Kysymys

tabletti ja siihen netti sekä älytön selkkaus!

  • 7 toukokuu 2014
  • 16 kommenttia
  • 2409 katselukerrat

Sain joskus alkuvuodesta teiltä tabletin ja siihen mukana kulkevan netin. Sanottiin, että kaikki pelaa tosi hyvin ja kokeiltuani sitä hetket totesin, että sen tabletin mukana tullut netti oli tuskallisen hidas. Soitin Saunalahteen ja käskivät palauttamaan sen.

Lähetin sen. Sitten se tuli takaisin ja sanoivat, että se on ollut käytössä ja minun pitää maksaa se. Tämän jälkeen alkoi sellainen selvitys, että oksat pois.

Jouduin vielä soittamaan kuluttaja-asiamiehelle ja hänkin oli sitä mieltä, että ihmisellä on 14 vrk palautus oikeus.

Olen tätä selvitellyt useaan otteeseen ja teiltä silti tulee vieläkin laskuja siitä tabletista. Nyt tämä viimeisin lasku on muistutusmaksu Laskun numero: 90154796984.

Laitoin facebookkiin tästä viestiä ja sanoivat, että tänne pitää laittaa viestiä. Sitten kun olette saaneet poistettua tuon laskun. Niin odotan teiltä sähköposti viestiä missä vakuutatte, että olette poistaneet kaikki minua koskevat tiedot teidän järjestelmästä, ettekä enää ikinä ota minuun MITÄÄN yhteyttä!!!

16 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Saunalahden ehdoissa lukee että 14 päivän palautusoikeus loppuu jos laitteen ottaa käyttöön, se on siinä laitteen mukana tulleessa lapussakin sanottu.

Jos sinulla oli netti hidas niin sehän on yleensä liittymän ja käyttöpaikan vika, ei tabletin.

ps. Meille tuli viime perjantaina Galaxy S4 mini jota käytettiin 2 päivää, ei sitäkään enää SL:lle voinut palauttaa vaan se piti myydä muualla 2 päivän ikäisenä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Mäkki kirjoitti:
Saunalahden ehdoissa lukee että 14 päivän palautusoikeus loppuu jos laitteen ottaa käyttöön, se on siinä laitteen mukana tulleessa lapussakin sanottu.

Jos sinulla oli netti hidas niin sehän on yleensä liittymän ja käyttöpaikan vika, ei tabletin.

ps. Meille tuli viime perjantaina Galaxy S4 mini jota käytettiin 2 päivää, ei sitäkään enää SL:lle voinut palauttaa vaan se piti myydä muualla 2 päivän ikäisenä.

Kuluttajansuojalaki on pakottavaa lakia. Sitä ei voi sopimusehdoilla kumota. Asiakkaalla on oikeus kokeilla tuotetta. Tämä ei tarkoita tuotteen ulkoista tarkastelua vaan nimenomaan kokeilemista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
osronk kirjoitti:
Mäkki kirjoitti:
Saunalahden ehdoissa lukee että 14 päivän palautusoikeus loppuu jos laitteen ottaa käyttöön, se on siinä laitteen mukana tulleessa lapussakin sanottu.

Jos sinulla oli netti hidas niin sehän on yleensä liittymän ja käyttöpaikan vika, ei tabletin.

ps. Meille tuli viime perjantaina Galaxy S4 mini jota käytettiin 2 päivää, ei sitäkään enää SL:lle voinut palauttaa vaan se piti myydä muualla 2 päivän ikäisenä.

Kuluttajansuojalaki on pakottavaa lakia. Sitä ei voi sopimusehdoilla kumota. Asiakkaalla on oikeus kokeilla tuotetta. Tämä ei tarkoita tuotteen ulkoista tarkastelua vaan nimenomaan kokeilemista.

Kokeilla saa – ei käyttää

Voit kokeilla ja tutkia toimitettua etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä menettämättä peruutusoikeuttasi. Esimerkiksi paketin voi avata ja käyttöohjeet voi lukea. Myös kenkiä ja vaatteita saa sovittaa. Yritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.

Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Peruutusoikeuden menettää ottamalla tuotteen käyttöön.

slarva otti laitteen käyttöön: Sain joskus alkuvuodesta teiltä tabletin ja siihen mukana kulkevan netin. Sanottiin, että kaikki pelaa tosi hyvin ja kokeiltuani sitä hetket totesin, että sen tabletin mukana tullut netti oli tuskallisen hidas.

Tapletilla surfailu netissä on käyttöönottoa, ei enään mitään kokeilua.

Kilpailu ja kuluttajavirasto
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Huopa kirjoitti:
Kokeilla saa – ei käyttää

Voit kokeilla ja tutkia toimitettua etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä menettämättä peruutusoikeuttasi. Esimerkiksi paketin voi avata ja käyttöohjeet voi lukea. Myös kenkiä ja vaatteita saa sovittaa. Yritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.

Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Peruutusoikeuden menettää ottamalla tuotteen käyttöön.

slarva otti laitteen käyttöön: Sain joskus alkuvuodesta teiltä tabletin ja siihen mukana kulkevan netin. Sanottiin, että kaikki pelaa tosi hyvin ja kokeiltuani sitä hetket totesin, että sen tabletin mukana tullut netti oli tuskallisen hidas.

Tapletilla surfailu netissä on käyttöönottoa, ei enään mitään kokeilua.

Kilpailu ja kuluttajavirasto

Kyllä monessa liikkeessä saa tabletteja kokeilla ihan virrat päälläkin. Samalla tavalla saa etämyynnissäkin. Ei käyttöohjeen lukeminen vielä riitä kokeiluksi. Ei sieltä näe miten herkästi laite reagoi kosketuksen, tökkiikö kamalasti tms. Tarkkaa rajaa kokeilun ja käytön välillä on jossain tabletissa hankalampi päätellä. Kengissä se on siinä, kun ne jalassa kävelee ulos.

Ihan rehellisesti, oletko mielestäsi kokeillut laitetta, jos olet vain lukenut käyttöohjeen? (siis tässä kysyn sanan kokeilla merkitystä ilman viitteitä etämyyntiin). Onko huumeista lukeminen kokeilemista? Selvästikin sana kokeilla tarkoittaa muutakin kuin vain lukemista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Huopa, miten kokeillaan tablettia tai muuta akkukäyttöistä laitetta niin, ettei samalla oteta sitä käyttöön ?
Käyttäjätaso 5
PasiS kirjoitti:
Huopa, miten kokeillaan tablettia tai muuta akkukäyttöistä laitetta niin, ettei samalla oteta sitä käyttöön ?

Tähän pitäisi Saunalahden edustajan vastata, hehän nuo ehdot ovat laatineet.
Käyttäjätaso 2
Tervetuloa Palstalle slarva! Asiasi olikin jo saatu hoidetuksi 🙂

Etämyynnin 14 vuorokauden peruutusoikeus koskee myös meidän tuotteitamme, jotka on myyty netin tai puhelimen kautta. Laitteita saa kokeilla, mutta ei ottaa käyttöön. Postitse lähetetyn laitteen pakkauksen saa avata ja laitetta tutkia päällisin puolin. Laitteen käyttöönotolla 14 päivän palautusoikeus kuitenkin raukeaa.

Jos laitteita tahtoo testata, kannattaa suunnata Elisan myymälään. 🙂 Jos taas laitteen mukana hankittu netti hidastelee tai muuten reistailee, kannattaa siitä tehdä meille vikailmoitus tarkemmin tutkittavaksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
PasiS kirjoitti:
Huopa, miten kokeillaan tablettia tai muuta akkukäyttöistä laitetta niin, ettei samalla oteta sitä käyttöön ?

