Vastattu

Verkkokauppa jumittaa

  • 30 toukokuu 2019
  • 19 kommenttia
  • 760 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 4910 kommenttia
Yritin päivittää vaimon puhelinliittymää ja kirjauduin hänen Oma Elisaan. Valitsin liittymän tiedoista liittymätyypin vaihdon ja pääsin verkkokauppaan kuten pitikin. Vanhan liittymän tiedot olivat oikein ja valitsin uuden , jonka jälkeen sain listauksen muutoksesta. Kruksasin sopimusehdot luetuksi ja valitsin muutospäivän. Sitten vain vahvistus tilauksesta verkkopankkitunnuksilla ja kuittaus.

No sen jälkeen selain jäi junnaamaan , että "sivua ladataan" eikä mitään muuta tapahtunutkaan. Verkkokauppa ei antanut mitään kuittausta tilauksesta ja Oma Elisaan ei tullut tilausvahvistusta.

Olenko oikeassa , että tilaus ei mennyt läpi? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 2 kesäkuu 2019, 13:25


Kiinteiden liittymien saatavuustarkistus ei tunnista uutta osoitettani laisinkaan , vaan ainoastaan sen vanhan , jota ei enää ole Postin osoiterekisterissä laisinkaan. Kun menin Oma Elisan kautta kokeeksi päivittämään kiinteätä liittymääni , niin palvelu käytti uutta osoitettani kuten pitääkin , mutta siihen se yritys tyssäsi ja palvelu vain ilmoitti , että "Hakua ei voitu tehdä. Tarkistathan, että osoitetietosi on kirjoitettu oikein". No osoite on kyllä oikea ja tämä oli toki vain testi , mutta mutta....Jos tien nimen muutos on juuri tapahtunut, ei ole mikään ihme jos sitä ei ole ihan joka paikkaan vielä päivitetty. Muistaakseni Elisalla on vielä historiaakin hieman hitaahkosta päivittämisestä.

Postin osoiterekisterikään ei ole mikään ainut ja oikea osoitteisto tässä maassa. Se kertoo (ehkä) sen, mihin posti kannetaan eli millä osoitteella sinut tavoittaa kirjeitse, mutta ns. käyntiosoite voi ollakin jotain muuta. Joissakin tapauksissa jopa väestörekisteri on eri mieltä Postin kanssa siitä, mikä on ns. oikea osoite.

Juu olen tietoinen kyllä em. asioista.

Tien nimi ei ole vaihtunut , mutta kiinteistön numero kylläkin kunnan tekemän kaavamuutoksen vuoksi. Kunta on tehnyt osoitemuutoksen sekä Postiin että Maistraattiin ja Postin osalta kaikki on jo ok. Vain Maitraatti hidastelee , mutta kyllä se uusi numero sinnekin tulee joskus , kun sitä vanhaa ei kunnan tiedotteen mukaan enää ole. Pitää vain odotella muutama päivä ja jos muutosta ei ala kuulua niin laitan Maitraattiin kyselyn , että mikä maksaa. Mielestäni kunnan kaavoituslautakunta on se virallinen instanssi , joka päättää kunnan alueella olevien katujen nimistä ja kiinteistöjen numeroista. Maistraatti ja Väestörekisterikeskus vain pitävät kirjaa kansalaisen virallisista osoitteista ja muista tiedoista sekä välittävät niitä muille viranomaisille (Verottaja , Poliisi jne..).

No mitä tuohon ketjun varsinaiseen aiheeseen tulee , niin hetki sitten ystävällinen naisihminen Elisan aspasta soitteli ja hoidimme vaimon liittymämuutoksen kuntoon puhelimitse. Siis loppu hyvin kaikki hyvin siltä osin.

No Elisan palveluiden toiminta tällaisissa tilanteissa kyllä jättää aika paljon parantamisen varaa.
Katso alkuperäinen viesti

19 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Lueskelin em. verkkokaupan yhteenvetoa ja huomasin , että sopimusehtojen hyväksymiskohdassa on maininta , että Elisa tarkistaa tilaajan tiedot Väestörekisteristä.

