Vastattu

Saunalahdelta roskapostia maksullisesta estosta huolimatta

  • 14 huhtikuu 2015
  • 15 kommenttia
  • 1723 katselukerrat

Maksan kuukausittaisin maksun siitä, ettei Saunalahti lähettäisi roskapostia. Liittymäni muutettiin jokin aika sitten S-bonuksellisiksi ja Elisa-Shop:in myyjä lupasi silloin, ettei Saunalahden nimissä lähetettyä roskapostia kuitenkaan tarvitsisi ruveta ottamaan bonus-edusta huolimatta vastaan.

Roskaviestejä rupesi kuitenkin sähköpostiin tulemaan. Asiakaspalveluun olen ollut yhdeydessä jo useamman kerran. Ensin sanottiin, että jokin asetus jossain tiedoissani sallii niiden lähetyksen ja sen kun kävisin itse muuttamassa, niin spämmääminen loppuisi. Aikani etsittyäni jostain Elisan omasivun puolelta jonkinlaisen asetuksen löysinkin ja sen muutin. Ei auttanut.

Otin taas yhteyttä: luvattiin, että loppuu roskapostitus. Ei loppunut. Otin yhteyttä ja valittelin kovasti asiaa ja sanoin olevani jo hyvitystä vailla. Luvattiin panna asia selvitykseen ja antaa laskulle viiden euron hyvitys. No- tyhjää parempi tietysti...

Asiakkaana maksan siitä, ettei Saunalahden nimissä lähetetä minulle roskapostia. Sitä kuitenkin lähetetään ja joudun muotoilemaan asiasta aina uusia yhteydenottoja. Väistämättä Saunalahdesta on mielessäni alkanut hahmottua kuva roskapostioperaattorina. Ei tuo luvattu vitosen hyvitys asiaa radikaalisti muuksi muuta. 4G-verkko on Elisalla kattavin, toimii minullakin ja hyvä niin. Laskuni olen maksanut etuajassa ja joitain kertoja vielä ylimääräistäkin ennakkoon. Roskapostit nyt sitten kiitoksena. Varmasti lähikuukausina kilpailijatkin saavat neljä-geensä pystyyn. Ehkäpä kynnys vaihtaa operattoria tämän episodin myötä onkin alentunut.

Lisäys: Maksan kuukausittan euron suuruisen suojelurahan, ettei minua Saunalahden toimesta spämmättäisi...

Lisäys 2: En malta olla myöskään yleisellä tasolla kommentoimatta tätä koko toimintatapaa, jossa Saunalahti haluaa tieten tahtoen kiusata asiakkaitaan näillä roskaviesteillä. Voisi kuvitella, että yritys päin vastoin haluaisi miellyttää maksavia asiakkaitaan, eikä pyrkiä tahallisesti näitä häiritsemään ja vapauttamaan sitten häirinnästä tätä lisämaksua vastaan. Voisihan tuota mallia viedä vielä pitemmällekin ja värvätä Enian myynitykit soittelemaan mahdollisimman häiritseviin vuorokaudenaikoihin asiakkaille - Jos nämä eivät suostuisi esimerkiksi yörauhastaan maksamaan!

Hinnoista en valita. Minun puolestani tuonkin "markkinointiestolisämaksun" saisi vaikka reilustikin lisätä kuukausimaksuihini ihan automaattisesti. Mutta että sen nyt joutuu maksamaan suojelurahana, niin se tuntuu kyllä hyvinkin oudolta ja vastenmieliseltä - periaatteellisesti, ei taloudellisessa mielessä ollenkaan.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Jarbaello 23 huhtikuu 2015, 09:22

No niin, hieman kesti, mutta sain vastauksen tähän 🙂 enää ei pitäisi tulla noita markkinointiviestejä. Johonkin rekisteriin oli tiedot jääneet, mutta nyt on poistettu sieltä. Toivottavasti tämä asia on nyt kunnossa :)

Katso alkuperäinen viesti

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kokeilepa tätä

https://oma.saunalahti.fi/settings/TelemarketDenial
Kertoiko se myyjä tästä lisähinnasta:

Liittymään sisältyy markkinointilupa. Tällöin Saunalahti ja sen yhteistyökumppanit voivat kertoa sinulle mm. tekstiviesteillä tai sähköpostilla eduistaan ja tarjouksistaan. Voit kassalla tilata liittymän myös ilman markkinointilupaa, tällöin kuukausimaksu nousee 1,00 € / kk.

