Kysymys

Puheluerittely

  • 26 lokakuu 2008
  • 89 kommenttia
  • 3527 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Laitoin jo aspaan kyselyn mistä minulle on ilmestynyt dataetu-laskutus alle 500 kt datalle ilman kk-maksua maalis-syyskuun laskulle. Se on sanottu irti ajat sitten, eikä sitä ole laskutettu sen jälkeen eikä kytketty. Silti se on viimeisimmällä laskulla maalis-lokakuulle. Minulla oli joku rajaton datapaketti alkuvuotta varten, muttei mitään 12kk sitovaa.

Minun mielestäni kokonaisuudessaan aika erikoinen tilanne. Eikö järjestelmän pitäisi estää ettei tämmöisiä tilanteita pääse syntymään.

89 kommenttia

Teen kirjallisen reklamaation Saunalahdelle ja mikäli hinnastoa ei kohdallani noudateta asia lähtee kuluttajariitalautakuntaan sillä tänään käydyn keskustelun pohjalta olen asiassa oikeassa Saunalahti väärässä.


Käsittelemme lähettämäsi reklamaation ja asia tullaan käsittelemään mitä todennäköisimmin kuluttajariitalautakunnassa ja tarvittaessa sen jälkeen markkinaoikeudessa. Eiköhän tämä asia ole jo käsitelty kuten aikaisemmin on todettu. Meillä ei ole mitään syytä muuttaa näkemystämme siitä, että kk-maksuun ei ole sisältynyt puhelut lankaliittymiin eivätkä ne myöskään tule sisältymään.

Keskitytään tässä keskustelusäikeessä käsittelemään puheluerittelyä.

/ Panu.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kuluttajariitalautakunta ei tee yleispäteviä ratkaisuja eli eivät aja joukkokanteita. Kyseinen lautakunta ratkaisee yksittäisen kuluttajan ongelmia palveluntarjoajien kanssa joten siksi kehoitinkin kaikkia asianomaisia reklamoimaan asiasta. Tietty toivon, että Saunalahti oma-aloitteisesti ilmoittaisi niille asiakkaille keillä on oikeus näihin ilmaisiin Elisan lankaliittymiin jolloin ei asiaa tarvitsisi viedä eteenpäin.

Mutta korjaan hieman, että henkilö jonka kanssa keskustelin oli kuluttajaneuvoja ei kuluttaja-asiamies. Pahoittelen virhettä eikä tarkoitus ollut tarkoituksellisesti hämätä mutta loppupeleissä se lienee sama. Jokatapauksessa sain sellaista vahvistusta näkemykselleni, että on täysin selvää puheluihin kuuluvan myös Elisan lankaliittymät (ja myös Saunalahden asiakaspalvelu?)

Tässä hieman lisää tietoa käytännössä miten juttu tulee hoitaa mikäli haluaa asiasta tehdä reklamaation ja vaatia alkuperäisen hinnaston noudattamista.

Jotta oikeutus ilmaisiin (3000min/kk) Elisan lankapuhelimiin syntyy on liittymä ollut tilattu ennen kuin hinnastonmuutos tehtiin. Tilausvahvistuksen päivämäärä on se jolloin sopimus on syntynyt ei se milloin liittymä ollut avoinna tai asiakkaan käytössä. Koska itselläni ei ole antaa vielä tarkkaa päivämäärää milloin hinnastonmuutos on tehty niin se joka pystyy sen todentamaan luotettavasti voisi laittaa minulle yksityisviestiä tai laittaa tänne keskustelun jatkoksi tiedot siitä. Kuluttaja-asiamies sanoi, että asia saadaan kyllä selvitettyä teknisesti ja siten luotettavasti mutta itse en ole tekniikka-alan ihminen joten sen hoitaminen jää muille.

Kun liittymäsi sopimusvahvistus on tehty ennen hinnastonmuutosta olet oikeutettu alkuperäiseen hinnastoon eli: puhelut Saunalahden, Elisan ja Kolumbuksen liittymiin 0e/min max. 3000min kuukaudessa. Tämä siis käsittää myös Elisan lankapuhelut.

