Kysymys

soitto 10023 eli terveysneuvonta

  • 30 marraskuu 2008
  • 41 kommenttia
  • 2220 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

41 kommenttia

no silloinhan softa tunnistaa minkä numeron pitää olla minkä hintainen  😛
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


no silloinhan softa tunnistaa minkä numeron pitää olla minkä hintainen  :P


Tietysti niin, että mikä on minkäkin hintainen. Eihän puheluiden hintoja laskuteta arpomalla.  😉
Aiemmin vaan sanoit näin:


Palvelunumeroiden hinnoitteluista pakettien yhteydessä oli kerrattain puhetta Asiakaspalvelun kanssa. Silloin yksi pointti oli se, että laskutussofta ei voi tietää numeron ulkonäöstä, mitä mikäkin palveluntarjoaja perii asiakkaalta/soittajalta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Aiemmin vaan sanoit näin:


Palvelunumeroiden hinnoitteluista pakettien yhteydessä oli kerrattain puhetta Asiakaspalvelun kanssa. Silloin yksi pointti oli se, että laskutussofta ei voi tietää numeron ulkonäöstä, mitä mikäkin palveluntarjoaja perii asiakkaalta/soittajalta.





Tuossa oli pointtina se, että on näitä yleisiä/julkisia/kiinteitä ja myös erikseen säädettyjä numeroita kuten juuri tämä 10023 tai vaikka 112. Sitten on varsinaisia yrityspalvelunumeroita, joista palveluoperaattori laskuttaa mitä haluaa ja taas varsinainen palveluntuottaja maksaa osan palveluoperaattorille.

Vaikkapa Kela tai vakuutusyhtiöt, yksittäisissä tilaajanumeroissa on tapahtunut muutoksia eli nehän sitten tässä tapauksessa Saunalahti joutuisi päivittämään laskutussoftaansta. Tämä juuri johtuisi siitä, että puhelut ovat normaalihintaisia, ei sinänsä (erityis)maksullisia kuten ennen.

Nimenomaan niin, että tämä oli Asiakaspalveluhenkilön näkemys, ei minun. Mutta minusta kuulostaa ihan hyväksyttävältä perustelulta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
"Puhelut ulkomaille, puhelut ja viestit erityismaksullisiin palvelunumeroihin (myös valtakunnalliset yritysnumerot, esim. 010, 020 ja 030 -alkuiset), ulkomailla soitetut ja vastaanotetut puhelut, ulkomailla lähetetyt ja vastaanotetut viestit sekä soitonsiirrot veloitetaan normaalin hinnaston mukaisesti."

Nyt on pakko antaa hieman negatiivista palautetta Saunalahdelle kyllä. Ehdoissa puhutaan selkeästi palvelunumeroista jotka OVAT ERITYISMAKSULLISIA. 10023 terveysneuvonta ei tätä ole vaan sen pitää kuulua pakettiminuutteihin ehdottomasti. Sopimusehtojen jälkikäteen muuttaminen asiakkaan vahingoksi ei tule kyseeseen joten jos ehtoa muuttaa se ei koske jo solmittuja Totaali3G sopimuksia tai muita sellaisia joissa on ollut sopimuksen tekohetkellä kyseinen sopimusehto johon alussa viittaan.

Joten asiassa ei tule antaa myöten sillä sopimusehtojen vastaista on veloittaa 10023 terveysneuvonta puheluista mikäli liittymän pakettiminuutit riittää kustantamaan puheluajan. Toki on kaikkien oma asia mitä asialle tekee mutta itse en maksaisi tällaisia puheluita jos olisin samassa tilanteessa.

Tarkoitukseni on sanoa kaikille niin asiakkaille kuin Saunalahdelle, että sopimusehdoista pidetään kiinni ja niitä noudatetaan. Ei mitään henkilökohtaista..
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Viestintä viraston sivuilta käy ilmi että 100 -alkuiset numerot ovat teleyrityskohtaisia palvelunumeroita.
http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/numerointi/numerotyypitjaalueet/palvelunumerot.html
Tuolla sitten ihan sivun loppuosa.

Joko tämä tappelu loppuu tähän?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Ei tapella jooko?  :D

Mutta puhe onkin nyt siitä, että ehdoissa puhutaan erityismaksullista palvelunumeroista. Jos siellä sanottaisiin, että palvelunumeroihin soittaminen laskutetaan erikseen en ikinä olisi tähän mitään kirjoittanut...

