Vastattu

Viivästyskorko

  • 12 huhtikuu 2013
  • 41 kommenttia
  • 4017 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

41 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Arska kirjoitti:

Paljonko on viivästyskorko, jos maksaa laskun päivän myöhässä. Eräpäivä oli 1.7. ja maksoin 2.7. viivästyskorko 0,08 €. Lasku on maksettu omaelisan kautta.


Heinäkuussa päivätyllä taidetaan veloittaa kesäkuun laskun myöhästymisestä johtuvaa viivästyskorkoa... Onko laskun erittelyssä mainittu laskun numeroa josta viivästyskorkoa peritään?
Aiheesta on nähtävästi keskusteltu jo 3 vuotta sitten, mutta edelleen Elisa perii tätä omituista "viivästyskorkoa" eräpäivään mennessä maksetuista laskuista.

Olisikohan aika valittaa näistä kilpailu- ja kuluttajavirastoon? Jos Elisa perii vaikkapa miljoonasta liittymästä tuon 5 senttiä kuussa, tekee se vuodessa jo 600 000 euroa. Jos tätä on jatkunut kolme vuotta, on tällä huijauksella kerätty jo pari miljoonaa euroa.

Miksi muuten asiakaspalvelusta ei vastata MITÄÄN tästä aiheesta tehtyyn kysymykseen?

Kohta vastannee. Kantelin asiasta KKV:hen. Ongelma on ollut Elisan tiedossa ainakin 3 vuotta, joten tilaisuus virheen korjaamiseen on kyllä ollut.
Aiheesta on nähtävästi keskusteltu jo 3 vuotta sitten, mutta edelleen Elisa perii tätä omituista "viivästyskorkoa" eräpäivään mennessä maksetuista laskuista.

Olisikohan aika valittaa näistä kilpailu- ja kuluttajavirastoon? Jos Elisa perii vaikkapa miljoonasta liittymästä tuon 5 senttiä kuussa, tekee se vuodessa jo 600 000 euroa. Jos tätä on jatkunut kolme vuotta, on tällä huijauksella kerätty jo pari miljoonaa euroa.

Miksi muuten asiakaspalvelusta ei vastata MITÄÄN tästä aiheesta tehtyyn kysymykseen?

Kohta vastannee. Kantelin asiasta KKV:hen. Ongelma on ollut Elisan tiedossa ainakin 3 vuotta, joten tilaisuus virheen korjaamiseen on kyllä ollut.


Hyvä että muutkin ovat huomanneet tämän ryöstön, mistä olen Elisalle ja Saunalahdelle reklamoinut moneen kertaan.
ja eipä tämäkään vielä riitä vaan Elisa ja Saunalahti laittavat huomautuslaskun aina kun vaikka kolme - neljä päivää myöhässä maksaisit laskun. Tai vaikka olisi pelkkä ilmoitus ei varsinaisesti huomautuslaskukaan. näin että saavat huomatuskulut ja kaikki ilmoituskirjeensä perittyä, eli tuon 5 €.
ja tuplaten eli 10 e, koska ilmoitus tulee yhdellä paperilla missä on asiaa sekä ElisaViihteen liittymästä sekä Saunalahden matkapuhelinliittymästä, niin seuraavaan matkapuhelinlaskuun tulee vitosen lisä, sekä seuraavaan ElisaViihteen laskuun toinen vitonen.
He huomaavat koska olet laskun maksanut ja päiväävät huomautuslaskun samalle päivälle. Veloittavat tämän huomautuslaskun kulut seuraavassa laskussa.
Näin laskuttavat laskutuksesta ja kaikista lähettämistään kirjeistä.
Käyttäjätaso 7
ja eipä tämäkään vielä riitä vaan Elisa ja Saunalahti laittavat huomautuslaskun aina kun vaikka kolme - neljä päivää myöhässä maksaisit laskun.

Eräpäivällä on tarkoitus. Ja noilla maksuillakin on selvä tarkoitus -> opettaa asiakkaat maksamaan laskunsa viimeistään eräpäivänä.

