Vastattu

Palaute myyjän käytöksestä

  • 14 marraskuu 2017
  • 5 kommenttia
  • 609 katselukerrat

Olen ollut uskollinen asiakkaanne jo toistakymmentä vuotta, ja tämän päivän tapahtumien perusteella täytyy sanoa, että olen mykistynyt ja pettynyt kuinka huonosti käyttäytyviä myyjiä palkkalistoillanne voi olla. Asioin Salon kauppakeskus Plazan S-marketissa ja kaupan edustalla seisoskeli kaksi myyjäänne. Kauppaan mennessä toinen heistä kysyi, onko minulla aikaa jutella ja vastasin ettei ole. Kaupasta tultuani hain pakettiautomaatista minulle tulleen paketin ja lähdin kävelemään pois kauppakeskuksesta, kun toinen myyjistänne pysäyttää minut ja osoittaa pakettiani tokaisten: "Mitä siinä on?". Hämmennyin ja kysyin anteeksi kuinka, ja tämä juippi intti uudemman kerran "Niin, mitä siinä on?". Miksi ihmeessä henkilökohtaisen postipakettini sisältö kuuluu millään tapaa Elisan myyjälle? Hän ei tervehtinyt, ei pyytänyt anteeksi häiriötä vaan tuimin ilmein vaati saada tietää mitä kannan. En osannut sanoa mitään ja poistuin paikalta. Mitä on tämä tällainen? Ahdistavaa ja moukkamaista. Aion jatkossa karttaa näitä kauppakeskushäiriköitä entistä hanakammin.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi matiaas 20 marraskuu 2017, 14:15

Kiitos palautteesta ja toivotaan, ettei jatkossa tule ikäviä tilanteita. Käymme myyjien kanssa asian läpi.
Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kiitos palautteesta ja toivotaan, ettei jatkossa tule ikäviä tilanteita. Käymme myyjien kanssa asian läpi.
Puhalletaan henkeä tähän keskusteluun. Elisa Shopiteissa käyminen on nykyisin todella rasittavaa. Vein OnePlus 3T-puhelimen takuuhuoltoon Vantaan Jumbon myymälään ja kun tiskillä myyjä sai huoltolähetteen tehtyä alkoi armoton pakkomyynti Elisa Viihteestä. Monta kertaa piti sanoa että EI, en ole kiinnostunut kun katson niin vähän televisiota. Myyjä vain intti ja intti että laitetaan kumminkin ja pari kuukautta ilmaiseksi.. Jouduin lopettamaan keskustelun "ikävällä" tavalla ja poistumaan. Ei ollut kovin hyvä fiilis. Sitten puhelin palautui huollosta ja lähdin sitä hakemaan samaisesta myymälästä. Arvatkaas mitä - taas käytiin sama keskustelu Elisa Viihteestä! Asiakasta ei kuunnella vaan tyrkytetään väkisin tuotteita ja yritetään saada lisämyyntiä asiakkaan todellisia tarpeita kartoittamatta. Elisa Shopit ei ole asiakaspalvelupiste - töissä ei ole tekniikan eikä asiakaspalvelun ammattilaisia vaan kovan myyntikoulutuksen saaneita nuoria jotka on opetettu vain myymään ja päivittämään nykyisiä asiakkaan tuotteita väkipakolla "paremmiksi" ja kalliimmiksi kuuntelematta asiakkaan vastaväitteitä. Pidän Elisan tuotteista ja verkon toimivuudesta mutta vihaan tätä agressiivista myyntitapaa jota Elisalla noudatetaan. En syytä myyjiä, sillä vika ei ole heissä. Heidät on koulutettu tähän. Elisa, panostakaa aitoon asiakaspalveluun ja kouluttakaa myyjänne hieman pehmeämmin arvoin. Näin voisin jonakin päivänä kokea, että Elisa Shopitissa olisi mukava käydä. Nyt meinaan ei kyllä ole.
Käyttäjätaso 1
Itsekkin tulee kaikki operaattorien myyntikojut ohitettua enkä käy shopitissa. Ei vaan jaksa väitellä mitä tarviin ja mitä en.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Elisalla myös Chat-palvelussa yritetään myydä esim. tietoturvaa tai pilvilinnaa.

Olen saanut hyvää palvelua Elisan myymälässä Hallituskadulla. Laajakaista avattiin tarjouksella, modeemi ojennettiin, ja toki Viihdettä tyrkytettiin - mutta sanoin EI. En katso televisiota, enkä halua televisiota, olen elänyt jo hyvästi lähes 4 vuotta ilman sitä televisiota kotona.

Laajakaista avattiin ilman Viihdettä 19,90 euron tarjouksella. Lisää hyvää palvelua sain, kun hinta tippui €0 pysyvästi vuoden 2019 alussa ja Chatissa KAMO Kotikuitu vaihdettiin Taloyhtiö laajakaista kotikuiduksi odottaessa ja yritettiin virusturvaa jälleen tyrkyttää - ja ymmärrettiin EI.

Paras palvelu aina on DNA-myymälässä. Tulen monesti Ratinaan tuhlaamaan aikaa ennen bussia maalle, niin he tulevat kysymään olisitko apua tarvinnut, sanon EI. Kysy jos tulee jotain mieleen. Siinä on hyvää palvelua DNA:lla. Ei tyrkytetä Freedomea, ei virusturvaa, ei mitään.

Ja liittymäkin maksaa vain 6,90 euroa, normaalisti 12,90 euroa.

En minä minnekään toisaalle siirry. Puhelimenkin hain aikoinaan viime vuonna DNA:n myyntipisteestä, paljon parempaa myyntipalvelua kuin Elisalla Ratinassa.

Valikoimakin parempi, kun on Xiaomi. Elisan Ratinassa on kuitenkin hyvä palvelu, ettei todellakaan surkeaa ole, DNA:lla vaan tykkään eniten käydä ja saa kahvia mukaan halutessaan.
Monen nykyaikaisen markkinointitutkijan (esim. Grönroos) mielestä asiakaspalvelua ei tulisi nähdä menoeränä, jonka pitää maksaa itsensä takaisin lisä- ja ristiin-myynnillä, vaan äärimmäisen tärkeänä komponenttina palveluorganisaatiossa, ainoana rajapintana joka on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa päivittäin. Edeltävän kaltainen menettely johtaa juuri näihin huonoihin asiakaskohtaamisiin. Ainoa saatava hyöty on, että viivan alle jäävä summa on helpompi mitata kun aspa tavoitteellisesti myy jotain. Asiakkaan palvelukokemus yms. seikat jotka vaikuttavat yhtiön tulokseen välillisesti ovat paljon vakeampia mittareita mitata ja hahmottaa.

Näitä tunkkaisia oppeja sovelletaan silti Elisalla varsin reippaasti, eli kannattaa äänestää jaloillaan mikäli ei tästä pidä. Monelle nuorelle voi aspa / myyntipesti toki olla hyvä ikkuna myynnin maailmaan, varmasti paksunahkaisuudesta, kuuntelemisen taidosta ja aloitteellisuudesta on hyötyä myös muualla työskennellessä.

Osallistu keskusteluun