Kysymys

Saunalahtikin maksullistamassa paperilaskut !

  • 2 huhtikuu 2008
  • 99 kommenttia
  • 850 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

99 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Automaattinen maksupalvelu on kuitenkin kätevin tapa maksaa, kun ei tarvitse tehdä itse mitään. Varmaankaan paperilaskun muuttaminen sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoitukseksi ei estä maksupalvelun käyttöä?


Näin on. Tämäkin olisi vielä parempi ja ekologisempi vaihtoehto, jos SL ei lähettäisi "laskua"+ erittelyjä + mainoksia  tässäkin tapauksessa paperisena/kirjeenä kotiin. Onnistuuko näiden siirtäminen jotenkin sähköpostiin?
Taas menee paperimiesten duunit kun ja sähkömies rikastuu ja it-ihmiset 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eikös puun hankintahinta just noussut, kun Venäjä nosti puutullien hintaa?


Automaattinen maksupalvelu on kuitenkin kätevin tapa maksaa, kun ei tarvitse tehdä itse mitään. Varmaankaan paperilaskun muuttaminen sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoitukseksi ei estä maksupalvelun käyttöä?


Näin on. Tämäkin olisi vielä parempi ja ekologisempi vaihtoehto, jos SL ei lähettäisi "laskua"+ erittelyjä + mainoksia  tässäkin tapauksessa paperisena/kirjeenä kotiin. Onnistuuko näiden siirtäminen jotenkin sähköpostiin?


Minulta myös ääni tämäntapaisille vaihtoehdoille. Parhautta suoraveloitussopimukseni kaveriksi olisi koko nykyinen lasku- ja mainosnippu PDF:nä - joko liitteenä sähköpostiin tai sitten ladattavissa oma.saunalahdesta sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoituksen jälkeen.

Minulta myös ääni tämäntapaisille vaihtoehdoille. Parhautta suoraveloitussopimukseni kaveriksi olisi koko nykyinen lasku- ja mainosnippu PDF:nä - joko liitteenä sähköpostiin tai sitten ladattavissa oma.saunalahdesta sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoituksen jälkeen.


Samoin. Suoraveloitus+PDF-lasku olisi kätevä.


Laskuista saa tiedon tekstiviestillä ja sähköpostilla, eli tämän ei pitäisi olla mikään ongelma. Paperilasku häviää huomattavasti helpommin kodin paperivuoren sekaan.

/ Panu.

Siihen aikaan ku mä omistin oman Soneran liittymän ja alkoi saamaan paperittoman laskun niin otin sen heti... Miks mä haluaisin itelle ROSKA paperia... Ei mua kiinnosta muu kuin tekstari / email, että lasku on tullut... Sitten pystyin tilaamaan tiedot/tilinumero/viite/yms tekstarilla (jos jostain ihnmeen syystä tarvitsin sitä varten jotta saan laskun maksettua vaikka automaatilta. ) Mutta yleensä kirjauduin tunnuksillani soneran sivulle ja sieltä laskuun ja klikkasin linkkiä --> Valitsin pankin --> kirjauduin sisään ja valmis lasku olikin siellä 🙂 ... Heti ku sain vielä pois tuon turhan vaiheen ILMEISESTI E-LASKU eli lasku odotteli kiltisti mua valmiina verkkopankissa jo niin sitä käytin. Tässä viimeviikolla huomasin, et laitoin yhen laskun vahingossa roskikseen. Eli jokainen lasku jonka saan jotenki sähköseksi niin heti vaan sellanen. Eli olen täysin panun kanssa samaa mieltä ::)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tosin saunalahden laskutus virheet ei houkuttele luopumaan paperista edelleenkään.... ;D

Milläs tavalla se laskutustapa vaikuttaa johonkin virheeseen?
Käyttäjätaso 2


Vielä parempi jos ne laskun mukana tulevat mainosbrosyyrit näkisi jossain esim. pdf-muodossa.


