Kysymys

Tiedustelu Saunalahdelle

  • 15 joulukuu 2013
  • 20 kommenttia
  • 2206 katselukerrat

  • Uusi keskustelija
  • 2 kommenttia
Olen viisikymmentä vuotta täyttänyt henkilö. Haluaisin nyt saada selvän vastauksen Saunalahdelta, tuleeko minulle Saunalahden asiakkaana jonkun tietyn ikäisenä vastaan tilanne, että Saunalahti katsoo, etten voi enää itse hoitaa asioitani? Jos, niin mikä on tämä ikä?

Tietääkö Saunalahti, että Suomessa voidaan henkilö määrätä holhouksen alaiseksi, mikäli tämä on kykenemätön hoitamaan asioitaan, mutta se taho, joka voi tällaisen päätöksen tehdä, ei ole mikään puhelinoperaattori, saati puhelinmyyjä. Yksi pätevä syy, miksi asia on näin, on jo se, että puhelinmyyjä ei ole sopiva henkilö arvioimaan, onko esimerkiksi iäkkään henkilön tytär tai joku muu omainen ominaisuuksiltaan sopiva toisen asioista päättämään. Harkitsen nyt, jatkanko itse Saunalahden asiakkaana, ja toivon siksi operaattorilta asiasta selkeätä vastausta.

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
antero kirjoitti:
Sydeemi kirjoitti:
:smileyshocked:Harvinaisen "asiallisia" ja aloittajan kirjoituksen hengen mukaisia kirjoituksia tässä ketjussa.:smileyafro:

:smileycry:

"Olen viisikymmentä vuotta täyttänyt henkilö. Haluaisin nyt saada selvän vastauksen Saunalahdelta, tuleeko minulle Saunalahden asiakkaana jonkun tietyn ikäisenä vastaan tilanne, että Saunalahti katsoo, etten voi enää itse hoitaa asioitani? Jos, niin mikä on tämä ikä?"

Onneksi tämä on ainut ketju, jossa juttu rönsyilee 🙂
Sydeemi kirjoitti:
:smileyshocked:Harvinaisen "asiallisia" ja aloittajan kirjoituksen hengen mukaisia kirjoituksia tässä ketjussa.:smileyafro:

:smileycry:

"Olen viisikymmentä vuotta täyttänyt henkilö. Haluaisin nyt saada selvän vastauksen Saunalahdelta, tuleeko minulle Saunalahden asiakkaana jonkun tietyn ikäisenä vastaan tilanne, että Saunalahti katsoo, etten voi enää itse hoitaa asioitani? Jos, niin mikä on tämä ikä?"
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Eikös se ollut Phil Esterhaus se roolinimi-
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
http://www.youtube.com/watch?v=T2QApwtE8zQ

http://www.imdb.com/character/ch0035071/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
KoTe60 kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Hyvä, jos näin on. Siltikin vähän oudoksuttaa tämä prosessi. Varsinkin, jos äitisi tietoja ei tarkistettu.

"Hey! Let's be careful out there" sanoi joku joskus jossain tv-sarjassa.

Joulupähkinä: Missä tuo oli?

Hill Street Bluesin ylikonsta, mutta roolihahmon nimi ei tule nyt mieleen...

1 pinna hankittu 🙂 KoTe60
Käyttäjätaso 6
näyttelijä oli Michael Conrad, mutta hahmon nimeä en muista yhtää 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Arska kirjoitti:
Hyvä, jos näin on. Siltikin vähän oudoksuttaa tämä prosessi. Varsinkin, jos äitisi tietoja ei tarkistettu.

"Hey! Let's be careful out there" sanoi joku joskus jossain tv-sarjassa.

Joulupähkinä: Missä tuo oli?

Hill Street Bluesin ylikonsta, mutta roolihahmon nimi ei tule nyt mieleen...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Hyvä, jos näin on. Siltikin vähän oudoksuttaa tämä prosessi. Varsinkin, jos äitisi tietoja ei tarkistettu.

"Hey! Let's be careful out there" sanoi joku joskus jossain tv-sarjassa.

Joulupähkinä: Missä tuo oli?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Arska kirjoitti:
day1 kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:
Esimerkki todellisuudesta:

Tässä kerrattain äitini halusi tehdä liittymälleen muutoksia ja selvittää kaikkea muutakin asiaa Saunalahden Asiakaspalvelusta. Äitini soitti sinne ja kertoi, että antaa puhelimen minulle (Hetu sejase) ja minä saan hoitaa tämän monimutkaisen asian kun hän ei nyt itse jouda (pitää leipoa, siivota, pestä pyykkiä sun muuta tähdellistä), mutta asialla on kiire. Että se hoitui sillä tavalla.

