Vastattu

Pavilion 15-b005eo takuu?

  • 15 tammikuu 2013
  • 12 kommenttia
  • 6003 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
  • Poistunut OmaYhteisöstä
  • 670 kommenttia
Hei!

Viitsisikö joku ystävällinen kertoa onko laitteessa 24kk vai 12kk takuu?

Lapussa joka tuli tietokoneen mukana sanotaan: "Laitteella on valmistajan takuu 12 tai 24 kk ostopäivästä."

Saunalahden sivuilla kuitenkin lukee "Pidennetty 2 vuoden takuu" 

Valmistajan eli HP:n yleinen takuu tietokoneille kuitenkin on 1 vuosi ja näin väittää myös koneelle asennettu HP Support Assistant ohjelma.

Toki oletan, että kaksi vuotta se takuu on, mutta mistä sen saa selville ja miten sen voi sitten vaikka tarvittaessa HP:lle todistaa? Olisiko mukana kuulunut tulla joku Care Pack takuulaajennuskortti tai muu vastaava?

Kiitos jo etukäteen!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Vortex 22 tammikuu 2013, 11:08

nistop kirjoitti:

Jeps. Mielelläni ottaisin tähän vielä jonkun Saunalahden edustajan kannanoton, että mitä oikein tuolla "pidennetty"-termillä näissä koneissa oikein tarkoitetaan. Käytetäänkö EU:n säädöksiä mainoskikkana vai onko niillä joku oikea merkitys? Kun missään muualla esim. tämän koneen kohdalla ei mainita pidennetystä takuusta mitään. Eikä sitä näy takuun tarkistuspalveluissa tai siitä ei sitä jo mainittua dokumentaatiota lainkaan laitteen mukana tule.

PS. Suosittelen pistämään tuon EU-linkin kirjanmerkkeihin tai tulostamaan sivun niin on jotain mihin viitata jos takuiden kanssa tulee joskus ongelmia. Eikä varmaan haittaakaan ole jos ko. linkkiä levitetään vastaan tuleviin takuukeskusteluihin. :)


Noniin, kesti hetki kaivaa vastausta tähän, tässä olisi lakimiehen tulkintaa tästä tapauksesta:

Keskustelussa mainitun tietokoneen (HP Pavilion 15-b005eo -kannettava tietokone) osalta valmistajan myöntämä takuuaika on yksi vuosi ilman mainittua pidennettyä takuuta. Olemme kuitenkin sopineet laitevalmistajan kanssa pidennetystä takuuajasta, joka on 2 vuotta.

Suomen kuluttajasuojalain mukaan Takuu on asiakkaalle annettu ylimääräinen etu. Takuu ei kuitenkaan rajaa jälleenmyyjän vastuuta, mikäli laitteessa on vika (tavaran virhe). Jälleenmyyjä vastaa tavaran virheestä kuluttajasuojalain mukaisesti.

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
HP:n yleinen takuu koneille on tosiaan yksi vuosi, mutta tuollakin koneella on 2 vuoden mittainen pidennetty takuu. Tiedot takuulaajennuksen alaisista myydyistä koneista löytyy HPlta koneen malli- ja sarjanumerolla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kiitos vastauksestasestasi :)

Tarkoittaako tämä, että HP:n tuki/asiakaspalvelulla on vain tämä tieto, vai olisiko tieto tarkoitus löytyä myös HP:n tukisivujen Warranty Checkillä? Nimittäin kaikki Warranty Checkit tuotteen malli- ja sarjanumerolla antavat tulokseksi, että takuu on voimassa vain vuoden.  Kuten myös tuo HP Support Assistant.

Pahoittelen jos aiheutan tietämättömyydelläni vaivaa, mutta olisi tietenkin lohduttavaa jos minulla näin asiakkaana olisi mustaa valkoisella asiasta. Mielestäni on myös parempi selvittää asia näin alussa kun juttu on vielä tuore, eikä sitten mahdollisien ongelmien sattuessa väittää kivenkovaa ilman varsinaisia todisteita, että takuuta on. :smileygrin:
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Moi!

Täydellinen hiljaisuus aiheesta näköjään, mutta ei se mitään. :)

Tein omaa salapoliisityötä ja tosiaan base-takuu koneissa on 1 vuosi, mutta kuluttajakäytössä se on aina kaksi vuotta EU:n säädösten mukaan. 1 vuosi merkitään vain, koska ei tiedetä meneekö kone kuluttaja vai yrityskäyttöön.

