Vastattu

Nexus 6P viallinen, saanko uuden tilalle?

  • 4 tammikuu 2016
  • 8 kommenttia
  • 2812 katselukerrat

Elikäs, tilasin tuollaisen Nexus 6P-puhelimen viime viikolla, ja kävin samantien expertillä ostamassa siihen kuoret ja asennutinkin ne paikoilleen. Sitten kun aloitin puhelinta käyttämään, huomasin että sormenlukija ei toimi kuten pitäisi. Välillä ei tunnista sormenjälkeäni lainkaan, yleensä vaan lagaa reilusti näytön avaamisessa tosi paljon. Olen kokeillut vaikka mitä softan palauttamisesta sormenjäkitunnistimen pyyhimiseen mutta ei auta mikään. Puhelin on minulla ollut nyt 3 päivää, joten en todellakaan halua sitä takuuhuoltoon laittaa, ja odotella lähemmäs kuukautta jotta saan mahdollisesti toimivan puhelimen takaisin. Onko tässä mahdollisuus saada uusi laite tilalle elisa shopista, vai joudunko tosiaan viemään täysin uuden (ja virheellisen) laitteen samantien kuukaudeksi huoltoon? Kiitos.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 5 tammikuu 2016, 12:26

  • ? No tuo kuulostaa kyllä ikävältä vialta! Elisan myymälässä tulisi kyllä vierailla nyt laitteen kanssa. Sieltä sitten saadaan tarkisteltua tilanne paremmin ja sitä myötä tehtyä päätös kuinka sen kanssa toimitaan. :) 

  • Katso alkuperäinen viesti

    8 kommenttia

    Up

    .
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
  • ? No tuo kuulostaa kyllä ikävältä vialta! Elisan myymälässä tulisi kyllä vierailla nyt laitteen kanssa. Sieltä sitten saadaan tarkisteltua tilanne paremmin ja sitä myötä tehtyä päätös kuinka sen kanssa toimitaan. :) 
  • Sain puhelimen siis Joululahjaksi siskoltani, ja nyt kun hän sai toimitettua minulle takuukuitin postitse, kävin vihdoin Elisa Kaupassa. Kuulemma eivät vaihda puhelinta, vaikka olen ottanut sen vasta noin viikko sitten käyttööni. Ainoa vaihtoehto on joko huolto, tai kaupan purkaminen (josta tulee kuulemma MINULLE 30% kulut, koska laitetta on käytetty - eli noin 200 euroa). Huoltoon en suostunut laitetta jättämään, koska minulla ei toista puhelinta ole (eikä kaupasta tarjottu varapuhelinta huollon ajaksi), eikä mielestäni ole reilua että juuri saamani puhelin joutuu huoltoon, koska Elisa toimitti minulle maanantaikappaleen.

    Ilmeisesti ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, kuin perua kaupat ja toivoa ettei joudu maksamaan siitä mitään arvonalennuksia. Olin Googleen yhteydessä ja sieltä vastattiin, että laitteessa on selvästi vikaa ja he vaihtaisivat laitteen kyllä välittömästi, jos se olisi heiltä hankittu - - jatkossa pitää tosiaan hankkiakin!!!!!!!
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Mutta eihän tuossa oikein ole mitään järkeä olla toimittamatta tuota puhelinta huoltoon. Laitteen valmistaja on sille antanut takuun juuri tuollaisia tilanteita varten, joten he sen vaihtavat joko uuteen tai korjaavat viat vanhasta. Eihän se Elisan homma ole omasta hyllystä sulle uutta puhelinta antaa vain sen takia, että laitteen valmistaja on valmistanut juuri tuon tuotteen heikohkosti. Ei se Elisan vastuulla ole, vaan laitteen valmistajan. Luonnollisestikin.

    Jos olisin sinä, niin tietenkin toimittaisiin puhelimen veloituksettomaan takuuhuoltoon, joka laitteelle kuuluu, ja jonka Elisa on sinun puolestasi tarjoutunut hoitamaan. Kyllähän nyt jostain saat puhelimen muutamaksi päiväksi vaikka lainaan sitten. Tai sitten olet ilman puhelinta, jos ei tosiaan kenelläkään ole jotain kapulaa lainaksi.

    Tai sitten jos koet tuon n.200e maksamisen siitä, että pääset eroon lahjapuhelimestasi, niin toki saat toimia niinkin. Minulla ei siihen olisi varaa, joten en siihen osaa ottaa kantaa.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Hannes84 kirjoitti:
    Sain puhelimen siis Joululahjaksi siskoltani, ja nyt kun hän sai toimitettua minulle takuukuitin postitse, kävin vihdoin Elisa Kaupassa. Kuulemma eivät vaihda puhelinta, vaikka olen ottanut sen vasta noin viikko sitten käyttööni. Ainoa vaihtoehto on joko huolto, tai kaupan purkaminen (josta tulee kuulemma MINULLE 30% kulut, koska laitetta on käytetty - eli noin 200 euroa). Huoltoon en suostunut laitetta jättämään, koska minulla ei toista puhelinta ole (eikä kaupasta tarjottu varapuhelinta huollon ajaksi), eikä mielestäni ole reilua että juuri saamani puhelin joutuu huoltoon, koska Elisa toimitti minulle maanantaikappaleen.

    Ilmeisesti ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, kuin perua kaupat ja toivoa ettei joudu maksamaan siitä mitään arvonalennuksia. Olin Googleen yhteydessä ja sieltä vastattiin, että laitteessa on selvästi vikaa ja he vaihtaisivat laitteen kyllä välittömästi, jos se olisi heiltä hankittu - - jatkossa pitää tosiaan hankkiakin!!!!!!!

    Mitenköhän Elisan liikkeet noudattavat valmistajan antamia takuuohjeita?

    Huawein puhelimilla on ymmärtääkseni 30 vuorokauden DOA -aika. Tarkoittaa sitä, että ostopäivästä 30 päivän ajan jälleenmyyjä voi vaihtaa viallisen (ei ohjelmistoviallinen) laitteen uuteen suoraan myymälässä. Tässä tapauksessa DOA -vaihto olisi ollut kaikille osapuolille paras vaihtoehto.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Eikös tuo DOA tarkoita "dead on arrival" eli kokonaan kuollutta laitetta ?

    On eri asia, että laite toimii välillä huonosti (niin päättelin tässä casessa kyseessä olevan tuon aloittajan kuvauksesta), kuin, että se ei mene edes päälle.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Useamman kymmentä DOA -vaihtoa tehneenä voin kokemuksesta sanoa, että laitevalmistajat eivät edellytä, että laitteen tulee olla kokonaan kuollut. Riittää, että siinä on sellainen tekninen vika, joka estää tai haittaa merkittävästi laitteen käyttöä. Eli käytännössä sellainen vika, joka normaalisti korjattaisiin takuuhuollossa takuun piiriin.
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +1
    Useamman kymmentä DOA -vaihtoa tehneenä voin kokemuksesta sanoa, että laitevalmistajat eivät edellytä, että laitteen tulee olla kokonaan kuollut. Riittää, että siinä on sellainen tekninen vika, joka estää tai haittaa merkittävästi laitteen käyttöä. Eli käytännössä sellainen vika, joka normaalisti korjattaisiin takuuhuollossa takuun piiriin.



    Jokaisella valmistajalla on oma käytäntönsä näiden kanssa.

    Osallistu keskusteluun