Eli 10023 on palvelunumero mutta ei erityismaksullinen palvelunumero joten siihen soitettuja puheluita ei voi laskuttaa erikseen siksi, että ehdoissa sanotaan "erityismaksullisiin palvelunumeroihin.. veloitetaan erikseen"

Ei tapella jooko?  :D

Mutta puhe onkin nyt siitä, että ehdoissa puhutaan erityismaksullista palvelunumeroista. Jos siellä sanottaisiin, että palvelunumeroihin soittaminen laskutetaan erikseen en ikinä olisi tähän mitään kirjoittanut...

Eli 10023 on palvelunumero mutta ei erityismaksullinen palvelunumero joten siihen soitettuja puheluita ei voi laskuttaa erikseen siksi, että ehdoissa sanotaan "erityismaksullisiin palvelunumeroihin.. veloitetaan erikseen"

Kannattaa tsekata kaikki numerot ennen soittamista, jos ei halua yllätyskustannuksia...

Monet "palveluntarjoajat" väittävät että heidän numeroonsa soittaminen maksaa "normaalin puhelumaksun" tai "matkapuhelinmaksun (mpm)", mutta eivät kerro, että "matkapuhelinmaksu (mpm)" kyseiseen liittymään on esim 8,21c/puhelu + 16,9c/min - koska kyseiseen numeroon soittamisen "normaali matkapuhelinmaksu (mpm)" on 8,21c/puhelu + 16,9c/min.

Ja vaikuttaa siltä, että jotkin "palveluntarjoajat" eivät edes tiedä/tajua, mitä ilmaukset "normaali puhelumaksu" tai "matkapuhelinmaksu (mpm)" tarkoittavat - osa tietysti jättää asian tarkoituksella kertomatta...

Kuten Saunalahtikin aikoinaan, kun käytössä oli jokin 030-alkuinen liittymätilausnumero, vai kuinka?

Palautetta jätettyäni jotkut ovat yrittäneet selittää ettei lankapuhelimesta soitettuna ole kallis, mikä pitääkin paikkansa - mutta elävät sitten viime vuosituhannella; ilmeisesti ei ole tullut lehtiä luettua, kun ei tiedetä lankapuhelimien määrän/osuuden laskeneen rajusti...

Voi tietysti olla ns. johdon ohjeistama patenttikeino aspalle saada kiukustunut asiakas hämmentymään ja unohtamaan asian.

Valitettavasti erilaisia "yritysnumeroita" ja "palvelunumeroita on niin monta, että niiden muistaminen on hankalaa. Itse käytän -merkkiä puhelimen osoitekirjassa näiden kalliiden numeroiden kohdalla, mutta koska kaikkia tarvittavia palvelunumeroitahan ei tietenkään löydy omasta osoitekirjasta:
Kannattaa tsekata kaikki numerot ennen soittamista, jos ei halua yllätyskustannuksia...

Kannattaa muuten muistaa mitä mm. takuuasioissa lain mukaan puhelu saa maksaa ja mitä ei... Tietyt puhelukustannukset voi laskuttaa virheen tehneeltä "palveluntarjoajalta" tai "myyjältä" - kannattaa käyttää, jos haluaa näpäyttää epäasiallisesti käyttäytyvää yrittäjää.


Kannattaa tsekata kaikki numerot ennen soittamista, jos ei halua yllätyskustannuksia...


niinpä, jos oikein tarkan markan mies on...
Harvemman elämä kuitenkaan kaatuu vaikka nyt euro tulisikinlisälaskua..



Kannattaa tsekata kaikki numerot ennen soittamista, jos ei halua yllätyskustannuksia...


niinpä, jos oikein tarkan markan mies on...
Harvemman elämä kuitenkaan kaatuu vaikka nyt euro tulisikinlisälaskua..



Niin no, tästähän tämä ketju alkoi...

Soitin 22.11 kello 5.26 terveysneuvontaan (09) 10023. Huomasin että laskuerittelyssä puhelusta on laskutettu 0,203 euroa. Miksi näin. Minulla on totaali 3G-liittymä. Eikö tuo puhelu pitäisi kuulua siihen pakettiin, on kuitenkin ihan tavallinen numero?


Ketjun aloittaja nosti siis esiin huomattavasti alle euron llisälaskutuksen:
..laskutettu 0,203 euroa. Miksi näin.