Tee kirjallinen reklamaatio Saunalahdelle jossa esität asian lyhyesti ja perustele asia. Perusteluna riittää se, että alkuperäinen hinnasto on ollut puhelut Saunalahden, Elisan ja Kolumbuksen liittymiin 0e/min



Ei kai tämä nyt ihan näin voi mennä. Eli hinnastoa noudatettaisiin vain, jos asiakas tekee reklamaation. Eivät kaikki alunperin ilmaisten Elisa-puheluiden houkuttelemat lue palstaa tai tarkista laskujaan huolellisesti. Asiakkaat joutuvat eriarvoiseen asemaan. jos vain aktiivisimmat saavat alkuperäiset edut. Minä nyt olen asianomainen, mutta luulisin, että ulospäin näyttäisi paremmalta, jos Saunalahti ottaisi lusikan kauniiseen käteen ja ilmoittaisi kaikkien ennen hinnaston korjausta liittymäsopimuksen tehneiden kohdalla noudatettavan alkuperäistä hinnastoa. Ei se voi niin kalliiksi tulla, kysehän on konsernin sisäisistä puheluista. Tietysti niistäkin olisi mukava laskuttaa. Laskutetaanhan vikailmoituksistakin.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tässä hieman lisää tietoa käytännössä miten juttu tulee hoitaa mikäli haluaa asiasta tehdä reklamaation ja vaatia alkuperäisen hinnaston noudattamista.

Jotta oikeutus ilmaisiin (3000min/kk) Elisan lankapuhelimiin syntyy on liittymä ollut tilattu ennen kuin hinnastonmuutos tehtiin. Tilausvahvistuksen päivämäärä on se jolloin sopimus on syntynyt ei se milloin liittymä ollut avoinna tai asiakkaan käytössä. Koska itselläni ei ole antaa vielä tarkkaa päivämäärää milloin hinnastonmuutos on tehty niin se joka pystyy sen todentamaan luotettavasti voisi laittaa minulle yksityisviestiä tai laittaa tänne keskustelun jatkoksi tiedot siitä. Kuluttaja-asiamies sanoi, että asia saadaan kyllä selvitettyä teknisesti ja siten luotettavasti mutta itse en ole tekniikka-alan ihminen joten sen hoitaminen jää muille.

Kun liittymäsi sopimusvahvistus on tehty ennen hinnastonmuutosta olet oikeutettu alkuperäiseen hinnastoon eli: puhelut Saunalahden, Elisan ja Kolumbuksen liittymiin 0e/min max. 3000min kuukaudessa. Tämä siis käsittää myös Elisan lankapuhelut.

Tee kirjallinen reklamaatio Saunalahdelle jossa esität asian lyhyesti ja perustele asia. Perusteluna riittää se, että alkuperäinen hinnasto on ollut puhelut Saunalahden, Elisan ja Kolumbuksen liittymiin 0e/min

Mikäli olet käyttänyt Eliitti3G Elisan lankaverkon puheluihin ja niistä on sinua laskutettu ja olet laskun maksanut on Saunalahdella velvollisuus korvata puhelut joko hyvittämällä seuraavalla puhelin laskulla tai mikäli haluat on hyvitys suoritettava rahallisesti pankkitilillesi. Koska Saunalahti on omalla toiminnalla aiheuttanut tapahtuman ei Saunalahti voi veloittaa mahdollisista pankkisiirroista asiakasta sopimusehdoista huolimatta.

Mikäli reklamaatio ei auta tai et saa vastausta käänny kuluttajariitalautakunnan puoleen. He hoitavat yksittäisen kuluttajan valituksia ja antavat päätöksiä sekä ohjeen Saunalahdelle miten asiassa tulee heidän mukaan toimia. Kyseisen lautakunnan antama suositus ei ole lainsäädännöllisesti pakottava mutta n. 80% yrityksistä noudattaa lautakunnan päätöksiä, varsinkin isot konsernit. Mikäli Saunalahti ei tästäkään huolimatta toteuta sopimusehtoja on viimeinen tapa viedä asia oikeuteen. Tässä vaiheessa kuluttaja ei kuitenkaan tule olemaan yksin asian kanssa.

