Kysymys

Pitkäaikaisten asiakkaiden palkitseminen

  • 15 huhtikuu 2012
  • 93 kommenttia
  • 4825 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Aktiivinen keskustelija
  • 54 kommenttia
Minä ja mieheni olemme olleet Saunalahden asiakkaita vuodesta 2005. Käytössä on matkapuhelinliittymiä, ADSL sekä mobiililaajakaista. Keskimääräinen laskumme on noin 300euroa kuukaudelta, eli uskoisin meidän olevan hyviä asiakkaita. Kaikille teille, jotka ihmettelette suurta puhelinlaskuamme – ei emme soittele maksullisille linjoille, vaan matkustamme paljon työnpuolesta sekä hoidamme työasioita puhelimitse. Saimme ennen Saunabonusta, mutta kyseinen etu lopetettiin. Olisi mukava saada Saunalahden suunnalta jonkunlaista kädenojennusta / muistamista pitkästä ja hyvästä asiakkuudesta.

93 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itse olen ollut asiakkaana Radiolinja-ajoilta asti, pieni tauko oli muistaakseni jossain vaiheessa. Joskus alkuaikoina Radiolinja muisti asiakkaita kerran vuodessa, yleensä jouluna ilmaisilla puheluilla(satojen markkojen hyvityksillä) tai muutaman kerran tuli jotain pyyhkeitä ym. tavaraa. Kun nimi muuttui Elisaan, mitään ei ole tapahtunut.
Käyttäjätaso 1
Ystäväpariskunnallamme on liittymät Tele Finlandilla. He saivat jouluksi Tele Finlandilta ison alennuksen jos ostivat uuden puhelin, ja koko vuoden kk-maksut. Jäi heille ainakin hyvä mieli.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kyllähän saunalahdellakin on välillä kampanjoita, mutta suoranainen pitkäaikaisten asiakkaiden muistaminen on jäänyt. Moni varmaan miettii mikä sitten on pitkäaikainen asiakkuus. Itse lähtisin sellaisesta ajatuksesta että 10 vuotta alkaa olemaan jo pitkä. Puhuttamakaan 20 vuodesta.
Käyttäjätaso 1
Yritysmaailmassa ainakin pidetään yleisesti pitkänä asiakkuutena yli viisivuotta kestänyttä asiakkuutta. Yritykset myös muistavat ns. hyviä asiakkaita (eli jotka maksavat laskut ajallaan, kuluttavat paljon jne) esimerkiksi jouluisin, avainhenkilöiden syntymäpäivinä jne.

Matkapuhelinoperaattorilta hyvästä asiakkuudesta muistaminen olisi sinänsä pieni, mutta palkitseva ele, joka varmasti kannustaisi asiakasta jatkamaan asiakassuhdettaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Juurikin näin, jäämme mielenkiinnolla odottamaan saunalahden kommentteja. Saunalahdella on käytössä systeemi että kun sopimustasi on jäljellä 2kk, niin jatkamalla liittymäsopimusta saat 2kk hyvituksen nykyisestä puhelimesta(jos maksettavaa jäljellä) tai 50€ ilmaista puheaikaa. Toki tässä tapauksessa olet jälleen 2 vuotta naimisissa saunalahden kanssa jos päätät jatkaa sopimusta.
Käyttäjätaso 1
En tiedä miten Saunalahden järjestelmät toimivat, mutta varmaankin sieltä saa haettua asiakkuuksia joiden kesto on ollut pitkäaikaista ja keskilaskutus kohtuullisen suurta. Asiakaskannattavuusanalyysit ovat tärkeitä yrityksille. Esim. "

kahdella asiakkaalla, jotka ostavat täsmälleen saman tuotteen samaan hintaan, voi olla erilaiset kustannukset,

mikä johtaa erilaiseen asiakaskannattavuuteen. (van Raaij 2005, 373) Asiakaskannattavuusanalyysissä

lasketaan tietyltä asiakkaalta saatujen tuottojen ja kustannusten erotus tietyn ajanjakson aikana, esimerkiksi vuosittain tai kvartaaleittain. Käytettäessä tuotekustannuslaskentaa kustannukset allokoidaan asiakkaille tuotteiden

ostovolyymien perusteella. Kehittyneempiin asiakaskannattavuuden laskentamenetelmiin kuuluu toimintolaskennan hyödyntäminen."

