Kysymys

Suoramarkkinointikielto


Miten saa kattavan suoramarkkinointikiellon Elisan / Saunalahden markkinointiin? Olen lähettänyt viestiä Elisan asiakaspalveluun taas kerran, mutta ainakaan viimeksi ei mitään tapahtunut. Pitääkö jokaiseen yritykseen olla erikseen yhteydessä? Milloin soittavat Saunalahdelta, milloin mistäkin päin Elisalta ja välillä heidän jälleenmyyjiltä.

Meni maku koko firmaan, kun alunpitäen ongelmien suhteen vaan joko leviteltiin käsiä tai pyydettiin rahaa. Nyt on enää turha tarjota mitään uusia kilkkeitä.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

18 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Näistä markkinointiviesteistä onkin puhuttu aika paljon tuolla Saunalahden puolella. Muun muassa tässä ja tässä ketjussa on paljon asiaa tähän liittyen. Viestithän tosiaan kuuluvat tiettyihin sopimuksiin eikä niitä voi estää/poistaa niin pitkään kuin tällainen markkinointiluvallinen sopimus löytyy.

Jos sinulla ei ole Elisalta tai Saunalahdelta markkinointiluvallisia liittymiä/sopimuksia, ja puhelinliittymäsi ei ole Saunalahdella, voit tehdä Saunalahden tuotteiden telemarkkinointieston tämän linkin takaa, Saunalahden liittymillä estot onnistuvat OmaSaunalahti-palvelusta Yhteystiedot ja "Päivitä asiakasviestintätietosi täällä"  linkkien takaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vortex kirjoitti:
Näistä markkinointiviesteistä onkin puhuttu aika paljon tuolla Saunalahden puolella. Muun muassa https:///t5/Puheliittym%C3%A4t/Liittym%C3%A4t-ja-markkinointilupa/m-p/263600 ja https:///t5/Puheliittym%C3%A4t/Markkinointiluvan-sis%C3%A4lt%C3%A4v%C3%A4t-liittym%C3%A4t-k%C3%A4yt%C3%A4nn%C3%B6ss%C3%A4/m-p/282922 ketjussa on paljon asiaa tähän liittyen. Viestithän tosiaan kuuluvat tiettyihin sopimuksiin eikä niitä voi estää/poistaa niin pitkään kuin tällainen markkinointiluvallinen sopimus löytyy.

Jos sinulla ei ole Elisalta tai Saunalahdelta markkinointiluvallisia liittymiä/sopimuksia, ja puhelinliittymäsi ei ole Saunalahdella, voit tehdä Saunalahden tuotteiden telemarkkinointieston tämän linkin takaa, Saunalahden liittymillä estot onnistuvat OmaSaunalahti-palvelusta Yhteystiedot ja "Päivitä asiakasviestintätietosi täällä"  linkkien takaa.

Niinpä.

Myyntitilanteessa tulisi asiakkaalle ennen sopimuksen tekoa selkeästi kertoa , että sopimukseen sisältyy markkinointilupa. Nyt siitä ei mainita mitään ja yksikään asiakas ei niitä sopimusehtoja liikkeessä lue. Vastaavasti netistä tilatessa sivustolla pitäisi olla asiasta selkeä maininta.

No uudessa Saunalahden nettikaupassa on liittymien kohdalla asiasta maininta , mutta linkit sopimustietoihin eivät edelleenkään toimi ja harva niitä kuitenkaan läpi lukee liittymää tilatessaan.

Siis parannettavaa olisi , ettei asiakkaiden tarvitsisi ostaa sikaa säkissä.
Käyttäjätaso 5
Eikös nämä markkinointiviestitkin mene Elisalla kohta maksullisiksi. Näistäkin saa periä 1,9e paperisesta mainospostista ja jonkun idiootin soitosta veloitetaan täydet puheluhinnat. Jos erehdyt menemään Elisashopittiin ja myyjä rupeaa lässyttämään jotain markkinointia, niin siitä veloitetaan kortilla tai käteisellä saman tien, että pääset edes kaupasta ulos.

