Kysymys

Saunalahtikin maksullistamassa paperilaskut !

  • 2 huhtikuu 2008
  • 99 kommenttia
  • 780 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

99 kommenttia

Käyttäjätaso 2


Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.

Voisi Lehtikin vastata selventävästi kyselyihin, jotka ihmisillä heräsivät kommentin jälkeen. Outoa antaa lausuntoja, joita ei sitten viitsi perustella tai selventää.  ???


Pahahan tota on edes näin Panun-päivänä mennä selventämään, kun taisi tulla vähintään liioiteltua pahasti.



Paperiton lasku on huomattavasti helpompi ja varmempi arkistointitapa. Laskuarkistossa laskut säilyvät vuosia.

/ Panu.

Voisi Lehtikin vastata selventävästi kyselyihin, jotka ihmisillä heräsivät kommentin jälkeen. Outoa antaa lausuntoja, joita ei sitten viitsi perustella tai selventää.  ???


Pahahan tota on edes näin Panun-päivänä mennä selventämään, kun taisi tulla vähintään liioiteltua pahasti.
Niin no täytyy sitten onnitella Panua, siis nimipäivän johdosta!
Käyttäjätaso 2
Onnea vaan!
Käyttäjätaso 2
Katos hemmettiä. Huomasin juuri, että minulta on veloitettu 0,95 euroa paperilaskusta. En kyllä ole mitään ilmoitusta asiasta saanut, onhan tuo kuitenkin lähes kuusi markkaa. No sopimukset päättyvät aikanaan ja täytynee tutkia operaattoreita jotka eivät tuollaisia liikkeitä tee ilmoittamatta asiakkaalle. Toisaalta, onko tämä sellainen asia joka antaa oikeuden purkaa määräaikaisen sopimuksen? Eikös tämä ole vihdan yksipuolinen hinnan nosto? Täytyykin kysellä Vihdan mielipidettä asiaan (no se tuskin tulee olemaan yllätys).

Katos hemmettiä. Huomasin juuri, että minulta on veloitettu 0,95 euroa paperilaskusta. En kyllä ole mitään ilmoitusta asiasta saanut, onhan tuo kuitenkin lähes kuusi markkaa. No sopimukset päättyvät aikanaan ja täytynee tutkia operaattoreita jotka eivät tuollaisia liikkeitä tee ilmoittamatta asiakkaalle. Toisaalta, onko tämä sellainen asia joka antaa oikeuden purkaa määräaikaisen sopimuksen? Eikös tämä ole vihdan yksipuolinen hinnan nosto? Täytyykin kysellä Vihdan mielipidettä asiaan (no se tuskin tulee olemaan yllätys).
Ei kai ne nyt sentään ihan itsestään rupea perimään tuota paperilasku-maksua? Oletko vaihtanut liittymätyyppiä viime aikoina?
Minun ainakin piti luopua paperilaskusta, jotta sain "varaliittymän" liittymätyypin muutettua. Sinänsä ei ole reilua, että pakotetaan
vaihtamaan johonkin e-laskuun, jotta saa vaihdettua liittymätyyppiä. Saunalahden asiakas olen ollut jo melko pitkään, en kuitenkaan
ymmärrä tuota pakottamista  😠.

Minun ainakin piti luopua paperilaskusta, jotta sain "varaliittymän" liittymätyypin muutettua. Sinänsä ei ole reilua, että pakotetaan
vaihtamaan johonkin e-laskuun, jotta saa vaihdettua liittymätyyppiä. Saunalahden asiakas olen ollut jo melko pitkään, en kuitenkaan
ymmärrä tuota pakottamista  😠.


