Kysymys

Tapaus: Takuu ummessa kuukausi sitten ja vika tullut sietämättömäksi

  • 13 toukokuu 2013
  • 8 kommenttia
  • 1819 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Eli itselläni on LG optimus 2X puhelimen kanssa viime aikoina yleistynyt tälläinen vika jossa LCD-paneeliin tulee himmeitä tummia viiruja ikään kuin osa paneelin taustavaloista menisi pois päältä. Tämä alkoi noin puoli vuotta sitten, mutta takuurumbaan en silloin jaksanut alkaa toista kertaa tämän riesan takia, mutta nyt tuo on taas noussut esiin kertaluokkaa tiheemmin ja pistäähän se *****tamaan. Tämä on siis ostettu saunalahdelta.

Tässä puhelimessa on kerran aikaisemmin Elokuussa 2011 vaihdettu näyttö takuuseen ja sen seurauksesta paneeli oli asennettu hiukan vinoon niin että n. 160° kulmasta näkee taustavalojen loisteen tästäkään en ole valittanut, koska se ei itseäni haitannut mutta onhan se ihme jos paneeli ei kestä 1,5 v ilman uutta vikaa lisäksi tässä on bonuksena ollut valovuotoa aika runsaasti. Tämä "raita" vika ilmenee aina parin päivän välein, varsinkin silloin kun puhelinta on käyttänyt hiukan runsaamin.

Mitä tälläisessä tilanteessa kuuluisi tehdä? Muistuttaisin että vaikka takuu päättyy niin siitä huolimatta myyjä on velvollinen virhevastuun kautta ottamaan vastuun tuotteesta joka vioittuu yleisesti oletettua elinkaaren loppua aikaisemmin ja mielestäni puhelimen paneelin elinikä on pidempi kuin 1,5 vuotta.

Alunperin paneeli vaihdettiin kuolleen pikselin takia mutta valovuoto tuli. Alla olevat kuvat on otettu heti takuuhuollon jälkeen.

Valovuoto ylä- ja alareunoilla:



Valovuoto sivusta paneelin ja reunan välissä:



Tämän tuloksen aikaansaamiseksi meni huollon tunareilta liian kauan.

Viiru probleema:



Tämä näkyy siis erityisesti valkoisella taustalla kun puhelinta on käyttänyt runsaasti esim. webselailuun ja tapatalkiin jossa käytetään paljon valkoisia sävyjä. Noita voi olla monia vierekkäin tilanteesta riippuen, mutta äsken kun käyttelin niin tuli vain yksi viiva. Kuvasta ei erota yhtä hyvin kuin livenä.

Takuu meni umpeen 07.04.13 ja nyt harmittaa kun tuolloin tämän olisi saanut heittämällä "huoltoon".

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ole yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, siellä annetaan ohjeistuksia ja suosituksia.
hpguru kirjoitti:

Ole yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, siellä annetaan ohjeistuksia ja suosituksia.


No tämähän on erittäin informatiivinen vastaus joka ratkaisi ongelmani.

....NOT Miten tässä tulisi toimia, menenkö elisa Shoppiin valittamaan ja ne naureskelee ulos sieltä vai? 

// Poistettu henkilökohtaisuudet viestistä. -Vortex
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Siihen en ota kantaa kannattaako mennä Shopitiin valittamaan. Näitä huoltoja ei helpolla saa huoltamaan takuuajan jälkeen virhevastuuseen vedoten. Ukaaseja pitää siis laittaa ja kuluttajaviranomaisille tieto niin asia järjestyy, vaatii kyllä tappelua.

Mikäli takuusta ei pääse operaattorin kanssa sopuun, kuluttajaviranomaiset auttavat riidan ratkaisussa.
hpguru kirjoitti:
Siihen en ota kantaa kannattaako mennä Shopitiin valittamaan. Näitä huoltoja ei helpolla saa huoltamaan takuuajan jälkeen virhevastuuseen vedoten. Ukaaseja pitää siis laittaa ja kuluttajaviranomaisille tieto niin asia järjestyy, vaatii kyllä tappelua.

Mikäli takuusta ei pääse operaattorin kanssa sopuun, kuluttajaviranomaiset auttavat riidan ratkaisussa.

Eli tässä kannattaa uhata aluksi kuluttaja-asiamiehillä, oikeusprosessilla ja naapurin mopojengillä ennen kuin pyytää Saunalahden mielipidettä asiaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Myyjäliike on myös vastuussa, mutta huoltoon ne lopulta menevät.

Itse olen saanut silloisesta Kuluttajavirastosta apua Verkkokauppa.comin kanssa käytyyn riitaan, jossa huolto väitti laitteen toimivan vaikka siinä oli selviä ominaisuusvikoja ja puutteita joiden takia laite ei sopinut käyttötarkoitukseen, eivät suostuneet mihinkään yhteistyöhön. Mutta heti kun olin yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, alkoi Verkkokauppa.com mukisematta palautella rahat tuotteesta.
hpguru kirjoitti:
Myyjäliike on myös vastuussa, mutta huoltoon ne lopulta menevät.

Itse olen saanut silloisesta Kuluttajavirastosta apua Verkkokauppa.comin kanssa käytyyn riitaan, jossa huolto väitti laitteen toimivan vaikka siinä oli selviä ominaisuusvikoja ja puutteita joiden takia laite ei sopinut käyttötarkoitukseen, eivät suostuneet mihinkään yhteistyöhön. Mutta heti kun olin yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, alkoi Verkkokauppa.com mukisematta palautella rahat tuotteesta.

Ok, tämä selvä, mutta katsellaan nämä kortit ensin ennen muita toimia. Asiakaspalveluun en jaksa soittaa koska ne siellä mitään kummiskaan tiedä yhtään mistään, kunhan olevat vain töissä siellä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Lähtökohtaisesti viasta tulisi ilmoittaa kahdessa kuukaudessa havaitsemisesta. Ainakin tuollaisen valovuotojutun kanssa on outoa, jos vuoden päästä vasta ottaa sen keskusteluun. Tuntuu helposti, että tällöin yritetään keplotella puhelimen vaihtoa myyjän piikkiin. Käyttöiät lasketan aina ostohetkestä, vaikka osia tai koko tuote olisi vaihdettu takuuseen. MInä katsoisin,että kun et puoli vuotta sitten ottanut asiaa keskusteluun, suostut tuotteeseen sellaisenaan. Onko tuo vika kuva siis se nykyinen ongelma? Minä en luokittelisi tuota edes miksikään viaksi.

Joskus elämä on helpompaa, kun hyväksyy, ettei kaikki asiat ole täydellisiä ja nauttii elämästä.
Käyttäjätaso 5
Eikös puhelimesta voi kuitenkin tuota näytönkirkkautta säätää. Itselläni on nyt 2v vanha ja takuu ummessa oleva älypuhelin. Sitä tosin olen pitänyt kuin kukkaa kämmenellä, en ole istunut päälle, pitänyt taskussa tms. Nuohan on tosiaan tehty vain hajoamaan, että peruspuhelimen kestävyyttä ja luotettavuutta niiltä ei voi odottaa vaikka hinta huitelisi viidessä sadassa. :D

En minä näkisi noita vikoja niin sietämättöminä. LCD paneeleja saa puhelimeen vaihdettua. Jotkut ovat vaihtaneet jopa ominpäinkin. Se tuskin on suositeltavaa...

Osallistu keskusteluun