Kysymys

Viallisen puhelimen toimitus / hyvitys

  • 27 kesäkuu 2011
  • 18 kommenttia
  • 2460 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 7 kommenttia
Tilasin kytkynä LG Optimus 2x:n ja luurista löytyi vika: Luuri hukkaa yhteyden, kaikki näytti olevan päällepäin OK mutta luurilla ei pystynyt soittamaan, ei vastaamaan eikä lähettämään tai vastaanottamaan puheluja. Muuten kyllä hyvä luuri...

Reilun viikon jälkeen (kun ko ominaisuus oli selvinnyt) toimitin puhelimen shoppiin ja luuri luvattiin toimittaa huoltoon (arvio 1,5vkoa).
Eivät kuitenkaan kuulemma ole vastuussa puhelimista joten kk-maksut rullaavat kuten normaalisti... siis mitä v__ua?

Lähetätte paskaa ja työnnätte siitä hyvästä laskun perään?

18 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tietysti puhelin pitää maksaa ja sen kuukausierät ajallaan. Puhelin pitää olla maksettu määräaikaisuuden loppuun mennessä.
Pitäisikö uuden puhelimen olle ehjä vai voiko asiakkaalle lähettää risan, antaa hänen kiikuttaa se takaisin ja veloittaa silti priimasta?

Meinaan mun alalla asiakkaat loppuisi hyvin nopeasti mutta helpottaisihan se hommia... jännä tapa tehdä bisnestä.

Huono kello jne.

edittiä:
Hyvis
SL Hyväntekijä 2010
Aktiivinen keskustelija
*****
Viestejä: 6572

Saunalahden asiakas, Oulu


Ootsä joku trollaaja? Meinaan toi kysymys oli tarkoitettu Saunalahden edustajalle; ei jollekkin Oululaiselle fanboylle.

Ja Elisa/Saunalahti: toi oli kolmas kytky ja itse olen ollut asiakkaana Radiolinjan ajoista lähtien, lienee tullut aika alkaa miettiä vaihtoehtoja.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Eivät kuitenkaan kuulemma ole vastuussa puhelimista joten kk-maksut rullaavat kuten normaalisti...


Anna kuukausimaksujen rullata, mutta vaadi siltä ajalta kun kytkysi ei ole toiminut vakiohyvitys 20 alkavalta viikolta.

Kytkyjen tapauksessa operaattori on oikeasti vastuussa koko paketista. Eli jos kalikka ei toimi ja myymälä päästelee sammakoita suustaan, ei muuta kuin reklamaatio operaattorille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Hyvis
SL Hyväntekijä 2010
Aktiivinen keskustelija
*****
Viestejä: 6572

Saunalahden asiakas, Oulu


Ootsä joku trollaaja? Meinaan toi kysymys oli tarkoitettu Saunalahden edustajalle; ei jollekkin Oululaiselle fanboylle.


Mitähän mahdat tarkoittaa? Olen ihan tavallinen kuluttaja ja Saunalahden asiakas, jota kyllä kiinnostaa tasapuolisesti ostajan ja myyjän oikeudet oli kyse sitten vaikka Prismasta. Ja muuten, täältä Palstalta palkitaan vuosittain joku.

Jos haluat saada Saunalahden edustajalta vastauksen juuri omaan ongelmaasi, tämä ei ole oikea paikka kysymykselle.

Jos et halua lähettää viestiä Asiakaspalveluun oma.saunalahden kautta, tuolla on hyviä vaihtoehtoja käytettävälle lomakkeelle:

Lisäksi voit muuten vaatia hyvitystä sinulle aiheutuneista ylimääräisistä kuluista. Kyseeseen tulevat esimerkiksi kohtuulliset matka- ja puhelinkulut. Tuolla asiasta lisää: [url=http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?id=65453eda-e496-4e2a-b8f5-13c50e3a1611]http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?id=65453eda-e496-4e2a-b8f5-13c50e3a1611


Myyty tavara voi olla virheellinen, eikä myyjä yleensä ole velvollinen antamaan siitä alennusta. Eihän myyjän kannata edes laittaa myyntiin tuotetta, jossa tietää olevan vikaa.