Meillä on sellainen tilanne , että postiosoitteemme muuttui muutama päivä sitten ja uusi on jo päivittynyt Elisan tietoihin , mutta väestörekisterissä/maistraatissa on vielä vanha , kun he eivät näytä järin nopeasti rekisteriään päivittävän.

Olisiko tuo osoitteiden erilaisuus syy , miksi tilaus ei näytä menevän läpi vai mistä homma kiikastaa???
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Olisiko tuo osoitteiden erilaisuus syy , miksi tilaus ei näytä menevän läpi vai mistä homma kiikastaa???


Tuo on ainakin monessa muussa tilanteessa syy, miksi tilaus ei mene läpi. Jälleenmyyjän rekisterissä olevat asiakastiedot nimen ja osoitteen osalta pitää täsmätä väestörekisterikeskuksen tietoihin. Jos tiedot eivät täsmää, tilaukset eivät välttämättä mene läpi ja esim. kivijalkakaupoissa ei välttämättä voi solmia osamaksusopimuksia jne.
Käyttäjätaso 7

Olisiko tuo osoitteiden erilaisuus syy , miksi tilaus ei näytä menevän läpi vai mistä homma kiikastaa???Tuo on ainakin monessa muussa tilanteessa syy, miksi tilaus ei mene läpi. Jälleenmyyjän rekisterissä olevat asiakastiedot nimen ja osoitteen osalta pitää täsmätä väestörekisterikeskuksen tietoihin. Jos tiedot eivät täsmää, tilaukset eivät välttämättä mene läpi ja esim. kivijalkakaupoissa ei välttämättä voi solmia osamaksusopimuksia jne.

Niinpä. Samaa minäkin epäilen. 🤐

No pitänee odotella niin kauan , että Väestörekisteri/Maistraatti saa tietonsa päivitettyä ellei Elisalla ole jotakin poskellaan.
Käyttäjätaso 7
Olisiko Elisalla (@OmaYhteisö-tiimi) tähän asiaan jotakin kommenttia??
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Todennäköisesti tuo osoitteenmuuttuminen on tyssännyt tuolla nyt jotain, tuo menee yleensä sitten noissa kohdin käsipelillä tarkistettavaksi ja jos selkoa ei suoraan näy niin siittä lähestytään sopijaa sitten tarkennuspyynnön kera 🙂 Toki kannattaa tarkistaa OmaElisasta läpi Tilaukset välilehti että näkyykö tuo muutos tilattuna siellä, muistaakseni joku "Odottaa tarkistusta" pitäisi siellä olla tilana noissa kohtia kun tilaus menee käsitarkistukseen
Käyttäjätaso 7
Todennäköisesti tuo osoitteenmuuttuminen on tyssännyt tuolla nyt jotain, tuo menee yleensä sitten noissa kohdin käsipelillä tarkistettavaksi ja jos selkoa ei suoraan näy niin siittä lähestytään sopijaa sitten tarkennuspyynnön kera 🙂 Toki kannattaa tarkistaa OmaElisasta läpi Tilaukset välilehti että näkyykö tuo muutos tilattuna siellä, muistaakseni joku "Odottaa tarkistusta" pitäisi siellä olla tilana noissa kohtia kun tilaus menee käsitarkistukseen
Tarkistin juuri äsken Oma Elisan ja ei siellä näy missään mitään merkintää "Tarkistuksen odottelusta" tai muustakaan muutoksesta , tilausvahvistuksesta puhumattakaan.

No vielä on pari viikkoa aikaa ennen kuin liittymän hinta nousee tarjoushinnasta normaaliksi ja toivotaan , että Maistraatti saa siihen mennessä osoitetiedot kuntoon , jos se nyt sitten on se syy , miksi tilauksen vahvistus ei mene läpi. Yritin eilen jopa pariin kertaan , mutta ei mennyt läpi.

Huomasin , että Oma Saunalahdessa vaimon yhteystiedot ovat muuttuneet vain osittain , kun siellä on niitä pariin kertaan. Oma Elisan puolella osoitteet näyttäisivät olevan ok.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmm... Jos OmaElisassa ei mitään merkintöjä näy, niin melkein siinä kohtaa sanoisin että tuo aiempi verkkokaupan jumittelu ei ole päästänyt tilausta läpi lainkaan 😕 Pystytkö tekemään tuon muutostilauksen uusiksi?

