Kysymys

Viikonloppuedun valheellinen markkinointi

  • 11 elokuu 2008
  • 28 kommenttia
  • 4691 katselukerrat

Minullekin soitti kauppias joka tarjosi "Ilmaista etua" kanta-asiakkaalle eli viikonloppuetupalvelua. Yritin siinä sitten tivata että onko tässä jokin koira haudattuna, muuttuuko liittymässäni jokin. Kauppias oli sitä mieltä että ei, mikään ei muutu paitsi se että saan edulliset viikonloput.

Jälkeenpäin sitten kävi ilmi että samalla olin sitoutunut muuttamaan koko GSM-liittymäni 12 kk määräaikaiseksi, jota ei voi irtisanoa kesken sopimuskauden!

Voiko tätä nyt kutsua muuksi kuin valheelliseksi markkinoinniksi? Irtisanoin äsken palvelun, toivottavasti kaikki palautuu ennalleen.

Vielä ikävämpää on että näitä puheluita on tullut myös perheen alaikäisille puhelimenkäyttäjille. Onneksi ovat sen verran tolkuissaan että eivät suostu kaikenmaailman tyrkytyksiin, toisin kuin meikäläinen.

PS Olen ollut oikein tyytyväinen Saunalahden asiakas jo pitkään, mutta tällaiset tapaukset eivät kyllä lisää tyytyväisyyttä

28 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Taitaa olla juuri tuon saman firman kautta tilattua ViikonloppuEtuja, joissa on yllättäen tuo määräaikaisuus.

Voisi saattaa tuon firman nimen vaikka täällä Palstalla Saunalahden ja muidenkin tietoon, jotta kaikki osaavat varoa. Ja Saunalahden piikkiin näköjään aika paljon menee, joten kannattaisi mielestäni harkita yhteistyön lopettamista tuon markkinoijan kanssa.
Ihan iloisesti olisin voinut suostua vaikkapa sellaiseen ehdotukseen että jos siirryt 12 kk määräaikaissopimukseen saat sen ja sen edun. Olenhan ollut jo ties kuinka monta vuotta Saunalahden asiakas, mtäpä se 12 kk siinä enää tuntuisi.

Nyt tässä jäi päällimmäiseksi tunteeksi että pitkäaikaisen asiakkuuden kunniaksi yritetään kusettaa.

Eipä ole muuten kuulunut asiakaspalvelusta mitään, pitää varmaan perua uudelleen se viikonloppuetu, jos mahdollista.
Samaa yrittivät minullekin tarjota ja aika vähän tuota 12kk kytkyä mainostettiin.
On muuten ollut ainoa taho joka rikkoo suoramarkkinointikieltoa ,jonka olen asettanut käyttöön 4 vuotta sitten (uusittu viimeksi vuosi sitten)...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Samaa yrittivät minullekin tarjota ja aika vähän tuota 12kk kytkyä mainostettiin.
On muuten ollut ainoa taho joka rikkoo suoramarkkinointikieltoa ,jonka olen asettanut käyttöön 4 vuotta sitten (uusittu viimeksi vuosi sitten)...


https://oma.saunalahti.fi/settings/TelemarketDenial ' TARGET='_blank kun laittaa numeronsa niin pitäisi loppua myös Sauniksen jälleenmyyjien soittelu.

Minullekin soitti kauppias joka tarjosi "Ilmaista etua" kanta-asiakkaalle eli viikonloppuetupalvelua. Yritin siinä sitten tivata että onko tässä jokin koira haudattuna, muuttuuko liittymässäni jokin. Kauppias oli sitä mieltä että ei, mikään ei muutu paitsi se että saan edulliset viikonloput.

Jälkeenpäin sitten kävi ilmi että samalla olin sitoutunut muuttamaan koko GSM-liittymäni 12 kk määräaikaiseksi, jota ei voi irtisanoa kesken sopimuskauden!



No niin, asia korjattu, lähetin asiakaspalveluun viestin ja pyysin palauttamaan tilanteen ennalleen ja nyt sieltä tuli viesti että näin on tapahtunut.
Käyttäjätaso 4
Minulle ei ole sen jälkeen tullut Saunalahden markkinointia, kun määritin yhteystietojeni yhteyteen ettei saa käyttää suoramarkkinointiin. Tuota linkkiä en olekaan aiemmin nähnyt missään, mistä tuon osaa löytää jos ei tätä ketjua satu lukemaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Olipa olipa äidilleni sitten myyty tämä samainen viikonloppuetu. Äiti oli erikseen kysynyt "sitoutuuko mihinkään" ja vastaus oli ollut "ei".