Huomasin muuten, että ainakin Aamulehdessä oli joku uusi iso maksuton mainos Elisan ja Saunalahden hienosta paperilaskujärjestelmästä ja käsittääkseni ilmaisia mainoksia oli jo monessa paikassa ympäri nettiäkin:D
Saunalahden Reilu* älypuhelinliiittymää tilattaessa Internetissä, viimeisellä sivulla on sopimusteksti (luettu 2013-08-15) http://www.flickr.com/photos/photo987/9518133592/

"[x] Liittymääsi sisältyy markkinointilupa, jonka perusteella saat markkinointiviestejä Saunalahden ja sen yhteistyökumppaneiden asiakaseduista ja tarjouksista esimerkiksi tekstiviestillä tai sähköpostitse. Markkinoinnissa voidaan hyödyntää matkaviestinverkon paikka- ja päätelaitetietoja. Tietojen käyttämistä markkinointiin ei voi kieltää. Paikkatiedon hyödyntämisen markkinointiin voit estää OmaSaunalahti-palvelussa."

Tuota rastia ei saa sivulta pois. Tämä pakollinen sopimusehto rikkoo kuluttujasuojalakia, ja on sekä kuluttajaviraston että tietosuojavaltuutun toimiston kannanoton vastainen. Kuluttajalla ei ole mahdollisuutta kieltää tietojen luovuttamista tai käyttöä suoramarkkinointiin puhelinliittymää tilattaessa .

Jokaisen kannattaa soittaa asiasta kuluttajavirastoon ja tehdä asiasta valitus. Ilmoitukset kirjataan ja mitä enemmän niitä tulee sitä varmemmin tuo pakotettu sopimusehto, jonka lain mukaan pitäisi olla henkilön itsensä valittavana salliiko tietojen luovuttamisen suoramarkkinoitiin vain ei, saadaan oikaistuksi. Ilmoituksen tekeminen ei kestä kuin hetken puhelimitse.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yhteystiedot/
Valituksen voi tehdä maksulliseen numeroon 029 553 6901; ma-pe klo 9.00-15.00 (17.6.–23.8. klo 10.00–14.00)

Alla vielä perustelut, jotka sain kysyessäni asiaa kuluttaja-asiamieheltä:

KULUTTAJAVIRASTO / AJANKOHTAISTA KULUTTAJAOIKEUDESTA 4/2012 26.6.2012
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/97616f63-39bc-4183-862d-18f4239fec2d/1204.pdf

Sivu 5, alaotsikko: Suoramarkkinointiin on saatava suostumus

Sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan sähköistä suoramarkkinointia ei saa kohdistaa yksityishenkilölle ilman tämän ennakkosuostumusta. Tietosuojavaltuutettu on antanut ohjeita siitä, miten kyseistä säännöstä tulkitaan. Kuluttajan on voitava ilmoittaa suostumuksensa sähköisten markkinointiviestien vastaanottamiseen aktiivisella toimenpiteellä, kuten rastittamalla valintaruutu. Yritys ei voi hankkia suostumusta automaattisesti esitäytetyllä valintaruudulla (...)

TIETOSUOJAVALTUUTETUN TOIMISTO / Tietosuoja Suoramarkkinoinnissa 16.06.2011
http://www.tietosuoja.fi/uploads/pvx4hd13ns.pdf

2.2. sähköisiä välineitä hyödyntäen

Sähköistä suoramarkkinointia saa pääsääntöisesti kohdistaa vain sellaisiin yksityishenkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa (ns. opt-in –periaate). (...) Suostumuksen pyytämiseen liittyvien menettelytapojen tulee olla sellaisia, että henkilö nimenomaan aktiivisesti valitsee/hyväksyy sähköisen suoramarkkinoinnin harjoittamisen. Jos suostumus pyydetään internetin välityksellä, asiaa koskeviin valintaruutuihin tms. ei saa olla valmiiksi rastitettuina suoramarkkinoinnin sallivia vaihtoehtoja. (...) Sähköiselle suoramarkkinoinnille annettu suostumus on milloin tahansa peruutettavissa. Näin ollen sen ei tule olla sopimusehto. (...) vapaaehtoinen (...) jonka kuluttaja voi halutessaan myös peruuttaa.

