Kysymys

Vakuuden palautus ei käy Elisalle.


Tuhannen euron vakuusmaksun maksoin kun tilailin Elisalta elektroniikkaa.
Asiakaspalvelija puhelimessa vielä kertoi kun puolet on maksettu saa vakuuden takaisin.

Sain siis 1000e vakuus laskun jonka alaosassa lukee ehdot.

"Vakuusmaksu palautetaan aikaisintaan sen jälkeen kun puolet laitteen kokonaishinnasta on maksettu tai muiden sopimuksien osalta aikaisintaan vuoden kuluttua.
Vakuutusmaksun palautus edellyttää että laskut on maksettu ja perusteet vakuusmaksulle ovat poistuneet"

No nyt on maksettu puolet kuten kuuluu, yhteys asiakaspalveluun josta henkilö toteaa ettei rahoja voidakkaan palauttaa vaan ne kohdennetaan jäljellä olevaan maksuun ja tuossa laskussa oleva teksti palautuksesta oli asiakaspalvelun mukaan virheellinen.

Missään ei minulle kerrottu kohdennuksesta vaan mahdollisesta palautuksesta ja vieläpä luki mustaa valkoisella itse vakuus laskussakin.

Tunnen tulleeni harhautetuksi, onko tälläinen toiminta laillista?

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Ei kuulosta kovin hyvältä toiminnalta Elisalta.

Toki voit maksaa vakuudesta laitteen loppuun ja vaatia loput tilille? Jos maksoit jo puolet, niin tuo vakuussumma kuulostaa suuremmalta kuin laitteen jäljellä olevat loppuerät.

Suosittelen olemaan yhteydessä OmaYhteisö-tiimiin tai lisäämään asiakasnumeron Palstan profiiliin käymällä asetuksissa. Jos haluat vakuuden takaisin kokonaan, niin se pitäisi onnistua.

Nyt soi MVTATE - Dream (Edit).

Mukavaa illan jatkoa!
hpguru kirjoitti:

Hei.

Ei kuulosta kovin hyvältä toiminnalta Elisalta.

Toki voit maksaa vakuudesta laitteen loppuun ja vaatia loput tilille? Jos maksoit jo puolet, niin tuo vakuussumma kuulostaa suuremmalta kuin laitteen jäljellä olevat loppuerät.

Suosittelen olemaan yhteydessä OmaYhteisö-tiimiin tai lisäämään asiakasnumeron Palstan profiiliin käymällä asetuksissa. Jos haluat vakuuden takaisin kokonaan, niin se pitäisi onnistua.

Nyt soi MVTATE - Dream (Edit).

Mukavaa illan jatkoa!




Lisäilin nyt tuon asiakasnumeron ainakin.

Tuo vakuus kattaa kyllä koko laitteen loppusumman, harmittaa vain kun tuota tilausta enkä vakuutta olisi ollenkaan tehnytkään jos minulle olisi kerrottu että sen voi vain ja ainoastaan kohdentaa kun puolet on tuotteen hinnasta maksettu.

tuollainen teksti tosiaan oli laskussa,mitään muita ehtoja ei ollut ja tämän tekstin perusteella sitten maksoin 1000e

Tulipa soitettua nyt luotonhallintaan josta vahvistettiin asia ja tieto maksoi 28min aikaa ja 2.52e

Vakuusmaksuja ei palauteta jos puolet on maksettu vaan vakuusmaksut kohdistetaan jäljelläolevaan laskuun.

Pitäisi ohje kohdistamisesta käydä ilmi viimeistään siinä laskussa olevasta tekstistä mutta ei, palautuksista väärää infoa siinä kuten puhelimessakin.

Eli asiakaspalvelun tietämys on ollut heikkoa ja lähellä on että siirrän asioimiseni toiseen paikkaan.

Kiitos ja näkemiin.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Äh, nyt kyllä täytyy laittaa tietoa eteenpäin sillä ei ole ihan yksioikoinen tuo että vakuusmaksun saa vuoden jälkeen takaisin. Se kun pätee sellaisenaan ainoastaan liittymiin, ei laitteisiin. Idea on siis laitteissa se että vakuusmaksu voidaan kohdistaa avoinna oleviin osamaksuihin silloin kun laitteesta on palautettu puolet, tai vaihtoehtoisesti sen saa rahana tilille kun laite on kokonaan maksettu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei!