Tulemme tekemään tämän, kiitos tästäkin ideasta.

/ panu.


Odottelemme innolla.
Mulle kelpaisi, että  SL lähettäisi laskut, mainokset, tiedotteet yms. sähköisesti Itellan NetPostiin, jolloin ne mm. pysyisivät kivasti arkistossa seuraavat kuusi vuotta. Kunnes SL tarjoaa tämän vaihtoehdon, taidanpa antaa SL postitaa mulle paperia. Säilyypähän ehkä noi paperiduunareiden työpaikat hieman pidenpään ...  😉

Mulle kelpaisi, että  SL lähettäisi laskut, mainokset, tiedotteet yms. sähköisesti Itellan NetPostiin, jolloin ne mm. pysyisivät kivasti arkistossa seuraavat kuusi vuotta. Kunnes SL tarjoaa tämän vaihtoehdon, taidanpa antaa SL postitaa mulle paperia. Säilyypähän ehkä noi paperiduunareiden työpaikat hieman pidenpään ...  ;D


Emme tule tukemaan Itellan netpostia ainakaan näillä näkymin mm. kustannussyistä.

/ Panu.


Mulle kelpaisi, että  SL lähettäisi laskut, mainokset, tiedotteet yms. sähköisesti Itellan NetPostiin, jolloin ne mm. pysyisivät kivasti arkistossa seuraavat kuusi vuotta. Kunnes SL tarjoaa tämän vaihtoehdon, taidanpa antaa SL postitaa mulle paperia. Säilyypähän ehkä noi paperiduunareiden työpaikat hieman pidenpään ...  ;D


Emme tule tukemaan Itellan netpostia ainakaan näillä näkymin mm. kustannussyistä.

/ Panu.


Olisiko mitenkään mahdollista saada joskus tulevaisuudessa saunalahden mainokset/tiedotteet, jotka yleensä siis tulevat paperisen laskun mukana, niin niille käyttäjille, joilla on esim. e-lasku, saisi nämä tiedotteet vaikka haluamaansa sähköpostiin?



Mulle kelpaisi, että  SL lähettäisi laskut, mainokset, tiedotteet yms. sähköisesti Itellan NetPostiin, jolloin ne mm. pysyisivät kivasti arkistossa seuraavat kuusi vuotta. Kunnes SL tarjoaa tämän vaihtoehdon, taidanpa antaa SL postitaa mulle paperia. Säilyypähän ehkä noi paperiduunareiden työpaikat hieman pidenpään ...  ;D


Emme tule tukemaan Itellan netpostia ainakaan näillä näkymin mm. kustannussyistä.

/ Panu.


Olisiko mitenkään mahdollista saada joskus tulevaisuudessa saunalahden mainokset/tiedotteet, jotka yleensä siis tulevat paperisen laskun mukana, niin niille käyttäjille, joilla on esim. e-lasku, saisi nämä tiedotteet vaikka haluamaansa sähköpostiin?

Miksi Saunalahti kuitenkin näkyy NetPostin listoilla ja ainakin tilausvahvistus tulla tupsahti sinne?

Maksoinpa juuri 0.95 saunalahden laskun joka tuli paperisena...Eläköön!!    ;D


Olempa juuri ihmetelemässä, miksi SL:n laskutusosasto uhkailee minua liittymien lopetuksella, ellen maksa erääntynyttä laskuani.
Yhtään laskua minulle ei kuitenkaan ole tullut, joka voisi erääntyä.
Eläköön laskutuksen nörtit, jotka kuvittelevat, että asiakas haluaa olla asiakkaana lafkassa, jolta laskutkin joutuu itse käydä hakemassa.