Skenaario:

Nappaan Hyviksen puhelimen, soitan aspaan ja kerron, että nyt on kiire ja rillit hukku. Annan luurin viinantuskassa olevalle bulvaanille, joka sitten hoitelee hommat?

Mikä tässä oli pointti? Onko sinulla tiedossa Hyviksen hetu?

Tarkastettiinko soittajan henkilöllisyys?

Entä sen henkilön tiedot, joka rupeaa asiaa hoitamaan.

Rautalangasta:

Minulla on Hyviksen puhelin ja soitan aspaan ja kerron, että en ymmärrä tastä mitään ja kiirettä pukkaa, mutta Herra X (hetu xxxxxxx) hoitaa asiat. Lykkään puhelimen Herra X:lle, joka antaa hetunsa ja tilaa muutaman tabletin?

Näinkö tämä case käytännössä meni? Jos näin on, niin ihmettelen :O

Minun tiedot muistaakseni tarkastettiin. Mutta en kyllä muista, tarkastettiinko äitini tiedot.
Käyttäjätaso 6
Omistajan hetu varmistetaan puhelimessa aina ennen muutoksia ja tilauksia, vaikka omistaja sanookin, että joku muu hoitaisi tilauksen loppuun.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
day1 kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:
Esimerkki todellisuudesta:

Tässä kerrattain äitini halusi tehdä liittymälleen muutoksia ja selvittää kaikkea muutakin asiaa Saunalahden Asiakaspalvelusta. Äitini soitti sinne ja kertoi, että antaa puhelimen minulle (Hetu sejase) ja minä saan hoitaa tämän monimutkaisen asian kun hän ei nyt itse jouda (pitää leipoa, siivota, pestä pyykkiä sun muuta tähdellistä), mutta asialla on kiire. Että se hoitui sillä tavalla.

Skenaario:

Nappaan Hyviksen puhelimen, soitan aspaan ja kerron, että nyt on kiire ja rillit hukku. Annan luurin viinantuskassa olevalle bulvaanille, joka sitten hoitelee hommat?

Mikä tässä oli pointti? Onko sinulla tiedossa Hyviksen hetu?

Tarkastettiinko soittajan henkilöllisyys?

Entä sen henkilön tiedot, joka rupeaa asiaa hoitamaan.

Rautalangasta:

Minulla on Hyviksen puhelin ja soitan aspaan ja kerron, että en ymmärrä tastä mitään ja kiirettä pukkaa, mutta Herra X (hetu xxxxxxx) hoitaa asiat. Lykkään puhelimen Herra X:lle, joka antaa hetunsa ja tilaa muutaman tabletin?

Näinkö tämä case käytännössä meni? Jos näin on, niin ihmettelen 😮
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Arska kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:
Esimerkki todellisuudesta:

Tässä kerrattain äitini halusi tehdä liittymälleen muutoksia ja selvittää kaikkea muutakin asiaa Saunalahden Asiakaspalvelusta. Äitini soitti sinne ja kertoi, että antaa puhelimen minulle (Hetu sejase) ja minä saan hoitaa tämän monimutkaisen asian kun hän ei nyt itse jouda (pitää leipoa, siivota, pestä pyykkiä sun muuta tähdellistä), mutta asialla on kiire. Että se hoitui sillä tavalla.

Skenaario:

Nappaan Hyviksen puhelimen, soitan aspaan ja kerron, että nyt on kiire ja rillit hukku. Annan luurin viinantuskassa olevalle bulvaanille, joka sitten hoitelee hommat?

Mikä tässä oli pointti? Onko sinulla tiedossa Hyviksen hetu?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Hyvis kirjoitti:
Esimerkki todellisuudesta:

Tässä kerrattain äitini halusi tehdä liittymälleen muutoksia ja selvittää kaikkea muutakin asiaa Saunalahden Asiakaspalvelusta. Äitini soitti sinne ja kertoi, että antaa puhelimen minulle (Hetu sejase) ja minä saan hoitaa tämän monimutkaisen asian kun hän ei nyt itse jouda (pitää leipoa, siivota, pestä pyykkiä sun muuta tähdellistä), mutta asialla on kiire. Että se hoitui sillä tavalla.