KULUTTAJASUOJALAKI 20.1.1978/38
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

2 luku / Markkinointi ja menettelyt asiakassuhteessa

1 § Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja sopimattoman menettelyn kielto

Markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista eikä siinä saa käyttää kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä ...

9 § Kielto käyttää aggressiivisia menettelyjä

Menettelyn aggressiivisuutta arvioitaessa otetaan huomioon erityisesti:
...
4) sopimukseen tai lakiin perustuvien kuluttajan oikeuksien käytön hankaloittaminen;

Sähköisen viestinnän tietosuojalaki 16.6.2004/516
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040516

7 luku / Suoramarkkinointi

26 § Suoramarkkinointi luonnolliselle henkilölle

Automatisoitujen soittojärjestelmien sekä telekopiolaitteiden, sähköpostiviestien, tekstiviestien, puheviestien, ääniviestien tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia saa kohdistaa vain sellaisiin luonnollisiin henkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa.

Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua suoramarkkinointia luonnolliselle henkilölle saa harjoittaa, jollei tämä ole sitä nimenomaisesti kieltänyt. Luonnollisen henkilön on voitava helposti ja maksutta kieltää tässä momentissa tarkoitettu suoramarkkinointi (...) Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on annettava asiakkaana olevalle luonnolliselle henkilölle mahdollisuus ilman erillistä maksua (...) ja helposti kieltää yhteystiedon käyttö tiedon keräämisen (...) Palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on selkeästi tiedotettava kieltomahdollisuudesta.
Elisa hoi!

Minulla on Elisa Viihde -palvelu. Minulla on voimassaoleva suoramarkkinointikielto puhelinlliittymässäni. Tämän pitäisi estää teiltä(kin) tulevat puhelut. Puheluita tulee säännöllisesti Viihdepalveluun liittyen. Joka ikinen kerta kerron suoramarkkinointikiellosta, joka ikinen kerta asia luvataan hoitaa kuntoon ja koskaan sitä ei hoideta kuntoon ja puhelut jatkuvat.

Viimeisin puhelu tänään Karjalan Mediacenteristä, jossa kaveri kertoi soittolistojen tulevan Elisalta. Lupasi taas hoitaa asian kuntoon, heh.

Nyt v***u oikeasti. Kertokaa selkeästi, että mitä MINUN täytyy tehdä, jotta nämä puhelut loppuvat? Vaihtaa liittymätyyppiä? Laittaa joku rasti jonnekin? Irtisanoa Elisa Viihde? Soittaa jonnekin, minne? Jotain muuta - mitä?

Kiitos.

 //Siistitty kirosanat -Sanaseppä
pahvikorva kirjoitti:

Elisa hoi!

Minulla on Elisa Viihde -palvelu. Minulla on voimassaoleva suoramarkkinointikielto puhelinlliittymässäni. Tämän pitäisi estää teiltä(kin) tulevat puhelut. Puheluita tulee säännöllisesti Viihdepalveluun liittyen. Joka ikinen kerta kerron suoramarkkinointikiellosta, joka ikinen kerta asia luvataan hoitaa kuntoon ja koskaan sitä ei hoideta kuntoon ja puhelut jatkuvat.

Viimeisin puhelu tänään Karjalan Mediacenteristä, jossa kaveri kertoi soittolistojen tulevan Elisalta. Lupasi taas hoitaa asian kuntoon, heh.

Nyt v***u oikeasti. Kertokaa selkeästi, että mitä MINUN täytyy tehdä, jotta nämä puhelut loppuvat? Vaihtaa liittymätyyppiä? Laittaa joku rasti jonnekin? Irtisanoa Elisa Viihde? Soittaa jonnekin, minne? Jotain muuta - mitä?

Kiitos.


Valitettavasti Viihteen sopimukseen sisältyy markkinointilupa, joten siitä eroon pääseminen ilman Viihteen irtisanomista ei taida onnistua.:(

"

Palveluun sisältyy automaattisesti tiedotepalvelu, jolla asiakas saa säännöllisesti ajankohtaista tietoa Elisan, Saunalahden, ja niiden yhteistyökumppaneiden tai muiden Elisan valitsemien tahojen tuotteista, asiakaseduista ja tarjouksista. Tehdessään palvelusopimuksen asiakas saa automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla.

