Vastattu

Viivästyskorko

  • 12 huhtikuu 2013
  • 41 kommenttia
  • 4017 katselukerrat

Tänään tulleessa Viihteen elaskussa:

Viivästyskorko, lasku 90141593xxx (01.04.2013 - 02.04.2013)   0,01.

Mitenkä tämä on mahdollista?

Lasku on maksettu lain mukaisesti ensimmäisenä eräpäivää (pääsiäismaanantai)  seuraavana pankkipäivänä.

Lisäksi lasku on elasku, jossa ilmoitettua eräpäivää en muuttanut.

Onko Pacen tekijät tehneet laskutusjärjestelmänkin vai Elisalla oma laki?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi matiaas 12 marraskuu 2016, 09:31

Aiheesta on nähtävästi keskusteltu jo 3 vuotta sitten, mutta edelleen Elisa perii tätä omituista "viivästyskorkoa" eräpäivään mennessä maksetuista laskuista.

Olisikohan aika valittaa näistä kilpailu- ja kuluttajavirastoon? Jos Elisa perii vaikkapa miljoonasta liittymästä tuon 5 senttiä kuussa, tekee se vuodessa jo 600 000 euroa. Jos tätä on jatkunut kolme vuotta, on tällä huijauksella kerätty jo pari miljoonaa euroa.

Miksi muuten asiakaspalvelusta ei vastata MITÄÄN tästä aiheesta tehtyyn kysymykseen?

Kohta vastannee. Kantelin asiasta KKV:hen. Ongelma on ollut Elisan tiedossa ainakin 3 vuotta, joten tilaisuus virheen korjaamiseen on kyllä ollut.


Voisitko laittaa yksityisviestinä tietoja missä laskussa sinulta on tuota kertomaasi viivästyskorkoa peritty aiheettomasti. Kuulostaa hyvin erikoiselta enkä ole ennen törmännyt asiaan. Voidaan tutkinnan tulos myös tänne julkaista, jotta ei aiheuta ihmetystä keskustelussa enempää. :)



Hyvä että muutkin ovat huomanneet tämän ryöstön, mistä olen Elisalle ja Saunalahdelle reklamoinut moneen kertaan.
ja eipä tämäkään vielä riitä vaan Elisa ja Saunalahti laittavat huomautuslaskun aina kun vaikka kolme - neljä päivää myöhässä maksaisit laskun. Tai vaikka olisi pelkkä ilmoitus ei varsinaisesti huomautuslaskukaan. näin että saavat huomatuskulut ja kaikki ilmoituskirjeensä perittyä, eli tuon 5 €.
ja tuplaten eli 10 e, koska ilmoitus tulee yhdellä paperilla missä on asiaa sekä ElisaViihteen liittymästä sekä Saunalahden matkapuhelinliittymästä, niin seuraavaan matkapuhelinlaskuun tulee vitosen lisä, sekä seuraavaan ElisaViihteen laskuun toinen vitonen.
He huomaavat koska olet laskun maksanut ja päiväävät huomautuslaskun samalle päivälle. Veloittavat tämän huomautuslaskun kulut seuraavassa laskussa.
Näin laskuttavat laskutuksesta ja kaikista lähettämistään kirjeistä.


Emme lähetä huomautuslaskua vielä 3-4 päivää myöhässä olevasta laskusta. Emme myöskään katso maksupäivää ja lähetä samalle päivälle päivättyjä huomautuslaskuja huijausmielessä jälkikäteen. Selvittäisin tämän väitteesi mielelläni, jos lähetät laskuista ja maksukuiteista tietoja yksityisviestinä.
Katso alkuperäinen viesti

41 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Samaa ihmettelin ja enkä tiennyt olisinko nauranut tällaiselle mokailulle vai ollut tuohtunut siitä, että Elisa varastaa tuhansilta ihmisiltä fyrkkaa.
Minä vähensin jo sentin seuraavasta laskustani, ennen kuin hyväksyin sen verkkopankissa.

Sen lisäksi lähetin tiedon asiasta kuluttajavirastoon ja pistin mukaan kopion laskustani.
Käyttäjätaso 6
Tämä on selvityksessä, että miksi on tullut viivästyskorkoa seuraavaan laskuun. Ilmoitellaan, kun tiedetään lisää.
Käyttäjätaso 1
Minähän sain myös tuossa taannoin 0,01e viivästyskorkomaksun. Maksoin toki muutaman minuutin myöhässä, mutta naurattaahan tälläinen pelleily. Ilmeisesti Elisalla on rahat loppu, kun normaalit itseään ja asiakkaitaan kunnioittavat yritykset perivät viivästyskorkoa vasta tuon 7-8vrk:n kuluttua. Elisa puolestaan heti.