Näistä ylläolevista asioista:
Kuluttajalla on ensin oikeus vaatia virheen korjaamista tai tuotteen vaihtoa virheettömään. Myyjäliikkeellä on lain mukaan oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista toiseen. Liike ei saa viivytellä korjauksen tekemisessä. Myyjän vastuulla olevan virheen korjauksesta ei saa aiheutua mitään kustannuksia, esimerkiksi rahti- tai varaosakuluja.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/virhe/tavara/virheen-hyvitys/[/url]


Mitähän mahdat tarkoittaa? Olen ihan tavallinen kuluttaja ja Saunalahden asiakas, jota kyllä kiinnostaa tasapuolisesti ostajan ja myyjän oikeudet oli kyse sitten vaikka Prismasta.


6573 viestiä? Ihme spammaaja, toivottavasti noissa sun postauksissa on ollut enemmän ajatusta kuin noissa parissa tässä. Oikeesti sulla ei ole mitään tarjottavaa tässä threadissa, ei ainakaan vastauksia Saunalahden puolesta jollet sitten tosiaankin koe edustavasi heitä.
Hei Olli_V,

Hyviksen kertomat asiat pitävät paikkansa.

Ostettuasi laitteen Saunalahdelta ja otettuasi sen käyttöön, niin sinä omistat laitteen ja maksat sitä osissa Saunalahdelle. Tarkoituksena ei tietenkään ole lähettää kenellekään viallista laitetta, mutta valitettavasti näin voi kuitenkin joskus käydä.
Tällöin toimenpide on se, että laite toimitetaan huoltoon valmistajan ohjeiden mukaan ja palautetaan asiakkaalle korjattuna.
Tämä ei kuitenkaan alenna laitteen alkuperäistä hintaa, josta johtuen esimerkiksi laitteen kuukausimaksuja ei hyvitetä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3



Mitähän mahdat tarkoittaa? Olen ihan tavallinen kuluttaja ja Saunalahden asiakas, jota kyllä kiinnostaa tasapuolisesti ostajan ja myyjän oikeudet oli kyse sitten vaikka Prismasta.


6573 viestiä? Ihme spammaaja, toivottavasti noissa sun postauksissa on ollut enemmän ajatusta kuin noissa parissa tässä. Oikeesti sulla ei ole mitään tarjottavaa tässä threadissa, ei ainakaan vastauksia Saunalahden puolesta jollet sitten tosiaankin koe edustavasi heitä.


Alunperinkin en ole tässä vastannut Saunalahden puolesta, vaan ihan yleisesti. Sen vuoksi myös nuo linkit Kuluttajaviraston sivuille. Saunalahti kun näyttää toimivan pääasiassa ihan viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

Olet aivan oikeassa siinä, että lähetettyjen viestien lukumäärä ei kerro välttämättä mitään viestien laadusta. Kaikki viestini eivät varmasti ole täsmälleen asiaa, mutta pyrin noudattamaan itsesensuuria viesteissä. Halutessasi voit tietysti katsoa niiden laatua toisaalta.

Rakentava palaute on aina tervetullutta; kiitoksia Olli_v sinulle siitä. Asia on tältä osin puolestani käsitelty.

Hei Olli_V,

Hyviksen kertomat asiat pitävät paikkansa.

Ostettuasi laitteen Saunalahdelta ja otettuasi sen käyttöön, niin sinä omistat laitteen ja maksat sitä osissa Saunalahdelle. Tarkoituksena ei tietenkään ole lähettää kenellekään viallista laitetta, mutta valitettavasti näin voi kuitenkin joskus käydä.
Tällöin toimenpide on se, että laite toimitetaan huoltoon valmistajan ohjeiden mukaan ja palautetaan asiakkaalle korjattuna.
Tämä ei kuitenkaan alenna laitteen alkuperäistä hintaa, josta johtuen esimerkiksi laitteen kuukausimaksuja ei hyvitetä.


