Kysymys

Tallenteet pätkii koko ajan....

  • 11 toukokuu 2009
  • 42 kommenttia
  • 3293 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

42 kommenttia

ihan mielenkiinnosta, oletko testaillut liittymäsi nopeutta sen kummemmin? eli maksimi toteutuva nopeus?
Ja mitenkähän se testataan? Parhaillaan on joku latausnopeus ollut 500KB luokkaa. Uskoisin. En siis ole tietokonenero, enkä vastaa myöskään Saunalahden palveluiden toimivuudesta, edes omalla kohdallani. Asiakkaana toivoisin kuitenkin, että saunalahdelta tulisi jotain kommenttia/toimintaa.
Onko muilla kotitotaaliasiakkailla ollut yhteyden pätkimisiä ja nopeuden alentumisia. Tämä alkoi kesäkuun alusta.
Suurin piirtein samoihin aikoihin meilläkin. Siedettiin kunnes kuukausi sitten tuli mitta täyteen tallenteiden pätkiessä niin, että olivat täysin katselukelvottomia.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että pätkimisen "voimakkuus" riippuu ohjelmasta, eli ehkä sen esitysajasta. Datavirta ei varmaan ole riippuvainen siitä mitä kuvassa näkyy tai mikä on ohjelman nimi, joten pätkimisen tapahtuessa vähän joka kanavalta tallennettujen ohjelmien kanssa ainoaksi vaikuttavaksi tekijäksi itse keksin kyseisen ajankohdan mahdollinen kuormitus palvelussa. Pätkiminen on kuitenkin yhtä pahaa samassa tallenteessa riippumatta katseluajankohdasta (esim. pätkiminen/jumiutuminen tapahtuu aina juuri samassa kohtaa tallennetta, kellonajasta ja viikonpäivästähuolimatta), joten virhe palvelussa tapahtunee tallennushetkellä.

Itse olen huomannut seuraavaa:

Myytinmurtajat - pätkiminen todella pahaa. Kuva nykii ja ääni katoaa kokoajan. Parhaimmillaan 2 sekuntia "hyvää" materiaalia pause/play painallusten jälkeen. Katselukelvoton. Joka kerta ainakin 5vk:n ajan.

24 - sama kuin myytinmurtajat, sarja ei vain ole kestänyt yhtä kauan :)

CSI Miami - Pätkii noin 50 % ajasta, pystyy katsomaan juuri ja juuri. Kuitenkin puolet jaksoista Katselukelvottomia.

House (uusinnat) - pätkii harvoin, mutta nähty jo.

Conan O'Brien - Pätkii aina pikakelauksen jälkeen, saa aisoihin pause/play:llä. Ärsyttää silti.

Muut CSI:t - pätkivät silloin tällöin. Muutama jakso katselukelvoton, muuten sama kuin Conan.

Elokuvat (neloselta lähinnä) - toimivat lähes moitteettomasti, joskus pätkäsee mutta pause/play toimii.

Joku seuraamani sarja saattoi unohtua, mutta pääsääntöisesti katsomiani ohjelmia on turha tallentaa kun tallenteet ei toimi. Jatkan yrittämistä ja todella toivon että Saunalahdella asialle jotain tehtäisiin. Täysin hyödytön kahden vuoden sopimus joka vain sitoo asiakkaaksi yhtiöön jossa ei saa toimivaa palvelua.

PS. Voisihan ne suoranakin katsoa, vaan kun ei tahdo olla vapaa-aikaa televison katseluun arki-iltoina. Ja siitä huolimata palvelun pitäisi toimia, muillekin asiakkaille.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Ja mitenkähän se testataan? Parhaillaan on joku latausnopeus ollut 500KB luokkaa.


Nettiyhteyden nopeutta voi testata esimerkiksi PPO:n sivuilla: http://nopeustesti.kotinet.com/initialmeter.php ' TARGET='_blank

Minkälaisen tuloksen saat?

Oletko koittanut ladata pätkiviä tallenteita omalle koneelle? Jos olet, pätkivätkö tallenteet myös omalta koneelta katsottaessa? Jos pätkivät, vika on tallenteissa. Jos eivät pätki, vika on yhteydessä.
Juu, ei toiminut omalle koneelle ladattunakaan. Sen jo kokeilin tuolloin noin kuukausi sitten kun kyllästyin toimimattomaan visioon. Eli vika on siis tallenteissa kuten olen itsekin jo päätellyt. Nettiyhteyden nopeutta on vaikea testailla kun nyt sekään ei toimi. Sen verran osaan ynnäillä, että vika on tämän asunnon ulkopuolella kun yllättäen katkesi, eikä mikään ole muuttunut laitteistoissa tai ohjelmissa, eikä toimi tietokoneet, eikä saunavisio. Muuten pelaisi kaikki kivasti, mutta DNS palvelimen määrityksissä on jotain häikkää. Tässä sitä sitten surffaillaan Saunalahden Mobiilinetillä ja pelätään ja odotellaan milloin se lakkaa toimimasta!!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
En oikein usko, että tiettyjen ohjelmien tallenteet olisivat säännöllisesti viallisia ja toisten taas säännöllisesti ehjiä. Pikemminkin tuo viittaisi siihen, että nettiyhteytesi nopeus ei riitä paljon kaistaa vaativien ohjelmien katseluun. Mittaisitko yhteyden nopeuden PPO:n nopeustestillä sitten, kun ADSL-yhteys alkaa jälleen toimia?

