Vastattu

suoramarkkinointisoitot by Elisa/Donato OY/Enia OY

  • 16 joulukuu 2011
  • 35 kommenttia
  • 59876 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Vaikka olen jo Elisan/saunalahden asiakas niin silti sieltä soitellaan ja yritetään k*settaa vaihtamaan johonki kalliimpaan liittymään. Joku varmaan lappalainen mies selitti että mulle tulee jatkossa automaattisesti halvemmat puhelut ja kaupanpäälle mokkula. Vasta kun erikseen kysyin mikä on kuukausimaksu niin kertoi että ainiin onhan tässä tosiaan pieni kuukausimaksu. No, sanoin etten halua mitään.

Taas tuli tänään aamulla joku soitto numerosta jonka omistaa Donato OY ja jotain liittymää varmaa sieltäki ois kaupiteltu jos olisin puhelun huomannut (onneksi oli äänettömäll).

Ilmeisesti markkinaoikeuskin jo saanut huomautuksia kyseisestä toiminnosta, mutta vieläki asiakkaita kiusataan: http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/tulostus/48464.htm ' TARGET='_blank

edit: saunalahdelta vastattiin että Norppa+ liittymään kuuluu suoramarkkinointi, jonka kyllä tiesinkin, mutta sopimusta tehdessäni puhuttiin pelkästään tekstiviesteistä. Sopimusehdoissakin lukee että: "Norppa+ -liittymätyyppi, joka sisältää markkinointiviestejä.". Soitot eivät mielestäni ole viestejä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi LeonM 16 helmikuu 2014, 12:29

Elisan ja sen tytäryhtiöiden kaupailliset lähestymiset puhelimitse voi kieltää ilman lisämaksua oma.saunalahdessa kohdasta:

Yleiset --> Yhteystiedot --> Päivitä asiakasviestintätietojasi täällä --> Lisää rasti kohtaan, jossa lukee "En kiitos halua markkinointi- ja myyntipuheluja: puhelinumeroon [oma numerosi]" 

 

Samalta aukeamalta voi pyytää myös kirjeitse tapahtuvan mainonnanestoa. Lopuksi tallennetaan oma valinta.

 

Tekstiviestitse ja sähköpostitse tapahtuva asiakasmarkkinointikielto puolestaan maksaa nykyisin euron lisää kuukaudessa. Maksullisen kiellon voi tehdä oma.saunalahdessa kohdasta:

Yleiset --> Lisäpalveluiden tilaus --> Tee uusi sopimus "Liittymä ilman markkinointilupaa [oma numero] kuukausimaksu 1,0 e/ 1kk".

Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ei Donato Oy:n soitot liity Norppa+:n markkinointilupaan mitenkään. Tai ainakin olen itse saanut Donatosta Elisa Viihdettä koskevan tarjoussoiton ennen kuin otin Norppa+-liittymän.
Enia, lopetatteko sen soittelun nyt minulle.

Nyt kun juuri äsken jo seitsemäs enialainen soitti samasta aiheesta, ja koska asiaa koskevaan yhteydenottooni toimitusjohtajalle (kopioitu alle) ei ole vastattu, lähestyn julkisella foorumilla enialaisia: olkaa hyvä ja lopettakaa minulle soittelu. Todettakoon, että puhelinliittymäni omistaa työnantaja, enkä voi siten asettaa suoramarkkinointikieltoa.

----- Forwarded message from ----

From:
Date: Tue May 15 13:59:29 EEST 2012
To: @enia.fi
Subject: Yhteydenottonne marras-toukokuussa

Arvoisa toimitusjohtaja ,

Eri myyntihenkilönne ovat nyt kuudetta kertaa soittaneet minulle saman asian tiimoilta eli ehdottaneet Elisan laajakaistapaketin vaihtamista "viihdepakettiin".

Viimeisin yhteydenotto oli tänään klo 12:48 numerosta 050-5005xxx ja edellinen numerosta 045-2513xxx 19.4. klo 15:37. Neljä tätä edeltänyttä ovat olleet eri numeroista noin kerran kuukaudessa tätä ennen.