Tämä selvisi lukemalla foorumeita ja useammassa paikassa todettiin, että asiakaspalveluun soittamalla ongelmien kohdalla useimmiten takuuseen lisätään se toinen vuosi jos alkuperäinen vuoden takuu on jo umpeutunut. Tosin tässä tulee olla tarkkana, koska luin myös muutamia kokemuksia jossa on väitetty, että vuoden jälkeen korjaus tulee maksamaan.

Mietin vain, että kuinkahan moni joutuu maksamaan jos uskovat takuun tosiaan olevan vain vuoden ja asiakaspalvelusta ei siitä toisesta vuodesta heille kerrota.

Tosin Saunalahti mainostaa pidennettyä takuuta joka ainakin minun oletuksella tarkoitti maksettua takuulaajennusta, josta olisi jotain dokumentaatiota mukana. Mielestäni olisi hyvä kuitenkin toimittaa mustaa valkoisella asiakkaille asiasta, kun tuota takuuta kuitenkin mainostetaan joka saattaa hyvinkin vaikuttaa ostopäätökseen. Siis jotain selkeytystä :)

PS. Tuli aika hieno kirjoitusvirhe tuohon edelliseen viestiini

nistop kirjoitti: Kiitos vastauksestasestasi :)
Lukihärö on kiva juttu 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei,

Kiitos tuosta.

Oikein hienoa kuulla, että takuu on kaksi vuotta. Varmaan voisin soveltaa samaa Acerin kannettavaani, jos EU kerta vaatii kahden vuoden takuuta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Saunalahti myy 2 v takuuta pidennettynä myös Samsung-kannettaviin, joiden takuu on 2 vuotta ostopaikasta riippumatta. Tätä voisi joku pitää hieman harhaanjohtavana markkinointina. Täällä jo kerran asiasta mainitsin, muttei asiaan otettu mitään kantaa: https:///t5/Muut/Samsung-NP355E7C-S02SE-17-3/td-p/240040
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Jeps. Mielelläni ottaisin tähän vielä jonkun Saunalahden edustajan kannanoton, että mitä oikein tuolla "pidennetty"-termillä näissä koneissa oikein tarkoitetaan. Käytetäänkö EU:n säädöksiä mainoskikkana vai onko niillä joku oikea merkitys? Kun missään muualla esim. tämän koneen kohdalla ei mainita pidennetystä takuusta mitään. Eikä sitä näy takuun tarkistuspalveluissa tai siitä ei sitä jo mainittua dokumentaatiota lainkaan laitteen mukana tule.

PS. Suosittelen pistämään tuon EU-linkin kirjanmerkkeihin tai tulostamaan sivun niin on jotain mihin viitata jos takuiden kanssa tulee joskus ongelmia. Eikä varmaan haittaakaan ole jos ko. linkkiä levitetään vastaan tuleviin takuukeskusteluihin. 🙂
Käyttäjätaso 5
nistop kirjoitti:

Jeps. Mielelläni ottaisin tähän vielä jonkun Saunalahden edustajan kannanoton, että mitä oikein tuolla "pidennetty"-termillä näissä koneissa oikein tarkoitetaan. Käytetäänkö EU:n säädöksiä mainoskikkana vai onko niillä joku oikea merkitys? Kun missään muualla esim. tämän koneen kohdalla ei mainita pidennetystä takuusta mitään. Eikä sitä näy takuun tarkistuspalveluissa tai siitä ei sitä jo mainittua dokumentaatiota lainkaan laitteen mukana tule.

PS. Suosittelen pistämään tuon EU-linkin kirjanmerkkeihin tai tulostamaan sivun niin on jotain mihin viitata jos takuiden kanssa tulee joskus ongelmia. Eikä varmaan haittaakaan ole jos ko. linkkiä levitetään vastaan tuleviin takuukeskusteluihin. :)


Noniin, kesti hetki kaivaa vastausta tähän, tässä olisi lakimiehen tulkintaa tästä tapauksesta:

Keskustelussa mainitun tietokoneen (HP Pavilion 15-b005eo -kannettava tietokone) osalta valmistajan myöntämä takuuaika on yksi vuosi ilman mainittua pidennettyä takuuta. Olemme kuitenkin sopineet laitevalmistajan kanssa pidennetystä takuuajasta, joka on 2 vuotta.

Suomen kuluttajasuojalain mukaan Takuu on asiakkaalle annettu ylimääräinen etu. Takuu ei kuitenkaan rajaa jälleenmyyjän vastuuta, mikäli laitteessa on vika (tavaran virhe). Jälleenmyyjä vastaa tavaran virheestä kuluttajasuojalain mukaisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Vortex kirjoitti:
Noniin, kesti hetki kaivaa vastausta tähän, tässä olisi lakimiehen tulkintaa tästä tapauksesta:

Keskustelussa mainitun tietokoneen (HP Pavilion 15-b005eo -kannettava tietokone) osalta valmistajan myöntämä takuuaika on yksi vuosi ilman mainittua pidennettyä takuuta. Olemme kuitenkin sopineet laitevalmistajan kanssa pidennetystä takuuajasta, joka on 2 vuotta.