Miten luulet slarvan päässeen nettiin, muuten kuin ottamalla laite käyttöön, vai eikö mielestäsi surfailu (simkortti/mokkula kiinni koneessa) netissä ole laitteen käyttämistä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Huopa kirjoitti:
PasiS kirjoitti:
Huopa, miten kokeillaan tablettia tai muuta akkukäyttöistä laitetta niin, ettei samalla oteta sitä käyttöön ?

Miten luulet slarvan päässeen nettiin, muuten kuin ottamalla laite käyttöön, vai eikö mielestäsi surfailu (simkortti/mokkula kiinni koneessa) netissä ole laitteen käyttämistä.

Vai onko se kokeilua ? Jos kengän saa laittaa jalkaan ja tv:n kanavat virittää, niin miksi ihmeessä tablettia saa vain käännellä käsissä ? 
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Postimyynnin tarkoituksena lienee alunperin ollut helpottaa tuotteisiin tutustumista esimerkiksi tapauksissa, joissa asiakas asuu jossain periferiassa, ja olla samalla yksi tuotteiden lisämyyntikanava. Operaattoreiden kantaa tässä tuotteisiin tutustumisessa ei pieni ihminen voi täysin ymmärtää. Itseäni ainakin kiinnostaisi esimerkiksi tableteissa sen yleinen käyttökokemus ja yleinen reagointiaika. Ei näitä voi todeta vain ulkoisesti laitetta tutkimalla. Osa liikkeistä sentään tarjoaa käpälöintimahdollisuuden.

Onko esimerkiksi Elisan postimyynnin palautuksia käsittelevät henkilöt väsyneet tyhjentämään laitteisiin talletettuja tietoja ja asetuksia vai, mikä tämän linjavedon syynä lienee? Jatkossa myyjä voi vielä veloittaa tuotteen palautuskulut asiakkaalta ellei tämä tilaamaansa laitetta aio pitää. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kuinka monella asiakkaalla tabletti, puhelin, nettitikku tai mobiilireititin voi käydä koekäytettävänä, jotta sitä voidaan myydä ja/tai ostaa uutena / uudenveroisena / täydellä takuulla / täydellä hinnalla?

Voiko myymälässä 14 vuorokautta esittelykäytössä olleen tuotteen myydä uutena? Tai 28 vuorokautta? Silloinhan se on ikäänkuin ollut vasta kahdella käyttäjällä sen koeajan. Entä jos laite on ollut välillä vaikka kolme kuukautta käyttämättä vitriinissä? Mistä takuu alkaa siinä tapauksessa? Ensimmäisestä käynnistyksestä vai siitä, kun lopullinen omistaja viimein hyväksyy laitteen neljän kuukauden kuluttua? Entä akun ja muiden oheislaitteiden takuu, joka on tyypillisesti kuusi kuukautta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hyvis kirjoitti:
Kuinka monella asiakkaalla tabletti, puhelin, nettitikku tai mobiilireititin voi käydä koekäytettävänä, jotta sitä voidaan myydä ja/tai ostaa uutena / uudenveroisena / täydellä takuulla / täydellä hinnalla?

Voiko myymälässä 14 vuorokautta esittelykäytössä olleen tuotteen myydä uutena? Tai 28 vuorokautta? Silloinhan se on ikäänkuin ollut vasta kahdella käyttäjällä sen koeajan. Entä jos laite on ollut välillä vaikka kolme kuukautta käyttämättä vitriinissä? Mistä takuu alkaa siinä tapauksessa? Ensimmäisestä käynnistyksestä vai siitä, kun lopullinen omistaja viimein hyväksyy laitteen neljän kuukauden kuluttua? Entä akun ja muiden oheislaitteiden takuu, joka on tyypillisesti kuusi kuukautta?

Nettitikkujahan on myyty myös Saunalahdella uutena, silloinkin kuin niitä vielä sai oikeasti kokeilla, siis ihan sim-kortti sisällä ja usb-portissa kiinni. Tosin se mainittiin, että laite on voinut olla kokeilukäytössä. Tabletteja ja puhelimia ei mielestäni voi myydä täyteen hintaan uusina, jos ne on palautuneet kahden viikon kokeilusta tai olleet liikkeessa esittelykappaleina. 

