Puhelimen takuuhuolto ja Mobylife

  • 25 heinäkuu 2018
  • 16 kommenttia
  • 2019 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 9 kommenttia
Kaksi vuotta sitten ostin Elisalta Oneplus 2-puhelimen. Jossain vaiheessa matkan varrella toinen "kotinapin" viereisistä napeista lakkasi toimimasta, ei reagoinut enää kosketukseen. Jahkailin huollon kanssa kun ne ei aina mene ihan niin kuin pitäisi. No, viikko sitten vein kuitenkin Elisan myymälän kautta huoltoon juuri ennen takuuajan umpeutumista.

Pahat aavistelut osuivat ikävä kyllä oikeaan. Mobylifeltä tuli tänään viesti että puhelimessa on muka jälkiä "asiattomasta avaamisesta" ja että ei mene takuun piiriin. Pitäisi vaihtaa näyttömoduuli lähes 150€ hinnalla tai palautetaan 35€ tarkastusmaksun kera. Juu toki, paitsi että puhelintahan on "avattu" justiinsa sen verran että takakansi on irrotettu kolmesti että on saanut asennettua kaksi eri SIM-korttia, ja sitten että otin ne pois puhelimen huoltoon vientiä varten. Niitä kun ei siis voi asentaa/poistaa ilman takakannen vähintään osittaista avaamista, ja takakansi on toki perinteisesti vaihdettava tyylielementti muutenkin.

Puhelinta on muutenkin pidetty "kuin kukkaa kämmenellä" koska on minun mittapuulla kallis luuri, osamaksukin rullaa edelleen. On ollut pois suojakotelostakin vain ensimmäisen viikon ja noiden SIM-operaatioiden ajan. Toki jotain ulkoisia jälkiä silti ehtii kahdessa vuodessa kertyä, mutta että "asiattomia avaamisia" saati että semmoinen avaaminen aiheuttaisi kyseisen vian. Miksi ihmeessä kukaan edes avaisi puhelinta, saati toimivaa semmoista? Hohhoijaa. Laitoin sieltä huollosta tulleeseen tekstiviestiin vastauksena etten ole sitä aukonut, mutta tuskinpa se mitään auttaa, jos edes viestiä lukevat - varsinaisesti siinä oli vain että valita vaihtoehdoista miten edetään. Liekö automatisoitu kikkare. Mitään erillistä yhteystietoa ei tietenkään annettu. Jos ei mitään kuulu niin pitänee käyttää heidän nettisivunsa yhteystietoja.

Joka tapauksessa olisihan se kyllä sinänsä hienoa jos nämä huoltofirmat ei saisi ihan omasta päästään keksiä "vikoja" ja rahastaa ihmisiä. Mutta mitäpä tässäkään tekee? Vähän vaikea todistaakaan etten ole avannut. Sinnehän vaikka väärentävät ne jäljet jos oikein perinpohjaisia haluavat olla, olis varmaan pitänyt ottaa tarkat kuvat ennen lähetystä. Ei todellakaan ole työttömänä rahaa maksaa turhasta. Laite oli käyttökuntoinen, joten olisi vaan pitänyt olla lähettämättä. Mutta tyhmänä kun ajattelee että ehkä se takuu on muutakin kuin huono vitsi ja rahastusvedätys. Tuskinpa Elisaakaan asia jaksaa kiinnostaa.

Mutta jos päädyn tästä joutumaan jotain tarkastusmaksua maksamaan - tuota 150€ en joka tapauksessa maksa - laitteen takaisin saamiseksi niin taidan periaatteesta jatkossa ostaa muualta vaikka sekään tuskin Elisaa kiinnostaa (olen ostanut puhelimet Saunalahden/Elisan kautta viimeiset ~11 vuotta). Toisaalta ikävä kyllä ei taida semmosta merkkiä ollakaan mikä ei Suomessa menis Mobylifelle huoltoon.

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No onpas kyllä ikävän kuuloinen tilanne 😞 kyllä tuosta asiasta tarvisi olla yhteydessä Mobylifeen. Meillä kun ei Elisana ole sananvaltaa heidän huoltopäätöksiinsä. 😕
https://mobylife.com/fi/ota-yhteytta
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei ole merkitystä sillä, mistä puhelimesi ostat, jos siihen tulee vikaa. Kaikki jälleenmyyjät lähettävät puhelimet Mobylifelle huollettavaksi, joten vastaavat tuomiot ovat mahdollisia myös muiden jälleenmyyjien kohdalla.

