Kysymys

Ongelmana lasku ilman erittelyä

  • 18 maaliskuu 2009
  • 10 kommenttia
  • 1517 katselukerrat

  • Osallistuja
  • 13 kommenttia
Morjens kaikille! Jäipä vaivaamaan se asia, että minun pitäisi maksaa nyt Saunalahdelle sellainen lasku, jonka sisällöstä minulle ei kerrota minkäänlaista erittelyä. Ongelmavyyhti lähti liikkeelle, kun SL-jälleenmyyjäliike sotki asiakasnumerot päin seiniä, ja nyt kun tämä vyyhti on vihdoin saatu pitkän säätämisen jälkeen kuntoon, niin nyt sitten minulle lähetettiin sähköpostitse lasku vanhalla asiakasnumerolla ilman minkäänlaista erittelyä. Oma.saunalahti ei kerro ko. laskusta mitään ja sähköpostiviestissä ei eritellä juurikaan muuta kuin loppusumma ja tilinumero. Onko totta, että en saa mistään maksutta tietooni sitä, mistä palveluista olen nyt maksamassa ja kuinka paljon?

Kehitysehdotus: olisi hyvä juttu, jos tässä sähköisessä laskutuksessakin lähetettäisiin sähköpostiin vaikkapa PDF:nä perinteisennäköinen laskuerittely, niin ei tarvitsisi sikaa säkissä maksaa. Oma.saunalahden laskuerittely on sekava verrattuna perinteiseen versioon ja nytkin kaikki vanhat laskut hävisivät taivaan tuuliin ja tavoittamattomiin, kun oma.saunalahti kadotti kaiken historiatiedon ja näyttää vain uusimman juuri saapuneen laskun. Saunalahden porukka: olisiko tällainen palvelun hienosäätö joskus mahdollinen?

EDIT: näköjään toisessakin ketjussa kaipailtiin pdf-laskua, mutta tuo erittelemättömyyden ongelma on vaivana edelleen.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tietenkin sinulla on oikeus eriteltyyn laskuun. Ota yhteyttä Saunalahden laskutukseen ja pyydä heitä toimittamaan erittely kyseisestä laskusta. Mikäli ei onnistu Saunalahden oma palveluusi tulee Saunalahden toimittaa se sinulle kirjeitse maksutta.
Hei,

Laskun toimitustavat sms tai sähköposti, ovat ilmoituksia Oma.saunalahteen saapuneesta laskusta. Sähköposti sisältää lisäksi maksamista helpottavan virtuaaliviivakoodin (helpottaa huomattavasti mikäli laskua ei makseta oma.saunalahden kautta).
Lasku erittelyineen on toki nähtävissä oma.saunalahti palveluhallinnassa. Tällä hetkellä Oma.saunan erittelyyn liittyvä ongelma on puheluiden suuntautuvuusraportti (yleensä merkityksellinen niille jotka käyttävät 151 tai 152-puheluja), mutta tämä on korjautumassa lähiaikoina, kun oma.saunalahdesta saa/näkee jatkossa saman tietosisällön kuin paperilaskusta.

E-lasku on myös hyvä vaihtoehto. Saat laskun suoraan verkkopankkiisi ja erittelyt ovat samat kuin paperilaskulla.

Käyttäjälle tja:
Jos asiakasnumerosi ovat muuttuneet, niin on aika luonnollista että vanhan asiakasnumeron laskut ovat kiinni sen asiakasnumeron oma.saunalahdessa. - Tämän logiikan muuttaminen ei ole kovin yksinkertaista, mutta vanhoilla tunnuksilla laskut toki on nähtävissä.

Pdf-file sähköpostin liitteenä ei myöskään ole täysin ongelmatonta, eikä ominaisuus tule mahdolliseksi ainakaan heti ensimmäisenä. Toki meillä asia tiedostetaan ja halukkuutta on myös siihen suuntaan että lasku toimitettaisiin "kokonaisena" sähköpostissa (pdf tai jokin muu muoto). Odotetaan että kehitys kehittyy.

Jukka
Käyttäjätaso 2

Pdf-file sähköpostin liitteenä ei myöskään ole täysin ongelmatonta, eikä ominaisuus tule mahdolliseksi ainakaan heti ensimmäisenä. Toki meillä asia tiedostetaan ja halukkuutta on myös siihen suuntaan että lasku toimitettaisiin "kokonaisena" sähköpostissa (pdf tai jokin muu muoto). Odotetaan että kehitys kehittyy.

Jukka


Tähän on pakko kommentoida jonkinlaisena asiantuntijana..

Kyllä sähköpostilasku alkaa sen huonon turvallisuuden takia olla jo vanhentunut. Itse näen, että kun kehitys kehittyy fiksut massalaskuttajat korvaavat sähköpostilaskun muilla - turvallisemmilla - sähköisillä laskutustavoilla.
Käyttäjätaso 4

Hei,

Laskun toimitustavat sms tai sähköposti, ovat ilmoituksia Oma.saunalahteen saapuneesta laskusta.

E-lasku on myös hyvä vaihtoehto. Saat laskun suoraan verkkopankkiisi ja erittelyt ovat samat kuin paperilaskulla.