Kyllä sen ymmärtää, että kysellään perään jos liittymä myydään kehulla, että "kaikki" hoituu neljälläkympillä kuussa, eikä sitten hoidukaan, vai mitä?

Pointtihan tässä on se, että nykyisin mihin tahansa "palvelunumeroon" soittaessaan saa varautua siihen, että "palvelu" onkin huonosti kuuluvaa musiikkia, jota et itse koskaan valitsisi kuunneltavaksi, mutta silti saat maksaa esim. puolen tunnin tai 45 minuutin jonottamisesta - pääsemättä läpi - jopa paljonkin enemmän kuin mainitsemasi euron; ja asiasi jää hoitamatta, kun systeemi katkaisee puhelusi. 

30min * 0,169 /min = 5,07
45min * 0,169 /min = 7,60

Muutama tuollainen ja neljänkympin kk-laskusi onkin kahdeksankymppiä.

Hyvin monet eivät edes tiedä "palvelunumeroiden" soitto- ja jonotuskustannuksia, ja harva "palveluntarjoaja" kertoo niistä missään ilman pakkoa. Äkkitilanteessa muutama tuollainen puhelu tulee kalliimmaksi kuin että menisi itse taksilla hoitamaan asian, eikä aikaa välttämättä kuluisi yhtään enempää. Kaikenlisäksi asia saattaisi tulla hoidettua. Esim. jotkin rikollisten pyörittämät soittoäänikaupat, jotka kännykkänumerosi saatuasi laskuttavat sinulta euroja joka kuukausi väkisinsyötetystä palvelusta, jota et halua etkä tarvitse, ovat hankalia saada pois kimpustasi laskuttavan operaattorin toimiessa rikollisten käsikassarana - jos et maksa, lasku menee perintään ja menetät luottokelpoisuutesi.

Siis vähäpätöisestä asiasta ei ole kysymys.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki




Kannattaa tsekata kaikki numerot ennen soittamista, jos ei halua yllätyskustannuksia...


niinpä, jos oikein tarkan markan mies on...
Harvemman elämä kuitenkaan kaatuu vaikka nyt euro tulisikinlisälaskua..



Niin no, tästähän tämä ketju alkoi...

Soitin 22.11 kello 5.26 terveysneuvontaan (09) 10023. Huomasin että laskuerittelyssä puhelusta on laskutettu 0,203 euroa. Miksi näin. Minulla on totaali 3G-liittymä. Eikö tuo puhelu pitäisi kuulua siihen pakettiin, on kuitenkin ihan tavallinen numero?


Ketjun aloittaja nosti siis esiin huomattavasti alle euron llisälaskutuksen:
..laskutettu 0,203 euroa. Miksi näin.

Kyllä sen ymmärtää, että kysellään perään jos liittymä myydään kehulla, että "kaikki" hoituu neljälläkympillä kuussa, eikä sitten hoidukaan, vai mitä?

Pointtihan tässä on se, että nykyisin mihin tahansa "palvelunumeroon" soittaessaan saa varautua siihen, että "palvelu" onkin huonosti kuuluvaa musiikkia, jota et itse koskaan valitsisi kuunneltavaksi, mutta silti saat maksaa esim. puolen tunnin tai 45 minuutin jonottamisesta - pääsemättä läpi - jopa paljonkin enemmän kuin mainitsemasi euron; ja asiasi jää hoitamatta, kun systeemi katkaisee puhelusi. 

30min * 0,169 /min = 5,07
45min * 0,169 /min = 7,60

Muutama tuollainen ja neljänkympin kk-laskusi onkin kahdeksankymppiä.

Hyvin monet eivät edes tiedä "palvelunumeroiden" soitto- ja jonotuskustannuksia, ja harva "palveluntarjoaja" kertoo niistä missään ilman pakkoa. Äkkitilanteessa muutama tuollainen puhelu tulee kalliimmaksi kuin että menisi itse taksilla hoitamaan asian, eikä aikaa välttämättä kuluisi yhtään enempää. Kaikenlisäksi asia saattaisi tulla hoidettua. Esim. jotkin rikollisten pyörittämät soittoäänikaupat, jotka kännykkänumerosi saatuasi laskuttavat sinulta euroja joka kuukausi väkisinsyötetystä palvelusta, jota et halua etkä tarvitse, ovat hankalia saada pois kimpustasi laskuttavan operaattorin toimiessa rikollisten käsikassarana - jos et maksa, lasku menee perintään ja menetät luottokelpoisuutesi.

