Kysymys

Palstan toiminnasta

  • 4 helmikuu 2014
  • 19 kommenttia
  • 3484 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Tietolähde
  • 877 kommenttia
Oletteko huomanneet palstan ELISAlaisten toiminnassa muutoksen, joka siirtää palstan palvelutyyliä puhelinpalvelun tyyliseksi?

Nykyäänhän on hyvin yleistä, että palstalla vastaa asioihin samanlainen tietämätön, joka vastaa puhelinpalvelussakin. Ainoa mitä tämä henkilö pystyy sanomaan/vastaamaan/kirjoittamaan on, että siirrän tämän kysymyksen asiantuntijalle... Ja taas kuluu aikaa palvelun saamiseksi. Lisäksi ovat vastaukset siirtyneet "kahdenvälisiksi", jolloin palstan idea häviää. Samanlaisesta ongelmasta kärsivä ei saakaan enää vastausta ongelmaansa aiempia viestejä selaamalla.

19 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
V12 kirjoitti:
Oletteko huomanneet palstan ELISAlaisten toiminnassa muutoksen, joka siirtää palstan palvelutyyliä puhelinpalvelun tyyliseksi?

Nykyäänhän on hyvin yleistä, että palstalla vastaa asioihin samanlainen tietämätön, joka vastaa puhelinpalvelussakin. Ainoa mitä tämä henkilö pystyy sanomaan/vastaamaan/kirjoittamaan on, että siirrän tämän kysymyksen asiantuntijalle... Ja taas kuluu aikaa palvelun saamiseksi. Lisäksi ovat vastaukset siirtyneet "kahdenvälisiksi", jolloin palstan idea häviää. Samanlaisesta ongelmasta kärsivä ei saakaan enää vastausta ongelmaansa aiempia viestejä selaamalla.

Valitettavasti. Eikä sitä vastuuhenkilöä Viihteestä saa tänne kommentoimaan mitään. Eipä ole Vuorikoskesta kuultu enää mitään  liki vuoteen. Liekö enää edes remmissä?
Käyttäjätaso 3
Huomattu on, samoin se on tullut selväksi että asioita "vaijetaan" kuoliaaksi.

Samaten aikataulua / estimaattia milloin vika korjataan ei saada. Kaikenkaikkiaan Elisan taso on romahtanut kaikilla sektoreilla. Olisi mukavaa saada asiakastyytyväisyys päällikön nimi vai joko hänetkin on yt-saneerattu pihalle?

Koko palsta nykymuodossa on vain huono vitsi, vastauksia ei kuulu tai ne ovat amatöörien vakiovastauksia joilla hankitaan vaan tilastoihin merkintöjä.

Todella valitettavaa kun muistelee mitä elisa oli suuruutensa päivinä, todennäköisesti käy kuten Nokian, myydään pilkkahinnalla ulkomaille.
Käyttäjätaso 3
Onko täällä enään ketään ammattilaista Elisan puolelta, joka ottaisi asioita hoitaakseen tai edes vastaisi Elisaa koskeviin kysymyksiin? 

Asiat roikkuvat kuukausi tolkulla keskeneräisinä, eikä niihin saada ratkaisua, ei aikataulua ei edes vastuuhenkilöä voida nimetä? Näyttää selvältä että "aika hoitaa ne ilman toimenpiteitä"- periaate on kunniassa nyky Elisassa.

Aika onnetonta toimintaa TEKNOLOGIA YHTIÖLTÄ, jos omaa käytössä olevaa tekniikkaa EI HALLITA.

Vaikuttaa siltä, että johtavassa/määräävässä asemassa on henkilöitä, jotka ovat kaupallisen koulutuksen omaavia, mutta tekniikasta eivät ymmärrä enempää kuin se kuuluisa sika puulusikasta?

Vanha totuus siitä että "ekonomin" tulee vältellä "jakoavainta" pitää taas paikkansa, ei tule kuin sutta ja sekundaa!