Suosittelen lämpimästi siitä paperiroskasta luopumista ja menemällä oma.saunalahteen, niin maksat kätevästi laskut. Sieltä saat viitenumeroa myöten jokaisen laskun tiedot erittelyineen päivineen ja tekstarilla ilmotuksen kun se lasku on sinne muodostunut. Voin vakuuttaa et on helpompi hoitaa laskut sitä kautta kuin että näpyttelet paperilla jokaisen laskun erikseen.
Käyttäjätaso 2
Vaihdoin liittymätyyppiä Majakassa, kukaan ei kertonut, että laskut muuttuvat maksullisiksi. Siksi laitoinkin äsken reklamaatiota Saunalahdelle jossa totean, Saunalahden yksipuolisesti irtisanoneen kaikki määräaikaiset sopimukseni, muuttaessaan määräaikaisen sopimuksen sisältöä. Mitään ilmoitusta tuosta laskun maksullisuudesta en saanut, enkä ole saanut vieläkään. Minulla laskutetaan samalla laskulla Kotitotaali ja kaksi puhelinliittymää. Vahinkoja toki sattuu, mutta ne voidaan korjata ja tänään saamani vastauksen perusteella sitä ei haluta korjata.


Minun ainakin piti luopua paperilaskusta, jotta sain "varaliittymän" liittymätyypin muutettua. Sinänsä ei ole reilua, että pakotetaan
vaihtamaan johonkin e-laskuun, jotta saa vaihdettua liittymätyyppiä. Saunalahden asiakas olen ollut jo melko pitkään, en kuitenkaan
ymmärrä tuota pakottamista  😠.


Suosittelen lämpimästi siitä paperiroskasta luopumista ja menemällä oma.saunalahteen, niin maksat kätevästi laskut. Sieltä saat viitenumeroa myöten jokaisen laskun tiedot erittelyineen päivineen ja tekstarilla ilmotuksen kun se lasku on sinne muodostunut. Voin vakuuttaa et on helpompi hoitaa laskut sitä kautta kuin että näpyttelet paperilla jokaisen laskun erikseen.


Onhan se kätevää, tietysti. Ymmärtääkseni nämä e-laskut eivät säily tuolla arkistossa ainakaan verottajan määräämän ajan, olikohan se 5v?
Miten tässä tapauksessa hoidetaan asia, jos verottaja päättää tutkia puhelinlaskut ja verovelvollisella ei olekaan esittää dokumentteja esim. 4v
taakse? Nordean nettipankissakin on ymmärtääkseni sama "virhe", 18kk pysyvät tallessa.

Täytyyhän tässä ottaa huomioon kaikki mahdolliset asiat  😉 Edelleen en silti voi hyväksyä tuota "pakottamista" laskutavassa, kun kytketään
se suoraan liittymätyypin vaihtoon vanhoilla asiakkailla.


Täytyyhän tässä ottaa huomioon kaikki mahdolliset asiat  😉 Edelleen en silti voi hyväksyä tuota "pakottamista" laskutavassa, kun kytketään
se suoraan liittymätyypin vaihtoon vanhoilla asiakkailla.


Komppaan tuota. Kun kerran Saunis ilmoitti alunperin, että vanhoilla asiakkailla säilyy maksuton paperilasku, koen tuon liittymätyypin vaihdon
yhteydessä tapahtuvan muutoksen olevan pakottamista - ja itseasiassa tuon alkuperäisen ilmoituksen eräänlainen 'porsaanreikä'.

Tämän lisäksi e-laskutus näyttää olevan monessa suhteessa vielä buginen systeemi, eikä beetatestaajana toimiminen tässä asiassa ole minun juttuni.
Kunhan e-laskutus toimii sujuvasti sekä laskuttajien, että pankkien osalta, ja saan laskun itselleni siisteinä pdf-tiedostona, saatan harkita siihen siirtymistä.
Toistaiseksi näin ei vielä ole, joten posti kulkekoon  ;)


Tuntuu olevan nykyinen Saunalahtelainen tapa ilmoitella noita asioita ja myöhemmin toimia toisin kaikessa hiljaisuudessa.  :-

Itselläni on käytössä e-laskutus Saunikselta sekä kahdelta sähköyhtiöltä. Tähän mennessä homma on toiminut hyvin eikä ole tarvinnut mistään valittaa. Sähkölaskut olen kovalevylle tallennellut pdf-fileinä.

Edelleen odottelen Panun vastausta laskuarkistoa koskeviin kysymyksiin..  ::)


Tuntuu olevan nykyinen Saunalahtelainen tapa ilmoitella noita asioita ja myöhemmin toimia toisin kaikessa hiljaisuudessa.  :-

...

Edelleen odottelen Panun vastausta laskuarkistoa koskeviin kysymyksiin..  ::)


Sen takia forumiakin on siivottu rankalla kädellä  😞
Dodiin. Saunalahti kirjaa mustaa kirjaan.