Ensiksi pyytäisin Teiltä saman kuin kolmelta viimeiseltä myyjältänne - joudun ilmeisesti eskaloimaan toimitusjohtajalle asti - että poistatte minut soitettavien asiakkaiden listoilta (osoitteeni on ) tässä ja myös muissa asioissa. Ilmoittanette kun näin on tapahtunut. Kiitos tästä.

Toiseksi kiinnittäisin huomionne web-sivuillanne esitettyyn liiketoiminnan mottoon "Eettisyyttä, rehellisyyttä, laatua" ja esittäisin käsitykseni siitä:

- Eettisyyttä ei edustane se, että tuputatte kuudetta kertaa peräkkäin viihdepakettia asiakkaalle, joka ei sellaista tarvitse ja joka ei hyödy kustannussäästöstä laajakaistan ollessa työsuhde-etu.

- Rehellisyyttä ei edustane se, että myyjänne esittäytyvät Elisan työntekijöinä (olen tietoinen Enian omistusrakenteesta, mutta asiakassuhteeni on Elisa Oyj:n kanssa).

- Laatua ei edustane se, että myyjillänne ei ole käsitystä, onko asiakkaalle jo samasta asiasta otettu yhteyttä - tämä osoittaa alkeellisenkin CRM:n puuttumisen. Myyjä 045-2513xxx jopa sanoi, ettei se, että häntä pyysin poistamaan minut soittolistalta, lainkaan takaa, etteikö joku soittaisi.

Terveisin

Käyttäjätaso 5
Nii-in. Kyllähän puhelinmyyjän soitot saattavat hankalassa paikassa todella ärsyttää. Niksi on helppo, laita kaiutin päälle ja laita puhelin kauemmas. Naurahda välillä puhelimeen ja puhele niitä näitä, niin pitkään kuin mahdollista, kaikesta mahdollisesta, säästä, maailman menosta ja vaikka politiikasta. Anna ymmärtää että olet ihan höperö, että "onpa kiva kun joku nuori soittaa, kun harvoin meistä kukaan välittää".  Lopuksi ilmoita, ai niin minähän en osta mitään.  Tuota kikkaa vanhempani käyttävät välillä, vaikka ei ole kaikki sauniksen puheluita - vaan esim. pankin. Siellä saa olla pankkivirkailija korvat punasena, kun pitäs tehdä voittoakin, niin nämä vaan höpisevät.

Jos taas haluaa nopeasti eroon myyntisoitoista, niin kysyt heti, että myytkö jotain, minä en osta mitään. Yleensä uskovat ensimmäisellä kerralla. Siinä voi samoten sanoa, että minä osaan tilata palveluni itse, jos minä niitä teiltä tarvitsen.


Toisekseen, jos tuntematon numero soittaa ja ei viitsi vastata, niin ei sitten vastaa ollenkaan. Katsoo myöhemmin numerotiedustelusta mikä se oli. Sama numero soittaa kyllä uudestaan, jos se on jotain tärkeää. Ihan hyvä kikka ja mitään ei menetä, jos ei siis ole odottamassa jotain yhteydenottoa jostain.
Käyttäjätaso 3
Onko Saunalahden palkkalistoilla puhelimitse myyjiä? Soitteli liittymäkauppias ja kertoi soittavansa Saunalahdelta. 

Myyjä oli tohkeissaan, kun kerroin että tottakai vaihdan liittymätyyppiä kun kasaat minulle monipuolisemman paketin nykyistä halvemmalla kuukausimaksulla. Mutta kun kerroin (hänelle täysin oudon) TotaaliMaxin sisällön multisimmin kanssa niin hän luovutti.:p
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
-VJ- kirjoitti:
Onko Saunalahden palkkalistoilla puhelimitse myyjiä? Soitteli liittymäkauppias ja kertoi soittavansa Saunalahdelta. 

Ei ole.