Siis vähäpätöisestä asiasta ei ole kysymys.


Kirjoitit tyhjentävästi asian. Juuri tätä minäkin tarkoitan, että nämä epäselvät palvelunumerot joista ei tiedä niiden sellaisia olevan voi aiheuttaa kohtuuttoman laskun. Toki silloin kun numero on sellaista muotoa, että siitä näkee sen olevan yritysnumero/palvelunumero on asia eri.

Mutta kuinka moni luulee soittavansa palvelunumeroon jos vaikka soittaa 09- alkuiseen puhelinnumeroon? Totuus on, että aika moni ei edes ajattele sen olevan maksullista(ei kuulu puhepakettiin). Se, että kustannus on vain joitakin kymmeniä senttejä ei muuta tosiasiaa. Ja sehän on se, että soittajaa on johdettu aikalailla harhaan. 10023 ei ole erityismaksullinen numero niin miksi siitä pitää ottaa puheluhinta puhepaketin yli??

Saunalahti on jo kuitenkin todennut kyseisen numeron olevan sellainen, että siitä veloitetaan minuuttihinta eikä puhepaketti siihen kuulu. Kuitenkin liittymän(esim.Totaali3g) sanotaan, että erityismaksulliset puhelut palvelunumeroihin veloitetaan erikseen. Miksi Saunalahti siis veloitat tästä asiasta????


Mutta kuinka moni luulee soittavansa palvelunumeroon jos vaikka soittaa 09- alkuiseen puhelinnumeroon? Totuus on, että aika moni ei edes ajattele sen olevan maksullista(ei kuulu puhepakettiin). Se, että kustannus on vain joitakin kymmeniä senttejä ei muuta tosiasiaa. Ja sehän on se, että soittajaa on johdettu aikalailla harhaan. 10023 ei ole erityismaksullinen numero niin miksi siitä pitää ottaa puheluhinta puhepaketin yli??



Onhan näitä 020-alkuisia yritysnumeroita/palvelunumeroita... ja turun alueen suuntahan on 02...

Turkulaisia taas sorretaan...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Entäs vaasalaiset sitten? Heille annettiin 1990-luvun puolivälissä suuntanumeroksi 06. Ja sitten on nämä 0600-numerot...
Käyttäjätaso 2
Entäs oululaiset sitten? Luulet soittavas lankaliittymään ja puhelu onkin TÄYSIN ILMAINEN!

Mutta toisaalta tavallisen lankaliittymän tilaajanumerohan ei voi alkaa nollalla, joten 020:n, 0600:n ja 0800:n osalta tilanne on aivan selvä. Myös jos tilaajanumero alkaa ykkösellä, siinä on aika varmasti jotain mätää, kuten tämänkin viestiketjun aiheen numerossa.
Käyttäjätaso 2
Mielenkiintoinen tapaus sinänsä ja lienee ainoita? yleisemmin käytössäolevia palvelunumeroita, joissa hinta on sama kuin kotimaan/teleliikennealueen lankaliittymään soitettaessa.


Ovathan http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/ ' TARGET='_blank erityismaksullisia palvelunumeroita (pvm/mpm), poikkeuksena soitot Elisan liittymistä.

http://saunalahti.fi/tiedote/tiedote.php?index=2890 ' TARGET='_blank Saunalahden 09-asiakaspalvelunumerotkin olisivat erityismaksullisia palvelunumeroita, siihen viittaa hinnan ilmoitustapa (pvm/mpm). Kyseessä on kuitenkin ilmeisesti erehdys.
Käyttäjätaso 1
Hmm... Otanpa asian nyt uudestaan esiin. Josko Saunalahtikin olisi nyt jo tarkentanut kantaansa ja tulkintaansa...

Fiksu 3G:n hintatiedoissa ( http://saunalahti.fi/gsm/gsmfiksu3g.php ' TARGET='_blank ) on maininta:

Koskee Elisan 3G-verkosta soitettuja normaalihintaisia kotimaanpuheluita GSM- ja lankaliittymiin 


Vasta myöhemmin sopimusehdoissa on tuo erityismaksulliset jne. kohta. 09 100 23 numero on normaalihintainen. Miksi siitä siis veloitetaan kuten "ei normaalihintaisesta"?