Uudistus hyvä Saunalahden kannalta. Monet asiakkaat ovat halukkaita internetlaskuihin, mutta voidaan todeta sen olevan puutteellinen palvelu. Useammat asiakkaat haluaisivat pitää laskunsa arkistossa 5:n vuoden ajan.

Kehitysehdotukset oma.saunalahti laskutukselle:

- Laskun muodostuttua lähtee tekstieviesti-ilmoituksen lisäksi asiakkaan sähköpostiin halutessaan PDF-lasku tai muuten selkeä laskuversio puhelinlaskusta.
- Laskut on täten mahdollista arkistoida sähköpostiin
- Oma.saunalahteen vähintään 5 vuotta vanhojen laskujen tarkastelumahdollisuus erittelyineen.
- Jokaisessa laskussa voisi olla mahdollisuus muodostaa tulostettava versio, joka muistuttaisi paperillista laskua.

Kuitataanko kehitykseen ?
Käyttäjätaso 2
Joo tänään keskustelin jonkun asiakashallintapäällikön kanssa. Koko konserni on lokakuun alusta muuttaneet kaikki paperilaskut maksullisiksi. Kyseisen henkilön mukaan on ok., että asiasta ei ole yksittäisiä asiakkaita tiedotettu kun kerran hesarille ja tv-uutisille asiasta oltiin kerrottu. Kerroin käsitykseni, että Saunalahti on yksipuolisesti irtisanonut kaikki määräaikaiset sopimuksensa muuttaessaan yksipuolisesti sopimuksen sisältöä, vieläpä ilmoittamatta asiasta mitään. Päädyttiin siihen, että teen kirjallisen reklamaation ja sen jälkeen kysellään kuluttaja-asiamiehen kantaa. Kusetusta koko homma. En muuta voimassa olevaa sopimustani ja muuta laskuja johonkin elektroniseen sotkuun. Voihan tässä aikaa mennä, mutta sitähän on tässä maailmassa.

Koko konserni on lokakuun alusta muuttaneet kaikki paperilaskut maksullisiksi. Kyseisen henkilön mukaan on ok., että asiasta ei ole yksittäisiä asiakkaita tiedotettu kun kerran hesarille ja tv-uutisille asiasta oltiin kerrottu.

No, kyllähän tuo on kaikkea muuta kuin ok tapa.  :o  ??? Vaikka Hesari tulee kotiin ja uutisetkin tulee joskus katseltua, niin en ole ollut asiasta tietoinen ennen kertomaasi. Kohtuullisen röyhkeä liike Saunikselta.  😠
Käyttäjätaso 2


No, kyllähän tuo on kaikkea muuta kuin ok tapa.  :o  ??? Vaikka Hesari tulee kotiin ja uutisetkin tulee joskus katseltua, niin en ole ollut asiasta tietoinen ennen kertomaasi. Kohtuullisen röyhkeä liike Saunikselta.  >:(


Oli ihan pakko soittaa aspaan ja kysyä asiaa. Siellä sanottiin, että laskut eivät muutu vanhoilla asiakkailla maksullisiksi automaattisesti.
Ainoastaan siiinä tapauksessa, että asiakas vaihtaa liittymätyyppiä, ei vanhakaan asiakas voi enää valita ilmaista paperilaskua.

(Pääsin läpi parin minuutin odotuksella ja sain erittäin asiallista ja ystävällistä palvelua. Hienoa  :D)

Valehtelivat. Asiakashallintapäällikkö sanoi, että KAIKILLA KONSERNIN asiakkailla muuttuu maksullisiksi.

Käyttäjätaso 2
Jatketaanpas tätä vielä hieman. Laitoin palautetta lomakkeen kautta ja sain tämmöisen viestin:

Hei!

Asiasta voitte reklamoida asiakassuhdepäällikölle, jonka tavoittaa Elisan vaihteen kautta 050 950 500.

