Kysymys

Nettiyhteys pätkii ja on hidas (ADSL-modeemi) Munkassa

  • 17 huhtikuu 2013
  • 9 kommenttia
  • 3061 katselukerrat

Onkohan täällä Helsingin Munkkiniemen alueella jotain ihmeellisiä säätöjä tapahtumassa kun yhteys on pätkinyt useamman kerran pitkin päivää mm ilmoittaen että DSL yhteys ei ole syntynyt ADSL modemista keskuksen suuntaan. Koskaanhan se ei ole ollut speksiensä veroinen  mutta tämä on aika kiusallista..

www.speedtest.net antoi download speediksi 6.38 Mbps ja upload speediksi 0.61 Mbps - revi siitä huumoria. (Näyttävät vaihdelleen puolen vuoden aikana 6 - 10 Mbps download suunnassa)

9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Hei,

koita hard restoida boksi hallinnan kautta http://192.168.100.1

Tarkemmat ohjeet resetoinnista löydät tästä osoitteesta http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/1400.1/elisa-kotiboksin-kayttoohje/9921/reset/

Ellei ongelma poistu ota yhteys tekniseen tukeen.

/p
Mutta kun tämä ei ole mikään kotiboksi vaan Zyxelin ADSL purkki... Ja tänään on pätkinyt taas ihan kiitettävästi.. Itse en ole muutellut mitään pitkään aikaan..
Käyttäjätaso 3
Koita löytää valmistajan sivulta esimerkiksi uusin firmware päivitys.

http://www.zyxel.com/fi/fi/support/support.shtml

Joidenkin vanhempien ADSL modeemien kanssa voi olla "yhteensopivuus" ongelmia... ainakin joskus itsellä ollut...

... ja muistetaan, että elektroniikka voi myös "vanheta" tai siis kulua ja hajota.

Mikään ei ole ikuista ...

PS. Seuraavaan viestiin voisit pistää mikä tyyppinen Zyxelin modemii sieltä löytyy... yleensä malli / tyyppi löytyy modeemin pohjasta.

/p
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jurijuri kirjoitti:

Xyxelin lokeista näkyy joukko tapahtumaa tähän aikaan...Valitettavasti tuo kellonaika on jotain huuhaata.. Pitäisi jostain keksiä miten se asetetaan oikeaksi, mutta kuitenkin...

#

Time

Message

Source

Destination

Notes

1

01/01/2000 22:00:01

Successful WEB login

User:admin

2

01/01/2000 21:59:28

Firewall default policy: IGMP (W to W/PRESTIGE)

172.30.148.62

224.0.0.1

ACCESS DROPPED

3

01/01/2000 21:59:23

board 0 line 0 channel 0, call 25, C01 Incoming Call 1500000

CALL DETAIL RECORD

4

01/01/2000 21:59:23

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

5

01/01/2000 21:59:22

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

6

01/01/2000 21:59:22

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

7

01/01/2000 21:59:16

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

8

01/01/2000 21:59:16

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

9

01/01/2000 21:59:13

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

10

01/01/2000 21:59:13

Router reply ICMP packet: ICMP(Host Unreachable)

192.168.255.1

192.168.255.3

ACCESS PERMITTED

11

01/01/2000 21:59:13

none: UDP

192.168.255.1:53

192.168.255.3:63631

ACCESS PERMITTED

12

01/01/2000 21:59:04

none: UDP

192.168.255.1:53

192.168.255.3:50685

ACCESS PERMITTED

13

01/01/2000 21:58:49

none: UDP

192.168.255.1:53

192.168.255.3:51276

ACCESS PERMITTED

14

01/01/2000 21:58:38

board 0 line 0 channel 0, call 17, C02 Call Terminated

 

 

CALL DETAIL RECORD

Täytyypä kysellä teknisestä tuesta mistä oikein on kysymys. 

Tämmöisen käyttöohjeen löysin. Lieneekö oikea ?

ftp://ftp2.zyxel.com/P-660HW-D3/user_guide/P-660HW-D3_3-40.pdf

Ajanasetus kappaleessa 17.2

PS. Elisan aikapalvelimet ovat ntp1.kolumbus.fi ja ntp2.kolumbus.fi. Suosittelen laittamaan ajan päivittymään internetistä automaattisesti.
Käyttäjätaso 3
Joskus aikoinaan ollut Zyxelin kanssa ongelmia, että kyseinen merkki voi "kätellä" alhaisemman linjanopeuden mitä se kuuluisi olla.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan (toista uudempaa) modeemia.

Epäilen. että  tuo 2006 vuoden modeemi olisi todennäköisesti syyllinen.

/p
Tekninen tuki resetoi keskuksen päässä linjan. Toivomme että tämä softamaailman yleiskorjaus auttaa pidemmäksikin aikaa. 

Samalla löysimme Zyxelistä statuksen joka kertoo että yhteys keskukseen on jonkin verran parempi kuin mitä speedtest.net todistaa.  Tosin nämä luvut eivät ole ihan vielä tuolla full rate liittymän nimellisellä tasolla

Upstream Speed: 819 kbps
Downstream Speed: 12174 kbps
Downstream noise margin vaihtelee  tämän jälkeen välillä 4db - 14db eli ei tämä yhteys kovin tukevissa kantimissa taida kuitenkaan olla.

--

Eikä ollutkaan vaan sama ilmiö tuli jotakuinkin välittömästi uudestaan. Nyt on sitten virallinen vikailmoitus sisällä ja arvio että alkuviikosta pitäisi tulla yhteydenotto.
Käyttäjätaso 3
Kuitenkin suosittelen kokeilemaan toista modeemia... ihan kokemuksesta... voit yllättyä...

/p
Kiitos! Tämä ajan asetus tehty ja helpottaa tulevaa.. Edellyttäen että varsinaisen vian toimivana korjauksena ei ole Zyxelin vahto johonkin uudempaan, mitä en tietenkään vastustaisi.. :) Tuon Zyxelin malli on  jo jäänyt nykytekniikasta jälkeen...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jurijuri kirjoitti:

Eikä ollutkaan vaan sama ilmiö tuli jotakuinkin välittömästi uudestaan. Nyt on sitten virallinen vikailmoitus sisällä ja arvio että alkuviikosta pitäisi tulla yhteydenotto.

Tuo häiriömarginaali tulisi olla vähintään 8 dB , muuten kyllä pätkii millä tahansa modeemilla.

Kerroit tehneesi jo vikailmoituksen , mutta kehottaisin vielä pyytämään kaapeliparin ja/tai DSLAM:n portin vaihtoa. Itselläni on ollut vastaavia vaikeuksia ja em. toimenpiteillä on saatu tilannetta korjattua , ei niinkään modeemin vaihdoilla ja vastaavilla. Toki vähän vanha tuo sinun motu on ja uudemmat ovat laadukkaampia. Itselläni on uusin TeleWell ja siinä on ns. fast retraining eli jos DSL-linja pätkäisee , niin se muodostaa yhteyden uudestaan parissa sekunnissa.

Modeemini tyyppi näkyy allekirjoituksessa  😉

Osallistu keskusteluun