Vastattu

Suoramaksu kuolleen henkilön tililtä, meneekö?

  • 31 October 2016
  • 4 kommenttia
  • 1768 katselukerrat

Tilihän suljetaan kuoleman jälkeen, niin voiko aiemmin toiminut suoramaksu enää toimia vai pitääkö perillisten hoitaa maksu ?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 31 October 2016, 15:01

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23
Ei toimi suoramaksu enää, jos tili, jolta veloitus olisi tarkoitus tehdä, on lopetettu.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tuota kannattaa varmasti selvittää ko. pankista, siellä on tieto tällaisista tapauksista.

Pankki joka tapauksessa sulkee tilin kuolinilmoituksen saatuaan, eikä sieltä voi esimerkiksi nostaa varoa ennen perunkirjoituksen laatimista ja hyväksymistä.

Ainakin muutamia vuosia sitten oli näin, tuskinpa lienee muuttunut.
Pankin saatua tiedon asiakkaan kuolemasta suoramaksusopimuksiin perustuvat laskut maksetaan edelleen normaalisti vainajan tililtä. Sen sijaan e-laskusopimukset raukeavat ja aiemmin e-laskuina saapuneet laskut alkavat tulla kuolinpesälle paperilaskuina. Laskuttajat eivät aina saa tietoa e-laskusopimusten päättymisestä ja kuolinpesän hoitajat joutuvat valitettavasti usein selvittelemään maksuhuomautuksia ja perintätoimistojen perintäkirjeitä ja maksamaan näitä, vaikka laskujen viivästymisen syynä on tietokatkos eikä kuolinpesän huolimattomuus.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13
Jos ikävä vastuu kuolintapauksen paperiasioista hoitamiseen osuu omalle kohdalle olisi tärkeää ilmoittaa kuolintapauksesta meille asiakaspalveluun (elisa.fi/yhteystiedot) mahdollisimman pian niin saamme perintäkierron paussille hetkeksi, tarpeettomat palvelut kiinni ja loppulaskun lähetettyä varmasti oikeaan osoitteeseen.