--
Jani Sierilä
Saunalahti Asiakaspalvelu

Puhelinnumero oli väärä, eli aspassa ei edes tiedetä mihin numeroon reklamaatio pitäisi antaa. mielestäni reklamaatioksi riittää tuo lomakkeella tehty, mutta tehdään nyt kirjallisestikin. Korostan, että vaihdoin liittymätyyppiä Majakassa jossa sen teki asiakaspalveluhenkilö, mitään ilmoitusta en saanut laskun muuttumisesta maksulliseksi. Onko Saunalahden todella näin vaikea korjata virhettä? Täytyykö tämä asia todella taistella kuluttaja-asiamiehen kautta? Odottelen viikonlopun yli jos joku vastaisi, yhteystiedot löytyvät profiilista. Jos tuota selkeää virhettä ei korjata oletan todellakin, että Saunalahti on yksipuolisesti irtisanonut kaikki määräaikaiset sopimukseni. Sierilän pomolle terveisiä, hieman tarkkuutta noihin viesteihin kiitos!
Käyttäjätaso 2
Joo tänään keskustelin jonkun asiakashallintapäällikön kanssa. Koko konserni on lokakuun alusta muuttaneet kaikki paperilaskut maksullisiksi. Kyseisen henkilön mukaan on ok., että asiasta ei ole yksittäisiä asiakkaita tiedotettu kun kerran hesarille ja tv-uutisille asiasta oltiin kerrottu.

Puhutaanko nyt koko Elisa-konsernista vai Saunalahdesta? Tarkoitatko siis, että paperilasku muuttuu maksulliseksi, vaikkei vaihtaisi liittymätyyppiä? Eipä ole HS ja tv-uutiset mitään uutisoineet.
Käyttäjätaso 2

Joo tänään keskustelin jonkun asiakashallintapäällikön kanssa. Koko konserni on lokakuun alusta muuttaneet kaikki paperilaskut maksullisiksi. Kyseisen henkilön mukaan on ok., että asiasta ei ole yksittäisiä asiakkaita tiedotettu kun kerran hesarille ja tv-uutisille asiasta oltiin kerrottu.

Puhutaanko nyt koko Elisa-konsernista vai Saunalahdesta? Tarkoitatko siis, että paperilasku muuttuu maksulliseksi, vaikkei vaihtaisi liittymätyyppiä? Eipä ole HS ja tv-uutiset mitään uutisoineet.


Näin se päällikkö siellä puhelimessa vakuutti ja kertoi. Titteli oli asiakashallintopäällikkö (harmi, että jäi nimi ottamatta ylös), kaipa päälliköt tietävät mitä puhuvat? Voisiko Saunalahdelta joku joka oikeasti tietää kertoa missä mennään? Ei liene iso pyyntö? Virheitä sattuu, mutta ne pitää korjata.
Jos saunalahti luulee että asiakkaat nielevät mukisematta porkkanan sijaan kepin, niin on väärässä. Kansan muisti on lyhyt, mutta ei niin lyhyt etteikö operaattori vaihtuisi kytkyjen päätyttyä. Niin käynee myös soneralle. Kyse on periaatteista.
Käyttäjätaso 2
Joo tänään keskustelin jonkun asiakashallintapäällikön kanssa. Koko konserni on lokakuun alusta muuttaneet kaikki paperilaskut maksullisiksi. Kyseisen henkilön mukaan on ok., että asiasta ei ole yksittäisiä asiakkaita tiedotettu kun kerran hesarille ja tv-uutisille asiasta oltiin kerrottu.

Puhutaanko nyt koko Elisa-konsernista vai Saunalahdesta? Tarkoitatko siis, että paperilasku muuttuu maksulliseksi, vaikkei vaihtaisi liittymätyyppiä? Eipä ole HS ja tv-uutiset mitään uutisoineet.

Näin se päällikkö siellä puhelimessa vakuutti ja kertoi. Titteli oli asiakashallintopäällikkö (harmi, että jäi nimi ottamatta ylös), kaipa päälliköt tietävät mitä puhuvat? Voisiko Saunalahdelta joku joka oikeasti tietää kertoa missä mennään? Ei liene iso pyyntö? Virheitä sattuu, mutta ne pitää korjata.