Itselläni käytännössä kaikki tallenteet toimivat moitteettomasti. Mainitsemistasi sarjoista olen tallentanut vain 24:ta ja ainakin 24. elokuuta kahdessa osassa näytetty elokuva ja 31. elokuuta näytetty seitsemännen tuotantokauden ensimmäinen jakso toimivat virheettömästi.

Oletko koittanut demuxata tallenteita ProjectX:llä? Tuleeko paljon virheilmoituksia? Jos tallenne on pahasti viallinen, virheilmoituksia tulee satoja, ellei tuhansia.
Tällaisen tuloksen sain : 4666 kbps

En sitten tiedä riittääkö tai ei, aivan sama. Visio ei toimi ja Saunalahti tuottaa palvelun, 24M laajakaistaani myöten. Saunalahden tulisi hoitaa asia kuntoon, ei ne itellään mittailemalla mihinkään muutu. Pointti on se että palvelu ei toimi, ei se miksi se ei toimi. Lopputulos ratkaissee?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Katselin vähän aikaa 24:n tallennetta PowerDVD:llä ja seurasin reaaliaikaista bitratea. Nopeaa liikettä sisältävissä kohtauksissa bitrate nousee yli 5000 kbps:n. Näppituntumalta arvelisin, että 24:n katseluun tarvitaan vähintään 6000 kbps:n yhteys. Jotkin ohjelmat saattavat vaatia enemmänkin.

Jos aiot vielä ottaa yhteyttä Saunalahden asiakaspalveluun, kerro heille, että liittymän nopeus ei riitä tallenteiden katseluun.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Katselin vähän aikaa 24:n tallennetta PowerDVD:llä ja seurasin reaaliaikaista bitratea. Nopeaa liikettä sisältävissä kohtauksissa bitrate nousee yli 5000 kbps:n. Näppituntumalta arvelisin, että 24:n katseluun tarvitaan vähintään 6000 kbps:n yhteys. Jotkin ohjelmat saattavat vaatia enemmänkin.

Jos aiot vielä ottaa yhteyttä Saunalahden asiakaspalveluun, kerro heille, että liittymän nopeus ei riitä tallenteiden katseluun.


Joo, ainoat, jota voi 4-5 megan liittymällä katsella on voice ja urheilukanava, niiden bitratet alimmillaan 2500, enimmillään 4000.
Nyt, pääsin läpi tekniseen tukeen. Näyttäisi tosiaan olevan vikaa tuossa yhteysnopeudessa. Mukavan oloinen on minua auttava ihminen. Katsotaan mihin johtaa :)

Ihmettelen vain miksi ei toiminut ladattunakaan? Vai oliko vain sattumalta viallinen tallenne ehkä.. No, yhteyttä tarkistetaan ja tarpeen tullen korjaillaan, joten asia menee eteenpäin ja olen siltäosin tyytyväinen. Cidu täällä foorumilla ainakin vastasi asiallisesti avunpyyntööni ja uskoakseni on tehnyt voitavansa. Mielestäni kenenkään ei tulisi kuitenkaan odottaa yli kuukautta, että saa teknistä tukea. Yrittäkää päästä läpi puhelimitse suoraan tekniseen tukeen, jos ei auta niin laitelkaa sähköpostia sinne. Jos useammasta yrityksestä huolimatta jäätte palvelutta, niin ottakaa kuluttaja-asiamieheen yhteys. En usko olevani ainutkertainen tapaus.

Itse Saunavisiossa ei siis näytä olevan vikaa, vaan yhteyksien nopeuksissa, joten jos pätkii niin luuri kouraan.

Saunalahdelle sellaiset terveiset, että kyllä sen puoli tuntia jaksaa jonottaa, mutta tunti.. tai kuukausi, ei ole oikein.