Sonerallahan on käytössä etutasoja asiakkaille. Joku kohta sanoo, että Saunalahdella edut ovat hinta. Totta toki sekin, mutta esimerkiksi halpalentoyhtiöilläkin on käytössä kanta-asiakasjärjestelmiä 😉
Majakka74 kirjoitti:
Saunalahdella on käytössä systeemi että kun sopimustasi on jäljellä 2kk, niin jatkamalla liittymäsopimusta saat 2kk hyvituksen nykyisestä puhelimesta(jos maksettavaa jäljellä) tai 50€ ilmaista puheaikaa. Toki tässä tapauksessa olet jälleen 2 vuotta naimisissa saunalahden kanssa jos päätät jatkaa sopimusta.


Tuon 2kk:n hyvityksen saa ainoastaan jos tilaa uuden puhelimen. Pelkän sopimuksen jatkamisesta saa tuon 50€:n puheaikaedun. Minä totesin vaimoni kanssa vuodenvaihteessa, että emme tarvitse uusia puhelimia ja tuosta puheaikaedusta olisimme saaneet itsellemme ehkä jonkun 20€ kun lähes kaikki puhelumme sisältyvät kk-maksuun, joten emme sitten jatkaneet sopimuksiamme. Ensi vuodenvaihteen tienoilla loppuu lastenkin sopimuksista määräaikaisuus, minkä jälkeen rupean tosissani kuuntelemaan muiden operaattorien tarjouspuheluita.
Käytännössä Saunalahti + muut operaattorit muistaa asiakasta vasta churn -vaiheessa, eli asiakas on vaihtamassa operaattoria. Eli irtisanomisvaiheessa otetaan kansio esiin nimeltä Churnin-esto ja sieltä annetaan mukavia tarjouksia.

Mäkin haluisin churn -vaiheen tarjouksia, mutta ilman määräaikaisuuksia 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kiitos erittäin hyvistä ideoista ja palautteesta! Keskustelustanne on herännyt hyvä sorina myös täällä toimistolla ja ideoimme vielä lisää 🙂 Katsotaan mitkä kaikki suunnitelmat pääsevät ihan sinne toteutukseen asti, pitkäaikaisten asiakkaiden palkitseminen kuuluu ehdottomasti suunnitelmiimme.

Me Saunalahdella pyrimme aina tarjoamaan hyviä tarjouksia myös nykyisille asiakkaillemme. Uusista eduista ilmoitetaan usein laskujen mukana lähetettävissä Asiakasinfoissa, sähköisen laskutustavan valinneita asiakkaita varten tuomme Asiakasinfot aina myös nettiin. Toinen mahtava keino saada kuulla nykyisille asiakkaille neuvotelluista eduista ja tarjouksista on sallia Saunalahden markkinointitekstiviestit ja sähköpostit OmaSaunalahdessa :)  Ymmärrämme, että viestejä tulee nykyään joka tuutista, joskus vähän liikaakin, joten emme missään nimessä lähettele viestejä päivittäin tai edes viikoittain.
Samaa asiaa olen itsekin ihmetellyt ja kokeilin myös tuota, "vaihdan operaattoria jos ette voi pistää paremmaksi", mutta ei se ainakaan omalla kohdallani toiminut eli ElisaShopitin tai Saunalahden asiakaspalvelulta ei löytynyt takataskusta mitään erityisiä tarjouksia tilanteeseeni. Jostain syystä jäin sitten kuitenkin roikkumaan asiakkaaksi, vaikka mitään määräaikaista liittymää/puhelinta ei olekaan.... Mutta ihan kiva olisi, jos meitä vanhojakin asiakkaita joskus muistettaisiin :smileyazn:
Käyttäjätaso 1
Onko Saunalahdella keksitty jo jotain tapaa muistaa vanhoja asiakkaita?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mielestäni jo yli vuoden Saunalahdella olleet, esim. minä, ovat vakuuttuneita operaattorin toimivuuteen. Minä olen yksi heistä, joka ei enää operaattoria vaihda ellei Saunalahden taso laskee radikaalisti. Itse olen avannut liittymän 2.2.2011 ja ei ole käynyt mielessäkään että pitäisi vaihtaa. Mutta kanta-asiakasetuja olen pyytänyt ja totta puhuen myös saanut. Tulee hyväreitä Saunalahden Mini-mobiililaajakaiastasta viideksi kuukaudeksi, ensimmäinen hyväri eli hyvitys jo tässä viimeisimmässä laskussa.