Hei,

Saunalahdella ei ole asiakashallintopäällikköjä... On Ryhmäpäällikkö, Palvelupäällikkö, asiakassuhdepäällikkö ym. Ja muutenkaan tuo JKK:n kertoma nyt ei pidä paikkaansa vaan laskut eivät muutu vanhoilla asiakkailla maksullisiksi automaattisesti.
Ainoastaan siiinä tapauksessa, että asiakas vaihtaa liittymätyyppiä, ei vanhakaan asiakas voi enää valita ilmaista paperilaskua.

t.
Pekka / SL
Käyttäjätaso 2
Joo asiakassuhdepäällikkö se oli: Alla saamani viesti Aspasta

Hei!

Asiasta voitte reklamoida asiakassuhdepäällikölle, jonka tavoittaa Elisan vaihteen kautta 050 950 500.

--
Jani Sierilä
Saunalahti Asiakaspalvelu

Viestissä oli virheellinen puhelinnumero, piti soittaa Elisan 010 numeroon ja kyllä siellä tuommoista kirjoittamaani höpötettiin. Omalta osaltani asia on kunnossa ja korjattu. Mitään ongelmaa ei olisi ollut jos tuosta maksullisuudesta olisi kerrottu ja annettu vaihtaa elektroniseen laskuun.
Käyttäjätaso 2
Jep, olet siinä oikeassa että henkilöstömme tulee olla erityisen tarkkana ja kaikki liittymämuutoksiin liittyvät asiat tulee käydä huolella läpi. Muistutellaanpa sinne Majakankin suuntaan StarWars-tunnelmiin tätä!

t.
Pekka / SL
Tuollainen operaattorin omaan palveluun tuleva sähköinen lasku ei todellakaan ole optimitilanne.
Muutamia ajatuksia;
1) vaihdat operaattoria syystä tai toisesta, et pääsekään enää tutkimaan vanhoja laskujasi jos ilmenee epäselvyyksiä. Vaikka vaihto ei olisikaan nyt ajankohtainen niin nuo kuinka moni tietää 5v eteenpäin tekemisensä tuolla tarkkuudella.
2) Saunalahti / mikä tahansa operaattori tekee Elisat, uudistetaan palveluita ja puf kaikki sähköiset laskut katoaa netistä - näin kävi Elisalla, voi käydä muillakin. Edelleen, vaikka järjestelmän uudistus nyt ei olisi ajankohtainen niin moniko operaattori tietää 5v eteenpäin että ei muodostu ajankohtaiseksi. Omat laskuni katosivat Elisan uudistuksen yhteydessä tuolta Oma Elisasta ja aspan kanssahan siitä sai tapella että ne edes paperilla sai mappeihin.

Itse suosin pankkien e-lasku palveluita, ainahan sitä pankkiakin voi vaihtaa mutta hiukka epätodennäköisempää se on kuin operaattorin vaihto.. muutenkin luotan hiukan enemmän sellaiseen laitokseen joka muutenkin pitää rahani tallessa kuin operaattoriin joka vain haluaa niitä minulta viedä.
Vaihdoin lokakuussa yhden neljästä liittymästäni Fiksu 3G:hen. Nyt Oma.saunalahdessa näkyy,
että seuraavasta paperilaskustani veloitetaan tuo 0,95 euroa! On se niin väärin vanhaa asiakasta kohtaan!
Jos vaihdan laskutustavan sähköposti-ilmoitukseen (kts alla), niin näkyvätkö
siinä samat tiedot kuin paperilaskussa vai onko se lyhennetty versio!? Laskutus on suoraveloituksessa.
---

Oma.saunalahti.fi-laskupalvelu sähköposti-ilmoituksella + virtuaaliviivakoodi

Sähköpostiosoite, johon lasku lähetetään: xxx

    * Maksuton palvelu
    * Saat laskun tiedot haluamaasi sähköpostiosoitteeseen
    * Sähköposti sisältää virtuaaliviivakoodin sekä perustiedot laskusta
    * Laskun voit maksaa sähköpostin sisältämillä tiedoilla omassa verkkopankissasi
    * Virtuaaliviivakoodi helpottaa laskun maksamista; se sisältää kaikki maksun tiedot yhtenä numerosarjana, jonka voit kopioida oman pankkisi verkkopalveluun (mikäli toiminto on siellä käytössä)
    * Lasku näkyy ja on maksettavissa myös oma.saunalahti.fi-laskupalvelussa

Osallistu keskusteluun