Lukiko tilausvahvistuksessa mitään firmaa, joka tuon myynnin on suorittanut? Kokemusteni mukaan ainakin lehtien puhelinmyynnin tilausvahvistuksessa lukee tuo mahdollinen välittäjäyritys, tai ainakin sen ihmisen nimi, joka tuon tilauksen otti vastaan.

Olipa olipa äidilleni sitten myyty tämä samainen viikonloppuetu. Äiti oli erikseen kysynyt "sitoutuuko mihinkään" ja vastaus oli ollut "ei".

Jos tämän purku ei onnistu niin lähtee kuluttajaviranomaisille tämä tapaus ja joka tapauksessa nyt vaihtuu muutamakin liittymä sitten. Huijareita ei rahoiteita. Hyi. Ikävä vain jos äiti joutuu opettelemaan uuden numeron.


Saunalahti ja Saunalahden jälleenmyyjät noudattavat etämyyntisäädöksiä. Käyttäjä saa tiedon määräaikaisista sopimuksista mm. kirjeellä kotiin, jonka jälkeen asiakkaalla on mahdollisuus irtisanoa sopimus kahden viikon sisällä. Kirjeessä on kerrottu tilatusta palveluista, sen ehdoista jne.

Emme myöskään harrasta liittymien tai palveluiden myyntiä ja markkinointia alaikäisille, mikäli puhelimeen vastaa alaikäinen puhelu lopetetaan kohteliaasti lyhyeen.

/ Panu.
Kiva homma kun kertoo sauniksen kusetuksista tällä palstalla niin moderaattorit poistaa viestit. Olisko aika hommata rehellistä väkeä töihin ? Onneksi oma kytky loppuu lokakuussa ja liittymä taitaapi mennä vaihtoon !
Kiva homma kun kertoo sauniksen kusetuksista tällä palstalla niin moderaattorit poistaa viestit.


Saunalahti eikä Saunalahden jälleenmyyjät kuseta asiakkaitaan. Saunalahti ei myöskään harjoita kyseenalaista markkinointia.

/ Panu.
Käyttäjätaso 3


Saunalahti eikä Saunalahden jälleenmyyjät kuseta asiakkaitaan. Saunalahti ei myöskään harjoita kyseenalaista markkinointia.

/ Panu.



Hyvä niin. Olisiko kuitenkin niin että vain osatotuus kerrotaan?

Minullekin soittelivat ja tarjosivat viikonloppuetua. Vaikka se jo on liittymässä. Ja myyjän mukaan se on vain puhdas lisäetu ilman mitään muutoksia liittymän ominaisuuksiin. Tosin, kun erikseen kysyin, että eikös siinä liittymä sidota vuodeksi Saunalahteen, niin myyjä sitten kertoi, että sellainen tosiaan tapahtuu, mutta se on vain muodollisuus.

-VJ-
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1


Saunalahti eikä Saunalahden jälleenmyyjät kuseta asiakkaitaan. Saunalahti ei myöskään harjoita kyseenalaista markkinointia.

/ Panu.


Jaa, no miksikäs tällaista toimintaa sitten pitäisi kutsua?
Käyttäjätaso 2

Jaa, no miksikäs tällaista toimintaa sitten pitäisi kutsua?


Normaaliksi puhelinmyynniksi.



Saunalahti eikä Saunalahden jälleenmyyjät kuseta asiakkaitaan. Saunalahti ei myöskään harjoita kyseenalaista markkinointia.

/ Panu.



Hyvä niin. Olisiko kuitenkin niin että vain osatotuus kerrotaan?

Minullekin soittelivat ja tarjosivat viikonloppuetua. Vaikka se jo on liittymässä. Ja myyjän mukaan se on vain puhdas lisäetu ilman mitään muutoksia liittymän ominaisuuksiin. Tosin, kun erikseen kysyin, että eikös siinä liittymä sidota vuodeksi Saunalahteen, niin myyjä sitten kertoi, että sellainen tosiaan tapahtuu, mutta se on vain muodollisuus.

-VJ-


Olemme läpikäyneet viimeksi viime viikolla kaikkien tietojen läpikäymisen tärkeyttä jälleenmyyjän kanssa, jonka toimintaan liittyvä palaute oli mahdollista jäljittää.

/ Panu.
Olemme läpikäyneet viimeksi viime viikolla kaikkien tietojen läpikäymisen tärkeyttä jälleenmyyjän kanssa, jonka toimintaan liittyvä palaute oli mahdollista jäljittää.

/ Panu.