Teillä siis on oikeus lähettää asiakkaalle epäkuranttia tavaraa mutta veloittaa priimasta, ilman hyvityksiä?

Voi kumpa minunkin alallani olisi vastaavanlainen toiminta mahdollista... no asiakassuhteitahan saa aina uusia, eikös vain?
Hei Olli_V,

kukaan ei tarkoituksella lähetä toimimatonta laitetta, mutta valitettavasti näinkin voi käydä. Tällöin Saunalahti koittaa ensisijaisesti kuitenkin korjata laitteen. Laitteen korjaus ei kuitenkaan oikeuta laitteen hinnanalennukseen, joka tässä tapauksessa olisi kuukausimaksujen hyvitys.
Noh, katsellaan josko se puhelin nyt tulisi parissa viikossa ja josko se toimii kuten on luvattu... täytyy kuitenkin muistaa mainostaa firman toimintaa joka suoraan sanottuna on ala-arvoista mutta riittäähän suomessa asiakkaita.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Noh, katsellaan josko se puhelin nyt tulisi parissa viikossa ja josko se toimii kuten on luvattu... täytyy kuitenkin muistaa mainostaa firman toimintaa joka suoraan sanottuna on ala-arvoista mutta riittäähän suomessa asiakkaita.


Tästä asiasta on muuten aivan turha parkua, toimintatapa kun on täysin sama kaikilla tämän maan operaattoreilla. Ja vielä täysin laillinen.

Kauhian kivahan se on jos sinä annat omassa bisneksessäsi alennusta omasta katteestasi jos toisen firman sinulle toimittamassa tuotteessa on vika, mutta kännykkäbisneksessä katteet on sen verran kapeaksi kilpailtu, ettei tällaisten alennusten antaminen ole liiketaloudellisesti mahdollista.

Siitä en tiedä päteekö tuo irrituksen mainitsema 20 euron korvaus viallisen kytkyluurin tapauksessa, mutta kannattaa sitä toki kokeilla pyytää aspasta.

Noh, katsellaan josko se puhelin nyt tulisi parissa viikossa ja josko se toimii kuten on luvattu... täytyy kuitenkin muistaa mainostaa firman toimintaa joka suoraan sanottuna on ala-arvoista mutta riittäähän suomessa asiakkaita.
  Niinpä niin.. Tässä taas pieni opetus. KANSALAISET... ÄLKÄÄ TEHKÖ MÄÄRÄAIKAISSOPIMUKSIA. Sitten jos käy paha käry niin kuin tässäkin tapauksessa on käynnyt niin sitten maksetaan luurista joka makaa jossakin huollon hyllyssä odottamassa huoltoa. Nyt on viellä loma kuukausi ja kaikki. Kuka niitä luureja ehtii lomalla huoltaa? Ei ketään. Varmasti löytyy joku huoltoapulainen loma kuukauden tilalle mutta epäillen kyllä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Sitten jos käy paha käry niin kuin tässäkin tapauksessa on käynnyt niin sitten maksetaan luurista joka makaa jossakin huollon hyllyssä odottamassa huoltoa.


Mielestäni se menee kyllä ihan niin, että missään tuotteessa maksuaikaa ei pidennetä sen vuoksi, että tuote on huollossa. Ihan samalla tavalla se omistusoikeus ja maksuvelvollisuus siihen puhelimeen on, oli se sitten siellä huollossa tai taskussa.

Vai ajattelitko, että määräaikaisuus pitenee sieltä lopusta, koska kesken sopimuksen jätetään maksuvapaita kuukausia?  ;)  😮
Mikäs helvetin spammidiarrhea sulla on hyvis? Pakonomainen tarve postata mitäänsanovia kommentteja?