Kiitokset minua auttaneille ammattilaisille ja foorumilaisillekin. Toivottavasti saamme visiot pelaamaan.
Kommenttina pätkimisiin kerron, että täällä metsä-Espoossa on yleensä ollut hyvät nopeudet - bitrate max. n. 19000. Mutta muutama vuosi sitten pätki pahasti ja vika löytyi puhelintolpassa (on todella tolpat!) olevasta kytkentärasiasta. Löysä kontakti - korjaantui kiristämällä. Siihen aikaan Saunalahti, jonka laajakaistaliittymä oli, ei ollut osa Elisaa, mutta johdot olivat Elisan, joten vian etsinnässä ja korjaamisessa oli vähän säätämistä, mutta kun vähän itse järjesti, niin kyllä se hyvin sujui - muutamassa päivässä.
Joo, joku portti siellä vissiin oli puhelinkeskuksessa räjähtäny 🙂 Elisan pojat meni sinne korjaamaan ja hetken toimi hyvin. Nyt on vaan taas samaa vikaa ilmassa. Välillä yhteys käy 2.2 Mbps:ssä ja välillä pelittää aika hyvin, jotain 6,5 Mbps. Taas sitten yritetään asiakaspalveluun. En ole vielä toivoa heittänyt, sen verran jäi viime puhelusta hyvä mieli, että jaksan uskoa tämänkin korjaantuvan. Pitää vain toivoa, että tällä kertaa pääsee paremmin läpi asiakaspalveluun. Oli kuulemma viimeeksi sähköpostit tulvinu yli 😉
hyvä että jollain jaksetaan etsiä vikaa.. ite oon niin kyllästyny kun vuoden toimi visio moitteetta ja nyt on heinäkuusta pätkiny joka ikinen päivä tallenteet.. samaan aikaan kun se prkl ip vaihtui.. ja saunis näki ongelman olevan minun kolmen metrin puhelinpiuhani, nyt kun 1.10 visio vaihtuu elisa viihteeseen irtisanon sopimuskauden kesken vedoten toimimattomuuteen.. kiittää ja kumartaa kaikkia visio palstalaisia!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

hyvä että jollain jaksetaan etsiä vikaa.. ite oon niin kyllästyny kun vuoden toimi visio moitteetta ja nyt on heinäkuusta pätkiny joka ikinen päivä tallenteet.. samaan aikaan kun se prkl ip vaihtui.. ja saunis näki ongelman olevan minun kolmen metrin puhelinpiuhani, nyt kun 1.10 visio vaihtuu elisa viihteeseen irtisanon sopimuskauden kesken vedoten toimimattomuuteen.. kiittää ja kumartaa kaikkia visio palstalaisia!


Tottakai vikaa jaksetaan etsiä jos vikaa on, mutta ei se yksipuolista ole vaan edellyttää yhteistyötä myös käyttäjältä. Oletko testannut toisella puhelinjohdolla? Asiakkaan parastahan asiakkaan omien johtojen poissulkemisella vain ajatellaan sillä "aiheettomasta asentajatilauksesta" tulee lasku perässä, jos vika jää asiakkaalle eikä palveluntarjoajan verkkoon. Sama käytäntö on monilla palveluntarjoajilla, ellei peräti kaikilla.
päivä päivältä pätkii enemmän aivan helsingin keskustassa.

tänä iltana ei ole kuulunut ääni ollenkaan, lähes joka ilta on jotain vikaa jonkin aikaa.

nyt ei kaistat kestä edes samanaikaikaista perussähköpostin käyttöä samaan aikaan kun katsoo tallenteita

onko myytyy liikaa pakettaja eikä kaistat riitä.

aamuisin kaikki pelittää hyvin.

neuvo palvelusta oli, että sanokaa sopimus irti jos ei palvelun taso ei tyydytä

että sellaista


hyvä että jollain jaksetaan etsiä vikaa.. ite oon niin kyllästyny kun vuoden toimi visio moitteetta ja nyt on heinäkuusta pätkiny joka ikinen päivä tallenteet.. samaan aikaan kun se prkl ip vaihtui.. ja saunis näki ongelman olevan minun kolmen metrin puhelinpiuhani, nyt kun 1.10 visio vaihtuu elisa viihteeseen irtisanon sopimuskauden kesken vedoten toimimattomuuteen.. kiittää ja kumartaa kaikkia visio palstalaisia!


Tottakai vikaa jaksetaan etsiä jos vikaa on, mutta ei se yksipuolista ole vaan edellyttää yhteistyötä myös käyttäjältä. Oletko testannut toisella puhelinjohdolla? Asiakkaan parastahan asiakkaan omien johtojen poissulkemisella vain ajatellaan sillä "aiheettomasta asentajatilauksesta" tulee lasku perässä, jos vika jää asiakkaalle eikä palveluntarjoajan verkkoon. Sama käytäntö on monilla palveluntarjoajilla, ellei peräti kaikilla.


ongelma hävisi  kun piti modeemia päivän kiinni ja nyt eri ip:llä..  kättely down nopeus nousi 14000. eli 9500 ei toimi moitteetta tallenteilla

Osallistu keskusteluun