokeilkaapa laittaa kelkkaa väärinpäin sisään. Ei nimittäin mene ilman, että jotain hajoaa. Eli tämä mobylife huijaa vai mitä hemmettiä..?

 

Oliko kyseessä siis juuri paketista pois otettu puhelin vai jo aiemmin käytössä ollut laite? Onhan toki mahdollista, että tehtaalla olisi käynyt kasausvaiheessa jokin pieni moka tuon SIM-kortin kelkan kanssa.

 

Aina huoltoon voi reklamoida heidän tekemästään päätöksestä, kuten tuolla jo aiemmin mainitsin. Mikäli sinulla on tallessa tuo huollon antama raportti, pääsee huolto tsekkaamaan, mitä tuolla on tehty ja mikä sen vian on aiheuttanut. Jos kyseessä on ollut aivan tuliterä puhelin, on mielestäni hiukan hassua, että asiakasta laskutetaan viasta, jota hän ei ole voinut aiheuttaa. Tosin tätähän huolto ei voi koskaan varmuudella sanoa.

Elisan liikkeestä ei annettu mitään raporttia puhelinta takaisin haettaessa. Sen huomaan että “kelkka” on vaihdettu uuteen.

Käyttäjätaso 4

Kun myymälästä annetaan takaisin puhelin mikä on tullut huollosta, pitäisi heidän aina antaa se huoltosaate mukaan. Pahoittelut mikäli näin ei ole käynyt :/

 

Käytännössä me aspassakaan ei tiedetä sen tarkemmin kuin asiakaskaan mitä tarkalleen huollossa on tehty. Pyydämme erikseen tarkemmat huoltoraportit sitten suoraan Mobylifeltä, mikäli niille on tarve.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Tuo on ihan oikeusturvan kannalta epäilyttävää, jos huolto ei toimita selosteita työn mukana vaan tekevät sen tarkemmin kertomatta mitä tahansa huoltotoimenpiteitä - ja asiakas maksaa! Sama trendi se tosin tuntuu autohuolloissakin olevan, että marmoritiskillä ei “vaivata” asiakasta teknisillä asioilla tai paljoa muullakaan. Ja jos sattuu kysymään huollosta tarkempia tietoja, niin jotain ylimalkaista todetaan tai pidetään asiakasta tyhmänä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tuo on ihan oikeusturvan kannalta epäilyttävää, jos huolto ei toimita selosteita työn mukana vaan tekevät sen tarkemmin kertomatta mitä tahansa huoltotoimenpiteitä - ja asiakas maksaa! Sama trendi se tosin tuntuu autohuolloissakin olevan, että marmoritiskillä ei “vaivata” asiakasta teknisillä asioilla tai paljoa muullakaan. Ja jos sattuu kysymään huollosta tarkempia tietoja, niin jotain ylimalkaista todetaan tai pidetään asiakasta tyhmänä.

 

Voin työni puolesta kertoa, että huollosta tulee aina dokumentti, jossa on kerrottu tehty työ sekä mahdolliset kustannukset. On sitten ihan eri tarina, luovuttaako jälleenmyyjän edustaja tätä dokumenttia asiakkaalle.

 

Itse annan dokumentin aina asiakkaalle. Myös ihan siltä varalta, jos laitteessa ilmenee jotain normaalista poikkeavaa. Näin asiakkaalla on jotain, jolla osoittaa, mitä laitteelle on tehty aiemmin.

Osallistu keskusteluun