On kyllä melkoisen törkeää toimintaa, kun palvelun toimivuus on luokkaa Pohjois Korealainen energiayhtiö.
Hämmästyttävää, että viivästyskorkoa peritään suoraveloituslaskultakin! Elisahan on tehnyt jo 1 000 euron tilin 100 000 asiakkaan laskuilla!

Olisi aihetta saada selitys.
Käyttäjätaso 6
PenttiV kirjoitti:

Hämmästyttävää, että viivästyskorkoa peritään suoraveloituslaskultakin! Elisahan on tehnyt jo 1 000 euron tilin 100 000 asiakkaan laskuilla!

Olisi aihetta saada selitys.



Aiheettomat viivästyskorot tullaan hyvittämään automaattisesti. Asia on tutkinnassa.

 
Käyttäjätaso 2
Onneksi Elisalle sentään jää korkohyöty, kun tuo potti vähintään kuukauden on sisällä talossa.
Käyttäjätaso 3
Potti kasvaa... :smileycool:

Minultapa veloitettiin peräti 190 senttiä aiheettomasti paperilaskusta.

Tuo kerrottuna 100 000 asiakkaalla tekee jo ihan kohtuullisen kassanpohjan.

Kuka muuten veti hatusta tuon 100 000 asiakasta? Onko meitä ääliöitä niin paljon?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
st72 kirjoitti:
Kuka muuten veti hatusta tuon 100 000 asiakasta? Onko meitä ääliöitä niin paljon?

Valitettavasti.  ;)   Elisa itse mainostanut tuota jossain kirjoituksissaan.

Paperilaskun maksusta tulee automaattinenpalautus niille, joilla kiinteä sopimus, eli määräaikainen.
Käyttäjätaso 2
Elisan johto voisi nyt tulla julkisuuteen ja tunnustaa mokaneensa ja kertoa asiakkaille kuinka paljon fyrkkaa firma kaikkiaan on luvattomasti 'lainannut' asiakkailtaan tällä laskustussekoilullaan.
st72 kirjoitti:
Potti kasvaa... :smileycool:

Minultapa veloitettiin peräti 190 senttiä aiheettomasti paperilaskusta.

Tuo kerrottuna 100 000 asiakkaalla tekee jo ihan kohtuullisen kassanpohjan.

Kuka muuten veti hatusta tuon 100 000 asiakasta? Onko meitä ääliöitä niin paljon?

Tuo  yli100 000 on Viihteen asiakkaiden määrä, mutta paperilaskun saajia on varmasti paljon vähemmän.
Tomahaukki kirjoitti:
Aiheettomat viivästyskorot tullaan hyvittämään automaattisesti. Asia on tutkinnassa.

 

Olen odotellut, että Elisa lähettäisi kaikille Viihde asiakkailleen tiedotteen tästä virheestä ja sen korjaustoimenpiteestä.

Summa on pieni, mutta periaatteellinen.

Kuitenkin tämäkin toiminta jälleen osoittaa Elisan asiakaspalvelun kyvyttömyyden.
Käyttäjätaso 2
Sitä selvitystä viasta ja vastuullisen elisalaisen esiintuloa odottellaan veiläkin ja varmaan saadaa odotella loputtomiin.
Käyttäjätaso 3
Jukka- kirjoitti:

Sitä selvitystä viasta ja vastuullisen elisalaisen esiintuloa odottellaan veiläkin ja varmaan saadaa odotella loputtomiin.


Pahoittelen että vastauksen saaminen on kestänyt kauan. 

Tuo virhe viivästyskorossa kosketti pientä asiakasmäärää, eikä tosiaan ollut kuin 1 tai 2 senttiä suuruudeltaan. Virhe saatiin korjattua nopeasti ja tuo ylimääräinen veloitus hyvitetään viimeistään automaattisesti seuraavalla laskulla, jos asiasta ei ole jo ollut meille yhteydessä.

Virheen koskettamasta pienestä asiakasmäärästä johtuen jokainen yhteydenotto asiasta päätettiin hoitaa tapauskohtaisesti. Virhe on kuitenkin korjattu kaikilta asiakkailta joita virhe koski, myös niiltä jotka eivät meille ottaneet yhteyttä tai eivät virhettä edes huomanneet.

Vielä kerran pahoitteluni tästä, sekä siitä että olette joutuneet odottamaan vastaustamme. 