Myyn itse puhelimia toisen toimijan leivissä. Hoidan myös puhelimien reklamaatioita ja huoltoja. Mobylife on ainakin tähän asti pystynyt osoittamaan esim. valokuvilla, missä kohtaa puhelimessa vika on. Mobylife huoltaa puhelimet takuuseen, mikäli vika kuuluu valmistajan rajoitetun takuun piiriin.

Kun saat puhelimesi takaisin, on Mobylifen "huoltoraportissa" huoltotapauksen tunnus. Tämän tunnuksen kera yhteys huoltoon, vaikkapa Mits:n laittaman linkin kautta. Huolto pystyy antamaan tarkemmat tiedot tuosta viasta ja sen aiheuttajasta.

Jälleenmyyjällä ei ole oikeutta päättää sitä, kuuluuko laitteessa oleva vika takuuseen vai ei. Sen päätöksen voi tehdä ainoastaan valtuutettu huolto, sen jälkeen kun ovat laitteen tutkineet. Jälleenmyyjä ei myöskään voi lähteä kumoamaan huollon tekemiä päätöksiä.
Lähinnä kyse onkin siitä että operaattorit/myyjät/valmistajat voisivat vähän vaatia rehellisyyttä tämmöisiltä "monopoli"firmoilta kun kerran heidän kanssaan yhteistyötä tekevät. Mutta verrokkina onhan noita takuita tullut vastaan niinkin että sen hoitaa ja kelpoisuuden päättää myyjä itse.

Että takuuhuollon piiriin kuuluvasta huollosta ei edes saa laitettaan ulos ilman tarkistusmaksua on naurettavaa. Joo, toki ei kukaan joka tätä lukee voi oikeasti tietää mitä olen puhelimelle tehnyt, mutta aikamoinen idiootti saa olla jos alkaa aukomaan takuun alaista laitetta jolle ei edes itse pysty tekemään mitään. Varsinkin täysin ehjälle laitteelle, kun ilmeisesti väittävät että se vika olisi tullut avaamisen/avaamisyrityksen yhteydessä. Saati että vielä jotain hajoitettuaan lähettäisi sen sinne takuuseen kun käyttö onnistui ilman huoltoakin (joten okei, olen kyllä itsekin idiootti joka tapauksessa).

Kirjoitin kyllä nyt sen mailin ja saa nähdä mitä siihen vastaavat. Saa nähdä tuleeko niitä kuvia tai muuta. Olis tosiaan pitänyt olla paranoidi ja ottaa omat kuvat ennen lähetystä verrokiksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mutta verrokkina onhan noita takuita tullut vastaan niinkin että sen hoitaa ja kelpoisuuden päättää myyjä itse.


Tämä on totta. Yleensä näissä tapauksissa kyseessä on ko. myyjän oma merkki (myyjä tuo itse maahan tms.) tai tuote on ns. takuuvaihtotuote, jota ei lähetetä ollenkaan huoltoon / maahantuojalle tarkistettavaksi. Tällöin myyjä noudattaa valmistajan / maahantuojan antamaa ohjeistusta kyseiselle tuotteelle.

Näissäkin tapauksissa myyjä saattaa kääntyä huollon / maahantuojan puoleen ennen päätöksen tekemistä. Tämä riippuu täysin tuotteesta ja siinä olevan vian laadusta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mitä tuohon tarkistusmaksuun / kustannusarvioon tulee, on asiasta keskusteltu myös kuluttajaviranomaisten kanssa. Heidän mielestään maksun periminen asiakkaalta on oikeutettua niissä tapauksissa kun vika ei kuulu takuun piiriin.

Lisäksi jälleenmyyjien on luotettava siihen, mitä huolto sanoo sinne toimitetuista laitteista. Myös kuluttajaviranomaiset luottavat huollon antamiin lausuntoihin.

Mobylifen perimä 35€ kustannus on vielä pieni. Erään nimeltämainitsemattoman valmistajan valtuutettu huolto perii yli 80€ kustannukset, jos vika ei kuulu takuun piiriin.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kannattaa edottomasti pyytää kuva vauriosta eikä tyytyä sanalliseen arvioon huollosta
huollon pitää takuuaikana pystyä todistaan että laitetta on käytetty takuuehtojen vastaisesti .
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Ei ole merkitystä sillä, mistä puhelimesi ostat, jos siihen tulee vikaa. Kaikki jälleenmyyjät lähettävät puhelimet Mobylifelle huollettavaksi, joten vastaavat tuomiot ovat mahdollisia myös muiden jälleenmyyjien kohdalla.