[Siirretty viesti osaksi tätä ketjua -Rapsi]
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Palsta on keskutelupaikka kaikille Elisan palveluista kiinnostuneille ja niitä käyttäville. Palstalle on rekisteröitynyt vuosien saatossa yli 60000 käyttäjää ja meillä käy kuukausittain satoja tuhansia kävijöitä keskustelemassa ja etsimässä apua erinäisiin ongelmiinsa. Suurin yhteinen tekijä Palstan ja puhelinpalvelun välillä on, että Palstalta tutut moderaattorit tekevät toisinaan vuoroja myös puhelinpalvelun puolella 🙂 Palstan alusta asti moderaattorit ovat olleet asiakaspalvelusta, joskin mukana on vuosien saatossa häärinyt (ja häärii yhä!) myös muita elisalaisia oman työnsä ohessa.

Vuorikoskikin on kyllä yhä remmissä, mutta työn ydinosa hänellä (kuten myös valtaosalla elisalaisten muusta monituhatpäisestä joukosta) koostuu muusta kuin Palstalle vastailusta 🙂 Tiedän kuitenkin hänen lukevan yhä Palstaa, ja me Palstan parissa jatkuvasti pyörivät välitämme säännöllisesti tärkeää tietoa Palstalla käytävästä keskustelusta niin Vuorikoskelle kuin muistakin tuotteista vastaaville, heidän esimiehilleen ja aina Elisan johdolle asti! Se että joku tuotepäällikkö tai liiketoimintajohtaja ei pysty itse vastaamaan kaikkiin aluettaan koskettaviin viesteihin Palstalla ei tarkoita sitä, etteikö moderaattoreiden täällä kertomaa asiaa olisi tarkistettu oikealta taholta 🙂 Meillä jokaisella elisassa on kuitenkin oma työmme ja, jotta homma pyörisi mahdollisimman tehokkaasti, keskitytään täällä asiakaspalvelussa asiakkaiden kohtaamiseen ja auttamiseen, ja muualla esimerkiksi verkon tai tuotteiden kehittämiseen.

Vastaan itse Palstan toiminnasta ja sen myötä luonnollisesti myös siitä, että mahdollisimman moni Palstaa lukeva löytäisi vastauksen kysymyksiinsä - joko muiden käyttäjien kommenteista tai moderaattorien avulla. Todella kurja siis kuulla, ettet Kaitsu2014 ole löytänyt vastausta kysymykseesi. Miten voisimme olla nyt avuksi? 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Onko se nyt aivan mahdoton ajatus, että joku tuotepäällikkö, liiketoimintajohtaja tai verkkovääntäjä antaisi vaikka kerran kuukaudessa tilannekatsauksen. Ei mitään liirumlaarumia eikä ideapalstan "jutellaan, tää on kivaa" -statuksia vaan mitä on tekeillä nyt, mitä seuraavan kvartaalin aikana.

"Palstalle on rekisteröitynyt vuosien saatossa yli 60000 käyttäjää ja meillä käy kuukausittain satoja tuhansia kävijöitä keskustelemassa ja etsimässä apua erinäisiin ongelmiinsa"

Tälle porukalle on siis mahdotonta antaa tilannetasaista ja totuudenmukaista infoa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ja vähän positiivista negatiivisen keskelle.

Ainakin omia ideoitani kuinka Saunalahtea voisi parantaa, on toteutettu Ideapajalla ja osa on työn alla / selvityksessä. En siis ole ideoinut seinille. Siitä kiitos Saunalahdelle.

Ja jollekin toiselle pakko kommentoida: foorumeiden idea onkin, että käyttäjäyhteisö auttaa myös osaamisensa mukaan. Viestejä tulee väkisinkin kun kirjoittelee. Jotkut enemmän, toiset vähemmän.