Se on myyjän ongelma, mitä tekee esittelykoneille tai asiakaspalautuksille. Reiluintahan olisi myydä ne alennuksella pois esim. Shopiteissa ja antaa niille täysi takuu. Esim. Giganteissa on suht halvoista hinnoista huolimatta 30 vrk:n palautusoikeus ja taatusti sinnekin palautuu tavaraa, jota ei voi uutena enää myydä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
LeonM kirjoitti:

Onko esimerkiksi Elisan postimyynnin palautuksia käsittelevät henkilöt väsyneet tyhjentämään laitteisiin talletettuja tietoja ja asetuksia vai, mikä tämän linjavedon syynä lienee? Jatkossa myyjä voi vielä veloittaa tuotteen palautuskulut asiakkaalta ellei tämä tilaamaansa laitetta aio pitää. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Ei jatkossakaan myyjä voi veloittaa mitään. Asiakas vain maksaa oman palautuspakettinsa postimaksut ja sillä siisti. Rahat siis saa Itella tms. ei myyjä. Toki myyjä jatkaa nykykäytäntöä vapaaehtoisesti.

Etämyynnin palautusoikeus on Villin Lännen peruja. Ihmiset eivät uskaltaneet ostaa tuotteita ilman sitä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
PasiS kirjoitti:
Huopa, miten kokeillaan tablettia tai muuta akkukäyttöistä laitetta niin, ettei samalla oteta sitä käyttöön ?

Kokeilla voi samalla tavalla kuin kaupoissakin. Minä olen esimerkiksi kokeillut iPadia Stockmannilla. En kuitenkaan koskaan ole ottanut iPadia käyttöön. Selkeää rajaa ei ole. Tämä ei tarkoita, että kokeilulla ja käyttöön ottamasella ei olisi eroa. Käsitys, että kokeilu sisältäisi vain laitteen ulkonaisen tarkastelun ei ole mitenkään mielekäs. 

Jos kokeilusta aiheutuu myyjälle tappiota, niin se on myyjän ongelma. Myyjä on valinnut kanavakseen etämyynnin ja saa tästä koityuvat hyödyt. Ei  saa ulkoistaa haittoja asiakkaille tai kivijalkaliikkeille. Jotkut etämyyjät härskisti kehottavat kokeilemaan laitteita kilpailijan kivijalkaliikkeissä.

Eroa voi tarkastella haitta ja hyötynäkökulmasta. Kokeilusta ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa. Esimerkiksi kengillä ei pidä mennä käelemään ulos. Alusvaatteita ei saa panna päälle ihoa vasten. Toisaalta hyötynäkökulmasta asiakas ei saa hyötyä tuotteesta. Esimerkiksi ei ole oikein ottaa kameralla lapsen syntymäpäiväkuvat ja sitten palauttaa sitä. Tämä ei ole etämyynnin tarkoitus ja tuollainen on selkeästi käyttöön ottamista.

Myyjällä tulee olla joku keino myydä palautetut tuotteet asiakkaille salaamatta palautusta. Esimerkiksi Gigantti myy ne B-tuotteina 10 % alennuksella. Henkilökohtaisesti olisin valmis siihen, että asiassa mentäisiin vapaampaan suuntaan. Asiakkaalla on mahdollisuus tutustua laitteisiin niin moneen kertaan, lukea arvosteluita ym. Jos esimerkiksi ostaa uuden samanlaisen ouhelimenhävinneen tilalle, tarvitseeko todella palautusoikeutta. Kannattaa muistaa, että viime kädessä asiakas maksaa palautuksen kulut tuotteiden hinnoissa. Tuleva lainmuutos saattaa hillitä puhtaita kokeiluja ilmanaikomusta ostaa.

