LUMIA 925 tulevien puheluiden ääni

  • 5 syyskuu 2017
  • 7 kommenttia
  • 1057 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 834 kommenttia
Jonkin aikaa on ollut tilanne, että tulevissa puheluissa soittajasta riippumatta ääni tuntuu tulevan "maan alta". En ole löytänyt mistään asetusta, millä puheluääntä voisi nostaa.

Käytössä DNA 4G -liittymä, eikä heillä ole käytössä mitään Elisan yhteydessä esiin tullutta HD Voice-toimintoa, joka suositellaan ottamaan pois.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Yksi mahdollisuus olisi kai viedä kapula huoltoon ja antaa tutkia tuo kaiutin puhelimessa. En oikein tiedä, kannattaako enää, tämän puhelimen ylläpidonkin on MS lopettanut kesällä 8.1-version puhelimena - muistaakseni. Taitaa olla vähän auringonlaskun kamaa, vrt. New Yorkin (?) poliisien tuhansien Windows-puhelinten kohtalosta. Oli uutisena jokin aika sitten.

Mainittakoon, että puhelimen soittoääni ja viestien pimputukset kuuluvat ihan entiseen tapaan, välillä häiritsevän voimakkaina kesken unien 😛. Jokin kaiutin siis toimii entiseen tapaan.

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuleeko ääni "maan alta" kaikissa puheluissa vai ainoastaan niissä puheluissa, jotka tulevat saman operaattorin verkosta, kuin missä itsekin olet? Voit tarkistaa vastapään operaattorin http://siirretytnumerot.fi/ tai soittamalla 0800 022 022.

Jos ääni on "maan alta" vain oman operaattorin puheluissa, ongelma voi olla HD Voice ominaisuudessa. Se on käytössä myös Dna:lla, mutta heilläkin ainoastaan soitettaessa Dna:n liittymästä toiseen Dna:n liittymään. Kuten Elisallakin, kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkoon puhumista varten.

Jos ääni on "maan alta" eri verkoista saapuvissa puheluissa, eikä tilanne muutu vaikka siirryt parinkymmenen kilometrin päähän, vika on todennäköisesti puhelimessa.

Puhelimessa on kuuloke-elementti ja kaiutin erikseen. Kokeile, kuuluvatko puhelut hyvin silloin kun siirryt kaiutinpuhelin-tilaan tai käytät nappikuuloketta. Jos ääni kuuluu nyt hyvin, vika on selkeästi puhelimessa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kiitos vastauksesta!

Kun tutkin noita viimeisiä puheluja, niin tulevat sekä DNA:n, Saunalahden, Telian että perinteisen lankaverkon numeroista.

Soitin aamulla DNA:n asiakaspalveluun ja sieltä sanottiin, että heillä ei ole tuollaista Elisan kaltaista HD Voice-ominaisuutta lainkaan käytössä - sinun viestisi mukaan taas olisi?

Mielenkiintoista tuossa DNAlle soitossani ole, että alkuun heidän asiakaspalvelijansa ääni kuului todella heikosti, mutta parani yht'äkkiä puhelun kestäessä. Olikohan mikrofoni niskanpuolelle kääntyneenä aluksi...?

Seurailen ja testailen tilannetta.

Kiitos myös mainiosta linkistä 🙂.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Dna vuosikertomus 2012 / Liiketoiminta / Verkkoinfrastruktuuri

DNA:n 3G-verkossa otettiin marraskuussa 2012 koekäyttöön taustakohinaa vaimentava HD-puhe. Koekäytöstä saatujen hyvien kokemusten perusteella ominaisuus otettiin vakituiseen käyttöön vuoden 2013 alussa lisensoidulla kaupallisella nimellä HD Voice.


Toki, sehän on mahdollista, että ominaisuudesta on sittemmin kaikessa hiljaisuudessa luovuttu.
Käyttäjätaso 7
Hmmm... Nyt kun tuli esiin. Yhden soittajan kanssa on ollut vastaavaa ongelmaa, mutta olen kuvitellut että se johtuu soittajan handsfreesta. Kyseessä siis työpuhelimeni, Lumia 925 + DNA:n 4g-liittymä. Vastapuolella Saunalahden liittymä. Muiden kanssa ei nyt ainakaan vähään aikaan ole ollut samanlaista ongelmaa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Hmmm... Nyt kun tuli esiin. Yhden soittajan kanssa on ollut vastaavaa ongelmaa, mutta olen kuvitellut että se johtuu soittajan handsfreesta. Kyseessä siis työpuhelimeni, Lumia 925 + DNA:n 4g-liittymä. Vastapuolella Saunalahden liittymä. Muiden kanssa ei nyt ainakaan vähään aikaan ole ollut samanlaista ongelmaa.

Suoritin empiiristä tutkimusta ja sama tilanne minulla. Parilla tuttavalla on toisella DNAn ja toisella Telian liittymät. Kummassakin tapauksessa vastapuolen ääni kuului hyvin, Telian liittymän kanssa tuntui, kuin olisi puhunut aivan vieressä.

Mutta pojalla on Saunalahden liittymä ja hänen äänensä kuului entiseen tapaan hyvin heikosti, piti välillä kysyä "mitä".

Ainakin näissä kahdessa tapauksessa siis on ongelmia Saunalahden käyttäjän kuulumisessa. Otoksen koko ei toki riitä yleistämiseen.
Säätämällä vastapuolen äänenvoimakkuutta voisi ehkä löytyä kompromissi hyvien ja huonojen kuuluvuuksien välillä. Puhelun äänenvoimakkuutta voi säätää vain puhelun ollessa käynnissä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Dna vuosikertomus 2012 / Liiketoiminta / Verkkoinfrastruktuuri

DNA:n 3G-verkossa otettiin marraskuussa 2012 koekäyttöön taustakohinaa vaimentava HD-puhe. Koekäytöstä saatujen hyvien kokemusten perusteella ominaisuus otettiin vakituiseen käyttöön vuoden 2013 alussa lisensoidulla kaupallisella nimellä HD Voice.


Toki, sehän on mahdollista, että ominaisuudesta on sittemmin kaikessa hiljaisuudessa luovuttu.
Soittelin noin 3kk sitten Denskun prepaid-korteilla testipuheluita ja ainakin silloin oli HD Voice, eli AMR WB käytössä. Voisiko sitten olla eroa Ericssonin ja Nokian tekniikassa noiden toteutuksessa?

Osallistu keskusteluun