Nyt ainoa puute mitä toivon on se, että SL kehittäisi liittymävalikoimaa paremmaksi. Ja Elisa voisi tehdä kamon digiboksista virheettömän, nyt esim. Viihde-valikko ei ole laajakuvaformaatissa ja tyyli on kuin 90-luvulta muutenkin palvelussa.

Mikäli jokin asia painaa mieltä niin moderaattoreille voi kyllä heittää viestiä. Olen itsekin tehnyt niin ja saanut nopeaa palvelua liittyi asia Palstaan tai Elisaan/Saunalahteen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Palstalla aloitettu keskustelut ongelmista pitäisi saada ratkaistuakin palstan sisällä. Jos jotain tietoja pitää välittää yksityisesti niin se ok, mutta asian ratkaisu pitäisi olla nähtävissä kaikille, jotta siitä olisi hyötyä muille jatkossa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
hvihavai kirjoitti:
Palstalla aloitettu keskustelut ongelmista pitäisi saada ratkaistuakin palstan sisällä. Jos jotain tietoja pitää välittää yksityisesti niin se ok, mutta asian ratkaisu pitäisi olla nähtävissä kaikille, jotta siitä olisi hyötyä muille jatkossa.

Terävä huomio. Pitäisikö mielestäsi moderaattorin kuitata ratkaisu YV-keskustelun lisäksi myös ketjuun?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
Ja vähän positiivista negatiivisen keskelle.

Ainakin omia ideoitani kuinka Saunalahtea voisi parantaa, on toteutettu Ideapajalla ja osa on työn alla / selvityksessä. En siis ole ideoinut seinille. Siitä kiitos Saunalahdelle.

Ja jollekin toiselle pakko kommentoida: foorumeiden idea onkin, että käyttäjäyhteisö auttaa myös osaamisensa mukaan. Viestejä tulee väkisinkin kun kirjoittelee. Jotkut enemmän, toiset vähemmän.

Nyt ainoa puute mitä toivon on se, että SL kehittäisi liittymävalikoimaa paremmaksi. Ja Elisa voisi tehdä kamon digiboksista virheettömän, nyt esim. Viihde-valikko ei ole laajakuvaformaatissa ja tyyli on kuin 90-luvulta muutenkin palvelussa.

Mikäli jokin asia painaa mieltä niin moderaattoreille voi kyllä heittää viestiä. Olen itsekin tehnyt niin ja saanut nopeaa palvelua liittyi asia Palstaan tai Elisaan/Saunalahteen.

Tuon kyllä huomaa. :smileycry:

Kun vastataan, niin vastataan siihen asiaan, ei vastata vain kirjoittajalle, tyyliin "...joo, mulla kans' sama homma." Mitä tai ketä tuo hyödyttää? Lienee jokin someloginen tapa toimia, että kuvittelee myötäkokemisen poistavan ongelman. Lisäksi palstalla esitetään hyvin paljon sellaisia ongelmia ja kysymyksiä, että tavallisen käyttäjän on ihan turha lähteä niitä kommentoimaan, tyyliin laitteiden tai palveluiden tekniset viat. Tekee vaan itsensä vähän hassuksi, jos ei sitten ole ELISAn edustaja joka esiintyy salanimellä, jolloin tekeekin itsensä aika typeräksi.

Koska pääsemme siitä, että esim. vuosia esiintyneeseen YLE HD kanavan/-ien tekstitysongelmaan tulee jokin muu ratkaisu kuin se, että kokeile ottaa virtajohto hetkeksi irti... :smileyangry:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hyvä kysymys.