"


http://asiakastuki.elisa.fi/attachment/content/aspa_Elisa_Viihde_Sopimusehdot_08_2011.pdf

//Siistitty lainauksesta kirosanat -Sanaseppä
Ei kelpaa vastaukseksi.


 

"automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla."


Ja tässäkö mainitaan selkeästi myös puhelut? Onko puhelu automaattinen tiedote tai markkinointiVIESTI, joka tapahtuu sähköisesti esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla?

Tietosuoja suoramarkkinonnissa kertoo:

"Sähköiselle suoramarkkinoinnille annettu suostumus on milloin tahansa peruutettavissa. Näin ollen sen ei tule olla sopimusehto."

 

Lähde: http://www.tietosuoja.fi/uploads/pvx4hd13ns.pdf

 

Antakaa minulle yhteystiedot, jonne voin tehdä tuon lakisääteisen peruutuksen, kun normaali suoramarkkinointikielto ei näytä riittävän.


 

Lukekaa vielä tämä ajatuksella:

 

"

Henkilötietolain mukaan rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä (esim. käyttämästä ja luovuttamasta) häntä itseään koskevia tietoja suoramainonnan, etämyynnin ja muun suoramarkkinoinnin tarkoituksissa.11Henkilötietolakiin perustuva suoramarkkinointikielto on ns. yleiskielto eli se koskee kaikilla välineillä toteutettua suoramarkkinointia. Kielto-oikeus koskee myös yrityksen asiakkaaseensa kohdistamaa suoramarkkinointia. Kielto-oikeuttaan käyttäneeseen henkilöön ei pääsääntöisesti tule myöskään kohdistaa sellaista suoramarkkinointia, johon hän on aiemmin antanut suostumuksensa. Kielto-oikeutta voidaan käyttääeri laajuuksissa. Henkilö voi siis halutessaan kieltää kaiken henkilötietojen käsittelyn suoramarkkinointitarkoituksissa tai rajata kiellon koskemaan vain tietojen luovuttamista suoramarkkinointitarkoituksiin. Jos rekisterinpitäjälle jää epäselväksi, missä laajuudessa tai miltä osin rekisteröity haluaa käyttää kielto-oikeuttaan, asiaa tulee tarvittaessa tiedustella asianomaiselta henkilöltä. Tämä on tarkoituksenmukaista kummankin osapuolen intressit huomioon ottaen." 
Elisalla on vain tapana tulkita epäselviä ehtojaan oman halunsa mukaisesti, riippumatta asiakkaan oikeuksista, sillä harva lähtee niitä oikeusteitse hakemaan.
Yes, mutta minusta tuo ehto ei ole edes epäselvä.

Suoramarkkinointikielto on suoramarkkinointikielto. Koskee myös omia asiakkaita. Koskee kaikkea suoramarkkinointia.

Haluan tähän Elisalta kirjallisen vastauksen ja jos kieltoa ei noudateta, niin vien kyllä asian eteenpäin aivan satavarmasti.
Voisitteko vastata tähän suoramarkkinointiasiaan.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Yleinen-keskustelu/Suoramarkkinointikielto/m-p/291728#U291728

Tai antakaa minulle yhteyshenkilö, johon voin ottaa asian tiimoilta yhteyttä.
Käyttäjätaso 4
pahvikorva kirjoitti:

Ei kelpaa vastaukseksi.


 

"automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla."


Ja tässäkö mainitaan selkeästi myös puhelut? Onko puhelu automaattinen tiedote tai markkinointiVIESTI, joka tapahtuu sähköisesti esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla?

Tietosuoja suoramarkkinonnissa kertoo:

"Sähköiselle suoramarkkinoinnille annettu suostumus on milloin tahansa peruutettavissa. Näin ollen sen ei tule olla sopimusehto."

 

Lähde: http://www.tietosuoja.fi/uploads/pvx4hd13ns.pdf

 

Antakaa minulle yhteystiedot, jonne voin tehdä tuon lakisääteisen peruutuksen, kun normaali suoramarkkinointikielto ei näytä riittävän.