Myyn itse puhelimia toisen toimijan leivissä. Hoidan myös puhelimien reklamaatioita ja huoltoja. Mobylife on ainakin tähän asti pystynyt osoittamaan esim. valokuvilla, missä kohtaa puhelimessa vika on. Mobylife huoltaa puhelimet takuuseen, mikäli vika kuuluu valmistajan rajoitetun takuun piiriin.

Kun saat puhelimesi takaisin, on Mobylifen "huoltoraportissa" huoltotapauksen tunnus. Tämän tunnuksen kera yhteys huoltoon, vaikkapa Mits:n laittaman linkin kautta. Huolto pystyy antamaan tarkemmat tiedot tuosta viasta ja sen aiheuttajasta.

Jälleenmyyjällä ei ole oikeutta päättää sitä, kuuluuko laitteessa oleva vika takuuseen vai ei. Sen päätöksen voi tehdä ainoastaan valtuutettu huolto, sen jälkeen kun ovat laitteen tutkineet. Jälleenmyyjä ei myöskään voi lähteä kumoamaan huollon tekemiä päätöksiä.
Mutta myyjä voi antaa uuden tuotteen asiakkaalle niin halutessaan omalla kustannuksellaan tai edustamansa yrityksen kustannuksella

myyjä kun aina päättää sen kuinka arvokas asikas on yritykselle
että kannattaako tappio ottaa omaan piikkiin vai mahdollisesti menettää asiakas .
Ei sen huollonkaan vaan pidä voida olla joku taho joka ei vastaa kenellekään mistäkään, vaan voivat tehdä mitä lystäävät. Toki jos nyt lyöt vasaralla luurin hajalle ja lähetät "takuuhuoltoon" niin tottakai tarkistusmaksu, mutta että voivat ihan omasta päästä keksiä syitä miksi muka ei ole takuun piirissä taas on jotain ihan muuta. Näistä tapauksista tulee ihan vakuutusyhtiöt vempuiluineen mieleen, vaikkapa vakuutusyhtiön lääkäri sanoo x niin ei auta mikään vaikka kuka muu sanois mitä muuta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Ei sen huollonkaan vaan pidä voida olla joku taho joka ei vastaa kenellekään mistäkään, vaan voivat tehdä mitä lystäävät. Toki jos nyt lyöt vasaralla luurin hajalle ja lähetät "takuuhuoltoon" niin tottakai tarkistusmaksu, mutta että voivat ihan omasta päästä keksiä syitä miksi muka ei ole takuun piirissä taas on jotain ihan muuta. Näistä tapauksista tulee ihan vakuutusyhtiöt vempuiluineen mieleen, vaikkapa vakuutusyhtiön lääkäri sanoo x niin ei auta mikään vaikka kuka muu sanois mitä muuta.
tietysti huollon pitää pystyä takuuaikana todistaan että virhe on asiakkaan

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@mmalinen: Tuo on totta. Harva myyjä kuitenkaan lähtee ottamaan puhelimien kustannuksia itselleen saati antamaan asiakkaalle uutta puhelinta.

Jos yksi asiakas saa takuun ulkopuolisesta viasta uuden puhelimen, kohta kaikki asiakkaat alkavat vaatia sitä. Sama koskee korjauskustannuksia.

Jos vaikkapa sata asiakasta saisi vuodessa uuden puhelimen (pääsääntöisesti oman mokan takia), tulisi myyjälle aika iso lovi tulokseen. Puhelimien keskihinta kuitenkin liikkuu 300-400€ hujakoilla. Korjauskustannukset ovat yleensä 150-300€ viasta ja korjaustarpeesta riippuen. Lyhyelläkin matikalla voi laskea, että tuosta tulisi 15000-40000€ miinusta tuloslaskelmaan.

Olisitko itse yrittäjänä valmis ottamaan tuollaisen summan tappiota vuoden aikana?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
EN varmaan olisi
Mutta pidän sitä outona miten kuluttajat on niin helposti valmiita nieleen sen mitä huolto sanoo eikä ole valmiita riitauttaan bisnstähän Huoltokin tekee .
Sama puhelin, melkein täsmälleen sama ongelma. Kotinäppäin lakkasi toimimasta ja MobyLife kieltäytyy takuuhuollosta sillä perusteella, että näytön oikeassa alakulmassa on minimaalinen pintanaarmu.

Kotinäppäimen korjaus vaatii kuulemma koko etupaneelin vaihtamista, joka ei tässä tapauksessa muka kuulu takuun piiriin, sillä etupaneelissa on mekaaninen vaurio. Kyseinen naarmuhan ei tietenkään millään tavalla vaikuta kotinäppäimen tai puhelimen toimintaan muutenkaan millään lailla.