Korostan, että kuluttajariitalautakunta hoitaa ainoastaan yksittäisen kuluttajan valituksia ei joukkokanteita. Joten kaikkien tulee olla itse yhteydessä sinne mikäli haluaa tehdä kantelun ja reklamaatio ei tuota toivottua tulosta. Eli pointti on se, että jos minä saan 2 viikon päästä päätöksen jolla saan puhua Elisan liittymiin ilmaiseksi se ei koske automaattisesti kaikkia muita Eliitti3G asiakkaita.

Mikäli joku haluaa lisätietoja laittakaa yv:tä en viitsi enempää asiasta tänne enää postata koska tämä lienee riittävä tältä osin.
Käyttäjätaso 1

johto näkee asiakkaat vain välttämättömänä pahana ja katsoo ylimielisesti pienen kuluttajan oikeuksia, suuret hoidetaan kyllä.


En tiedä, miten määritellään suuri asiakas, mutta työnantajallani on arviolta 350-450 Elisan liittymää ja kyllä siellä niitä ongelmia riittää. : No.. on siellä moni asia parantunut...
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kuluttaja-asiamies soitti tänään ja keskustelimme tästä edellä mainitusta asiasta. Hän kävi puhelun aikana näillä sivuilla ja eritoten katsomassa kuvakaappaukset ja on todennut, että minun kantani on oikea. Puhelut lankaliittymiin pitää kuulua Eliitti3G liittymään koska hinnastosta on sen kuvan voinut saada vilpittömästi. Hän kertoi, että vanha hinnasto koskee niitä asiakkaita ketkä hankkivat Eliitti3G silloin kun uutta korvaavaa hinnastoa ei ollut tullut.

Teen kirjallisen reklamaation Saunalahdelle ja mikäli hinnastoa ei kohdallani noudateta asia lähtee kuluttajariitalautakuntaan sillä tänään käydyn keskustelun pohjalta olen asiassa oikeassa Saunalahti väärässä.
Käyttäjätaso 1

...
    Ja jos tästäkin huolimatta sinä tai joku muu ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymän hankkinut kokee kokeeneensa niin suurta vääryyttä, ettei pysty sen kanssa elämään, niin olemme valmiita purkamaan Eliitti 3G-sopimuksesi. Tällöin voit palauttaa saamasi puhelimen meille veloituksetta olettaen, että se palautat sen täysin uutta vastaavassa myyntipakkauksessa ja puhelin myytävissä uutena puhelimena. Helpoiten asian hoitaminen onnistuu Saunalahden asiakaspalvelun yhteysisvuston kautta osoitteessa http://saunalahti.fi/asiakaspalvelu/ ' TARGET='_blank .
...


Varmaankaan kenelläkään ei ole ollut kiinni "elämisestä" vaan periaatteesta... Hienoa, että asenne asiakkaita kohtaan on näin arvostava.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Sen verran tietoa, että kuluttaja-asiamies otti tänään yhteyttä sähköpostitse. Keskustelemme varmaan tämän viikon aikana puhelimitse tämän asian ja jos heidän mielestä ei ole tapahtunut mitään tässä hinnoiteluasiassa on asia omalta osaltani loppuunkäsitelty. Eli kyse on siis tästä Eliitti3G hinnastonmuutoksesta..
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
😉 joo siis vajaa 14 ekua on tämä ei sentään 13000 tuhatta. Hämää kyllä tuo kun laitoin noin kun luin itse viestini uudelleen..
Siis 14 eur.. Katsoin aluksi huolimattomasti lukematta koko viestiä, että yli 13000 eur.. Huh!
Hmm... No varmaan joku on saanut laskulleen minunkin puheluita... ei niitä ainakaan erittelyssä näy... :o  😎