Anyways eilen tuli luuru huollosta, tänäaamuna taas kaikki OK paitsi ettei luurilla voinut soittaa ennen buuttaamista. Olivat kuitenkin huollossa vaihtaneet emolevyn joten kai se uusikin sitten on viallinen...
No ei mitään, takaisin huoltoon, kai luurin voi odottaa toimivan ilman tarvetta buuttailla sitä satunnaisesti?

Ootsä joku trollaaja? Meinaan toi kysymys oli tarkoitettu Saunalahden edustajalle; ei jollekkin Oululaiselle fanboylle.


Mitäs v....a sitten valitat täällä julkisella foorumilla? Pidä pääsi kiinni jos et ole valmis ottamaan kenen tahansa apua vastaan. Soita sinne Saunalahden asiakaspalveluun, tämän foorumin kautta Saunalahden edustajat kun ei yksittäisiä asioita hoida, ainakaan normaalisti.

Tummensin tuon tärkeimmän kohdan ihan sinua varten jotta ymmärtäisit.
Eipä ole paljoa päässyt LG:stä nauttimaan, pari viikkoa ollut samasta viasta huollossa. Tosiaankin korjasivat sen jo kertaalleen mutta saman vian (ominaisuuden???) kanssa se tuli takaisin.

Täytyy tosiaankin alkaa lueskelemaan tota kuluttajansuojalakia:
18 § (5.1.1994/16)
Virheen oikaisu

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. (13.12.2001/1258)

Vaikka ostaja ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa, myyjä saa omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, jos hän ostajan ilmoitettua virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen. Ostaja saa kieltäytyä virheen oikaisusta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa, tavaran arvon alenemista tai vaaraa siitä, että ostajalle aiheutuvat kustannukset jäävät korvaamatta, taikka jos kieltäytymiseen on muu erityinen syy.

Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta 2 momentissa tarkoitettuun virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta.


Minulle on jo aiheutunut paljonkin ylimääräistä ajoa puhelimen huoltoon toimittamisesta ja sen pois noutamisesta, kuten myös siitä ettei minulla ole ollut ko puhelinta käytetttävissä sen ollessa huollossa. Taitaa olla aika alkaa korottamaan ääntä asioidessa Saunalahden/Elisan myymälässä, alkaa jo sen verran paljon vituttamaan Saunalahden toiminta.


Ootsä joku trollaaja? Meinaan toi kysymys oli tarkoitettu Saunalahden edustajalle; ei jollekkin Oululaiselle fanboylle.


Mitäs v....a sitten valitat täällä julkisella foorumilla? Pidä pääsi kiinni jos et ole valmis ottamaan kenen tahansa apua vastaan. Soita sinne Saunalahden asiakaspalveluun, tämän foorumin kautta Saunalahden edustajat kun ei yksittäisiä asioita hoida, ainakaan normaalisti.

Tummensin tuon tärkeimmän kohdan ihan sinua varten jotta ymmärtäisit.


Sä ootkin kai aika iso jätkä  ???
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Minulle on jo aiheutunut paljonkin ylimääräistä ajoa puhelimen huoltoon toimittamisesta ja sen pois noutamisesta, kuten myös siitä ettei minulla ole ollut ko puhelinta käytetttävissä sen ollessa huollossa. Taitaa olla aika alkaa korottamaan ääntä asioidessa Saunalahden/Elisan myymälässä, alkaa jo sen verran paljon vituttamaan Saunalahden toiminta.


Siellä liikkeessä tuskin voivat muuta kuin pahoitella. Kuten tuolla aiemmin vihjasin, taloudellisesti kannaltasi parempi tulos tulee lomakkeilla: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/reklamaatio/

Esimerkiksi huoltoon viennistä aiheutuneet kohtuulliset kulut voi vaatia suoraan myyjältä; tässä tapauksessa siis Saunalahdelta, ei Elisa Shopitista.

Ihan esimerkkinä erään kodinkoneen kohdalla, vaadin ja sain ongelmista aiheutuneet puhelin- ja matkakorvaukset takaisin. Siinä asioista väännettiin useampi kuukausi.

Osallistu keskusteluun