Toisaalta esimerkiksi Oulun kaupungin vaihde on ulkoistettu Elisan hoidettavaksi. Elisan työntekijä ei vastaa puheluun "Elisa" vaan "Oulun kaupunki". Palvelun nimi on Elisa välittäjäpalvelu.
Eilen itsellenikin soitti tämmöinen markkinoija Enialta. Täytyy sanoa, että oli ehkä hieman epärehellistä markkinointia sieltä päästä. Missään vaiheessa ei kysytty, että haluanko tilata tuotetta vaan mentiin oikeastaan suoraan asiaan kyselemällä ovatko tietoni oikein. Puhelu loppui myyjän nopeisiin sanoihin "Noniin, mahtavaa! Tiedot taitaa olla meillä oikein. Me pistetään Elisa Viihde -paketti tulemaan postissa ensi viikolla. Oikein hyvää päivän jatkoa, terve!". Varmaan oli innoissaan, kun sai huijattua vähän asiakasta ja ylimääräsistä bonuksista palkassa.

Itseltäni taas meni ehkä hieman maku koko Elisaan ja Saunalahteen tuon puhelun jälkeen, koska en antanut puhelun aikana myöntymystä tilaukselle. Onneksi on  ainakin 14pv:n palautusoikeus. Olen ollut nyt pari vuotta Saunalahden puhelinliittymän asiakas tähän asti. Saa nähdä meneekö myös puhelinliittymä tämän jälkeen vaihtoon. Parastahan tässä on, että en omista edes tv:tä. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Hei LowO, kuvailemasi puhelu ei kyllä oikein mennyt putkeen.

Soitettiinko sinulle käyttäjätiedoissasi ilmoittamaan numeroon? Laittaisin asian mielelläni selvitykseen, lähetäpä minulle vaikka yksityisviestillä tarkempi soittoaikakin vielä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Elisan ja sen tytäryhtiöiden kaupailliset lähestymiset puhelimitse voi kieltää ilman lisämaksua oma.saunalahdessa kohdasta:

Yleiset --> Yhteystiedot --> Päivitä asiakasviestintätietojasi täällä --> Lisää rasti kohtaan, jossa lukee "En kiitos halua markkinointi- ja myyntipuheluja: puhelinumeroon [oma numerosi]" 

 

Samalta aukeamalta voi pyytää myös kirjeitse tapahtuvan mainonnanestoa. Lopuksi tallennetaan oma valinta.

 

Tekstiviestitse ja sähköpostitse tapahtuva asiakasmarkkinointikielto puolestaan maksaa nykyisin euron lisää kuukaudessa. Maksullisen kiellon voi tehdä oma.saunalahdessa kohdasta:

Yleiset --> Lisäpalveluiden tilaus --> Tee uusi sopimus "Liittymä ilman markkinointilupaa [oma numero] kuukausimaksu 1,0 e/ 1kk".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Otin mainitun puhelinmyyntieston puoli vuotta sitten, eivät ole sen jälkeen Sontalahden myyntitykit enää soitelleet.

Saanut nukkua rauhassa ja päivisin nauttia hiljaisuudesta ilman että joku soittaa ja alkaa heti jauhamaan tauotta 10 minuutin ajan jotain todella syvällistä liittyen Saunalahden tai Elisan palveluihin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Perjantaina soitettiin minullekin, kysyttiin missä puhelinliittymä ja luvattiin tehdä nykyistä parempi tarjous. Kerroin Saunalahdelta lähdön syyn ja että 5000 minuutin puhepaketti ei ole minulle yhtään parempi kuin 500 minuuttiakaan, kun en siitäkään saa käytettyä kuin murto-osan. Ei sitten tullut edes tarjousta puhelinliittymästä. Sitten siirryttiinkin kiinteään ja kun kerroin, että nykyinen on taloyhtiön kautta Soneralta ja 10/2 M kaapeliliittymä maksaa yhteensä n. 17 €/kk, ei tullut tarjousta siitäkään. Hyvää päivänjatkoa kuitenkin toivotettiin.
Käyttäjätaso 4
Tuota, eikös puhelinpuhelinliittymämyynti ole laissa kielletty ? Välittömästi numero talteen ja soitto 112 ja poliisit noutamaan häkkiin puhelinmyyjää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Rähinäviina kirjoitti:
Tuota, eikös puhelinpuhelinliittymämyynti ole laissa kielletty ? Välittömästi numero talteen ja soitto 112 ja poliisit noutamaan häkkiin puhelinmyyjää.

