OmaElisa meni sekaisin uudenvuoden 2020 jälkeen.

  • 13 tammikuu 2020
  • 11 kommenttia
  • 614 katselukerrat

Päivää.

 

Mitähän muutoksia Elisa on taas tehnyt, hyvin toiminut Oma Elisa ei enää ole toiminut uudenvuoden jälkeen? Siellä kivasti lasku erääntynyt, eikä sinne pääse. Sopimusta ei voi siirtää, on laajakaistan määräaikainen osamaksusopimus. Vielä viime jouluna laskujen maksu onnistui. Tuntuu, että Elisan palvelut menee vain heikommaksi kokoajan, ainakin yhteydenpidon osalta.

 

Puhelinta ei siis ole, on vain tietokone ja mokkula. Jos olisi, kehotettaisiin varmaan kuitenkin menemään taas OmaElisaan, joka ei toimi. Olen koittanut etsiä Elisan sähköpostiosoitetta, jossa voisi ratkaista asian, mutta sellaista ei kai sitten ole. Lähin Elisan toimipiste on 85 km päässä, käytössä ei ole autoa ja täältä ei bussit kulje. Fillarilla tai taksilla en sinne lähde.

 

Tuntuu, että kaikki yhteydenpito on mennyt nyt tuonne OmaElisaan, jonne ei enää vuodenvaihteen jälkeen tosiaan pääse. Pallukka jää vain pyörimään, koko sivun rakenne on muuttunut ja sivu on ihan hemmetin raksaan tuntuinen. Selain on uusin, minkä netistä tähän sain. Pari viikkoa olen yrittänyt päästä OmaElisaan. Miksi rikotte toimivat systeemit jollain idioottipäivityksillä? Monet sivut kärsivät nykyään huonosta koodaamisesta/koodareista, nyt näköjään tekin. Olisi kiva tietää mitä isoa siellä on päivitetty, ja onko päivitetty, vuodenvaihteen aikana? Haluan edes vastauksen, että onko päivitetty, jos ei muuta haluta sanoa. Kysykää tekniseltä puolelta. Itsellä on ihan sama kokoonpano, eli vika on teidän päässänne, olette rikkoneet joidenkin selaimien tuen nyt kokonaan. Kaikilla selaimilla olen koettanut.

 

Voisiko esim. joku Elisan asiakaspalvelija vastata miten asia ratkaistaan? On aikamoinen lukkotilanne. Kiitos.

 

 

 


11 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Hmmmm….

 

Enpä ole elisalainen ja ei minulla ole Oma Elisa muuttunut ainakaan vuodenvaihteessa.

Voit ottaa yhteyttä Elisan asiakaspalveluun maksutta esim. lähettämällä yksityisviestin tähän osoitteeseen.

@OmaYhteisö-tiimi

Käyttäjätaso 1

Moikka @Tuomo-888 ja kiitos viestistäsi!

 

Tarkentaisitko hieman, millä tavalla OmaElisa ei sinulla toimi? Kun sanoit, ettet pääse sinne lainkaan, niin tarkoitatko, ettet pääse kirjautumaan OmaElisaan sisälle ollenkaan? Ja miltä osin tarkoitat, että sivun rakenne on muuttunut? Koskeeko tämä nimenomaan kirjautumissivua vai mitä osaa?

 

En ole kuullut, että mitään suurempaa päivitystä olisi tehty ainakaan vuoden vaihteessa. Itselläni palvelu toimii edelleen moitteetta, joten sen vuoksi olisikin hyvä saada tarkennusta, mikä osa OmaElisaa sinulla ei toimi, vai eikö palvelu kokonaisuudessaan ole nyt jostain syystä sinulla käytettävissä?

 

Autan mielelläni asian ratkaisemisessa :slight_smile: voisit varmuuden vuoksi käydä lisäämässä asiakasnumeron profiilisii, jos tarvitsee tarkistaa sieltä jotain.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

@Tuomo-888 Mikä käyttöjärjestelmä? Millä selaimilla olet kokeillut (myös versionumerot)? Oletko kokeillut tyhjentää selaimen välimuistia?

 

Itsellänikin OmaElisa toimii täysin moitteetta useammallakin selaimella testattuna. Kaikki toiminnot ovat vanhoilla tutuilla paikoillaan ja toimintojen suorittaminen onnistuu kuten ennenkin. Eli täälläkään päässä ei mitään havaittavia muutoksia ole tapahtunut suuntaan eikä toiseen.