Skenaario:

Nappaan Hyviksen puhelimen, soitan aspaan ja kerron, että nyt on kiire ja rillit hukku. Annan luurin viinantuskassa olevalle bulvaanille, joka sitten hoitelee hommat?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Se on vähän eri asia, kun aletaan hoitamaan omien vanhempien pyynnöstä liittymäasioita kuin se, että operaattori haluaa hoitaa vanhempien liittymäasiat sinun kanssasi. Ensin mainitussa tapauksessa puhelin on helppo antaa välillä toiselle, mutta jälkimmäisessä tapauksessa voi puhelimen antaminen olla haastavampaa, kun "lapset" harvoin asuvat enää samassa osoitteessa ja tilanne tulee lisäksi yllätyksenä.  
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Esimerkki todellisuudesta:

Tässä kerrattain äitini halusi tehdä liittymälleen muutoksia ja selvittää kaikkea muutakin asiaa Saunalahden Asiakaspalvelusta. Äitini soitti sinne ja kertoi, että antaa puhelimen minulle (Hetu sejase) ja minä saan hoitaa tämän monimutkaisen asian kun hän ei nyt itse jouda (pitää leipoa, siivota, pestä pyykkiä sun muuta tähdellistä), mutta asialla on kiire. Että se hoitui sillä tavalla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Varmaan samaan tapaan tunnistus, kun liittymän muutoksissa ym. Vaikka pyytäsit sen nuapurin Hiliman langanpäähän ja se tietää sotus, niin voipi sitten muutella ja tehdä likipitäen mitä vaan. 😃 Jos yrität vaikka äitiäa auttaa, niin ei onnistu, ennenkun pyydät sen "äiteen" langalle. Se onko se sit se äiti, lapsi vai kummin kaima onkin eri juttu. Pitäiskö näihin tunnistumisiin ottaa vaikka pankin tunnusluvulla tunnistautuminen ja ehkä sukuselvitys? Kai sitä lähdetään oletuksesta,että toinen puhuu totta. Nää vaan ei oikein tämmösenä taida toimia. Mielenkiintoista hm.... 
Ja mitenkäs se puhelinmyyjä tarkistaa, että lapseksi ilmoitettu on todella lapsi eikä aivan joku muu?
Mielestäni näissä tapauksissa tapahtuu oikeastaan kaksi loukkausta: tällaisen kaupustelijan soitto ei sinälläänkään liene monen mielestä kohteliaisuus ja toisekseen sitten soiton kohde vielä häväistään ilmoittamalla, että tämä joutuu kysymymään sopimuksen tekoon lapseltaan luvan. (Ja miksi juuri lapselta, miksei yhtä hyvin joltai muulta sukulaiselta, naapurilta tai vaikkapa huoltoaseman baarin kylänmiehistä koostuvalta parlamentilta. Mistä Saunalahti sen tietää, että tämän "vajaavaltaisen" henkilön puolesta päätökset tekee juuri hänen lapsensa; Ja kuka niistä, jos on useita?)
Käyttäjätaso 4
El kirjoitti:

Olen viisikymmentä vuotta täyttänyt henkilö. Haluaisin nyt saada selvän vastauksen Saunalahdelta, tuleeko minulle Saunalahden asiakkaana jonkun tietyn ikäisenä vastaan tilanne, että Saunalahti katsoo, etten voi enää itse hoitaa asioitani? Jos, niin mikä on tämä ikä?

Tietääkö Saunalahti, että Suomessa voidaan henkilö määrätä holhouksen alaiseksi, mikäli tämä on kykenemätön hoitamaan asioitaan, mutta se taho, joka voi tällaisen päätöksen tehdä, ei ole mikään puhelinoperaattori, saati puhelinmyyjä. Yksi pätevä syy, miksi asia on näin, on jo se, että puhelinmyyjä ei ole sopiva henkilö arvioimaan, onko esimerkiksi iäkkään henkilön tytär tai joku muu omainen ominaisuuksiltaan sopiva toisen asioista päättämään. Harkitsen nyt, jatkanko itse Saunalahden asiakkaana, ja toivon siksi operaattorilta asiasta selkeätä vastausta.


Kolmisen vuotta sitten myyjien ohjeistusta uudistettiin niin, että jos on aihetta epäillä, että asiakas ei ymmärrä täysin tilaustaan ja sen sisältöä, otetaan omaiseen yhteyttä ennen tilauksen tekemistä. Tämän tarkoitus on nimen omaan karsia myyntitilanteessa tulevia epäselvyyksiä. Missään nimessä kyse ei ole ikärasismista.

Asiakaspalvelun tai myymälän kautta ei ole otettu, eikä oteta jatkossakaan yhteyttä omaiseen tilauksen tekemistä varten. Oheistus koskee ainoastaan puhelinmyyntiä.

Eri asia on tietenkin henkilöt joille on asetettu edunvalvoja. Tässä ei kuitenkaan ole kyse siitä.
Niin, äskeiseen juttuun lisäyksenä, että tiedusteluni liittyy tänään jälleen kerran julkisuudessa olleeseen tapahtumaan, jossa 71-vuotiaalta oli evätty oikeus itse määrätä, millaisen puhelinliittymän haluaa. 71-vuotiaan oli määritellyt kelvottomaksi hoitaa omia asioitaan Saunalahden puhelinmyyjä.

Osallistu keskusteluun