Etujen pitäisi mielestäni olla jatkuvia. Esim. vaikka säännöllinen kuukausialennus. Tai mahdollisuus valita vaikkapa itseään kiinnostavat edut kerran vuodessa. Jonkinlaista huomiota toivoisi myös saavan, kun on keskittänyt nettiasiat Saunalahdelle. Kyllä, en mieti edes muita. Minulla on Saunalahden Mini-mobiililaajakaista älypuhelimessa ja kotitietokoneella nettitikku maksiminopeudella. Liittymänähän minulla on perus Norppa+, koska puhun vähän, mutta asiaa. Tekstaan lähinnä Omasta Saunalahdesta.

Olisi mahtavaa, jos tällaisia asiakkaita, jotka tykkäävät käyttää vain ja ainoastaan Saunalahden palveluita ja luottavat Elisan verkkoon palkittaisiin jotenkin.
Käyttäjätaso 4
Uusia etuja ei ole tällä välin julkaistu, kannattaa pitää silmällä laskujen mukana tulevia asiakasinfoja ja nettisivujamme :) Suunnittelutyö jatkuu ja pitkäjännitteisyys onkin tarpeen, jotta pystymme huomioimaan myös kaikki tulevat uudet liittymät ja tarjoukset. 

Jatkuvaa etua Saunalahden asiakkaat saavat kuitenkin jo tällä hetkellä esim. sekuntiveloitteisilla puheluhinnoillamme :)
Käyttäjätaso 5
hpguru kirjoitti:
Mielestäni jo yli vuoden Saunalahdella olleet, esim. minä, ovat vakuuttuneita operaattorin toimivuuteen. Minä olen yksi heistä, joka ei enää operaattoria vaihda ellei Saunalahden taso laskee radikaalisti. Itse olen avannut liittymän 2.2.2011 ja ei ole käynyt mielessäkään että pitäisi vaihtaa. Mutta kanta-asiakasetuja olen pyytänyt ja totta puhuen myös saanut. Tulee hyväreitä Saunalahden Mini-mobiililaajakaiastasta viideksi kuukaudeksi, ensimmäinen hyväri eli hyvitys jo tässä viimeisimmässä laskussa.

Etujen pitäisi mielestäni olla jatkuvia. Esim. vaikka säännöllinen kuukausialennus. Tai mahdollisuus valita vaikkapa itseään kiinnostavat edut kerran vuodessa. Jonkinlaista huomiota toivoisi myös saavan, kun on keskittänyt nettiasiat Saunalahdelle. Kyllä, en mieti edes muita. Minulla on Saunalahden Mini-mobiililaajakaista älypuhelimessa ja kotitietokoneella nettitikku maksiminopeudella. Liittymänähän minulla on perus Norppa+, koska puhun vähän, mutta asiaa. Tekstaan lähinnä Omasta Saunalahdesta.

Olisi mahtavaa, jos tällaisia asiakkaita, jotka tykkäävät käyttää vain ja ainoastaan Saunalahden palveluita ja luottavat Elisan verkkoon palkittaisiin jotenkin.

Meille tulee yhdellä laskulla 5 liittymän laskut, neljässä on paketoituna puhetta, mobiililaajakaistaa ja tekstareita, yhdessä ipadissa käytössä olevassa liittymässä vain nopsa ja halvin liittymä. Asiakassuhde on kestänyt yli 3 vuotta eikä yhtään alennusta, hyväriä tms. ole näkynyt.