Moi taas.

 

Yritin eilen ja tänään vielä ratkaista asiaa itse, mutta ei onnistunut. Selain on Firefox 72.

Onko tässä nyt taustalla se, että vain “Blink Rendering Engine” on tuettujen joukossa, eli Googlen juttu. Mozillallahan on Gecko. Googlen tuotteita en ole, enkä halua käyttää ollenkaan.

 

Kumma kun, “yhteiso.elisa.fi” toimii edelleen mainiosti. Saman lailla toimi tuo OmaElisa myös ennen vuodenvaihdetta. Tämä ei ole mikään väliaikainen tilanne, vaan sivu on pysyvästi nyt rikki. Sen kertoo jo tämä 2 viikon jakso.

 

Tässä kuvakaappaus, mitä tapahtuu. Sivulle ei siis pääse ollenkaan. Jää vain tämä tilanne, vaikka odottaisin 10 minuuttia. Ylhäälle kuvaan lisätty osoite, jonne selain yrittää. https://postimg.cc/qgFw8MLr

 

Asiakasnumeroa en ehkä saa mistään, koska kaikki laskut ovat sähköisenä, ja palveluun ei pääse. Ainoastaan jos löydän vanhat paperiset sopimuspaperit, se löytyy niistä.

Mielenkiintoinen tilanne. Lisäksi selaimen välimuisti tyhjenee aina, kun selain suljetaan, eli siitäkään ei johdu.

 

Sitten tuli vielä mieleen, että oliko tuo osoite vielä viime vuonna “https://omaelisa.fi/” ?   Muistelen näin olleen, ja nyt se on tuo “https://verkkoasiointi.elisa.fi/”  ?

Tämä voi selittää sen, että nyt se ehkä yhdistyykin eri paikkaan/palvelimelle, jossa on erilaiset systeemit, mitkä ei toimikaan minulla enää.

 

Eli miten saisin laskut jatkossa? Miten saan erääntyneen laskun tiedot esille? Haluaisin tilata jatkossa E-laskun, jotta ei tarvitsisi asioida enää OmaElisassa. Olen käynyt siellä vain laskujen takia. Muut asetukset on siellä kunnossa, ne ehti tekemään vielä 2019. Valitettavasti E-laskukin tarvii sen viitenumeron ym., jota en nyt saa.

 

Eikö täällä pysty keskustelemaan privana jonkun Elisa-asiakaspalvelijan kanssa, sillä tavalla, että uskaltaa antaa vaikka HETUn? Sillä tavalla asian varmaan saisi selväksi, ja maksutiedot esille, jonka jälkeen teen E-lasku muutoksen.

 

Kiitos silti vielä noista ehdotuksista tässä vaiheessa.

 

 

Unohtui vielä:

 

Niin siis aiemmin tarkoitin, että tuo Elisa.fi sivu on myös 2020 muuttunut raskaan tuntuiseksi. Sana on “bloatware”, eli ylimääräistä kikkaretta tungetaan tosi monelle nettisivulle nykyään.

 

Selain antaa tämän USERAGENTin: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:72.0) Gecko/20100101 Firefox/72.0

 

Jos asiakasnumero löytyisi, löytääkö tämä palstan MODEt/tukihenkilöt sen avulla omat laskuni, ain onko HETU välttämätön?  Lisäksi pystyyköhän HETUa edes antamaan tänne, vai onko täällä hyöty siitä 0%?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Sivulle ei siis pääse ollenkaan. Jää vain tämä tilanne, vaikka odottaisin 10 minuuttia. Ylhäälle kuvaan lisätty osoite, jonne selain yrittää. https://postimg.cc/qgFw8MLr

Oletko kytkenyt selaimesta Javascriptin pois päältä? Tai oletko asentanut scriptien suoritusta hallinnoivan lisäosan, kuten esimerkiksi NoScript?

Oma Elisa vaatii, että Javascript tulee olla päällä.

Oma Saunalahteen suoraan kirjautuminen taas vaatii, että Javascript on kytketty pois päältä. Kuitenkin, mikäli Saunalahden asiakkuutesi on käytettävissä Elisa-tunnuksella, Oma Saunalahteen pääsee Oma Elisan kautta, vaikka Javascript olisi päällä.