Markkinointiluvan sisältävien liittymäsopimuksien erityisehdotSaunalahden markkinointiluvallisiin liittymiin sisältyy Saunalahden Markkinointilupa. Tilaamalla Saunalahden Markkinointiluvan sisältävän liittymän asiakas antaa suostumuksen siihen, että Saunalahti voi lähettää asiakkaalle markkinointiviestejä Saunalahden, sen yhteistyökumppaneiden tai muiden Saunalahden valitsemien tahojen tuotteista, asiakaseduista ja tarjouksista. Markkinointiviestejä voidaan lähettää myös sähköisesti esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä, sähköpostilla.

Markkinoinnin kohdentamisessa voidaan hyödyntää tunnistamistietoja, kuten matkaviestinverkon paikka- ja päätelaitetietoja. Paikkatiedon perusteella asiakas voi saada kohdennetun mainoksen tietyllä alueella sijaitsevalta mainostajalta esimerkiksi sen perusteella, että hän on vieraillut tai on tällä hetkellä kyseisellä alueella. Paikkatiedon hyödyntämisen voi estää Oma Saunalahti -palvelussa. Markkinointiviestejä lähetetään enintään viisi kappaletta viikossa.

Mikäli Asiakas ei halua vastaanottaa markkinointiviestejä, Asiakas voi tilausvaiheessa tai myöhemmin tilata liittymän myös ilman markkinointilupaa tai irtisanoa liittymäsopimuksensa. Jälkikäteen tehtävän muutoksen voi tehdä Oma Saunalahti –palvelussa tai Saunalahden asiakaspalvelussa. Tällöin Asiakas kuitenkin menettää markkinointilupaan liittyvän hintaedun ja kuukausimaksu nousee hinnastossa määritellyn maksun mukaisesti. Liittymän päivittyminen kestää noin viikon. Uusi kuukausimaksu tulee voimaan päivityksen jälkeen.
Jäikin mainitsematta tuossa aloituksessani, että maksan kuukausittain tuon euron suuruisen suojelurahan. Tiedä, pitäisikö se sitten maksaa jokaisesta liittymästä erikseen. Asiakaspalvelusta tosiaan on useaan otteeseen sanottu, ettei minulle pitäisi spämmiä tulla.
Käyttäjätaso 3
Työmies kirjoitti:
Jäikin mainitsematta tuossa aloituksessani, että maksan kuukausittain tuon euron suuruisen suojelurahan. Tiedä, pitäisikö se sitten maksaa jokaisesta liittymästä erikseen. Asiakaspalvelusta tosiaan on useaan otteeseen sanottu, ettei minulle pitäisi spämmiä tulla.

Taitaa olla liittymäkohtainen suojelumaksu...
tumppiw kirjoitti:
Työmies kirjoitti:
Jäikin mainitsematta tuossa aloituksessani, että maksan kuukausittain tuon euron suuruisen suojelurahan. Tiedä, pitäisikö se sitten maksaa jokaisesta liittymästä erikseen. Asiakaspalvelusta tosiaan on useaan otteeseen sanottu, ettei minulle pitäisi spämmiä tulla.

Taitaa olla liittymäkohtainen suojelumaksu...

Tuota olen itsekin arvellut, että ehkä se pitäisi maksaa kaikista spämmi-liittymistä erikseen. Mutta monen Saunalahden työntekijän mielestä minulle ei roskaviestejä olisi kuulunut lähettää noilla palveluilla, mitä minulla on. Ainahan sitä olettaisi, että työntekijät tietäisivät näistä asioista...
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
  • sinulla on kyllä kaikki tarvittavat estot kytkettynä, jotta noita posteja ei tulisi. Tarkistaisitko vielä viestien lähettäjän, ovatko ne varmasti Saunalahdelta? Tarvitsemme tästä lisätietoja, jotta voidaan selvittää, onko kyseessä mahdollisesti vikatilanne. Voit laittaa tiedot vaikka yksityisviestinä minulle niin halutessasi 🙂
  • "Osoitelähde: Saunalahti-liittymien markkinointiluparekisteri" - näin lukee viimeksi 15.4. tulleessa sähköpostissa, jossa mainostetaan Bonniers:in lehteä. Lopussa sanotaan, että liittymän voi tilata myös ilman markkinointilupaa tai irtisanoa sen kokonaan.