Tosin kyseessä on ilmaiset eliitti-puhelut mutta siitä huolimatta... Toivotaan ettei tule ikävää yllätystä. 😮 😮 😮
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tänään hain saldoviestin ja koska kertynyt lasku oli yllättävän iso katsoin puheluerittelyä. Gprs dataa kertynyt 13.769 euron edestä vaikka liittymänumerossa on mobiililaajakaistapaketti. Päivitin kyllä tämän plussaan mutta kaista on ollut koko ajan päällä ja nyt melkein 14 euroa haamulaskua. On kyllä vasta erittelyssä muta aiemmin kaikki toiminut siten ettei edes erittelyssä ollut gprs laskutusta näin väärin. Täytyy odottaa laskulle siirtymistä niin näkee siirtyykö sinne myös haamulaskutus..
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Panu Lehden kirjoitus on suurimmalta osalta asiaa ja totta. Eliitti3G on markkinoiden edullisin liittymä jossa ei ole kuukausimaksua ja puhelut yli kahteen miljoonaan liittymään ovat ilmaisia. Saunalahdella on lisäksi monenlaisia palveluita joita ei muilla ole ja hintakin on suuressa osassa markkinoiden edullisin. Tällä ajan takaa sitä ettei tarkoitukseni ole ollut pelkästään moittia sillä hyvääkin löytyy ja paljon. Ikävä kyllä edellisen operaattorin jälkeen olen ollut valveutuneempi ja seurannut tarkasti tällaisia asioita. Olen edelleen sitä mieltä, että hinnoittelu on ollut suurissa määrin epäselkeää ja virheellistä. Sen Saunalahti on jo myöntänyt ja en halua käyttää sitä jatkuvasti "aseena" Olen myöskin sitä mieltä, että Saunalahti on muilta osin melkein aina täyttänyt tarpeeni niin palveluissa kuin hinnassa. Ja kun jotain on ollut pielessä on asia korjattu myös josta hatunnosto omalta osaltani. Mihinkään markkinaoikeuteen en ole lähdössä ja tiedän sen käsittelyprosessin ilman, että siitä erikseen mainitaan. Tiedän myös sen, että mikäli tarvitsen aiempia päätöksiä liittyen tiettyyn tahoon saan ne hankittua mikäli tarpeen on. Mikäli kuluttajavirasto on Saunalahden kannalla omalta osalta tapauksen käsittely päättyy siihen. Niin isoa intressiä minulla ei ole, että kielteisen päätöksen kuluttajavirastolta saadessani lähtisin oikeustoimiin. Mikäli kuitenkin päätös on positiivinen tulee asiaa harkita uudelleen. Ja vielä.. Saunalahti tai kukaan muukaan ei ole ollut minuun yhteydessä eikä mikään taho ole vaikuttanut tähän kirjoitukseen. Halusin tässä tuoda rehellisen avoimen mielipiteeni niin negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä. Hyvää alkavaa vuotta niin kaikille asiakkaille kuin Saunalahden Panu Lehdelle. Lisätäkseni vielä: Saunalahden antama mahdollisuus lakkauttaa sopimus määräajasta huolimatta on hyvää suuntaan. Mutta kuinka moni pitää puhelinta avaamattomassa myyntipakkauksessa sen saatuaan? Myös hyvitys joulukuun lankapuheluista menee hyvään suuntaan mikäli näin myös tapahtuu. Omalta osaltani en asiaa vatvo enää ennenkuin saan vastauksen kuluttajavirastolta.

Poiketen aiemmasta viestistä hieman. Koska minulla on työpuolella muutenkin kiire ja tällainen asia jota joutuu käymään aivan turhaan en odota loppuviikkoon vaan asia täytyi saada selvitykseen. Tein ilmoituksen kuluttajavirastolle asiasta jotta voidaan tutkia miten tällaisia sopimuksia voidaan tehdä ja yhtäkkiä muuttaa niitä yksipuolisesti. Saunalahti on selkeästi ilmoittanut ettei se aio palata alkuperäiseen hinnastoonja asia on pakko saattaa selvitykseen.


Saunalahti Eliitti -liittymät ovat markkinoiden edullisimpia liittymiä tarjoten puhelut yli 2,3 miljoonaan GSM-liittymään kotimaassa veloituksetta ja muihinkin normaalihintaisiin kotimaisiin liittymiin 0,069euro/min sekuntiveloitteisesti ilman aloitusmaksua. Lisäksi kannattaa huomata, että Eliitti 3G:n kk-maksu on 0 euroa.

Emme ole muuttaneet Eliitti 3G:n hinnastoa missään vaiheessa. Alkuperäisen hinnaston mukaan lankapuhelut maksavat 0,069 euro/min. Pahoittelemme, jos hinnaston on voinut tulkita virheellisesti muuten. Virheellisten tulkintojen välttämiseksi olemme erottaneet lankapuheluiden osalta hinnastorivin nyt (5.1) omaksi rivikseen. Jo aikaisemmin korostimme (29.12.), että puhelut Elisan, Saunalahden ja Kolumbuksen GSM-liittymiin kotimaasta soitettuina ovat veloituksettomia.

