Vastattu

Lumia 925 kuoli

  • 12 maaliskuu 2016
  • 3 kommenttia
  • 402 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Puhelin jumitti ensin aikansa, kunnes meni kokonaan pimeäksi eikä käynnisty enää lainkaan. Vein huoltoon josta sen saa takaisin parin viikon päästä. Kyseinen laite meni juntturaan ensimmäisen kerran jo joulukuussa jolloin näytti surunaama-hymiötä ja kävi huollossa Euroopassa asti.

Mutta kysymys on se, että kuinka kauan laitteita huolletaan ja lähetellään ympäri maailmaa, kun varmaan halvinta olisi antaa uusi laite hyllystä? Elisan liikkeessä sanoivatkin, että helpointa olisi antaa uusi tilalle, mutta heillä ei ole lupaa siihen. Takuu on voimassa vielä kesään asti
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jusvuori 12 maaliskuu 2016, 12:41

Päätös siitä, mitä takuuhuoltoon tuotavalle laitteelle tehdään on laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjän riippuen siitä, kuka tuon takuun on myöntänyt. Takuun myöntäjällä ei ole velvollisuutta antaa uutta laitetta puolitoista vuotta vanhan laitteen tilalle, vaikka laite olisi käynyt takuuhuollossa useasti.

Laitteen valmistajalla on oikeus tehdä päätös, että takuuaikana laite lähetetään aina huollettavaksi, etkä saa tilalle uutta samanlaista missään tilanteessa. Sillä ei ole asiassa mitään merkitystä, missä päin maailmaa huoltoliike sijaitsee. En tiedä, mikä on Microsoftin politiikka takuuhuoltojen osalta tällä hetkellä.

Mitä vanhemmasta laitteesta on kyse, sitä todennäköisempää alkaa olla, että kaikki viat eivät olleet laitteessa (piilevinä) sen ostohetkellä vaan osa laitteen vioista on ostajan aiheuttamia. Myönnän esimerkiksi itse tiputtaneeni pari vuotta vanhan Samsungin puhelimeni lattialle useita kertoja. Takuu ei ole vakuutus, eli se ei korvaa omia hölmöilyjäni.

Takuun tarkoituksena on korvata ne vikaantumiset, jotka johtuvat siitä, että tuote oli viallinen ostohetkellä. Jos tuotteessa on ostohetkellä esimerkiksi viallinen komponentti, se voi näkyä siten että tuote lakkaa toimimasta puolen vuoden käytön jälkeen.

Katso alkuperäinen viesti

3 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Päätös siitä, mitä takuuhuoltoon tuotavalle laitteelle tehdään on laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjän riippuen siitä, kuka tuon takuun on myöntänyt. Takuun myöntäjällä ei ole velvollisuutta antaa uutta laitetta puolitoista vuotta vanhan laitteen tilalle, vaikka laite olisi käynyt takuuhuollossa useasti.

Laitteen valmistajalla on oikeus tehdä päätös, että takuuaikana laite lähetetään aina huollettavaksi, etkä saa tilalle uutta samanlaista missään tilanteessa. Sillä ei ole asiassa mitään merkitystä, missä päin maailmaa huoltoliike sijaitsee. En tiedä, mikä on Microsoftin politiikka takuuhuoltojen osalta tällä hetkellä.

Mitä vanhemmasta laitteesta on kyse, sitä todennäköisempää alkaa olla, että kaikki viat eivät olleet laitteessa (piilevinä) sen ostohetkellä vaan osa laitteen vioista on ostajan aiheuttamia. Myönnän esimerkiksi itse tiputtaneeni pari vuotta vanhan Samsungin puhelimeni lattialle useita kertoja. Takuu ei ole vakuutus, eli se ei korvaa omia hölmöilyjäni.

Takuun tarkoituksena on korvata ne vikaantumiset, jotka johtuvat siitä, että tuote oli viallinen ostohetkellä. Jos tuotteessa on ostohetkellä esimerkiksi viallinen komponentti, se voi näkyä siten että tuote lakkaa toimimasta puolen vuoden käytön jälkeen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kuluttajansuojalaki sanoo asiasta näin:

Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen. Muulloin ostajalla ei yleensä ole velvollisuutta antaa myyjälle tilaisuutta useampaan korjausyritykseen, jos kyse on saman vian korjaamisesta.

Standarditavaran kaupassa ostaja ei ole yleensä velvollinen antamaan myyjälle samasta viasta tilaisuutta useampiin kuin yhteen korjausyritykseen. Jos sama vika ilmenee toistuvasti, tavara on vaihdettava virheettömään.

Tarkoittaa suomeksi sitä, että mikäli puhelin menee uudestaan ja uudestaan huoltoon saman vian takia, on puhelin jossain vaiheessa vaihdettava uuteen (samanlaiseen tai ominaisuuksiltaan vastaavaan). Monet maahantuojat / maahantuojan valtuuttamat huoltoliikkeet antavat viallisesta laitteesta myyjälle rahallisen hyvityksen (jonka myyjä taas antaa asiakkaalle) tai vaihtavat laitteen uuteen / tehdaskorjattuun versioon (riippuen laitteen / mallin iästä), jos se tulee saman vian takia huoltoon useampaan otteeseen. Puhelimen vaihtoa uuteen voi myös vaatia myyjältä takuun voimassaoloaikana, mikäli puhelinta ei saada huollossa kuntoon. Tällöin laitteessa on sen laatuinen vika, jota ei huollossa voida korjata.

Vian on oltava takuun piiriin kuuluva vika. Käyttäjän omasta virheestä / huolimattomuudesta (pudotus, puristus, kolhu, kosteus tms.) tai ohjelmistosta johtuvat viat eivät kuulu takuun piiriin. Vain maahantuojan valtuuttama huolto voi määrittää, kuuluuko vika takuun piiriin vai ei.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Dj_God kirjoitti:
Kuluttajansuojalaki sanoo asiasta näin:

Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen.

Sen verran korjaan, että tuo teksti ei tule kuluttajansuojalaista vaan se on kuluttaja-asiamiehen linjaus. Kuluttaja-asiamies samoin kuin kuluttajariitalautakunta ovat neuvottelemalla sopuun pyrkiviä kuluttajasuojalain soveltamisesta suosituksia antavia tahoja, joiden toimivalta päättyy siinä kohtaa kun riidan toinen osapuoli ilmaisee eriävän mielipiteen ehdotettuun ratkaisuun.

Tuomiovalta riita-asioissa on vain tuomioistuinlaitoksella ja kuluttajansuojalaki, jonka pohjalta tuomioistuin päätöksensä antaa, ei ole aivan yhtä seikkaperäinen kuin tuo valvovan viranomaisen antama linjaus. Tottakai kuluttaja-asiamiehen linjauksiin voi yrittää vedota, mutta halusin vain tarkentaa, että ne eivät ole lainvoimaisia päätöksiä.

Osallistu keskusteluun