Noi OmaSauniksen vanhentuneet yhteystiedot on luultavasti vanhoja yhteystietueita jotka ei enää ole mihinkään sopimukseen linkittyneitä mutta jääneet asiakkuudelle roikkumaan. Ei siis huolta niistä kerta OmaElisan puolella tiedot kuinkin oikein 🙂
Käyttäjätaso 7
Hmm... Jos OmaElisassa ei mitään merkintöjä näy, niin melkein siinä kohtaa sanoisin että tuo aiempi verkkokaupan jumittelu ei ole päästänyt tilausta läpi lainkaan 😕 Pystytkö tekemään tuon muutostilauksen uusiksi?
Hmmm...

Toki voin yrittää liittymän päivitystä uudelleen , mutta en tänään , kun tilauksen varmennuksessa tarvitaan emännän verkkopankkia ja hän ei ole tänään tavoitettavissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onneks tässä on pari viikkoa vielä armonaikaa eli hyvin kerkiää vielä testailemaan 🙂
Käyttäjätaso 7
Noi OmaSauniksen vanhentuneet yhteystiedot on luultavasti vanhoja yhteystietueita jotka ei enää ole mihinkään sopimukseen linkittyneitä mutta jääneet asiakkuudelle roikkumaan. Ei siis huolta niistä kerta OmaElisan puolella tiedot kuinkin oikein :)
Niin siellä Oma Saunalahdessa on näköjään kaksi yhteystietoa , joista toisessa on uusi postiosoite ja toisessa vanha. Tässä vanhassa on merkintä "Laskutusosoite". Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä. Meillä on kaikille Elisan laskuille käytössä e-lasku.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Aaa, siinä tapauksessa tuolla on todennäköisesti merkitystä vain siinä kohtaa jos e-laskusopimuksen purkaa ja siirtyy perinteiseen paperilaskuun takaisin. Eli kovin oleellinen tuon ei pitäisi olla, mutta se on sellainen mikä ei automaattisesti päivity mikäli se on joskus määritelty omakseen irraliseksi liittymän sopijan tiedoista (vaikka vain sähköpostiosoite eri kuin muuten yhteystiedoissa eikä ole pakko sitäkään olla erilailla)
Käyttäjätaso 7
Aaa, siinä tapauksessa tuolla on todennäköisesti merkitystä vain siinä kohtaa jos e-laskusopimuksen purkaa ja siirtyy perinteiseen paperilaskuun takaisin. Eli kovin oleellinen tuon ei pitäisi olla, mutta se on sellainen mikä ei automaattisesti päivity mikäli se on joskus määritelty omakseen irraliseksi liittymän sopijan tiedoista (vaikka vain sähköpostiosoite eri kuin muuten yhteystiedoissa eikä ole pakko sitäkään olla erilailla)
Jaahas.

Joka tapauksessa sitä vanhaa osoitetta ei enää ole edes olemassa , kun kunta teki kaavamuutoksen ja osoitteet muuttuivat.

Onko sellainen mahdollista , että päivitätte ne Oma Saunalahdenkin tiedot , jos laitan YV:nä emännän asiakastiedot. Hän on sanonut , että voin asian hoitaa , mutta tänään en häneen yhteyttä saa eikä hän tänään sitä itsekään voi tehdä eikä hänellä ole toistaiseksi OmaYhteisössä tiliäkään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos sulla on sinne hänen OmaSaunikseen pääsy, niin pitäisi sieltäkin onnistua. Ja toki jos laitat yhteystiedot YV:nä meille niin voidaan katsoa onko meillä näkyvissä ilmoitettu valtuutus sulle 🙂 Eikä tuo tosiaan mikään maailman akuutein ole kun tuota osoitetietoa ei tällä hetkellä käytetä mihinkään, mutta ymmärrän toki että hyvä tuo varmuuden vuoksi korjaillakin 👍🏼 Ksanthippe on myös ilomielin tervetullut OmaYhteisöön jos jossain kohtaa tänne innostuu liittymään 😉
Käyttäjätaso 7
Jos sulla on sinne hänen OmaSaunikseen pääsy, niin pitäisi sieltäkin onnistua. Ja toki jos laitat yhteystiedot YV:nä meille niin voidaan katsoa onko meillä näkyvissä ilmoitettu valtuutus sulle 🙂 Eikä tuo tosiaan mikään maailman akuutein ole kun tuota osoitetietoa ei tällä hetkellä käytetä mihinkään, mutta ymmärrän toki että hyvä tuo varmuuden vuoksi korjaillakin 👍🏼
Tokihan minä pääsen vaimon Oma Saunalahteen , mutta ei siellä mitään postiosoitetta itse pysty muuttamaan , vaan ne on lukittu ja jos yrität , niin kertoo vain , että tieto päivittyy automaattisesti.