Asiakkaat ovat meille tärkeitä ja pyrimme kaikin keinoin varmistamaan asiakastyytyväisyyden. Näin toimimme tälläkin kerralla:

    Asiakkaillamme on mahdollisuus vaihtaa 3 kertaa vuodessa liittymätyyppiään, mikäli käytössä oleva liittymätyyppi ei vastaa nykyistä tarvetta. Olemme valmiita myöskin hyvittämään joulukuun osalta ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymistä soitetut lankapuhelut, jos se vain osoittautuu mahdolliseksi. Tammikuusta -09 lankanumeroihin veloitetaan hinnaston mukaisesti 0,069euro/min. Ja jos tästäkin huolimatta sinä tai joku muu ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymän hankkinut kokee kokeeneensa niin suurta vääryyttä, ettei pysty sen kanssa elämään, niin olemme valmiita purkamaan Eliitti 3G-sopimuksesi. Tällöin voit palauttaa saamasi puhelimen meille veloituksetta olettaen, että se palautat sen täysin uutta vastaavassa myyntipakkauksessa ja puhelin myytävissä uutena puhelimena. Helpoiten asian hoitaminen onnistuu Saunalahden asiakaspalvelun yhteysisvuston kautta osoitteessa http://saunalahti.fi/asiakaspalvelu/ ' TARGET='_blank . Mikäli haluaa purkaa sopimuksen, vaikka on jo ottanut puhelimen käyttöönsä, on sekin mahdollista maksamalla puhelimen jäännöshinnan. Tässäkin tapauksessa asia kannattaa hoitaa asiakaspalvelun yhteyssivuston kautta

Saunalahti toimii lain ja sopimuksiensa mukaisesti noudattaen tekemiään sopimuksia. Saunalahti on myöskin ainoa operaattori, joka tarjoaa asiakkaille keskustelufoorumin ja vieläpä kaikille avoimessa muodossa. Olemme poikkeuksetta korvanneet virheet, jotka ovat johtuneet meistä erittäin reilusti - korvauksemme ovat poikkeuksetta ylittäneet sen mitä lait olisivat meiltä edellyttäneet.  Kaikilla asiakkailla on oikeus halutessaan luonnollisesti valittaa toiminnastamme kuluttajavalituslautakunnalle taikka kuluttaja-asiamiehelle.

Kuluttajaviranomaisten kautta asioiden hoitaminen vie poikkeuksetta kuukausia. Huomattavasti helpompi ja nopeampi tapa asioiden hoitamiseen on olla yhteydessä asiakaspalveluumme esim. kirjallisen reklamaation muodossa. Kirjallisen reklamaation voi toimittaa asiakaspalvelun yhteyssivuston kautta, sähköpostilla tai kirjeitse. Kaikista hitain ja poikkeuksetta kallein tapa on sopimusoikeus, jossa asia käsitellään käräjäoikeudessa sopimusehtojemme mukaisesti. Sopimusehtojemme mukaisesti riitatapauksessa vääryyttä kohdannut osapuoli voi viedä jutun käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Näin on joitakin kertoja ikävä kyllä käynytkin ja jokaisella kerralla Saunalahti on voittanut jutun. Asian vieminen käräjäoikeuden ratkaistavaksi on kaikkein hitain ja kallein tapa asioiden ratkomiseen. Sopimusoikeudessa jutun hävinnyt osapuoli maksaa oikeudenkäyntikulut, jotka nousevat poikkeuksetta kymmeniin tuhansiin euroihin.

Eiköhän tämä asia ala olla jo loppuun käsitelty - palataan otsikon mukaiseen aiheeseen käsittelemään puheluerittelyä.

/ Panu.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Poiketen aiemmasta viestistä hieman. Koska minulla on työpuolella muutenkin kiire ja tällainen asia jota joutuu käymään aivan turhaan en odota loppuviikkoon vaan asia täytyi saada selvitykseen. Tein ilmoituksen kuluttajavirastolle asiasta jotta voidaan tutkia miten tällaisia sopimuksia voidaan tehdä ja yhtäkkiä muuttaa niitä yksipuolisesti. Saunalahti on selkeästi ilmoittanut ettei se aio palata alkuperäiseen hinnastoonja asia on pakko saattaa selvitykseen.