 

Lukekaa vielä tämä ajatuksella:

 

"

Henkilötietolain mukaan rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä (esim. käyttämästä ja luovuttamasta) häntä itseään koskevia tietoja suoramainonnan, etämyynnin ja muun suoramarkkinoinnin tarkoituksissa.
11
Henkilötietolakiin perustuva suoramarkkinointikielto on ns. yleiskielto eli se koskee kaikilla välineillä toteutettua suoramarkkinointia. Kielto-oikeus koskee myös yrityksen asiakkaaseensa kohdistamaa suoramarkkinointia. Kielto-oikeuttaan käyttäneeseen henkilöön ei pääsääntöisesti tule myöskään kohdistaa sellaista suoramarkkinointia, johon hän on aiemmin antanut suostumuksensa. Kielto-oikeutta voidaan käyttää
eri laajuuksissa. Henkilö voi siis halutessaan kieltää kaiken henkilötietojen käsittelyn suoramarkkinointitarkoituksissa tai rajata kiellon koskemaan vain tietojen luovuttamista suoramarkkinointitarkoituksiin. Jos rekisterinpitäjälle jää epäselväksi, missä laajuudessa tai miltä osin rekisteröity haluaa käyttää kielto-oikeuttaan, asiaa tulee tarvittae
ssa tiedustella asianomaiselta henkilöltä. Tämä on tarkoituksenmukaista kummankin osapuolen intressit huomioon ottaen."
 



pahvikorva kirjoitti:

Voisitteko vastata tähän suoramarkkinointiasiaan.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Yleinen-keskustelu/Suoramarkkinointikielto/m-p/291728#U291728

Tai antakaa minulle yhteyshenkilö, johon voin ottaa asian tiimoilta yhteyttä.



Minäpä selvitän asiaa ja palaan tähän kunhan saan tarkempaa tietoa.
Käyttäjätaso 4
pahvikorva kirjoitti:

Elisa hoi!

Minulla on Elisa Viihde -palvelu. Minulla on voimassaoleva suoramarkkinointikielto puhelinlliittymässäni. Tämän pitäisi estää teiltä(kin) tulevat puhelut. Puheluita tulee säännöllisesti Viihdepalveluun liittyen. Joka ikinen kerta kerron suoramarkkinointikiellosta, joka ikinen kerta asia luvataan hoitaa kuntoon ja koskaan sitä ei hoideta kuntoon ja puhelut jatkuvat.

Viimeisin puhelu tänään Karjalan Mediacenteristä, jossa kaveri kertoi soittolistojen tulevan Elisalta. Lupasi taas hoitaa asian kuntoon, heh.

Nyt v***u oikeasti. Kertokaa selkeästi, että mitä MINUN täytyy tehdä, jotta nämä puhelut loppuvat? Vaihtaa liittymätyyppiä? Laittaa joku rasti jonnekin? Irtisanoa Elisa Viihde? Soittaa jonnekin, minne? Jotain muuta - mitä?

Kiitos.

 //Siistitty kirosanat -Sanaseppä



pahvikorva kirjoitti:

Ei kelpaa vastaukseksi.


 

"automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla."


Ja tässäkö mainitaan selkeästi myös puhelut? Onko puhelu automaattinen tiedote tai markkinointiVIESTI, joka tapahtuu sähköisesti esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla?

Tietosuoja suoramarkkinonnissa kertoo:

"Sähköiselle suoramarkkinoinnille annettu suostumus on milloin tahansa peruutettavissa. Näin ollen sen ei tule olla sopimusehto."

 

Lähde: http://www.tietosuoja.fi/uploads/pvx4hd13ns.pdf

 

Antakaa minulle yhteystiedot, jonne voin tehdä tuon lakisääteisen peruutuksen, kun normaali suoramarkkinointikielto ei näytä riittävän.