Jos yksi kertoo avauksessa, että Yle HD ei näy teksteineen, sinun mielestäsi ei siis kannata kertoa, että minulla myös sama. Eihän tuo kivaa ole, kun sata vastausta minulla myös sama alla. Mutta se saa painetta operaattorille tekemään asialle jotain. Yksi avaus ja kuukausien hiljaisuus ei varmaan hirveästi operaattoria kiinnosta, tuskin edes pitävät vikana koska "satut olemaan nyt yksin tämän kanssa". Onhan tuo parempi kuin että jokainen avaa uuden aiheen :)

Lisättäköön vielä, että tekninenkin neuvonta on ok. Moni tykkää avittaa ihmisiä ja saa mielenhyvää, kun toinen jostain päin Suomea sai asiaan ratkaisun heti eikä kuukausien päästä. Elisan moderaattorit voisivat toki olla aktiivisempia vastaamaan, mutta usein käy niin, että joku muu ehti ensin. Siitä on turha enää samaa toistamaan. Uskoisin, että Elisan kaltaiset "jätit" ovat melko tyytyväisiä, että ihmiset auttavat ilmaiseksi saamatta siitä mitään.

Spotify on ehkä poikkeus. Spotify palkitsee kuukausittain oman fooruminsa aktiiveja (TOP10) kuukausittain esim. Spotify-aiheisilla tavaroilla (kynät, paidat, sateenvarjot, aurinkolasit...) tai ilmaisella musiikilla (Spotify Premium -koodit). Elisalla on siis vielä matkaa tähän systeemiin ja tokikaan ihmiset eivät kirjoittele aktiivisesti foorumeille saadakseen jotain vaan ihan omasta tahdosta ja onhan se nyt kivaa saada jotain takaisinkin vaikkakaan ei pakollista 🙂
Käyttäjätaso 3
Lainaus Norriksen vastauksesta:

"Todella kurja siis kuulla, ettet Kaitsu2014 ole löytänyt vastausta kysymykseesi. Miten voisimme olla nyt avuksi? "

Vastaus:

Jos vaikka saisi ensimmäisenä teidän kanavat näkyviin asentajanne (ulkoistetun) käynnin jälkeen.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Yleinen-keskustelu/Maxisat-munasi-kunnolla/m-p/341753#U341753

Ja sitten kun sen NatGeo kanavan saa taas näkyviin, saisisiko epg:n ja ohjelmat synkronoitua (3kk rikki)

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Yleinen-keskustelu/National-geographic-channel-kaapelin-epg-ei-toimi/m-p/333585#U333585

Katsotaan sen jälkeen muita, kiitos kommentista, miksi siirsit sen etusivulta tänne piiloon katseilta?

Kommentoisitko miten nuo etenevät ja millä aikataululla, tuo kanavien sulkeminen oli törkeätä ja Maxisatin käyttäytyminen ennennäkemätöntä.
hpguru kirjoitti:
Ja vähän positiivista negatiivisen keskelle.

Ainakin omia ideoitani kuinka Saunalahtea voisi parantaa, on toteutettu Ideapajalla ja osa on työn alla / selvityksessä. En siis ole ideoinut seinille. Siitä kiitos Saunalahdelle.

Ja jollekin toiselle pakko kommentoida: foorumeiden idea onkin, että käyttäjäyhteisö auttaa myös osaamisensa mukaan. Viestejä tulee väkisinkin kun kirjoittelee. Jotkut enemmän, toiset vähemmän.

Nyt ainoa puute mitä toivon on se, että SL kehittäisi liittymävalikoimaa paremmaksi. Ja Elisa voisi tehdä kamon digiboksista virheettömän, nyt esim. Viihde-valikko ei ole laajakuvaformaatissa ja tyyli on kuin 90-luvulta muutenkin palvelussa.

Mikäli jokin asia painaa mieltä niin moderaattoreille voi kyllä heittää viestiä. Olen itsekin tehnyt niin ja saanut nopeaa palvelua liittyi asia Palstaan tai Elisaan/Saunalahteen.

Eipä täällä Viihteen asioita ole kehitetty juuri ollenkaan.

Olisiko ollut parempi, jos palstat olisivat pysyneet erillään?