Ennen kuin heität pyyhkeen kehään, oletko halukas käsittelemään asiaa kuluttajaneuvojan kanssa? Hän varmasti auttaa. Lähtisin siitä, että sopimuksen tekohetkellä saadut paperit ovat päteviä sinun kohdallasi vaatia vakuuden palautusta, kuten siellä lukeekin ja Elisa kieltää nyt. Itse en ainakaan Elisaa ymmärrä, kun sinulla on pitävä todiste asiasta, rahat on nyt palautettava!

Se tieto olisi pitänyt oikaista sopimuksen tekohetkellä, tai heti sen jälkeen. Kuluttajana et voi tietää, kuin luottaa tietoon, minkä sinulle on annettu sopimuksen tekoaikana ja sen jälkeen.

Nyt soi Jay Reeve - Nostalgia (Original Mix).

Toivottavasti oikeus ja rehellisyys voittaa!
hpguru kirjoitti:

Hei!

Ennen kuin heität pyyhkeen kehään, oletko halukas käsittelemään asiaa kuluttajaneuvojan kanssa? Hän varmasti auttaa. Lähtisin siitä, että sopimuksen tekohetkellä saadut paperit ovat päteviä sinun kohdallasi vaatia vakuuden palautusta, kuten siellä lukeekin ja Elisa kieltää nyt. Itse en ainakaan Elisaa ymmärrä, kun sinulla on pitävä todiste asiasta, rahat on nyt palautettava!

Se tieto olisi pitänyt oikaista sopimuksen tekohetkellä, tai heti sen jälkeen. Kuluttajana et voi tietää, kuin luottaa tietoon, minkä sinulle on annettu sopimuksen tekoaikana ja sen jälkeen.

Nyt soi Jay Reeve - Nostalgia (Original Mix).

Toivottavasti oikeus ja rehellisyys voittaa!




Ihan oikeassa kyllä olet, mielessähän tämä kävi mutta nyt vaan on niin paljon kädet töitä täynnä että ei vaan aika eikä voimat riitä ylimääräiselle "draamalle".

Pahamaku jäi Elisan toiminnasta joka varmasti tulee kauttani näkymään ja kuulumaan moneenkin suuntaan vielä pitkän aikaa,varsinkin kun taputtelivat asian vain pahoittelemalla ja toivottamalla "Mukavaa viikonloppua"

Kiitos kuitenkin kommenteista ja avusta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Itse näkisin kyllä että tuota tilannetta tulisi vielä meidän puolelta tarkistaa uudemman kerran 😕 Suosittelenkin että joko olet yhteydessä asiakaspalveluun tai sitten laitat meille tällä puolella yksäriä niin tarkistetaan että mikä tuossa nyt tarkalleen on tilanne 🙂
Minun kohdallani vakuusmaksuja käytettiin laskujen maksuun. Olin maksanut reilun puolet vakuusmaksuista. Useamman sadan euron laskut poistuivat omasta Elisasta kohdasta laskut. Minun kohdallani toimittiin niin kuin oli sovittu. Vakuusmaksua ei saa takaisin jos on laskuja rästissä. Sitten vasta kun laskuasiat ovat kunnossa.
Terveisin Harri
Hate63 kirjoitti:

Minun kohdallani vakuusmaksuja käytettiin laskujen maksuun. Olin maksanut reilun puolet vakuusmaksuista. Useamman sadan euron laskut poistuivat omasta Elisasta kohdasta laskut. Minun kohdallani toimittiin niin kuin oli sovittu. Vakuusmaksua ei saa takaisin jos on laskuja rästissä. Sitten vasta kun laskuasiat ovat kunnossa.
Terveisin Harri




Ei ollut kuule euroakaan rästissä laskuista!
2000e tilaus ja puolet maksettu kuten sovittu.
Jonka jälkeen olisi pitänyt palautua vakuusmaksu kuten lapussa luki.