Hienoa, pystyttekö jäljittämään myös minulle soittaneen myyjän? (Kts. viestini http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?p=721195#post721195)

Minne pitää otta yhteyttä, jotta asian saa selvitettyä? Asiakaspalvelun kautta ei ainakaan onnistunut, heillä ei kuulemma ole valtuuksia eikä lupaa yhdistää puhelua kenellekään joka voisi asialle tehdä jotain....
Käyttäjätaso 1
Saunan aspalla ei ole ilmeisesti missään tilanteessa lupaa yhdistää puhelua yhtään kenellekään. Itse yritin tavoitella asiakaspalvelusta vastaavaa henkilöä. Ensimmäinen henkilö kertoi laittavansa soittopyynnön. Puhelua ei kuulunut, joten soitin uudestaan. Silloin vastasi huonoa suomea puhua henkilö, joka vakuutteli, että kyllä joku ottaa yhteyttä (MITÄ HELVETTIÄ? Joku, eikö hän siis tiennyt oman esimiehensä nimeä vai vastaako Saunan palvelusta JOKU?). Kun kysyin, että näkyykö koko soittopyyntöä, mies vastasi heti, että näkyy näkyy.

No, kun puhelua ei vieläkään kuulunut, soitin kolmannen kerran ja silloin puhelimeen vastasi fiksun oloinen ihminen, joka kävi tietoja läpi ja kertoi ettei mitään soittopyyntöjä näy missään. Hän tarkisti asian vielä uudestaan ja vahvisti, ettei soittopyyntöjä ole. Eli ensimmäinen asiakaspalvelija kämmäsi, toinen kusetti ihan pokkana viitsimättä edes tarkistaa asiaa ja kolmas sai omilla toimillaan tämän JONKUN sitten soittamaan minulle alle tunnissa. Tämä JOKU tosin oli joku JOOJOOmies, joka "puhui ihan suoraan" ja kertoi, että "meillä on ollut vähän ongelmia" ja oli pahoillaan että asian käsittely on viivästynyt jne. Mitään hyötyä ei tuosta puhelusta tosin ollut, sillä tod. näk. soittaja oli joku "tiiminvetäjä", joka tuskin saa tehdä lopullisia päätöksiä edes työvuorojen suhteen. Soittaja ei siis suinkaan ollut P. Lehti, vaikka täällä joku hehkuttikin, että P. Lehti vastaa asiakaspalvelusta ja on oikea ihminen, jolle voi reklamoida huonosta palvelusta.

Panu, oletko sinä oikea ihminen, vai kuka Saunalahden asiakaspalvelusta on vastuussa? Mitenhän tämän ihmisen voisi saada langan päähän?
Hienoa, pystyttekö jäljittämään myös minulle soittaneen myyjän?


Mahdoton ottaa kantaa, kun et ole rekisteröinnin yhteydessä antanut puhelin- ja / tai asiakasnumeroasi.

/ Panu.

P.s. Työkseni vastaan Elisa konsernin henkilöasiakkaiden tuotetarjoomasta. Lisäksi toimin Elisan johtoryhmässä ja Elisa Viron hallintoneuvoston jäsenenä.

Hienoa, pystyttekö jäljittämään myös minulle soittaneen myyjän?


Mahdoton ottaa kantaa, kun et ole rekisteröinnin yhteydessä antanut puhelin- ja / tai asiakasnumeroasi.

/ Panu.



No niin, nyt pitäisi olla siellä.
'Kuluttajavirasto ärähti: Operaattorit huijaavat yhä'

Kuluttajavirasto peräänkuulutti kesäkuussa operaattoreita osoittamaan vastuullisuutensa asiakkaitaan kohtaan. Operaattorit lupasivat korjata asioita, mutta muutokset ovat kuitenkin viraston mukaan jääneet puolitiehen.

Kuluttajaviraston mukaan sopimusten ketjuttaminen on lainvastaista. Jos sopimusta kutsutaan määräaikaiseksi, sen on loputtava määräajan päätyttyä ilman, että asiakkaan pitäisi reagoida asiaan. Kuluttajavirasto on vienyt asian nyt markkinaoikeuden ratkaistavaksi.

Asiakaslähtöisyyttä ei viraston mukaan osoita myöskään se, että osa operaattoreista on muuttanut asiakaspalvelunumeronsa maksullisiksi. Kuluttajavirasto korostaa, että palvelun käyttämiseen liittyvä asiakaspalvelu on osa asiakkaan ostamaa palvelua ja sopimusta.

- Asiakkaan ei pidä joutua maksamaan siitä, että hän yrittää selvittää esimerkiksi laskutuksen virhettä tai muuta operaattorista johtuvaa vikaa. Siksi operaattorin pitää hyvittää asiakkaalle palvelun virheen selvittelystä aiheutuneet puhelinkulut. Operaattorit eivät myöskään voi käyttää maksullisuutta näppäränä keinona, jolla vähentävät kuluttajien intoa ottaa heihin yhteyttä ja saavat samalla jonotusaikansa näyttämään paremmilta, toteaa Peltonen.