Erinomaista, että näistä hinnaston muutoksista on faktaa pöydällä nyt. Odotan vielä loppuviikon, että Saunalahti ottaa kantaa näihin viimeisiin kommenteihin liittyen asiaa jonka jälkeen. Mikäli Saunalahden kanta pysyy nykyisellään olen pakotettu ottamaan yhteyttä kuluttavirastoon asia selvittämiseksi.

Kiitos, salmaster! Saunalahden toimintatapa tässä voisi olla tuttu. Asiakkaat, jotka reklamoivat hiljaisuudessa, voivat saada haluamansa hyvityksen, jotta vältytään oikeus- tai viranomaiskäsittelyltä ja suuri enemmistö jää nuolemaan näppejään. Tämä on sellainen asia, että se vaatii ehdottomasti kuluttajaviraston ja ehkä vielä oikeudenkin kannan, jollei Saunalahti peräänny jyrkästä kannastaan. Kun liität linkin tähän viestiketjuun kuluttajavirastoon menevään viestiin, siellä tiedetään, ettet ole yksin vaatimuksesi kanssa.

Meilläkin otettiin yksi turha kytkypuhelin (eikä edullisin, ne oli jo loppuunmyyty), jotta saatiin tämä liittymä, josta emäntä voisi soittaa töissäkin lankapuhelut (Helsinkiin lähinnä) maksutta (kotona on jo kotitotaali). Sopimuksen purkukaan ei tämmöisessä tapauksessa auttaisi, vaikka se olisi mahdollistakin, en usko, että Saunalahti ottaisi käytettyä kännykkää takaisin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kas kun eivät samalla kertaa lisänneet Eliitti 3G:n ominaisuusluetteloon  Dynaaminen hinnoittelu.  😠
Käyttäjätaso 2
Arvoisa plehti, tuossahan lukee sevästi muihin. Kun sitä edeltävällä rivillä oli yhtä tavalla selkeästi mainittu Saunalahden ja Elisan liittymät, voiko lukija ymmärtää tekstin muuten kuin että 0,069 rivi viittaa muihin kuin Saunalahden ja Elisan liittymiin soitettuja puheluita?

Eikä alkuperäisessä hinnastossa myöskään ollut sulkuja, jotka tosin tässä yhteydessä tuovat hyvin esille hinnaston laatineen henkilön ajatuskulkua. Jos nyt kuitenkin lähdetään suluilla leikkimään, eivätköhän useimmat lukijat ryhmittelisi lauseen kuitenkin näin:Puhelut muihin (gsm- ja lankaliittymiin)joka taas purkaantuu Puhelut muihin gsm-liittymiin ja muihin lankaliittymiin.


Nyt tämä kohta on korvattu lauseilla "Puhelut muihin kotimaan GSM-liittymiin" ja "Puhelut kotimaan lankaliittymiin", kuten tavallisessa Eliitissäkin on.

Eliitti 3G:n hinnastoa on siis muutettu jo ainakin 2 kertaa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Erinomaista, että näistä hinnaston muutoksista on faktaa pöydällä nyt. Odotan vielä loppuviikon, että Saunalahti ottaa kantaa näihin viimeisiin kommenteihin liittyen asiaa jonka jälkeen. Mikäli Saunalahden kanta pysyy nykyisellään olen pakotettu ottamaan yhteyttä kuluttavirastoon asia selvittämiseksi.
Kuvakaappaukset 20.12.2008 klo 11:40 Eliitti 3G hinnoista:

http://kuvaton.com/k/OoO.png ' TARGET='_blank
http://kuvaton.com/k/Ooj.png ' TARGET='_blank
http://kuvaton.com/k/OoB.png ' TARGET='_blank
http://kuvaton.com/k/Oo8.png ' TARGET='_blank
http://kuvaton.com/k/OoT.png ' TARGET='_blank
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Luettuani näitä viestejä sen jälkeen kun Saunalahti on ilmoittanut ettei se aio pitää alkuperäisestä hinnastosta kiinni: Yksi tärkeä pointti on se, että Eliitti3G hinnasto poikkesi selkeästi Eliitin ja Eliitti+ hinnoitelusta. On täysin turha yrittää muuttaa hinnastoa yksipuolisesti. Omalta osalta harkitsen yhteydenottoa kuluttajavirastoon.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Eliitti 3G tuli markkinoille joulukuussa. Puheluhinnastossa on alunperinkin ollut tieto lankaliittymiin soitettaessa menevästä maksusta: Puhelut (muihin gsm- ja) lankaliittymiin: 0,069euro/min.