 

Lukekaa vielä tämä ajatuksella:

 

"

Henkilötietolain mukaan rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä (esim. käyttämästä ja luovuttamasta) häntä itseään koskevia tietoja suoramainonnan, etämyynnin ja muun suoramarkkinoinnin tarkoituksissa.
11
Henkilötietolakiin perustuva suoramarkkinointikielto on ns. yleiskielto eli se koskee kaikilla välineillä toteutettua suoramarkkinointia. Kielto-oikeus koskee myös yrityksen asiakkaaseensa kohdistamaa suoramarkkinointia. Kielto-oikeuttaan käyttäneeseen henkilöön ei pääsääntöisesti tule myöskään kohdistaa sellaista suoramarkkinointia, johon hän on aiemmin antanut suostumuksensa. Kielto-oikeutta voidaan käyttää
eri laajuuksissa. Henkilö voi siis halutessaan kieltää kaiken henkilötietojen käsittelyn suoramarkkinointitarkoituksissa tai rajata kiellon koskemaan vain tietojen luovuttamista suoramarkkinointitarkoituksiin. Jos rekisterinpitäjälle jää epäselväksi, missä laajuudessa tai miltä osin rekisteröity haluaa käyttää kielto-oikeuttaan, asiaa tulee tarvittae
ssa tiedustella asianomaiselta henkilöltä. Tämä on tarkoituksenmukaista kummankin osapuolen intressit huomioon ottaen."
 



pahvikorva kirjoitti:

Voisitteko vastata tähän suoramarkkinointiasiaan.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Yleinen-keskustelu/Suoramarkkinointikielto/m-p/291728#U291728

Tai antakaa minulle yhteyshenkilö, johon voin ottaa asian tiimoilta yhteyttä.



Selvittelin asiaa. Eli, Elisa Viihteen sopimukseen sisältyy markkinointia ja sopimuksen tekemällä asiakas hyväksyy tämän. Tästä syystä markkinointikieltosi ei ole vaikuttanut tekemääsi sopimukseen, jonka yhteydessä markkinointi on hyväksytty.

Kuitenkin Elisa Viihteen osalta, toisin kuin matkapuhelinliittymissä, otamme vastaan pyyntöjä estää markkinointi. Näin ollen emme toimi tuota lainaamaasi tietosuojavaltuutetun ohjeistusta vastoin. Voit siis olla yhteydessä asiakaspalveluun estääksesi markkinoinnin.

Sen sijaan, jos sinulla on käytössä Saunalahden markkinointiluvallinen liittymä, tulee sinun tilata liittymällesi Saunalahden Markkinointiluvan Peruutus -lisäpalvelu. Tämän tilaamalla luopuu markkinoitiluvan tuomasta euron suuruisesta hintaedusta. Lisäpalvelun hinta on siis 1 euro kuukaudessa. Voit tilata tämän OmaSaunalahdesta kohdasta Yleiset > Lisäpalvelujen tilaus.
Hei ja kiitos selvityksestä ja vastauksesta. Olen asian tiimoilta yhteydessä asiakaspalveluun ja hoidan sitä kautta markkinointieston.

Saunalahden osalta selvittelin asiaa myös. Kyseinen markkinointiehto on tällä hetkellä Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen alla ja mahdollisten toimenpiteiden kohteena. Myös kuluttajaneuvontaan on tästä Saunalahden ehdosta tullut yhteydenottoja. Hienoa asiakaspalvelua, Saunalahti!

Myös tietosuojavaltuutettu on ottanut kantaa asiaan. Tietosuojavaltuutetun näkemyksen mukaan yrityksellä ei ole oikeutta veloittaa maksua henkilötietojen käsittelyä koskevan suostumuksen peruuttamisesta, peruutuksen käsittelemisestä tai muusta vastaavasta seikasta. Käsitteellisesti tarkasteltuna vapaaehtoisesti annettuun suostumukseen kuuluu myös peruuttamismahdollisuus. Tämä seikka on todettu esimerkiksi EU:n tietosuojatyöryhmän suostumusta koskevassa lausunnossa. Jos suostumuksen peruuttamiseen kytkettäisiin maksu, se voisi heikentää rekisteröidyn tosiasiallista peruuttamismahdollisuutta ja asettaa koko suostumuksen pätevyyden kyseenalaiseksi. 

Ilmoitukseni meni myös edelleen tietoon Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, joka voi yleisesti puuttua yritysten toimintatapoihin ja mahdollisesti myös kyseiseen sopimus –ja markkinointiehtoon.