Hienoa, pystyttekö jäljittämään myös minulle soittaneen myyjän?


Mahdoton ottaa kantaa, kun et ole rekisteröinnin yhteydessä antanut puhelin- ja / tai asiakasnumeroasi.

/ Panu.



No niin, nyt pitäisi olla siellä.


Eli nyt pitäisi asiakastiedot olla profiilissa teille näkyvissä, eikö vain? Ehditkö, Panu, joskus vilkaista selviääkö minulle 24.9. n. klo 13 soittaneen myyjän tiedot? (Eli siis kyseinen myyjä soitti ensin vaimolleni ja sitten minulle, ja jätti kertomatta molemmille että viikonloppuedun ottaessaan liittymä muuttuu samalla määräaikaiseksi.)

Peruin sopimuksen asiakaspalvelussa heti vahvistuskirjeen saatuani ja he sanoivat laittaneensa asian eteenpäin, mutta olisin vähän utelias kuulemaan onko asia korjaantunut vai jatkaako kyseinen myyjä yhä markkinointityötään.



Hienoa, pystyttekö jäljittämään myös minulle soittaneen myyjän?


Mahdoton ottaa kantaa, kun et ole rekisteröinnin yhteydessä antanut puhelin- ja / tai asiakasnumeroasi.

/ Panu.



No niin, nyt pitäisi olla siellä.


Eli nyt pitäisi asiakastiedot olla profiilissa teille näkyvissä, eikö vain? Ehditkö, Panu, joskus vilkaista selviääkö minulle 24.9. n. klo 13 soittaneen myyjän tiedot? (Eli siis kyseinen myyjä soitti ensin vaimolleni ja sitten minulle, ja jätti kertomatta molemmille että viikonloppuedun ottaessaan liittymä muuttuu samalla määräaikaiseksi.)

Peruin sopimuksen asiakaspalvelussa heti vahvistuskirjeen saatuani ja he sanoivat laittaneensa asian eteenpäin, mutta olisin vähän utelias kuulemaan onko asia korjaantunut vai jatkaako kyseinen myyjä yhä markkinointityötään.


Käsittelemme jokaisen tapauksen asiaan kuuluvalla vakavuudella.

/ Panu.
Mitä tämä tarkoittaa edun ehdoissa?

Sopimusaikana liittymää ei voi irtisanoa tai sen puhelinnumeroa siirtää toiselle operaattorille. Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä palvelusopimus ja liittymäsopimus jatkuu automaattisesti aina yhden (1) vuoden kerrallaan edellä mainituilla irtisanomisehdoilla.

Mitä tämä tarkoittaa edun ehdoissa?

Sopimusaikana liittymää ei voi irtisanoa tai sen puhelinnumeroa siirtää toiselle operaattorille. Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä palvelusopimus ja liittymäsopimus jatkuu automaattisesti aina yhden (1) vuoden kerrallaan edellä mainituilla irtisanomisehdoilla.



Sitä, että sopimus jatkuu seuraavat 12kk ellei sitä irtisanota. Asiakkaalle tiedotetaan päättymässä olevasta sopimuksesta mm. kirjeitse etukäteen.

/ Panu.
Kuluttajaviraston mukaan tällainen sopimusten ketjuttaminen on lainvastaista. Jos sopimusta kutsutaan määräaikaiseksi, sen on loputtava määräajan päätyttyä ilman, että asiakkaan pitäisi reagoida asiaan. Kuluttajavirasto on vienyt asian nyt markkinaoikeuden ratkaistavaksi."


On hyvä, että Soneran aloittaman käytännön lainvoimaisuus tulkitaan markkinaoikeudessa. On todennäköistä, että asia menee markkinaoikeuden jälkeen vielä korkeimman hallinto-oikeuden käsiteltäväksi. Luonnollisesti tulemme noudattamaan eri oikeusasteiden päätöksiä. Tulemme myöskin oma-aloitteisesti harkitsemaan kestotilaus-tyyppisten palveluiden uudelleen nimeämistä. Kokemuksemme mukaan Kestoetu-sopimuksien osalta suurin osa asiakkaista on nimenomaisesti toivonut, että sopimukset jatkuvat automaattisesti ilman, että sopimusta tulee uudistaa.

/ Panu.
Mulle on selvitetty yksityiskohtaisesti, että etu jatkuu vuoden jälkeenkin, mutta määräaikaisuus päättyy 12 kk:n kuluttua. Onko mulla oikeus perua  vkl-etu, vaikka tämä asia selvisi vasta nyt? Vkl-etu ollut n. kuukauden.

Osallistu keskusteluun