Sopimus vain kuulemma sisälsi väärää vanhentunutta informaatiota.
Asiasta käyty keslustelu asiakaspalvelijan ja luotonhallinnan kanssa.
Ovat toimineet asiassa väärin. Siihen pitäisi saada korjaus.
Käyttäjätaso 7
Tämä menee nyt vähän ohi ongelman, mutta mielestäni 1000 euron vakuusmaksu oli jo lähtöjään Elisan vieno vihjaus, että hanki laitteesi jostain muualta. Ja asiakkaan kannalta, miksi laittaa 1000 euroa pitkäksi aikaa tyhjän pantiksi - varsinkin jos ei halua käyttää sitä rahaa laitteiden maksamiseen?

"Koroton luotto" on aika huono ostopaikan valintaperuste siinä kohtaa, kun siitä joutuu maksamaan hintojen sisään leivotun kustannuksen lisäksi vielä pantinkin (tai sen osalta menetetyt vaihtoehtoistuotot).
kv36 kirjoitti:

Tämä menee nyt vähän ohi ongelman, mutta mielestäni 1000 euron vakuusmaksu oli jo lähtöjään Elisan vieno vihjaus, että hanki laitteesi jostain muualta. Ja asiakkaan kannalta, miksi laittaa 1000 euroa pitkäksi aikaa tyhjän pantiksi - varsinkin jos ei halua käyttää sitä rahaa laitteiden maksamiseen?

"Koroton luotto" on aika huono ostopaikan valintaperuste siinä kohtaa, kun siitä joutuu maksamaan hintojen sisään leivotun kustannuksen lisäksi vielä pantinkin (tai sen osalta menetetyt vaihtoehtoistuotot).




Aluksihan se oli 1500e jonka tipauttivat 1000e
vaikka työssäkäyvä,luotot ok, 3k tulot,sama osoite 10v ja asiakaskin ollut monia vuosia.
Mutta ajattelin että ei se haittaa "laitetaan 1000e korottomaan säästöön niin palautuu sitten myöhemmin"

Jälkeenpäin mietittynä niin tuntui aivan tietoiselta sumuttamiselta tämä kun puhelimitse keskustelin ja kerrottiin että summa palautuu kun puolet hoidettu, empä osannut epäillä että jo puhelimessa mulle puhuttiin höpöjä, olisikohan ollut täysin tietoisesti tehty homma että saavat vain tuon vakuus summan maksuun.

No nyt viisaana eilen hain sitten Gigantista tuon LG C8 TV enkä edes harkinnut Elisaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
JohnNietos kirjoitti:

No nyt viisaana eilen hain sitten Gigantista tuon LG C8 TV enkä edes harkinnut Elisaa.



Fiksu päätös. Televisioita ei varsinkaan kannata ostaa Elisalta. Ei, vaikka sen saisi korottomalla maksuajalla. Syitä tähän on kaksi:
a) Olen pitänyt silmällä ja vertaillut jo pidemmän aikaa Elisan myymien televisioiden hintoja vs. muut jälleenmyyjät. Hintaeroa on ollut pahimmillaan useita satoja euroja muiden jälleenmyyjien eduksi. Elisalla on siis kalliimmat hinnat kuin muilla.
b) Elisa myy televisiot toimitusmyyntinä. Televisiot eivät siis ole Elisan varastolla vaan tilaukset toimitetaan asiakkaalle suoraan tukkurin varastolta. Tässä on iso riski, että asiakas joutuu odottamaan tilaamaansa laitetta pitkään, jos tuote sattuukin olemaan tukkurilta loppu silloin kun Elisa tilauksen tukkurille välittää.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kai ihmiset täällä on saanu todistuksen siittä elisalta tavalla tai toisella että vakuuden palautus on kohdistettu tietylle laskulle ettei elisa pääse myöhemmin niitä perimään sitä uudestaan .
mmalinen kirjoitti:

Kai ihmiset täällä on saanu todistuksen siittä elisalta tavalla tai toisella että vakuuden palautus on kohdistettu tietylle laskulle ettei elisa pääse myöhemmin niitä perimään sitä uudestaan .



Tuonne oma palveluun tuli se tilattu loppulasku joka on siirtynyt nyt kohtaan maksetut laskut kun siihen kohdistettiin vakuusmaksu.

Osallistu keskusteluun