Aika jännä juttu muuten, nuo eräpäivänä maksetun laskun viivästyskorot. Itse olen aina maksanut laskut eräpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä (aiemmin suoraveloituksella, nykyään e-laskuna). Ikinä ei ole mennyt yhtään senttiä viivästyskorkoa.
[quote=kv36].......
Aika jännä juttu muuten, nuo eräpäivänä maksetun laskun viivästyskorot. Itse olen aina maksanut laskut eräpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä (aiemmin suoraveloituksella, nykyään e-laskuna). Ikinä ei ole mennyt yhtään senttiä viivästyskorkoa.


Liekkö sillä merkitystä, että eri pankeista maksu välittyy 0-2 pvn viiveellä ja Elisan ohjelma on tehty siltä osin virheellisesti, että se ei ota huomioon pankin viivyttelyä. Maksun arvopäiväksi tulee erä-pv + 0-2 pv.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Aiheesta on nähtävästi keskusteltu jo 3 vuotta sitten, mutta edelleen Elisa perii tätä omituista "viivästyskorkoa" eräpäivään mennessä maksetuista laskuista.

Olisikohan aika valittaa näistä kilpailu- ja kuluttajavirastoon? Jos Elisa perii vaikkapa miljoonasta liittymästä tuon 5 senttiä kuussa, tekee se vuodessa jo 600 000 euroa. Jos tätä on jatkunut kolme vuotta, on tällä huijauksella kerätty jo pari miljoonaa euroa.

Miksi muuten asiakaspalvelusta ei vastata MITÄÄN tästä aiheesta tehtyyn kysymykseen?

Kohta vastannee. Kantelin asiasta KKV:hen. Ongelma on ollut Elisan tiedossa ainakin 3 vuotta, joten tilaisuus virheen korjaamiseen on kyllä ollut.


Voisitko laittaa yksityisviestinä tietoja missä laskussa sinulta on tuota kertomaasi viivästyskorkoa peritty aiheettomasti. Kuulostaa hyvin erikoiselta enkä ole ennen törmännyt asiaan. Voidaan tutkinnan tulos myös tänne julkaista, jotta ei aiheuta ihmetystä keskustelussa enempää. :)



Hyvä että muutkin ovat huomanneet tämän ryöstön, mistä olen Elisalle ja Saunalahdelle reklamoinut moneen kertaan.
ja eipä tämäkään vielä riitä vaan Elisa ja Saunalahti laittavat huomautuslaskun aina kun vaikka kolme - neljä päivää myöhässä maksaisit laskun. Tai vaikka olisi pelkkä ilmoitus ei varsinaisesti huomautuslaskukaan. näin että saavat huomatuskulut ja kaikki ilmoituskirjeensä perittyä, eli tuon 5 €.
ja tuplaten eli 10 e, koska ilmoitus tulee yhdellä paperilla missä on asiaa sekä ElisaViihteen liittymästä sekä Saunalahden matkapuhelinliittymästä, niin seuraavaan matkapuhelinlaskuun tulee vitosen lisä, sekä seuraavaan ElisaViihteen laskuun toinen vitonen.
He huomaavat koska olet laskun maksanut ja päiväävät huomautuslaskun samalle päivälle. Veloittavat tämän huomautuslaskun kulut seuraavassa laskussa.
Näin laskuttavat laskutuksesta ja kaikista lähettämistään kirjeistä.


Emme lähetä huomautuslaskua vielä 3-4 päivää myöhässä olevasta laskusta. Emme myöskään katso maksupäivää ja lähetä samalle päivälle päivättyjä huomautuslaskuja huijausmielessä jälkikäteen. Selvittäisin tämän väitteesi mielelläni, jos lähetät laskuista ja maksukuiteista tietoja yksityisviestinä.
[quote=Timkem].......
Aika jännä juttu muuten, nuo eräpäivänä maksetun laskun viivästyskorot. Itse olen aina maksanut laskut eräpäivänä tai sitä seuraavana arkipäivänä (aiemmin suoraveloituksella, nykyään e-laskuna). Ikinä ei ole mennyt yhtään senttiä viivästyskorkoa.