Jukka



Olisiko mahdollista saada sms ilmoitus haluamaansa numeroon, kun lasku on ilmestynyt oma.saunalahteen, silloinkin kun käytössä on e-lasku? Tuleehan lasku joka tapauksessa oma.saunalahteen.

Käyttäjälle tja: Jos asiakasnumerosi ovat muuttuneet, niin on aika luonnollista että vanhan asiakasnumeron laskut ovat kiinni sen asiakasnumeron oma.saunalahdessa. - Tämän logiikan muuttaminen ei ole kovin yksinkertaista, mutta vanhoilla tunnuksilla laskut toki on nähtävissä.


Asia selvä. Vaikka vanha as.nro siis autioitui eikä siellä näy enää mitään liittymiä tai palveluita, niin jäljellä olevat laskut pompahtelevat kaikesta huolimatta vielä hetken aikaa vanhaan laariin eivätkä tähän "aktiiviseen" oma.saunalahti-tunnukseen. Kiitokset tiedosta, kyllä kai tässä siirtymäajan verran pärjätään näinkin. Olisi tosin loogisempaa, että kaikki laskut tulisivat sinne samaan paikkaan, mihin kaikki palvelut ja sopimukset on (pyytämättä ja vasten tahtoani) siirretty :)

Voihan tuosta laskusivusta oma.saunalahdessa tietysti jokainen itse ottaa arkistokopion virtuaali-pdf-tulostimella, mutta siinä on aina se oma naksuttelunsa ja oma.saunalahteen kirjautumisen vaiva - tämän takia sitä automaattisesti toimitettavaa pdf:ää kaipailin.

Pieni kehitysehdotus vielä päätteeksi: laskuerittelyä on hiukan työlästä selata ja arkistoida nykymuodossaan, kun esim. "Kotimaanpuhelut" -osion tietoja nähdäkseen pitää ensin klikata ko. kategoria auki ja sitten naksutella "seuraava, seuraava, seuraava, seuraava..." kun listaus näyttää vain 20 riviä kerrallaan. Reaaliaikaisesti päivittyvä puheluerittelyosio toimii mielestäni paljon mukavammin, kun se listaa kaiken sisällön yhdelle pitkälle sivulle ja sellaista toimintamallia kaipaisin myös laskuerittelyn yhteyteen, vaikkapa sitten vaihtoehtoisena näkymänä. Miltäs tällainen kuulostaisi?
Mistä Oma Saunalahti -osiosta näkee laskun saldon? Puheluerittely kyllä löytyy, mutta mistä näen esimerkiksi siirretyn datan yms asiat. Siellä näkyy vain puhelut ja viestit, muttei esimerkiksi Internetin käyttöä.

Mistä Oma Saunalahti -osiosta näkee laskun saldon? Puheluerittely kyllä löytyy, mutta mistä näen esimerkiksi siirretyn datan yms asiat. Siellä näkyy vain puhelut ja viestit, muttei esimerkiksi Internetin käyttöä.


Kyllä mulla ainakin näkyy puheluerittelyssä siirretyn datan määrä, kellonaika ja wap/internet sekä vieressä hinta. Tosin mulla on datapaketti jolloin hinta on 0.00 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mistä Oma Saunalahti -osiosta näkee laskun saldon? Puheluerittely kyllä löytyy, mutta mistä näen esimerkiksi siirretyn datan yms asiat. Siellä näkyy vain puhelut ja viestit, muttei esimerkiksi Internetin käyttöä.


Mikäli haluat nähdä siirretyn datamäärän ja sinulla on jokin paketti, näet määrät kohdasta Listaa pakettiminuutit ihan samalla tavalla kuin ylempää painikkeesti Listaus näet ne eriteltynä.

Erittelyssähän taas on otsikkorivi:
PVM  Aika  Numero  Kesto  Siirretty data (kB)  Veroton  Verollinen

Sekä sen alla kaikkien datasiirtojen jälkeen myöhemmin tuo kokoomarivi

Yhteensä      26  243:38:59  1412675  0.000 Eur  0.000 Eur

Tämä esimerkki siis omasta erittelystä datan kohdalta puheliliittymästäni. Tuo 26 tarkoittaa yhteyskertoja ja reilut 243 tuntia on yhteensä yhteyden kestoaika. Kyseessä on siis tämän kuukauden käyttö. Alempana on sitten yhteenveto puheluista erittelyjen jälkeen:

Yhteensä      95  08:24:32  0  0.000 Eur  0.000 Eur


Lopussa onkin sitten kokonaishinta, joka sisältää soitot yritysnumeroihin ja aikuisviihdenumeroihin.... ja palveluviestit yms....  ::)

LASKUTTAMATTA YHTEENSÄ **      238  1412675  ***** Eur  **** Eur

Laskun kokonaishinnan näet sitten lisäämällä tuohon laskuttamatta kohtaan kuukauden perusmaksut.

En oikein tiedä, vastasiko tämä kysymykseesi edes jotenkin, mutta kysy lisää jos ei osunut oikeaan.  ::)
Kiitos, tulihan ne näkyviin 🙂 Hätäilin ilmeisesti liikaa tai jotakin kun ei näkynyt. Nyt selkeni mukavasti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hyvä kun selkis.  🙂