Uusille asiakkaille myynti on kyllä kiellettyä, mutta omille asiakkaille saa ehdotuksia tehdä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kurkitopi kirjoitti: Luulisi puhelinmyyjän vähän tarkistavan etukäteen palvelut ennenkuin soittelevan.

Myyjillä ei ole oikeutta nähdä asiakkaan tietoja eikä myöskään tietoa, mitä palvelua missäkin osoitteessa on tai sinne tarjotaan. Myyntijärjestelmässä on tietokanta, johon on valmiiksi lajiteltu asiakkaat kohderyhmittäin. Myyjälle tulee sitten sen perusteella automaattisesta soittojärjestelmästä seuraava puhelu.

Kyllä se ongelma on profiloinnissa eikä myyjässä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hyvis kirjoitti:Uusille asiakkaille myynti on kyllä kiellettyä, mutta omille asiakkaille saa ehdotuksia tehdä.

Minulle kerrottiin, että olen osallistunut johonkin kilpailuun ja hyväksynyt samalla markkinoinnin. En muista osallistuneeni, mutta kai sitten olen. En siis ole Sl:n maksava asiakas nykyään, vaikka Sl:n mobiililaajakaistaa mökillä käytänkin. Sekin olisi ainakin puhelimen netin perusteella Soneralta nopeampi, mutta kun tuo pojan tuplalaajakaistan puolikas jäisi käyttämättä ja on minulle ilmainen, niin toistaiseksi tuolla.
Käyttäjätaso 4
Eräälle tutulle oli kaupattu 4G-mokkulaa vaikkei 4G:tä edes dual carrierina mailla halmeillakaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
PasiS kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:Uusille asiakkaille myynti on kyllä kiellettyä, mutta omille asiakkaille saa ehdotuksia tehdä.

Minulle kerrottiin, että olen osallistunut johonkin kilpailuun ja hyväksynyt samalla markkinoinnin. En muista osallistuneeni, mutta kai sitten olen.

Kuulostaa tutulta. Minullekin on jossain myyntipuhelussa kerrottu tuolla tavalla, mutta en muistanut, mistä kilpailusta on kyse.

Mutta mistä niitä kaikkia arpajaisia ja mielipidekyselyjä  muistaa. Muistaakseni Elisalla on ollut useampi, jossa annetaan lupa yhteen markkinointipuheluun matkapuhelinliittymiä koskien. Että jos niiden kaikkien perusteella tulee niitä soittaja, niin.....
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Arvoisa Elisa,

Vaihdoitte oma-aloitteisesti liittymätyyppini tammikuussa sellaiseen, joka sisältää markkinointia, mutta lakimiehenne ymmärsivät joulukuisen valitukseni, ja liittymääni lisättiin automaattisesti euron kuukaudessa maksava lisäpalvelu markkinoinnin estämiseksi (Liittymä ilman markkinointilupaa).

Tänään autoilessani olin vastannut taskupuheluun klo 15.13 Enialta numerosta: +358 50 3886530. Tiedustelisinkin asiakastietojeni yhdistämisestä markkinointirekisteriinne (Enia). Numeroni on edelleen salainen, eikä se ole yleisesti saatavilla. Sen vuoksi oletan numeroni vuotavan asiakastiedoistanne Enialle. Jos kerran maksan markkinointikiellosta, miksei se pidä?

Tällä viestillä en millään tapaa syyllistä soittajaa henkilökohtaisesti, vaan järjestelmäänne, ellei se tarpeeksi selkeästi osoita, ettei numerooni kuulu soittaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Juttuhan jatkui eilen soitolla numerosta +358 50 4481046 (Enia) klo 16.17 ja ja jälleen tänään numerosta +358 50 3886 275 (Enia)  klo 15.03. Aleksi (nimi muutettu) saikin mut viimein kiinni. Vastasin nimelläni ja sain pitkän markkinointipuhelun, jossa Saunalahti (Enia) olisi reilusti tarjonnut vanhan nettitikkuni tilalle uutta 4G-mallia ja päivittänyt samalla vanhan (halvan) liittymänopeuteni uuteen aikakauteen. "No, miltäs Petri kuulostaa?" 