Ainoa syy, miksi olen Saunalahden asiakkaana, on se, etten ole vielä suuttunut tarpeeksi.
Saunalahden palvelut ovat OK, mutta laskutusosaston touhut suoraan istumaelimen keskeltä.
Onneksi en ole vielä joutunut turvautumaan puhelin'palveluun'. Siihen loppuisi lämä sopimus ilmeisesti kerralla.
Käyttäjätaso 4
Menetänkö "ilmaisen"paperilaskun jo svaihdan liittymätyyppiä??

oma.saunalahdessa kun menee vaihtamaan liittymätyyppiä, tulee kysymys miten haluat laskun toimitettavan. Ja siellä lukee että paperi lasku 0.95E/kk vaikka minulla on ollut tähän asti veloitukseton paperilasku?

pakotetaanko minut nyt liittymätyypin vaihdon yhteydessä ottamaan e-lasku ellen halua maksaa paperisesta? eikös se ollut niin että vanhat asiakkaat säilyttävät veloituksettoman paperilaskun niin kauan kuin haluavat?
Eiköhän se porkkana maistuisi keppiä paremmin? Suurempi osa vanhoista asiakkaista saataisiin varmasti siirtymään e-laskuun, jos annettaisiin pienikin porkkana (0,2-1 ). Ja uusiakin asiakkaita saataisiin houkuteltua helpommin.

Tällä hetkellä vanhana asiakkaana e-laskuun siirtymisestä tulisi lähinnä hyväksikäytetty olo; paperilasku häviää mutta mitään ei saa vastineeksi: "Tee saunalahdelle palvelus, luonto kiittää - me emme".

Jos paperilasku kerta on kuluerä joka näkyy asiakkaille suoraan loppuhinnoissa niin miksei e-laskun valinta toimisi toisinpäin: antaisi kyseiselle asiakkaalle hieman alennusta. Edelleenkin molemmat voittaisivat, sekä firma että asiakas. Sähköiseen asiointiin siirryttäessä firma voittaa joka tapauksessa. Vaan kun kysymys lienee tuttuun tapaan firman voiton maksimoimisesta. Joku on tämänkin asian laskenut.

Eivät paperilaskut minnekään vuoren sekaan häviä kun ne arkistoi, tai riippuu tietysti ihmisestä. Jos arkistoinnille on tarvetta, fyysinen paperilasku kuitenkin säilyy aika monta vuotta säilytysolosuhteista riippuen.
Eiköhän se porkkana maistuisi keppiä paremmin? Suurempi osa vanhoista asiakkaista saataisiin varmasti siirtymään e-laskuun, jos annettaisiin pienikin porkkana (0,2-1 ). Ja uusiakin asiakkaita saataisiin houkuteltua helpommin.


Saunalahden kaikki asiakkaat saavat porkkana edullisemmat hinnat. Eli sinä säästät ja luontokin säästyy.

Jos arkistoinnille on tarvetta, fyysinen paperilasku kuitenkin säilyy aika monta vuotta säilytysolosuhteista riippuen.


Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.


Katsoin oma.saunalahdesta, että minulla näkyy siellä laskuarkistossa vanhimpana laskuna 28.5.2008 päivätty lasku että mitenkäs..... Vai missä se laskuarkisto on, vai näkyykö siellä laskut vain, mikäli minulla olisi valittuna paperiton laskutus?
Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.
Olen toista mieltä. Arkistoitua paperilaskua uhkaavat lähinnä tulipalot ja huonot säilytysolosuhteet. Varmasti säilyy normaalioloissa 10 vuotta.

Sen sijaan laskujeni sähköistä arkistointia en uskoisi Saunalahden huomaan 10 vuodeksi. Sähkölaitteilla on tapana hajota vaikka varmuuskopioita otetaan + yhtiön omistussuhteen muutokset + asiakkuuden loppuminen + joku muu, mikä?
Käyttäjätaso 3


Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.


Juu, niin on helppo ja varma, ei tarvitse edes siivota itse!

Vaihdoin pankkitilini saman pankkiryhmän sisällä konttorista toiseen ja se siitä e-laskuarkistosta joka hävisi bittitaivaaseen saman tien kun verkkopankkisopimus muutettiin toiseen konttoriin.

Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Vesa-
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa.


Helpompi? Varmempi?

Yritäpä vaikka selvittää kauanko Nordea säilyttää e-laskua. Pankin www-sivuilta löytyy e-laskun ehdot, joissa mainitaan että pankki säilyttää laskun Palvelukuvauksessa määritellyn ajan. Minneköhän palvelukuvaus on mahdettu sitten piilottaa, ei ainakaan kohtaan Henkilöasiakkaat / E-Palvelut / E-lasku! Ahaa, kirjautumalla verkkopankkiin löytyy Tietoa palveluista / Tuotekuvaukset ja ehdot / Verkkopankki / E-lasku / E-laskun palvelukuvaus.

Nordea säilyttää e-laskun näkyvillä 18 kuukautta. Mielestäni laskut on syytä säilyttää vähintään saatavan vanhenemisen ajan, joka on lain mukaan 3 vuotta (eli 36 kuukautta). Muutenhan et voi lainkaan tarkistaa oletko jo maksanut palvelusta jota sinulta mahdollisesti yritetään laskuttaa uudelleen.

Koska pankki ei säilytä laskuja riittävää aikaa, joutuu asiakas hoitamaan arkistoinnin itse. Paperin säilyvyys on huomattavasti varmempaa kuin kovalevyjen, flash-muistien ja cd-levyjen. Käytännössä tämä tarkoittaa että itse arkistoiduista e-laskuista täytyy tehdä varmuuskopiot. Kumpi siis onkaan helpompaa - nakata paperilasku laatikkoon tai mapittaa se vai kirjautua verkkopankkiin, ladata e-lasku ja kopioida se vähintään kahdelle eri muistilaitteelle.

Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.


Missä? Nordealla laskut eivät säily edes kahta vuotta. Tein pikakierroksen myös parilla Saunalahden asiakkuudella. Vanhimmat laskut Oma Saunalahdessa olivat 22.5.2008 ja 21.5.2008.

Ja muistatteko vielä mikä oli laskujen säilytysaika Elisalla keväällä 2007? No sehän oli nolla päivää. Elisa tuhosi laskuarkistonsa ilmoittamatta edes etukäteen asiakkaille että laskuarkistot olisi syytä kopioida omille tietovälineille. Ja kuinka ollakaan, Elisa/Radiolinja on myös juuri se samainen operaattori joka on myös kaivanut arkistoistaan vanhoja laskuttamatta jääneitä tapahtumia ja lähettänyt asiakkailleen laskuja vanhoista tapahtumista.

Palataanpa arkistointiin. Kuinka Oma Saunalahdesta saa luettua ja tallennettua laskun helposti? Nyt kun sieltä valitsee laskun, eteen tulee sekasotku jossa rivejä ei ole edes eritelty sopimuksen tarkkuudella. (Eri sopimusten tapahtumat on laskettu yhteen!) Sopimuskohtaisten välisummien selvittäminen Oma Saunalahdesta vaatii rivien avaamista ja laskemista.

Miksi Oma Saunalahdesta ei saa laskua ulos samassa laajuudessa kuin se tulee paperilla? Ja miksi siellä ei ole tapaa jolla laskun saisi helposti yhdellä latauksella omaan arkistoon? Nyt jokainen rivi täytyisi käydä erikseen läpi ja erillisiä tiedostoja tulee vaikka kuinka monta.

http://saunalahti.fi/gsm/verkkolaskuohje.html ' TARGET='_blank
    Tulostettava versio Tästä painamalla saat laskusta tulostettavan version PDF-muodossa (toistaiseksi ei käytössä).


Miksi muuten tuon ohjeen avaaminen on tehty niin että se vaatisi Javascriptin sallimisen. Ja miksi puheluerittelykään ei enää aukea ilman Javascriptiä? En todellakaan halua siirtyä käsittelemään laskujani sivustolle, jonka tietoturvaa huononnetaan.