Liekkö sillä merkitystä, että eri pankeista maksu välittyy 0-2 pvn viiveellä ja Elisan ohjelma on tehty siltä osin virheellisesti, että se ei ota huomioon pankin viivyttelyä. Maksun arvopäiväksi tulee erä-pv + 0-2 pv.


Ensinnäkin lainauksesi on väärin. Ei pidä lainata toisten tekstiä minun kirjoittamiseen.
Tämän lainatun tekstin kirjoitti kyllä käyttäjä kv36 - en minä. Korjannet tuon kijoitukseesi jos mikäli on vielä mahdollista.

Näin minäkin ensin ajattelin, että Elisa ei huomioi pankkisiirtoon menneitä viivästyspäiviä, mutta näin ei heidän mukaansa ole, vaan katsovat kyllä sen pari päivää ja näkevät koska maksu on suoritettu.
Ja näin sitten omapalvelun kautta onkin kun sinne ne laskut kirjautuu.

Tosin kun Elisa on sanonut että omapalvelussa maksetut laskut näkyisivät heillä välittömästi, niin nyt viimeksi sanoivat että sieltäkin kautta maksettuna vie sen pari päivää - jopa kauemmin. Että Elisalaisilla näköjään on keskuudessaan tästäkin erilaisia versioita.

Emme lähetä huomautuslaskua vielä 3-4 päivää myöhässä olevasta laskusta. Emme myöskään katso maksupäivää ja lähetä samalle päivälle päivättyjä huomautuslaskuja huijausmielessä jälkikäteen. Selvittäisin tämän väitteesi mielelläni, jos lähetät laskuista ja maksukuiteista tietoja yksityisviestinä.


Niinkun olen kertonut, mikäli olette lukeneet, että olen tästä ilmoitellut Elisalle jo aika monta kertaa aikaisemmin, niin eiköhän teillä ole siellä näistä laskuista ja maksuista tietoja.
Enkä ala enää plaraamaan vanhoja laskuja läpi, on sitä tehty ihan tarpeeksi siihen nähden että ei tapahdu mitään.

Laskuja mistä on ollut kyseenomaisia kyselyjä aiemmin, on viime vuodeltakin jat taitaa olla jopa vuodelta 2014 tämän vuoden lisäksi, niin että niissä kaikissa olisi turhan suuri työ toistamiseen selvittää kun ei näköjään ekalla kerralla mene perille.
Vaikka minulla onkin kuitit ja tositteet edelliseltä vähintään 7 vuodelta tallella, niin on tässä muutakin tekemistä sen toteamiseksi että tyhjän saa pyytämättäkin.

Mutta voin kysellä kyllä yhdestä muusta seikasta mikä liippaa aihetta aika läheltä ja on tuorein ja aiheuttaa pientä hämmennystä.
Mutta katson millon jaksan teidän kanssanne taas alkaa vääntää kun se on niin turhauttavaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Emme lähetä huomautuslaskua vielä 3-4 päivää myöhässä olevasta laskusta. Emme myöskään katso maksupäivää ja lähetä samalle päivälle päivättyjä huomautuslaskuja huijausmielessä jälkikäteen. Selvittäisin tämän väitteesi mielelläni, jos lähetät laskuista ja maksukuiteista tietoja yksityisviestinä.


Niinkun olen kertonut, mikäli olette lukeneet, että olen tästä ilmoitellut Elisalle jo aika monta kertaa aikaisemmin, niin eiköhän teillä ole siellä näistä laskuista ja maksuista tietoja.
Enkä ala enää plaraamaan vanhoja laskuja läpi, on sitä tehty ihan tarpeeksi siihen nähden että ei tapahdu mitään.