    Välitin yhden mainosviestin asiakaspalvelullenne, kun yhteydenottoni jälkeen asiakaspalvelusta niin pyydettiin tekemään. On tämä vaan melkoista selvittelyä sen eteen, että saisi olla maksavana asiakkaana kaikessa rauhassa ilman tahallista roskapostitusta. Pitäisikö tuo kuukausittainen suojeluraha maksaa kaikista liittymistä sitten erikseen? Jos pitää, niin olisi kai tuon voinut sanoa; Niin monta kertaa olen asiasta joutunut yhteyttä ottamaan ja S-bonusoikeus tosiaan kirjattiin ihan Elisan liikkeessä, jossa luvattiin, ettei spämmiä rupea tulemaan.
    Käyttäjätaso 4
    Kunniamerkki
    Tämä on hieman selvityksen alla, mutta saadaan varmasti hoidettua kuntoon 🙂
    Käyttäjätaso 4
    Kunniamerkki
    No niin, hieman kesti, mutta sain vastauksen tähän 🙂 enää ei pitäisi tulla noita markkinointiviestejä. Johonkin rekisteriin oli tiedot jääneet, mutta nyt on poistettu sieltä. Toivottavasti tämä asia on nyt kunnossa 🙂
    Muutama viikko menikin ilman häirintää. Nyt taas näkyi mokkulan liittymään tulleen Bonniers:in lehtimainos tekstiviestinä. Haluaisitteko tietää, milla tasolla on asiakastyytyväisyyteni? Pienenä vihjeenä voin antaa, että se vitosen hyvitys, jonka tämän taistelun korvauksena annoitte, ei oikein ole kattanut periaatteellista mieliharmiani ottaen huomioon, etten näköjään roskaviesteiltänne vieläkään saa olla rauhassa. Mitä pahaa olen teille tehnyt tämän ansaitakseni?
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +3
    Saunalahden markkinointiluvan piiriin kuuluvat vain matkapuhelinliittymät, eli mobiililaajakaistoihin emme lähetä markkinointiviestejä. Vai lukeeko viestissä tosiaan, että se on Saunalahdelta? Yleensä tämä ilmoitetaan viestin perässä olevalla *Saunalahti-merkinnällä.
    Käyttäjätaso 5
    Minäkin sain tänään Bonnierin mainoksen tekstiviestinä. Hintaan X olisi saanut takin ja vissiin jonkun lehden. Poistin viestin heti sen saatuani, enkä enää muista mitä viestin lopussa olisi lukenut, mutta tunnistin viestin heti Saunalahden yhteistyökumppanin viestiksi.
    Viestin lopussa on lehden tilaussivulle johtava osoite, jossa (osoitteessa siis) esiintyy kolmeen kertaan sana "elisa":

    media: ElisaSMS&popup

    source=elisaSMS&utm

    medium=paid*Elisa

    Nuo siis otteita tuosta osoitteesta. Lähettäjäksi toki on ilmoitettu Bonnier.

    Tämä asia on minulle tärkeä PERIAATTEELLISESTI, koska tässä on muodostunut mielikuva Elisasta kaupittelemassa henkilön yhteystietoja markkinatoreilla. Eli eipä yksityisyyttä taideta kunnioittaa, vaikka siitä minäkin kuukausittaisen suojelurahan maksan, mikä seikka tämän viestiketjun alkupäästä ilmeneekin.
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +3
    Täsmennys aiemmin kertomaani tietoon: mobiililaajakaista-sopimuksiimme ei kuulu markkinointilupaa, paitsi jos kyseessä on bonusta kerryttävä Satakieli-mobiililaajakaista! Satakieli-liittymien markkinointilupa on yhtä lailla peruttavissa liittymä ilman markkinointilupaa -lisäpalvelulla, jonka liittymälle saa lisättyä OmaElisassa.
    Eli mobiililaajakaistaliittymästä pitää maksaa suojeluraha erikseen. Ja sitten on pari muutakin liittymää nimissäni - ehkä vielä niistäkin. Kuka tietää? - voinen oikeutetusti kysyä. Ainakaan Elisa Shopit:issa sitä tietoa ei tuntunut olevan eikä näillä useilla asiakaspalveluhenkilöillä, jotka yksittäin ja ilmeisesti porukallakin ovat asiaa selvitelleet. Laittakaa nyt herranen aika jo reilusti tiskiin se suojelurahan määrä, joka minun on maksettava kuukausittain, että saan olla rauhassa maksavana asiakkaananne. Minusta nyt ei toki niin väliä, mutta onko Elisan mielestä todellakin yleisellä tasolla taktisesti järkevää tahallisesti ärsyttää asiakkaitaan? Eikö liittymien kuukausimakuja voisi reilusti korottaa, jos nykyiset eivät lyö leiville, eikä pelleillä kaupittelemalla asiakkaiden yhteystietoja kaikenmaailman mainoshaukoille?

    Osallistu keskusteluun