Tosin silloin, jos kauppa tapahtuu myyjän aloitteesta, kuten puhelinmyynnissä tulee peruutusoikeuden olla ehdoton ja mielestäni sen pitäisi olla pidempikin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olen PasiS:n ja osronkin kanssa täysin samaa mieltä, että operaattori voisi laittaa palautusluureja ja -tabletteja hieman alhaisemmalla hinnalla uudestaan kiertoon. Ostajan tulisi tietysti saada valita, haluaako iskemättömän paketin, vai halvemmalla asiakaspalautustuotteen. Takuun tietysti tulisi akun osalta olla se täysi kuusi (6) kuukautta. Tuskin laitteeseen tutustuminen tuhoaa akun kahden viikon kuluessa. Tietysti pitkä varastointi uudelleenmyynnin välillä on hankala, koska valmistajan tuotevastuu alkanee siitä, kun laite myydään ensimmäisen kerran kuluttajalle.

Gigantti toimii mielestäni reilusti noissa asiakaspalautuksissa, koska laitteet myydään alennuksella liikkeissä. Palautusoikeus ei muuten koske matkaviestimiä. Onko hintakilpailu niin kireää, vai mikä lienee syynä. 

Osronk kirjoitti loppukaneettina tärkeän seikan, kun kauppa tapahtuu myyjän aloitteesta- siis Enia kontaktoi asiakasta niin, peruutusoikeuden tulee olla ehdoton postikuluitta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
LeonM kirjoitti:
Gigantti toimii mielestäni reilusti noissa asiakaspalautuksissa, koska laitteet myydään alennuksella liikkeissä. Palautusoikeus ei muuten koska matkaviestimiä. Onko hintakilpailu niin kireää, vai mikä lienee syynä. 

Koskee myös matkapuhelimia. Ainakin Tampereen Gigantti Megastore Lielahdessa, jonne palautin huonoksi osoittautuneen Huawein puhelimen 30 päivän sisällä ostosta ja sain rahat takaisin. Puhelin oli tilattu netistä myymälänoudolla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto tulkitsi ostotapahtuman myymälästä ostamiseksi, koska tuote haettiin ja maksettiin myymälässä.

Tähän ei ole kuitenkaan tarvinnut nojautua, sillä Gigantti otti puhelimen takaisin ilman selittelyitä ja ilman pakettia. Gigantin sivuilla luki ainakin viimeksi, että palautus puhelimissa koskee vain myymäläostoksia, mutta todellisuudessa ottavat vastaan myös oikeitakin nettitilauksia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto piti lisäksi huonona isoa banneria sivuilla, jonka mukaan kaikkiin tuotteisiin sisältyy 30 päivän palautusoikeus.

Viraston mukaan bannerissa ei ollut viitteitä klikattavuudesta, jolloin saattoi tilata tuotteen näkemättä ehtoja. Viraston kanta oli lisäksi se, että tuotteessa, jota ehto ei koske - banneri pitäisi olla poissa tuotesivulta :)

Kun kävin asiaa puimassa huolto-osastolla, mies ei halunnut alkuun ottaa vastaan tuotetta ilman pakettia. Kerroin, että missä lukee niin, että paketti pitää olla. Otattehan pakastimiakin ja telkkareitakin ilman paketteja niin miksi puhelimiin sama ei päde? Siellä varmasti kokeillaan asiakkaiden tietoutta, moni varmasti poistuu liikkeestä miettien "olisinpa säilyttänyt paketin". Kerroin samalla tiskillä että kannattaa kokeilla Gigantin sivuilta löytyvää 30 päivän palautusoikeus -tietovisaa, jossa yksi kysymys on voiko pakastimen palauttaa Giganttiin ilman pakkausta 14 päivän päästä ostosta ja vastaus oli KYLLÄ. Minä haluan palauttaa puhelimen ilman pakettia, joten eiköhän lähdetä hommiin 🙂

Osallistu keskusteluun