En löytänyt yksityisviesteistä lainkaan tästä asiasta tietoja, joten olisi kyllä suositeltavaa tuo kuitenkin selvittää ja sitä varten saada sinulta niitä tietoja niin ei jää asia turhaan sinulle kaihertamaan mieltä. 🙂
Niinkun olen kertonut, mikäli olette lukeneet, että olen tästä ilmoitellut Elisalle jo aika monta kertaa aikaisemmin, niin eiköhän teillä ole siellä näistä laskuista ja maksuista tietoja.
Enkä ala enää plaraamaan vanhoja laskuja läpi, on sitä tehty ihan tarpeeksi siihen nähden että ei tapahdu mitään.


En löytänyt yksityisviesteistä lainkaan tästä asiasta tietoja, joten olisi kyllä suositeltavaa tuo kuitenkin selvittää ja sitä varten saada sinulta niitä tietoja niin ei jää asia turhaan sinulle kaihertamaan mieltä. :)

En ehkä juuri sinulle yksityisviesteissä ole näistä kertonutkaan, mutta ehkä teillä on siellä töissä muutama muukin.
Ja olen käynyt tästä polemiikkia asiakaspalvelun kautta sekä omaelisan kautta että puhelimitse sekä sähköpostitse.
Asiakaspalvelusta ainakin on sanottu että he näkevät yksityisviestit ja toisinpäin.
Taisinpa laittaa reklamaation aika isosta nipusta tässä vuonna 2014 postitse tulemaan, kun kukaan ei osannut selvittää minulle laskutusperiaatteitanne.

jaa että minun nyt täytyisi käydä kolmen vuoden ajalta jokainen lasku taas läpi ja selvittää teille teidän omia laskutuksianne ? Kyllä mielestäni jo ekalla kerralla pitää asioihin tarttua niin että niihin ei tarvitsisi enää palata. Kun tiedän että se ei johda kuitenkaan yhtään mihinkään.

Olin jättänyt jo tämän asian taakse. Mutta tähän uusimpaan laskutusasiaan voinen siis palata yksityisviestillä, joka ei suoranaisesti liity pelkästään viivästyskorkoihin. Vaikka siitäkin kyllä tiedän että se ei johda mihinkään. Saa sen merkeissä taas kuitenkin tämänkin päivän pikaisesti kulumaan.
Joudun kuitenkin kirjoittamaan uudelleen käsin laskut kun yksityisviesteihin ei voi lähettää liitteitä niin siihen menee aikaa.
1) Sorry lainausvirheeni, jota ei voi enää korjata. Delasin sinun kirjoituksen loppumerkin huomaamatta.
2) Kysy nyt ihmeessä palstatiimiltä, miten helpoiten voisi referoida ko. laskuja. Eihän siinä ole mitään järkeä kirjoittaa käsin laskuja liitteeksi, kun ne on jo "arkistoitu" OmaElisan/OmaSaunalahden systeemissä. Laskunumero on riittävän uniikki viite asiaan, josta reklamoit.
Käyttäjätaso 7
Laskunumero on riittävän uniikki viite asiaan, josta reklamoit.

Lisäksi tässä kohtaa ei liene tarpeen kaivautua arkistoihin, vaan riittää esim. 1-2 viimeisintä laskua, joista kyseinen tapahtuma löytyy.

Elisallahan oli jossain vaiheessa (3v sitten, kun tämäkin ketju on aloitettu?) noita ongelmia roppakaupalla, ja sen jälkeen systeemejä korjattiin ainakin jollain tasolla. Nyt ei ole siis mitään järkeä enää kaivella niitä vanhoja asioita.
Laskunumero on riittävän uniikki viite asiaan, josta reklamoit.

Lisäksi tässä kohtaa ei liene tarpeen kaivautua arkistoihin, vaan riittää esim. 1-2 viimeisintä laskua, joista kyseinen tapahtuma löytyy.

Elisallahan oli jossain vaiheessa (3v sitten, kun tämäkin ketju on aloitettu?) noita ongelmia roppakaupalla, ja sen jälkeen systeemejä korjattiin ainakin jollain tasolla. Nyt ei ole siis mitään järkeä enää kaivella niitä vanhoja asioita.


