Kysymys

Saunalati oikeuteen laittomista maksuista

  • 18 kesäkuu 2013
  • 13 kommenttia
  • 6102 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudesta ennakkoratkaisua sille, saako puhelinliittymän paperilaskusta veloittaa erillisen maksun.

Elisan aputoiminimi Saunalahti on veloittanut huhtikuusta lähtien matkapuhelinasiakkailta 1,90 euroa jokaisesta paperilaskusta. Maksullisista laskuista on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastoon runsaasti yhteydenottoja.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013061817169272_uu.shtml

13 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on jättänyt hakemuksen markkinoikeuteen eilen 17.6.13, Elisa tutustuu rauhassa hakemukseen ja odotamme markkinaoikeuskäsittelyn alkamista ja päätöstä. Kuten Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa on mainittu, kysymys on ennakkotapauksesta. On hyvä, että asiaan saadaan tuomioistuimen ratkaisu. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toisin kui keskustelun otsikossa lukee, maksun periminen paperilaskusta ei ole laitonta.
Käyttäjätaso 4
Päivän lehti kertoo, että on perustarpeissa kuten lehdet, puhelimet ja sähkö. Kaikilla ei ole nettiä tai kykyä käyttää sitä. Elisan osakkeenomistajana ainakin minä vaadin paperilaskun maksuttomuutta, näin saadaan paljon asiakkaita!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Mielenkiintoista, että kilpailu- ja kuluttajavirasto haluaa rajoittaa kilpailua tällä saralla. Kyse on enintään 22,80 eurosta vuodessa Minä ihmettelen miksi nämä matkapuhelinpalvelut otetaan aina viranomaisten hampaisiin. Muilla aloilla puhutaan paljon isommista rahoista. Tässä oikeus päättää olemmeko tietoyhteiskunta vai härkävankkuriyhteiskunta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Laskutus on osa yrityksen ydinliiketoimintaa, vaikka se usein on ulkoistettu jollekin muulle toimijalle. Olisihan se kiva tuottaa palveluita, kun asiakas maksaisi vielä lisää saadessaan maksaa palvelusta. Vaikka markkinaoikeus tullee toteamaan maksullisen paperilaskun kohtuuttomaksi sopimusehdoksi. Viittaan odotuksessani aiemmin keskustelussa esiintyneeseen jo päättyneeseen tapaukseen EU:n sisämarkkinoilla Itävallassa.

Monelle sähköinen lasku onkin vaivaton ja toimiva tapa maksaa matkaviestinpalveluistaan. Vaikka paperilasku muuttuisi takaisin asiakkaalle veloituksettomaksi, en usko kaikkien siihen palaavan. Hyvää Juhannusta!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kuka oikeesti saadessan paperilaskun lähtee sitä maksamaan pankiin ja jonottamaan useita kymmeniä minuutteja, jopa tunti on hyvin mahdollinen aika jonotuksesa. Mitäs se paperilaskun maksaminen pankissa maksaa nykyään, 4-6€ en tiedä, kun jokaisen paperilaskun jonka saan maksan netissä.
Huopa, et taida olla kovin vanha, kun kirjoitat noin.

Vanhempani ovat yli 70 vuotiaita ja ahkeria kännykän käyttäjiä (puhetta ja tekstareita, ei dataa). Arvaatko mitä, laskut tulevat heille paperisena ja he käyvät itse hoitamassa pankkiasiat konttorissa. Anoppini on jo yli 80 ja hänkin soittelee päivittäin, mutta hän ei enää suoriudu laskuistaan itsenäisesti.

Ei taida olla kovin vaikea ymmärtää, että on Saunalahdella on erilaisia asiakkaita ja tarpeita. Kaikki eivät ole (nuoria) nykytekniikan osaavia.
Käyttäjätaso 4
Lisäksi yrittäjillä on ***** hankalaa kun pitää printata veroilmoitukseen. Lisäksi Suomi elää metsästä ja paperilasku työllistää plus pitää postin palvelut saatavilla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Rähinäviina kirjoitti:
Lisäksi yrittäjillä on ***** hankalaa kun pitää printata veroilmoitukseen. Lisäksi Suomi elää metsästä ja paperilasku työllistää plus pitää postin palvelut saatavilla.

Ei veroilmoitukseen tarvitse enää nykyään laittaa pääsääntöisesti mitään liitteitä. Ainoastaan tilinpäätösasiakirjat tulee säilyttää paperilla, muut voi käsittääkseni yleensä säilyttää sähköisesti. Riittää kun tositteet pyydettäessä voi tulostaa paperille. Jos verottaja jotain paperille tarvitsee, se kyllä pyytää.