Ja jotkut kirjoittelevat aivan liikaa omista tyhjänpäiväisistä kokemuksistaan asian vierestä ja siten vie koko keskustelun pahasti sivuraiteelle.
Norris kirjoitti:

Vuorikoskikin on kyllä yhä remmissä, mutta työn ydinosa hänellä (kuten myös valtaosalla elisalaisten muusta monituhatpäisestä joukosta) koostuu muusta kuin Palstalle vastailusta 🙂 Tiedän kuitenkin hänen lukevan yhä Palstaa
Olisi se Vuorikoski sitten voinut myös kirjautua Palstalle siellä käydessään.

Viimeisimmän käynnin päivämäärä

?15-05-2013 11:15  Ja kyllä nyt myös jotain olisi voinut kirjoittaakin tämänkin10-04-2013 16:13 jälkeen. ;) 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mitä Papparaisen Vuorikosken kaipuuseen tulee, Palstalla on itse asiassa kuukausittain satoja tuhansia sivunkatesluita ja vain joitakin tuhansia kuukausittain sisään kirjautuvia käyttäjiä. Onni on siis avoin Palsta, jota pystyy lukemaan myös kirjautumatta 🙂

Kaitsu2014:n asiaa saatiin selvitettyä muiden aihetta koskevien ketjujen ja yksityisviestien avulla.

Asioiden ratkomisesta yksityisviesteillä vs. julkinen keskustelu on hyvä aihe! Painin tämän asian parissa itsekin usein. Palsta tosiaan hyödyttää suurta ihmisjoukkoa vain, jos apu mahdollisimman moneen tilanteeseen löytyy täältä julkisista keskusteluista eikä yksityisviesteistä. Jotkut asiat ovat kuitenkin luonteeltaan sellaisia (sopimusta, liittymän omistajuuta, sille aiemmin tehtyjä muutoksia tai vaikka laskutusta koskevia), ettei niiden ratkominen julkisesti ole mahdollista tai elisalaisina emme voi tehdä päätöstä lopputuloksen julkisuudesta asianosaisten puolesta 🙂

Olen ohjeistanut moderaattoreita vastaamaan ketjuun julkisesti yleisellä tasolla niin hyvin kuin se vain on mahdollista. Käytännössä siis avaamaan, mitkä kaikki vaihtoehdot ovat saattaneet johtaa tilanteeseen. Yksityisviesteillä sitten ratkotaan kahden kesken se juuri tällä kertaa käsillä oleva tilanne 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Norris kirjoitti:
Mitä Papparaisen Vuorikosken kaipuuseen tulee, Palstalla on itse asiassa kuukausittain satoja tuhansia sivunkatesluita ja vain joitakin tuhansia kuukausittain sisään kirjautuvia käyttäjiä. Onni on siis avoin Palsta, jota pystyy lukemaan myös kirjautumatta :)

No jestas sentään Norris. :smileygrin:

En minä kaipaa Vuorikoskea yhtään sen enempää kuin sinäkään. Se pointti on , että niillä henkilöillä , jotka täällä Elisan puolesta vastailevat , ei ole valtuuksia sanoa mitään. He vain jaarittelevat jonninjoutavia eli esim. , että "kysellään ja palataan asiaan". No yleensä ei palata.

Siksi olisi toivottavaa , että ne vastuutahot joko antaisivat moderaattoreille tarpeelliset tiedot vastausta varten tai kommentoisivat sitten itse. Nyt vähänkään tulevaisuuden suunnitelmiin tai kustannuksia aiheuttaviin kysymyksiin/parannusehdotuksiin yleensä ei vastausta tule ollenkaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Norris kirjoitti:
Mitä Papparaisen Vuorikosken kaipuuseen tulee, Palstalla on itse asiassa kuukausittain satoja tuhansia sivunkatesluita ja vain joitakin tuhansia kuukausittain sisään kirjautuvia käyttäjiä. Onni on siis avoin Palsta, jota pystyy lukemaan myös kirjautumatta :)

Kaitsu2014:n asiaa saatiin selvitettyä muiden aihetta koskevien ketjujen ja yksityisviestien avulla.