Sanonta "Virheistä opitaan" pätee myös tämän kanssa 🙂
Mitään yhteydenottoa en ole tästä asiasta saanut. Säilytätte nollatasonne asiakaspalvelussanne ja vielä valehtelette.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Maisanpappa kirjoitti:
Mitään yhteydenottoa en ole tästä asiasta saanut. Säilytätte nollatasonne asiakaspalvelussanne ja vielä valehtelette.
Taisi tuo Furiosity tarkoittaa sitä , että niiden osalta , jotka ovat itse ottaneet yhteyttä Elisaan , on asia jo hoidettu. Niiden osalta , jotka eivät ole olleet yhteydessä Elisaan , asia hoidetaan automaattisesti seuraavassa laskussa. Siis ymmärtääkseni Elisan puolelta ei ole oltu yhteydessä kehenkään henk.koht. No ehkä olisi pitänyt.
Käyttäjätaso 2
Olisi pitänyt  olla, mutta ei ole oltu. En ole yllättynyt.
Käyttäjätaso 3
Eli kun maksan oikean summan 39.90 asia on sillä siisti, eikä tarvitse tästä ottaa yhteyttä mihinkään. Kun kerran virhe ei ole minun.
Käyttäjätaso 5
miccoz kirjoitti:
Eli kun maksan oikean summan 39.90 asia on sillä siisti, eikä tarvitse tästä ottaa yhteyttä mihinkään. Kun kerran virhe ei ole minun.

Maksa lasku sellaisenaan kuin se on, älä itse vähentele siitä pois mitään. Ylimääräinen velotus hyvitetään sitten automaattisesti seuraavalla laskulla.
Käyttäjätaso 3
"Ylimääräinen veloitus hyvitetään sitten automaattisesti seuraavalla laskulla" Eihän siinä ole mitään järkeä! Sopimuksessa sanotaan kuukausimaksuksi 39.90. Ei 39.91. En ole antanut Elisalle lupaa lainata minulta rahaa ilman korkoa. Pitää varmaan pistää pystyyn pikavippifirma ja vaatia 5€ käsittelymaksun kyseisen lainan antamisesta. Miksi Elisa saa varastaa rahaa ilman seuraamuksia? Jos jätän maksamatta osan kuukausisummasta niin johan siellä on jos minkälaista lisämaksua ja korkoa maksamattomasta laskusta. Elisa voi varastaa mielivaltaisen summan ja "hyvittää sen seuraavassa laskussa"... Joku roti tälläiseen touhuun pitää saada jossa varastetaan asiakkailta rahaa!
Käyttäjätaso 4
Viivästyskorkohan perittiin siksi, että 1.4. oli kansallinen pyhäpäivä eli 2. pääsiäispäivä ja senhän ei ollut pankkipaivä. Lasku siis perittiin ensimmäisenä pankkipäivänä 2.4.

On täysin anteeksiantamatonta, että laskutusjärjestelmässä käytetään kalenteria, joka ei tunnista kansallisia pyhäpäiviä. Ei tuollaista kuvittele voivan tapahtua enää armon vuonna 2013. Kyseiset pyhäpäivät ovat olleet kalentereissa "ikuisesti". On ihan sama koskeeko ongelma yhtä, sataa, tuhatta jne. asiakasta, määrän taakse on operaattorin turha yrittää paeta. Kyseessä on fataali moka, joka seuraavan kerran koskenee asiakkaita, joilla on eräpäivä helarorstaina 9.5..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Saunalahden puolella Saunalahti veloitti kolme senttiä tätä viivästyskorkoa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Paljonko on viivästyskorko, jos maksaa laskun päivän myöhässä. Eräpäivä oli 1.7. ja maksoin 2.7. viivästyskorko 0,08 €. Lasku on maksettu omaelisan kautta.
Arska kirjoitti:
Paljonko on viivästyskorko, jos maksaa laskun päivän myöhässä. Eräpäivä oli 1.7. ja maksoin 2.7. viivästyskorko 0,08 €. Lasku on maksettu omaelisan kautta.

Viivästyskorko on Elisalla korkolain mukainen.

http://www.vm.fi/vm/fi/11_rahoitusmarkkinat/08_peruskorko/04_viite_ja_viivastyskorkotaulukko.jsp

Joten sinun laskusi olisi sen mukaan ollut noin 390 euroa, jos tuo veloitus on oikea.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
antero kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Paljonko on viivästyskorko, jos maksaa laskun päivän myöhässä. Eräpäivä oli 1.7. ja maksoin 2.7. viivästyskorko 0,08 €. Lasku on maksettu omaelisan kautta.

Viivästyskorko on Elisalla korkolain mukainen.

http://www.vm.fi/vm/fi/11_rahoitusmarkkinat/08_peruskorko/04_viite_ja_viivastyskorkotaulukko.jsp

Joten sinun laskusi olisi sen mukaan ollut noin 390 euroa, jos tuo veloitus on oikea.

Ei se ihan noin iso ollut, 23,22 oli oikea summa. Taas minua on ryövätty!!

Osallistu keskusteluun