 

Sain viimein puheenvuoron. Kieltäydyin tarjouksesta perustellen sen, että tarjousajan jälkeen kuukausimaksuni miltei kolminkertaistuisivat ilman tarvetta nopeammasta yhteydestä, joka ei ole edes taattu. Soittaja myönsi tämän. Olisin voinut ottaa MultiSIM-settiini 21Mbit/s -nopeuden ilman määräaikaa hintaan 13,90 e/kk, jos sellaista olisi tarjolla. Ei tainnut enää olla.  

 

Pyysin, ettei sulje yhteyttä ennen kuin kertoo minulle numeroni lähteen. En ole kuulemma varsinaisesti millään markkinointilistalla, vaan soittelevat läpi vanhoja asiakkaita päivitysmielessä. Joku kutsuisi tätä asiakassuhteen ylläpidoksi. Minun käsitykseni mukaan tämä kuuluu sarjaan markkinointiviestintä, sillä enhän olisi edes saanut halvempaa yhteyttä tällä soitolla. Mene ja tiedä. Saisinko edes alennusta maksamastani markkinointikieltopaketista?
Käyttäjätaso 7
LeonM kirjoitti: Saisinko edes alennusta maksamastani markkinointikieltopaketista?Ei. Sinulla ei ole mitään markkinointikieltopakettia.

Markkinointikielto on ihan eri asia, kuin ei-markkinointia sisältävä liittymä. Sinä maksat sen 1 e/kk lisähintaa siitä, että et joudu vastaanottamaan liittymään "normaalisti" kuuluvia roskasähköposteja ja mainostekstiviestejä. Mihinkään muuhun markkinointiin tai operaattorilta tulevaan viestintään se ei vaikuta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kiitos kv36 lisähuomiosta. Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat.  Muotoilen jatkossa viestini paremmin.

Oletan kai liikoja Elisalta (Enia), jotta se noudattaisi pyyntöäni oma.saunalahden asiakasviestintätiedoissani olevasta täpästä kohdassa: Telemarkkinointi: En kiitos halua markkinointi- ja myyntipuheluja puhelinnumeroon: (oma numero).
Käyttäjätaso 7
Tuon markkinointikiellon kanssa on ollut ongelmia muillakin

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Puheliittymät/Liittymät-ja-markkinointilupa/td-p/263600/page/10

Lyhyesti: jos sinulla on useita asiakkuuksia, kielto pitää olla kaikissa. Jos olet laittanut kiellon lähimenneisyydessä (sanotaan nyt vaikka parin vuoden aikana), se ei ole vielä päivittynyt Enian soittoluetteloon. Jos kumpikaan ei täsmää, varastosta löytynee muitakin selityksiä.
Käyttäjätaso 1
Iäkkäälle äidilleni oli sitten Enialta "myyty" wlan-mokkula ja 4G-mobiililaajakaista nykyisen 3G:n tilalle. (Kuriositeettina: äidin nykyisessä tietokoneessa ei ole wlania.) Puhelun aikana äitini oli useaan otteeseen sanonut, ettei hän näistä mitään ymmärrä ja että poikansa hoitaa nämä asiat. Oli myyjä sitten alkanut tarkistelemaan yhteystietoja ja siinä samassa puolihuolimattomasti kysynyt sotun. Tämän jälkeen oli kuulemma sitoumus tehty eikä sitä voinut enää peruuttaa!

Sillä lailla. Tosiaan näitä vanhusten *****ttajia tuolla alalla yhä löytyy.

No, asiasta on tehty reklamaatio ja "myyjän" nimi oletettavasti on tiedossa. Katsotaan, kuinka hyvin Enia ja toisaalta Saunalahti hoitaa asian eteenpäin.
Käyttäjätaso 3
Puhelinmarkkinointikielto numeroon 060013404.
Riekkosak kirjoitti:
Puhelinmarkkinointikielto numeroon 060013404.

(puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kauppaako Prometo Oy Elisan tuotteita? Soitteli eilen 7 kertaa kahdesta eri numerosta, vaikka estot päällä. Kaveri kertoi, että meni eilen vastaamaan ja Elisalta oli....

Osallistu keskusteluun