Tietysti eri asia on, jos oma kirjanpito on kokonaan paperilla eikä sähköisesti saapuneita laskujakakaan voi tallentaa. En sitten tiedä, kuinka paljon tositteita pitää vuositasolla olla, että sähköiseen kirjanpitoon kannattaa siirtyä.
Käyttäjätaso 4
Mun mielestä on ainakin ihan ymmärrettävää ja kohtuullista velottaa paperilaskusta. Suomessa on muutenkin todella halvat puhelinliittymät ja Saunalahti niistä vielä halvimpia. Eihän kukaan tätä voi hyväntekeiväsyyden nimissä tehdä ja rahaa on jostain saatava yrityksenkin laskuihinsa. Mielummin SL/Elisa lähettää laskut sähköisesti mikä on edullisempaa ja helpompaa.

Olihan sitä jossain vaiheessa puhetta, miten halpalentoyhtiöt meinasivat laittaa vessoihin erillismaksut :D

Tämä on siis oma mielipiteeni asiasta 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Herrasokeri kirjoitti:
Mun mielestä on ainakin ihan ymmärrettävää ja kohtuullista velottaa paperilaskusta. Suomessa on muutenkin todella halvat puhelinliittymät ja Saunalahti niistä vielä halvimpia. Eihän kukaan tätä voi hyväntekeiväsyyden nimissä tehdä ja rahaa on jostain saatava yrityksenkin laskuihinsa. Mielummin SL/Elisa lähettää laskut sähköisesti mikä on edullisempaa ja helpompaa.

Olihan sitä jossain vaiheessa puhetta, miten halpalentoyhtiöt meinasivat laittaa vessoihin erillismaksut :D

Tämä on siis oma mielipiteeni asiasta :)

Halvimpia? Are you kidding?

Saunalahti hinailee aste asteelta hintoja ylös päin esim. pakkodata ensin, sitten liittymien kuukausimaksuja hinattiin ylös Reiluissa ja nyt saa maksaa siitä että tulee asiakkaaksi - pian varmaan myös laskutetaan Elisa Shopitiin tulemisesta. Sillä kulutamme kengänpohjillamme Shopitien lattioita ja oven saranat kuluvat käytössä kun me asiakkaat käymme Shopiteissä.

Jopa Tele Finlandilla on järkevämpi pakettiliittymä kymmenellä eurolla: 100 minuuttia puhetta, 100 kappaletta viestejä ja rajaton 1 Mbps data. Saunalahti haluaa nyhtää 3 €, kun muka jokainen säästää kun ottaa 5 tunnin pakkopuhepaketin vaikka ihan hyvin riittäisi entinen 100 minuutin paketti joka ei maksanut mitään. Toisin sanoen ahneus iski operaattoriin.

Täytyyhän jonkun ajella Elisassa ylinopeutta ja maksaa siitä kivat laskut valtiolle! Googlailkaa uutinen kun toimitusjohtaja vähän huristeli Elisalla autotiellä. Niin ja kenenkään ei kannata kehua tuota laskutusta, sillä jokainen vähäjärkinenkin tietää Elisan suunnitelma. Kun lähes kaikki hinataan sähköiseen laskuun, paperilaskutus nousee entisestään 6,90 euroon kuukaudessa. Viimeisetkin mummot suostuvat. Laskutus pelaa hetken aikaa sähköisenä ilmaiseksi, kunnes "järjestelmää täytyy kehittää". Olkaa hyvä ja maksakaa sähköisestä laskusta 0,90 €. Kenelläkään ei ole varaa äänestää jaloin, sillä paperilasku maksaa monenkertaisesti enemmän. Ja sähköisen laskun hinta jatkaisi vain nousuaan. Ahneus kun on loputon suo...

Miksei Saunalahti laita samalla asiakaspalvelunsa 0600-numeron taakse?
Käyttäjätaso 1
.


Miksei Saunalahti laita samalla asiakaspalvelunsa 0600-numeron taakse?

Älä hyvä guru ehdottele tuollaista, ottavat pian todesta hi!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Ei heille tarvitse edes ehdotella, osakkeeenomistajat eivät ole tyytyväisiä huonoon tulokseen ja siitä kohta kuulemme.... maksukorotusten muodossa. Elisakonsernissa ei enää kumarrella asiakkaisiin päin koska silloinhan ne pyllistäisivät suurosakkeenomistajille ja siitähän se hyväveli-järjestö + Kataisen-seurakunta ei tykkää.

Osallistu keskusteluun