Periaatteessa sähköiseen laskutukseen siirtyminen kiinnoistaisi. Mutta niin kauan kuin se on huonompaa ja huonommin toimivaa kuin paperilaskutus, jätän alfatestaamisen kernaasti muille.

Tähän lopuksi voisin myös laittaa kertomuksen siitä kuinka kävi kun kokeilimme helmikuussa kolmen eri laskuttajan (joista yksikään ei ollut Saunalahti) kanssa e-laskua:

E-laskuun siirtymisen jälkeen ensimmäinen yhteydenotto laskuttajalta A oli maksumuistutus laskusta, jota emme olleet saaneet. Emme postitse emmekä e-laskupalvelun kautta. Kun maksumuistutus oli tiedoiltaan täydellinen (sisälsi myös laskuerittelyn), maksoimme laskun muistutuksen mukaan ja lähetimme reklamaation aiheettomasta maksumuistutuksesta.

Mitään vastausta laskuttaja A ei reklamaatioon vaivautunut lähettämään, mutta sen jälkeen laskut alkoivat tulemaan e-laskupalveluun. Seuraavalla laskulla ei ollut maksumuistutusmaksua, joten reklamaatio oli käsitelty laskuttajalla.

E-laskuun siirtymisen jälkeen lasku tuli paperilla kuukauden myöhässä saatekirjeen kera. Siinä kerrottiin että e-laskupalvelu on vasta koekäytössä ja laskut tulevat toistaiseksi paperilla. E-laskuun siirtyminen sotki laskuttajan systeemit niin perusteellisesti että laskuttaja sai kirittyä myöhästyneen laskutuksensa umpeen osaltamme vasta syyskuussa!

Nyt tältä laskuttajalta tuli kirje jossa he kertovat ottavansa e-laskutuksen tuotantokäyttöön. Jäämme odottamaan mitä tästä tulee seuraamaan.

Kolmannen e-laskuttajan kanssa laskutus ei mennyt e-laskusta sekaisin. Itse e-lasku on kuitenkin verkkopankissa lukukelvoton. Rivit eivät mahdu niille varattuun tilaan. Ne jakautuvat kahdelle riville ja tekevät sarakkeiden seuraamisesta erittäin hankaa.

Onneksi tällä laskuttajalla on kuitenkin oma asiakassivusto, josta laskut voi ladata pdf-muodossa. Nämä laskut vastaavat ulkonäöltään paperilaskua ja ovat selkeitä lukea. Emme käytä e-laskua muuna kuin muistutuksena että hei, nyt sinulle on tullut lasku. Itse e-laskun poistamme ja haemme kunnollisen laskun laskuttajan omalta asiakassivustolta.[/list]
Mikäli laskuttajilla B ja C ei olisi omia asiakassivustoja pdf-laskuineen, olisimme jo luopuneet koko e-laskusta ja palanneet paperilaskuihin.



Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Vesa-


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Jaska-

Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

Niin missä tuommoinen laskuarkisto on? Miten sinne pääsee käsiksi? Vai onko oletus, että jokainen perustaa oman laskuarkistonsa, jonne laskunsa säilöö? Nordean arkistoimisaika on 18 kk.




Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Vesa-


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Jaska-


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Antti-





Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Vesa-


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Jaska-


Kuinka kauan Saunalahden entisellä asiakkaalla on pääsy laskuarkistoon?

-Antti-



Eiköhän se mene niin et kun et enään ole Saunalahden asiakas niin tunnukset poistetaan ja sitten ei enään ole asiaa arkistoihin.

Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.

Voisi Lehtikin vastata selventävästi kyselyihin, jotka ihmisillä heräsivät kommentin jälkeen. Outoa antaa lausuntoja, joita ei sitten viitsi perustella tai selventää.  ???

Osallistu keskusteluun