Eipä minulla mitään virallista valtuutusta ole vaimon asioiden hoitoon , joten sitten ei voi kuin odotella tai laittaa vaimo asialle. 😊
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jees 🙂 Jos hän itse on aspaan yhteydessä niin pyydä lisäyttämään sulle valtuutukset (jos siis hänelle se sopii) niin voidaan hoitaa tätäkin kautta sitten jatkossa 🙂 Ja jatkellaan alkuperäisen aiheen piirissä kunhan verkkopankkitunnukset vaimon kera palaavat kotosalle 👍🏼
Käyttäjätaso 7
Tarkistin tänään mitä kiinteitä nettiliittymiä Elisa tarjoaa osoitteeseeni tai paremminkin vain yritin. Kiinteiden liittymien saatavuustarkistus ei tunnista uutta osoitettani laisinkaan , vaan ainoastaan sen vanhan , jota ei enää ole Postin osoiterekisterissä laisinkaan. Kun menin Oma Elisan kautta kokeeksi päivittämään kiinteätä liittymääni , niin palvelu käytti uutta osoitettani kuten pitääkin , mutta siihen se yritys tyssäsi ja palvelu vain ilmoitti , että "Hakua ei voitu tehdä. Tarkistathan, että osoitetietosi on kirjoitettu oikein". No osoite on kyllä oikea ja tämä oli toki vain testi , mutta mutta....

Asiakastietoni osoitteineen ovat kyllä Elisalle päivittyneet Postista jo muutama päivä sitten , mutta näköjään ei kaikkialle Elisan palveluissa.

Olisikohan tämä osin syynä , että vaimon puhelinliittymän päivittäminenkään ei onnistu , kun Elisalla on osoitteet eri palveluissaan vinksin vonksin.

Voisitteko korjata osoitteeni eri palveluissanne ajan tasalle pikaisesti? Siis kyseessähän on vain tietojen korjaus , koska kiinteistö on se sama vanha eli mitään asennustoimia ei tarvita , kun varsinaista muuttoa ei ole tehty. Kunta vain muutti kiinteistön numeron.
Käyttäjätaso 7
No niin tänään tuli emännän sähköpostiin peräti kaksi viestiä , että verkkokaupan ostoskorit keskeytyneiden tilausten osalta ovat tallessa ja viesteissä oli linkit , mistä niitä ostoksia pääsee jatkamaan. No kurkkasimme mitä niistä linkeistä avautuu ja vähän yllätyimme.....

Linkeistä ei avautunut ollenkaan sitä mitä olimme alunperin tilaamassa. Siis yritimme tilata liittymän päivityksen nykyiseen tarjoushinnalla , mutta noissa viesteissä tarjottiin toki samaa liittymää , mutta normaalihinnalla. Lienee sanomattakin selvää , että se ei meille käy ja hintaerokin oli merkittävä. Tilausta tehdessä verkkokaupan yhteenveto kyllä näytti hinnaksi juurikin sen tarjoushinnan.

On tämä nyt melkoista sekoilua Elisalta. Ensin tilaus ei mene läpi ja sitten väitetään , että tilaukset ovat tallessa , mutta sieltä löytyykin jotakin muuta eri hinnalla. Ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa Elisan toiminnasta.