Arvoisa plehti, tuossahan lukee sevästi muihin. Kun sitä edeltävällä rivillä oli yhtä tavalla selkeästi mainittu Saunalahden ja Elisan liittymät, voiko lukija ymmärtää tekstin muuten kuin että 0,069 rivi viittaa muihin kuin Saunalahden ja Elisan liittymiin soitettuja puheluita?

Eikä alkuperäisessä hinnastossa myöskään ollut sulkuja, jotka tosin tässä yhteydessä tuovat hyvin esille hinnaston laatineen henkilön ajatuskulkua. Jos nyt kuitenkin lähdetään suluilla leikkimään, eivätköhän useimmat lukijat ryhmittelisi lauseen kuitenkin näin:Puhelut muihin (gsm- ja lankaliittymiin)joka taas purkaantuu Puhelut muihin gsm-liittymiin ja muihin lankaliittymiin.

Eliitti 3G:n alkuperäinen hinnasto on eri hinnasto kuin mikä siellä on nyt. Nykyistä hinnastoa ei voi soveltaa ennen 29.12.2008 tehtyihin sopimuksiin. Tämähän on aivan selvää: Saunalahdella ei ole oikeutta muuttaa näitä sopimusehtoja tai Palvelupaketin hinnoittelua asiakkaalle epäedulliseen suuntaan yksipuolisesti sopimusajan kuluessa. Ja kun hinnanmuutoksesta ei ole tiedotettu erikseen, myöskään 29.12.2008 alkaen tehtyjä sopimuksia ei voida pitää pätevinä niissä tapauksissa joissa asiakas on luullut saavansa palvelun 28.11.2008 hinnoin.

Rivien välistä luettuna ymmärrän asian niin että Saunalahdella ei ole aikomustakaan toimittaa sellaista Eliitti 3G-liittymää, jonka olen ennen 29.12.2008 tilannut. Sangen ikävää.

Prepaid-liittymät tunnistaa niiden puhelinnumerosta.

/ Panu.



Epäilemättä näin pystyy tekemään Saunalahden tai Elisan työntekijä, mutta ette te tosissanne voi olettaa että keskivertokuluttaja pystyisi siihen. Suuntanumerosta se ei ole mahdollista ja kaikki sen jälkeen on tavalliselle käyttäjälle liian vaikeaa. Eräs kilpailija on luetellut numerot joita esim. euron päivä -tarjous ei koske. Se olisi vähintä mitä Saunalahdenkin pitäisi tehdä ja välittömästi. Tämän jälkeen jäisi vain hinnankorotuksesta tiedottaminen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Nettipuhelinliittymästä voi soittaa Saunalahden gsm-liittymiin ja toisiin Nettipuhelinliittymiin veloituksetta lukuunottamatta prepaid-liittymiä.


http://saunalahti.fi/nettipuhelin/ ' TARGET='_blank (per 2008-01-06 10:19:50 UTC), edellä mainitsit prepaidit monikossa. Mitenkäs se asia nyt sitten oikein on, koskeeko hinnaston poikkeama 0 eurosta 3000 min/kk Saunalahti Prepaidia (yksikössä, eli Saunalahti Prepaid) vai Saunalahden Prepaideja (monikossa, eli Saunalahti Prepaid, Saunalahti Prepaid ja Saunalahti Prepaid Plus)?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Prepaid-liittymät tunnistaa niiden puhelinnumerosta.

/ Panu.



Mitenkäs tuo tapahtuu? Uusissa Saunalahden Prepaid-liittymissä alku on 046, aiemmissa ilmeisesti 045 ja eikös Elisa-konsernilla ole joskus ollut ihan 050-alkuisiakin Prepaid-numeroita?

Osallistu keskusteluun