Tuon unohdin mainita, kaikki Elisan sivuilla olevat JavaScriptit on sallittu. Kokeiltu myös täysin toisella selaimella, jossa ei ole edes tuota JS-estoa koskaan asennettu. Sama homma.

Lisäksi kokeilty tälläkin selaimella, kokonaan JS-estot pois päältä. Ei auta mitään.

Sivu ei vaan lataudu, vaan tuo nyt jo ärsyttävä pallukka jää pyörimään, ajasta ikuisuuteen.

Mitään päivityksiä ei ole tullut käyttikseen, eikä selaimeen, tiedän sen, koska olen estänyt ne automaattiset, ja haen vain itse tarvittaessa. Nyt kokeilin hakea, ei ollut tullut mitään uutta.

Eli johtopäätöksenä, jotain on OmaElisan tekninen tiimi mennyt muuttamaan vuodenvaihteessa. Asiat eivät mene itsestään rikki. Ikävää, että nykyään näyttää siltä, että suositaan vain tiettyjä selaimia, vaikka järjestelmän turvallisuus ja selain olisi turvallinen. Sivujen koodareille annetaan liian vapaat kädet tunkea sinne ylimääräistä kamaa, jotka rikkovat usein tuen, ja kokoajan tarvitaan uutta selainta ym. Jossain vaiheessa mikään sivu ei varmaan toimi enää ilman Chromea. Suunta näyttää jo siltä.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Hei. Mahtavaa iltaa.

Pitihän tuota testata ja näköjään oli laskukin Elisalle aiku. Eräpäivä on tosin 28., mutta pois maksetaan ettei ole tiellä ja unohdu. Minullehan se €9,90 maksetaan 21. päivä. Mutta mutta tulipahan samalla testattua että OmaElisa toimii optimaalisella tavalla. Lasku maksuun heti.

Mikä sinulla oma Elisassa ei toimi? Käytän Chromea 79.0.3945.86.

Hyvä palvelu tämä tuplalaajakaista 50+50 €9,90… Laskut maksan heti ja tulipahan todettua OmaElisan toimivuus. Älä soita asiakaspalveluun, koska saatat joutua puhumaan guruille €2 min. Niin monella se toimii, että missä olisi vika. Kokeilitko toisella koneella? Pouhelimella?

Ratkaise asiasi nopeasti kirjoittamalla viesti @OmaYhteisö-tiimi.

Nyt soi Restrained & Nosferatu feat. Rob GEE - Lack Of Creativity (Radio Edit).

@hpguru 

 

Firefox 72 on, kuten ylhäällä mainittu. Luulen, ettei tätä asiaa saa ratkaistua. Laitoin jo asiakaspalveluun yksityisviestiä, laskun toimittamisesta muuta kautta ja eiköhän se sitä kautta ratkea. OmaElisaan en usko enää pääseväni sisään ollenkaan, ehkä kirjaston koneella jossain voisi koittaa sitten. Täällä ei vain tiedä missä lähin semmoinenkaan on. Mitään asetuksia/käyttispäivityksiä/selaimia ei ole vaihdettu. Sivusto meni aivan itsekseen rikki, alkaen 2020. Puhelinta ei ole, sekin tuolla alussa mainittu. Asiakaspalveluun en olekaan soittamassa. Kyllä sen netissä pitää hoitua.

Jos vielä ehdotatte jotain, niin vastaan jatkossa vain sitten, jos se ehdotus oli ratkaisu asiaan. Odottelen sillä välin AsPan vastausta. Mutta muuten kiitos silti vaivannäöstä ja ehdotuksista kaikille.

Käyttäjätaso 7

Firefox 72 on, kuten ylhäällä mainittu.

Jos vielä ehdotatte jotain, niin vastaan jatkossa vain sitten, jos se ehdotus oli ratkaisu asiaan. Odottelen sillä välin AsPan vastausta. Mutta muuten kiitos silti vaivannäöstä ja ehdotuksista kaikille.

Ihan hyvin toimii meillä Firefox 72.0.1:llä , joten jostakin muusta on kyse. Toivotaan , että aspa keksii mistä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Paha kyllä sanoa mikä tuolla olisi :/ Jos täydentelet profiiliisi tietojasi kuten nimeä, syntymäaikaa ja vaikka kotiosoitteen yksityisiin muistiinpanoihin niin voidaan toki lähteä niillä tiedoilla etsimään ja tutkimaan tilannetta :)

Osallistu keskusteluun