Asioiden ratkomisesta yksityisviesteillä vs. julkinen keskustelu on hyvä aihe! Painin tämän asian parissa itsekin usein. Palsta tosiaan hyödyttää suurta ihmisjoukkoa vain, jos apu mahdollisimman moneen tilanteeseen löytyy täältä julkisista keskusteluista eikä yksityisviesteistä. Jotkut asiat ovat kuitenkin luonteeltaan sellaisia (sopimusta, liittymän omistajuuta, sille aiemmin tehtyjä muutoksia tai vaikka laskutusta koskevia), ettei niiden ratkominen julkisesti ole mahdollista tai elisalaisina emme voi tehdä päätöstä lopputuloksen julkisuudesta asianosaisten puolesta :)

Olen ohjeistanut moderaattoreita vastaamaan ketjuun julkisesti yleisellä tasolla niin hyvin kuin se vain on mahdollista. Käytännössä siis avaamaan, mitkä kaikki vaihtoehdot ovat saattaneet johtaa tilanteeseen. Yksityisviesteillä sitten ratkotaan kahden kesken se juuri tällä kertaa käsillä oleva tilanne :)
Ou jeess!!! 🙂
Käyttäjätaso 3
Olisiko mahdotonta saada myös se ratkaisu näkyviin ketjun päähän?

Nyt moderaattori päättää että asia on ratkaistu, näinhän se asia ei ole jos ongelma on edelleen akuutti ja toimenpiteet sen korjaamiseksi on vasta aloitettu.

Reilumpaa olisi että sekä moderaattori ETTÄ ketjun aloittaja päättäisivät milloin ongelma on poistunut.

Aloittajahan on se, joka tietää onko asia hoidettu kuntoon vai ei.

Lopuksi lyhyt yhteenveto ratkaisusta. Se saattaisi auttaa satunnaisia lukijoita, joilla on samanlaisia ongelmia ja vähentäisi täältä päällekkäisiä kyselyitä jos asiaan on jo ratkaisu olemassa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Hyviä ajatuksia, pistetään korvan taakse :)

Moderaattori, ketjun aloittaja ja yhteisön luottojäsenet voivat kaikki merkitä ketjusta minkä tahansa viestin "ratkaisuksi". Emme ole kuitenkaan toistaiseksi pitäneet tarpeellisena toistaa ketjussa ehkä jo aiemmin kirjoitettua viestiä ketjun loppuun - keskusteluhan saattaa vielä jatkua, eikä toistettukaan "ratkaisuviesti" jää tällöin ketjun viimeiseksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Norris kirjoitti:
Hyviä ajatuksia, pistetään korvan taakse :)

Moderaattori, ketjun aloittaja ja yhteisön luottojäsenet voivat kaikki merkitä ketjusta minkä tahansa viestin "ratkaisuksi". Emme ole kuitenkaan toistaiseksi pitäneet tarpeellisena toistaa ketjussa ehkä jo aiemmin kirjoitettua viestiä ketjun loppuun - keskusteluhan saattaa vielä jatkua, eikä toistettukaan "ratkaisuviesti" jää tällöin ketjun viimeiseksi.
Sinänsä tietysti ihan järkevää , mutta se pointti taisi kuitenkin olla se , että kun modet keskustelevat asiakkaan kanssa YV:llä , niin useimmiten sitä ratkaisua ei ketjun muissa viesteissä ole. Siis sellaisissa tapauksissa olisi toivottavaa , että ratkaisu laitettaisiin myös tänne julkiselle puolelle , että muutkin saisivat siitä tiedon. Pois lukien tietysti sellaiset asiat , joissa on henkilökohtaisia tietoja. Helpottaisi muita , kun ei tarvitsisi samasta asiasta kysyä uudestaan

Osallistu keskusteluun