Laajakaista tulee DNA:lta kun tänne ei saa Saunalahden kiinteää kaistaa ja tikkua en ota ainoaksi liittymäksi, DNA muistaa rahanarvoisilla kupongeilla aina silloin tällöin. Laskujen suhde on DNA 22€ ja SL 150€ kuukaudessa mutta vain DNA palkitsee asiakastaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Olethan huomannut, että esimerkiksi jokaisessa tämän asiakasinfossa on tarjottu etukuponki, jolla saa kuukaudeta riippuen 50-150 e alennuksen tietystä puhelinlaitteesta? Mielestäni ainakin tämä on juuri mainitsemasi rahanarvoinen kuponki!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Miten tuo käytännössä hoituu, jos asiakkaalla ei ole paperilaskutus käytössä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Eipä ole mitään tarjouksia näkynyt, kun laskut hoidetaan sähköpostin ja Oma saunalahden kautta. :smileyangry:
Käyttäjätaso 1
laskun väliliitteet: oma.saunalahti -> laskutus -> laskun väliliitteet   
Käyttäjätaso 5
Norris kirjoitti:
Olethan huomannut, että esimerkiksi jokaisessa tämän asiakasinfossa on tarjottu etukuponki, jolla saa kuukaudeta riippuen 50-150 e alennuksen tietystä puhelinlaitteesta? Mielestäni ainakin tämä on juuri mainitsemasi rahanarvoinen kuponki!

Juu en, ja tuonhan löytää kaikki sähköpostilaskutuksen piirissä olevat kun on noin selvästi esillä. Jos 1/1000 käyttäjästä osaa tuonne mennä ja etsiä kuponkeja niin sitäkin voi pitää hyvänä saavutuksena.

Jos esim. jostakin puhelimesta on kuponkitarjous niin sen puhelimenhan pitäisi olla Elisa Shopeteissa esillä erikseen ja vieressä iso lappu että SL:n ja Elisan asiakkaille nyt tämä näin halvalla, eipä ole mitään tuollaista myymälöissä ollut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kuka vaihtaa puhelinta kerran kuukaudessa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
P.Lehti jos sallitte humoristisen vastauksen.
Eipä ole täälläkään näkynyt MINKÄÄNLAISTA :smileyangry: alennusta vaikka monta vuotta olen jo asiakkaana ollutkin. Aihe tuntui sen verran tärkeälle että piti ihan rekisteröityä...

Minusta parhaat edut kuuluisi jakaa automaattisesti ja ilman pyytämista sitä suuremmin mitä kauemmin on ollut Saunalahden asiakkaana, nyt järjestelmä suosii niitä jotka vaihtavat operaattoria ja liittymää monta kertaa vuodessa, kenenkä etu tämä on? 
Käyttäjätaso 1
Kyllä pitkäaikaisesta asiakkuudesta muistaminen pitäisi olla Saunalahdellakin itsestäänselvyys. Dnahan antaa jatkuvasti keskittämisestä alennusta, ja kyllä  - heillä on myös sekuntiperusteinen veloitus.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Delli kirjoitti:
Norris kirjoitti:
Olethan huomannut, että esimerkiksi jokaisessa tämän asiakasinfossa on tarjottu etukuponki, jolla saa kuukaudeta riippuen 50-150 e alennuksen tietystä puhelinlaitteesta? Mielestäni ainakin tämä on juuri mainitsemasi rahanarvoinen kuponki!

Juu en, ja tuonhan löytää kaikki sähköpostilaskutuksen piirissä olevat kun on noin selvästi esillä. Jos 1/1000 käyttäjästä osaa tuonne mennä ja etsiä kuponkeja niin sitäkin voi pitää hyvänä saavutuksena.

Jos esim. jostakin puhelimesta on kuponkitarjous niin sen puhelimenhan pitäisi olla Elisa Shopeteissa esillä erikseen ja vieressä iso lappu että SL:n ja Elisan asiakkaille nyt tämä näin halvalla, eipä ole mitään tuollaista myymälöissä ollut.

Ruudultako ne kupongit revitään:) Ei ole tulostinta ei, jos kuponki pitäisi olla mukana. Jos taas ei tarvitse, niin sittenhän se on etu kaikille muillekkin,kun saunan asiakkaille, vai miten se nyt meni....:)
Käyttäjätaso 3
kataja: Nykyisin DNAlla on kyllä kaikissa joustava ja onni liittymissä alkavan minuutin veloitus. Ainoastaan DNA Prolla ja TeleFinlandilla on tällä hetkellä Saunalahden lisäksi sekuntiveloitus muutaman muun pienemmän operaattorin kanssa. Jottei nyt alkaisi kina asiasta sen enempää, niin täytyy sanoa että jos sinulla on vanha liittymätyyppi DNAlla, niin silloin tuo sekuntiveloitteisuus on voimassa, ei muutoin. 

Jos ei tahdo uskoa, niin kannattaa vilasta DNAn sivuja tarkemmin.

Osallistu keskusteluun