Asia ei ole niin yksinkertainen, en osaa enkä jaksa selittää. Mutta yksityisviesti on laitettu.
Parempi vielä kerran yrittää Elisalle selittää ja selvittää juurta jaksaen, vaikka turhauttaa samojen asioiden kertominen aina vaan uudelleen.
Sieltä vastauksena tulee sitten joku kirjallinen ote reskontrasta, mutta se ei minulle riitä.
Samat asiat on minulla tiedossa minkä ne yltiöpäisyydessä ystävällisyydessään jaksavat minulle lähettää.
Se on minun osaltani sitten siinä.
Asia on minun osaltani loppuun käsitelty. Nyt pallo on Elisalla ja Saunalahdella.

Emme lähetä huomautuslaskua vielä 3-4 päivää myöhässä olevasta laskusta. Emme myöskään katso maksupäivää ja lähetä samalle päivälle päivättyjä huomautuslaskuja huijausmielessä jälkikäteen. Selvittäisin tämän väitteesi mielelläni, jos lähetät laskuista ja maksukuiteista tietoja yksityisviestinä.

Olen yksityisviestissäni nyt yrittänyt selvittää juurtajaksaen taas kerran läpi tämän asian ja se jäänee viimeiseksi. Siinä huomaatte että muistutus tuli 28.10.2016 erääntyvästä laskusta, minkä maksoin 1.11.2016 eli se oli kolme arkipäivää myöhässä. Maksumuistutus oli päivätty samalle päivälle, mitä olin laskun maksanut ja muistutus tuli postissa minulle muutama päivä myöhemmin. Lisäksi maksumuistutus tästä veloitettiin nyt marraskuussa erääntyvällä laskulla. Että näin.
Elisan laskuilla on poiketen tästä vähän eri käytäntö. joten ihmettelen kun olette kuitenkin jossain mielessä samaa puljua.


En löytänyt yksityisviesteistä lainkaan tästä asiasta tietoja, joten olisi kyllä suositeltavaa tuo kuitenkin selvittää ja sitä varten saada sinulta niitä tietoja niin ei jää asia turhaan sinulle kaihertamaan mieltä. :)

Olen siis nyt vielä viimeisen kerran laittanut tästä yksityisviestillä selvityksen, on mennytkin taas jouhevasti puoli päivää.
En ole kurkannut tänne pariin viikkoon, mutta keskustelu näyttää jatkuneen.

Koska Elisalla ei näytä olevan asiakaspalvelua, jonne saisi jotenkin yhteyden, hoidetaan homma sitten tätä kautta. Esimerkiksi nyt vaikka ensi (!) lauantaille 10.12.2016 päivätty laskuni numero 90225256676 sisältää tämän aiheettoman viivästyskoron - kuten mikä tahansa muukin Elisan laskuni niin pitkälle kuin niitä arkistossa on.

Olen nimimerkin "matiaas" kanssa yhtä mieltä tästä hänen kirjoittamastaan: "Kuulostaa hyvin erikoiselta". Minunkin mielestäni on erikoista periä viivästyskorkoa ajallaan maksetusta laskusta. Sen sijaan samaisen nimimerkin jatko "enkä ole ennen törmännyt asiaan" huvittaa, kun hänellä on kirjoitettuja viestejä toista tuhatta. Lukaisepa vaikka tämä ketju läpi alkaen tuolta vuoden 2013 viesteistä.

Vielä kun löytyisi jokin muukin keino keskustella aiheesta Elisan kanssa kuin kuluttaja-asiamies. Terve ei lähde käräjöimään senttien takia, mutta Elisan kannalta tässä voi olla kyse miljoonistakin euroista. Olisikohan jonkinlainen medianäkyvyys paikallaan?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Laitahan hsa sitten yksityisviestillä asiakastietojasi tulemaan niin vuorossa oleva Palstatiimi tutkii asian. Kyllähän tuo täytyy selvittää vaikka tätä kautta, jos et muualta ole asiakaspalvelua löytänyt. 🙂

Osallistu keskusteluun