Väittävät tämän olevan OnePlusin huoltokäytäntö eivätkä kuulemma voi tehdä asialle mitään ellei valmistaja toisin ohjeista. Katsotaan mitä sieltä vastataan.

Sama homma myös sen suhteen, että jos asia ei järjesty, niin on kyllä pakko siirtää koko perheen puhelinbisnekset toiseen firmaan, vaikka tähän asti ollaan 14 vuotta oltu tyytyväisiä Saunalahden/Elisan asiakkaita.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei!

Elisa ja Saunalahti eivät päätä miten heidän jälleenmyymät puhelimet huolletaan...

Ihan turhaa siirtää liittymät muualle, koska ostettu puhelin ei ole päässyt huoltoon.

Enemmän hyötyä tilanteessa olisi siitä, että soitat kuluttajaneuvojalle, jos ei ole liikaa vaadittu. Käytä energiaasi puheliittymien siirron sijasta kuluttajaneuvontaan ja saat ratkaisun.

Nyt soi Da Tweekaz - #Tweekay16 (Extended Mix).

Mukavaa päivän jatkoa!
Kyllä, mielestäni on liikaa vaadittu, että Elisa ja/tai MobyLife eivät hoida tällaisten asioiden selvittämistä tai edistä kuluttajan asiaa mitenkään asiakkaan puolesta, vaan asioita pitää lähteä itse ratkomaan nettilomakkeen välityksellä Kiinaan, aivan kuin Elisalla ja MobyLifellä ei olisi minkäänlaisia omia kontakteja kyseiseen yritykseen.

Kun vastaus on "joudutaan nostamaan kädet ilmaan, emme voi emmekä halua vaikuttaa MobyLifen tai OnePlusin toimintaan millään tavalla" niin yrityksen vaihto on aivan järkevä johtopäätös.

Ja kyllä, kun tämän ruljanssin olen nyt itse käynyt läpi, niin vien asian dokumentteineen kuluttaja-asiamiehelle. Täältä olisit toki löytänytkin kyseisen tahon ohjeistuksen asiasta: https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/ , jossa ensimmäinen askel on valituksen tekeminen yritykselle, jonka kanssa kaupat on tehty. Tässä tapauksessa siis Elisalle, ei MobyLifelle tai OnePlussalle.

Kiitos asiantuntevasta ja hyödyllisestä kommentista ja oikein aurinkoista syksyn jatkoa! Nyt soi
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mobylife toimii täysin laitevalmistajien antamien ohjeiden ja pykälien mukaan. Laitevalmistaja on se taho, joka sanelee säännöt takuuhuolloille ja -ehdoille. Ei suinkaan jälleenmyyjä.

Jos ostat laitteen Elisalta, se hajoaa ja lähtee huoltoon mihin tahansa valtuutettuun huoltoon, on huollon antama tuomio ko. vialle täysin sama, vaikka olisit ostanut sen DNA:lta, Verkkokauppa.comista tai K-citymarketista.

Jälleenmyyjällä ei siis ole merkitystä. Siksi tuntuu vähän hassulta se, että ihmiset ovat vaihtamassa jälleenmyyjää sen takia, että laitteessa oleva vika ei kuulu takuun piiriin. Jälleenmyyjä kun ei voi vaikuttaa siihen, minkälaiset takuuehdot valmistaja asettaa laitteilleen.

Jälleenmyyjän vaihtamisen sijaan saattaisi olla fiksumpaa harkita laitevalmistajan vaihtoa. Kannattaa myös miettiä sitä, miten laitteitaan käsittelee. Yleensä takuun piiriin kuulumattomat viat johtuvat laitteen vääränlaisesta, huolimattomasta tai muuten epäasiallisesta tms. käytöstä.
No näin vuoden jälkeen voin fanipojuille todeta että vaihdoin palveluntarjoajaa ja puhelinlasku pieneni puoleen ja asiakaspalveluakin yllättäen ilmeni.

Kyseisen vian korjaaminenhan ei Elisan ja heidän yhteistyökumppaneidensa väitteistä huolimatta lopulta liittynyt mitenkään itse näyttöyksikköön (kallein osa, hirveen jännä), vaan kotinäppäimen vaihto oli aivan triviaali homma eikä maksanut juuri mitään.

Siinä voi sitten itse kukin miettiä, tyytyykö tällaiseen palveluun tai pikemminkin sen puutteeseen vai ei.

Osallistu keskusteluun