Huawei B715:n outo bugi

  • 13 March 2020
  • 2 kommenttia
  • 992 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Olen havainnut sellaisen ongelman operaattoribrändäämättömän Huawei B715-reitittimen kanssa, että jos laite on siltaavassa tilassa ja painaa laitteen selainkäyttöliittymän etusivulta seuravaa nappia:

niin koko reititin jumittuu tyystin. Se ei siis enää päästä hallintakäyttöliittymään, välitä liikennettä eikä anna siihen kytketyille laitteille IP-osoitetta. Uudelleenkäynnistys ei auta, vaan laite täytyy palauttaa tehdastilaan resetointipainikkeen avulla.

Olen ollut asiasta Huaweihin yhteydessä ja kyseisen firman Suomen konttorilla ei taida olla pallo oikein hallussa. Siellä ei suostuttu ollenkaan kokeilemaan kyseisen ongelman toistamista, vaan kehotettiin lähettämään laite huoltoon. Tämä on minusta hieman omituista, ei pc:täkään lähetetä huoltoon sen takia, että jossain ohjelmassa vaikuttaa olevan bugi.

Mietin nyt tässä, miten minun kannattaisi toimia. Asiahan ei sinällään minua hirveästi haittaa, pitää vain muistaa olla koskematta tuohon nappiin, jos siltatila on päällä. Mikäli kyseessä on ohjelmistobugi, niin laitteen kuskaaminen huoltoon ei ole kovin mielekästä tai hyödyllistä touhua. Mutta jos kumminkin on niin, että laitteessa on joku outo rautavika mikä saa tuon aikaan, niin siinä tapauksessa se varmaan pitäisi korjata tai vaihtaa, ettei se ala oireilla pahemmin takuuajan jälkeen.

Jos jollakulla on käytettävissään tämä laite, niin olisi hienoa jos voisi yrittää toistaa tätä ongelmaa niin selviäisi, että koskeeko se vain minun laitetta. Pitää vain muistaa, että laite pitää resetoida tehdastilaan ja asetukset syöttää uudestaan tai palauttaa varmuuskopiotiedostosta tämän jumittumisen jälkeen.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

2 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Käsittääkseni tuo nappihan tekee tuolloin juuri sen mikä sen tehtävä on. Tuo napin tarkoitushan on  katkaista modeemilta ulos-ja-sisään tuleva liikenne, eli koska laite on siltaavassa tilassa, niin modeemin ulkoyhteys katkeaa, jolloin ip:t jonka koneesi on saanut operaattorilta katkeaa ja samoin hallintayhteys laitteeseen. Ratkaisunahan oli sitten määritellä koneellesi kiinteä ip samasta osoiteavaruudesta kuin tuo hallintayhteyteen käytetty ip (192.168.x.x?) koska tätä kautta ilmeisesti olet hallintayhteydessä myös sillatussa tilassa, jolloin hallintaliittymä jälleen vastannee.

NAT-tilassahan hallintayhteys edelleen toimii tuon napin painamisen jälkeenkin, koska silloin modeemin dhcp jakaa edelleen sisäverkon osoitteita vaikka ulkoyhteys on poikki.

Eli kyseessä lienee ihan tarkoituksenmukainen ominaisuus, korjatkaa, jos olen väärässä?

Käyttäjätaso 7

Eli kyseessä lienee ihan tarkoituksenmukainen ominaisuus, korjatkaa, jos olen väärässä?

Tarkoituksenmukaisuudesta en tiedä , mutta noin kai kaikki laitteet tekee , jos niillä ei ole erillistä hallintayhteyttä. Kun kerran resetointi auttaa , niin sen selittää , että laite palaa reitittävään tilaan oletuksena. Siis kyseessä ei tosiaan ole bugi , vaan ominaisuus.

Itselläni on kyllä samanlainen laite , mutta ei Huawein omalla softalla ja reitittävässä tilassa. Toki markkinoilla on laitteita , joissa voi olla sekä sillattuja portteja että reitittäviä samanaikaisesti. Tästä Huaweista en ole sellaista ominaisuutta löytänyt , no enpä kyllä ole juuri etsinytkään.