Taitaa olla viisainta vaihtaa operaattoria....
Käyttäjätaso 7
Kiinteiden liittymien saatavuustarkistus ei tunnista uutta osoitettani laisinkaan , vaan ainoastaan sen vanhan , jota ei enää ole Postin osoiterekisterissä laisinkaan. Kun menin Oma Elisan kautta kokeeksi päivittämään kiinteätä liittymääni , niin palvelu käytti uutta osoitettani kuten pitääkin , mutta siihen se yritys tyssäsi ja palvelu vain ilmoitti , että "Hakua ei voitu tehdä. Tarkistathan, että osoitetietosi on kirjoitettu oikein". No osoite on kyllä oikea ja tämä oli toki vain testi , mutta mutta....
Jos tien nimen muutos on juuri tapahtunut, ei ole mikään ihme jos sitä ei ole ihan joka paikkaan vielä päivitetty. Muistaakseni Elisalla on vielä historiaakin hieman hitaahkosta päivittämisestä.

Postin osoiterekisterikään ei ole mikään ainut ja oikea osoitteisto tässä maassa. Se kertoo (ehkä) sen, mihin posti kannetaan eli millä osoitteella sinut tavoittaa kirjeitse, mutta ns. käyntiosoite voi ollakin jotain muuta. Joissakin tapauksissa jopa väestörekisteri on eri mieltä Postin kanssa siitä, mikä on ns. oikea osoite.
Käyttäjätaso 7

Kiinteiden liittymien saatavuustarkistus ei tunnista uutta osoitettani laisinkaan , vaan ainoastaan sen vanhan , jota ei enää ole Postin osoiterekisterissä laisinkaan. Kun menin Oma Elisan kautta kokeeksi päivittämään kiinteätä liittymääni , niin palvelu käytti uutta osoitettani kuten pitääkin , mutta siihen se yritys tyssäsi ja palvelu vain ilmoitti , että "Hakua ei voitu tehdä. Tarkistathan, että osoitetietosi on kirjoitettu oikein". No osoite on kyllä oikea ja tämä oli toki vain testi , mutta mutta....Jos tien nimen muutos on juuri tapahtunut, ei ole mikään ihme jos sitä ei ole ihan joka paikkaan vielä päivitetty. Muistaakseni Elisalla on vielä historiaakin hieman hitaahkosta päivittämisestä.

Postin osoiterekisterikään ei ole mikään ainut ja oikea osoitteisto tässä maassa. Se kertoo (ehkä) sen, mihin posti kannetaan eli millä osoitteella sinut tavoittaa kirjeitse, mutta ns. käyntiosoite voi ollakin jotain muuta. Joissakin tapauksissa jopa väestörekisteri on eri mieltä Postin kanssa siitä, mikä on ns. oikea osoite.

Juu olen tietoinen kyllä em. asioista.

Tien nimi ei ole vaihtunut , mutta kiinteistön numero kylläkin kunnan tekemän kaavamuutoksen vuoksi. Kunta on tehnyt osoitemuutoksen sekä Postiin että Maistraattiin ja Postin osalta kaikki on jo ok. Vain Maitraatti hidastelee , mutta kyllä se uusi numero sinnekin tulee joskus , kun sitä vanhaa ei kunnan tiedotteen mukaan enää ole. Pitää vain odotella muutama päivä ja jos muutosta ei ala kuulua niin laitan Maitraattiin kyselyn , että mikä maksaa. Mielestäni kunnan kaavoituslautakunta on se virallinen instanssi , joka päättää kunnan alueella olevien katujen nimistä ja kiinteistöjen numeroista. Maistraatti ja Väestörekisterikeskus vain pitävät kirjaa kansalaisen virallisista osoitteista ja muista tiedoista sekä välittävät niitä muille viranomaisille (Verottaja , Poliisi jne..).

No mitä tuohon ketjun varsinaiseen aiheeseen tulee , niin hetki sitten ystävällinen naisihminen Elisan aspasta soitteli ja hoidimme vaimon liittymämuutoksen kuntoon puhelimitse. Siis loppu hyvin kaikki hyvin siltä osin.

No Elisan palveluiden toiminta tällaisissa tilanteissa kyllä jättää aika paljon parantamisen varaa.

Osallistu keskusteluun