Nähtäväksi jää, mitä tapahtuu. Meidän perheemme osalta päädyimme siirtämään Saunalahden puhelinliittymät toiselle operaattorille, koska en tue rahallisesti ns. ***********.  ;)

//Siivottu kirosanat -Sanaseppä
Käyttäjätaso 3
Onko vähän hölmöä tunnustautua julkisesti tyhmäksi? Jos ottaa liittymän, joka on juuri markkinointiviestien takia halvempi, kuin se jossa niitä ei tule, niin kuka tuossa on toiminut väärin?
Jusssi:

Rautalangasta:

"yrityksellä ei ole oikeutta veloittaa maksua henkilötietojen käsittelyä koskevan suostumuksen peruuttamisesta, peruutuksen käsittelemisestä tai muusta vastaavasta seikasta. Käsitteellisesti tarkasteltuna vapaaehtoisesti annettuun suostumukseen kuuluu myös peruuttamismahdollisuus. Tämä seikka on todettu esimerkiksi EU:n tietosuojatyöryhmän suostumusta koskevassa lausunnossa. Jos suostumuksen peruuttamiseen kytkettäisiin maksu, se voisi heikentää rekisteröidyn tosiasiallista peruuttamismahdollisuutta ja asettaa koko suostumuksen pätevyyden kyseenalaiseksi."

Tyhmä olin siinä, että oletin Saunalahden olevan vastuullinen operaattori, joka noudattaa ylläolevaa. Olin väärässä.

Mutta minä olen se joka maksaa ja perheen liittymät on vaihdettu muualle 🙂
Käyttäjätaso 2
pahvikorva kirjoitti:Tyhmä olin siinä, että oletin Saunalahden olevan vastuullinen operaattori, joka noudattaa ylläolevaa. Olin väärässä.Mutta minä olen se joka maksaa ja perheen liittymät on vaihdettu muualle :)

Minäkin vaihdoin muualle tämän oman päivittäiskäytössä olleen Saunalahden liittymän. Sinälläänhän on positiivista, että nyt on edes mahdollista saada ihan normaali laskutusliittymä perusdataa nopeammalla datayhteydellä ilman Allerin ja muiden 'etukumppanien' spämmiä.
Myös minä vaihdoin toiselle operaattorille, mm. tämän "pakollisen markkinointiluvan" takia. Saunalahti perustelee sen "halvemmalla hinnalla", mutta perusliittymän palveluihin nähden se ei todellakaan ole halpa! Viimeistään jos liittää paketin kylkeen, tilanne muuttuu selvästi. Pakollinen markkinointilupa on kaikkien periaatteiden vastainen. Ja markkinointiluvasta pitää olla selvä tieto sopimustilanteesta. En ole nyt tarkistanut omaa Elisa Viihde-sopimusta (se on jo monta monta vuotta vanha) onko siinä joku tällainen pykälä. Myynnin yhteydessä siitä ei kuitenkaan mainittu, joten kielletty se on (ostettu myymälässä). En käsitä, että Elisa/Saunalahti pitää tästä markkinointilupapakosta kiinni kun se selvästi ei ole asiakkaiden mieleen. Eikä se todellakaan ole perusteltu, että väkisin pidetään soittolistalla maksavia asiakkaita. Ihan niin kuin kiinnostaisi maksaa siitä, että yritys pommittaa markkinointiviesteillä ja soitoilla.
Nyt tähän sitten saatiin lopullinen päätös. Mitä minä sanoin.

"Kuluttajalla on oltava oikeus itse päättää häneen kohdistetusta suoramarkkinoinnista. Tämä oikeus on turvattu henkilötietolain ja sähköisen viestinnän tietosuojalain säännöksillä. Kuluttajalla on myös aina oikeus peruuttaa sähköiseen suoramarkkinointiin antamansa suostumus ilman seuraamuksia. Tietosuojavaltuutettu on myös linjannut, ettei yrityksellä ole oikeutta veloittaa maksua henkilötietojen käsittelyä koskevan suostumuksen peruuttamisesta, peruutuksen käsittelemisestä tai muusta vastaavasta seikasta."

"Elisa on elokuussa 2014 ilmoittanut sitoutuvansa kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. "

http://www.anpdm.com/article/414658437445465F40784143594771/12435768/1732686