Suomen kuluttajasuojalain mukaan Takuu on asiakkaalle annettu ylimääräinen etu. Takuu ei kuitenkaan rajaa jälleenmyyjän vastuuta, mikäli laitteessa on vika (tavaran virhe). Jälleenmyyjä vastaa tavaran virheestä kuluttajasuojalain mukaisesti.


Kiitoksia vastauksesta!

Saisinko tähän vielä varmistuksen: Mikäli oikein käsitin niin mahdollisessa ongelmatapauksessa takuuasiat hoidetaan teidän (Elisa Shopit?) kautta, koska se on teidän sopimus ja asiakkaalla ei siitä mitään tositetta tai takuukuittia ole josta näkyisi takuun oikea pituus?

Asia on minun puolestani käsitelty, koska löysin tuon EU jutun ja sen avulla takuuasioissa ei varmaan tule ongelmia. Otan myös tämän viestiketjun talteen niin on jotain varmistusta "mustaa valkoisella". :)

Kehitysideana ehdottaisin, että laitteiden mukana tulevaisuudessa toimitettaisiin tieto takuusta jossa selkeästi lukee takuun määrä, eikä "12 tai 24kk".  Tai edes ohjeet mistä sen oikean takuukuitin. Vai onko sellaista edes saatavilla vaikkapa asiakaspalvelusta?

Pahoittelut jos aiheutin ylimääräistä vaivaa, mutta näissä asioissa kannattaa olla mielummin varma kuin epävarma 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Elisa ei yleensä hoida itse kannettavien takuut vaan asiakkaan on suoraan vietävä laite valmistajan takuuhuoltoon. Laitteen yksilöivän koodin perusteella huollossa kyllä nähdään laitteelle myönnetty takuu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
hpguru kirjoitti:
Elisa ei yleensä hoida itse kannettavien takuut vaan asiakkaan on suoraan vietävä laite valmistajan takuuhuoltoon. Laitteen yksilöivän koodin perusteella huollossa kyllä nähdään laitteelle myönnetty takuu.

Tämä selvä.

Ehkäpä se takuu tulee näkyviin noihin takuutarkistuksiinkin jossain vaiheessa. Luin jostain, että takuutietojen päivittymisessä voi vierähtää parhaimmillaan parikin kuukautta.

Kiitos kaikille vastanneille ja auttaneille! 🙂
Käyttäjätaso 2
HP:n tapauksessa takuuasiat hoidettaan ensisijaisesti heidän takuuaikaisen teknisen tukensa kautta. Yhteyspuhelinnumerot:

  • Tekninen tuki: 0203 64 329 (HP Pavilion tietokoneet, joissa 2 vuoden laajennettu takuu)
  • Tekninen tuki: 0203 20 300 (HP muut tietokonemallit, joissa 2 vuoden laajennettu takuu) Avoinna arkisin klo 8-17 (aukioloajan ulkopuolella oleva numero ei ole käytössä)
  • Tekninen tuki: 0203 66 767 (HP Pavilion tietokoneet vuoden takuulla, HP oheislaitteet)
  • Tekninen tuki: 0203 53 232 (HP muut tietokonemallit vuoden takuulla)
Saunalahdelta hankituissa koneissa on tosiaan aina tuo 2 vuoden laajennettu takuu, joten voit ottaa yhteyttä noista numeroista ylimpään. Puheluiden hinnat voit tarkistaa osoitteesta:

http://www8.hp.com/fi/fi/contact-hp/phone-assist.html

Jos kone ei näy HP:n tietokannassa (näitä tullut muutamia vastaan), korjaus onnistuu kun olet meidän asiakaspalveluumme yhteydessä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Spysnake kirjoitti:
 

Jos kone ei näy HP:n tietokannassa (näitä tullut muutamia vastaan), korjaus onnistuu kun olet meidän asiakaspalveluumme yhteydessä.

Nyt tuli sitten yksi taas vastaan. 😃 Olin erään toisen asian takia HP.n asiakaspalveluun yhteydessä ja kysyin samalla takuusta ja kertoivat että laitteelleni on tosiaan merkitty vain vuoden takuu.

Olin jo valmiina pistämään as.palveluun viestiä Oma.saunalahdesta, mutta mihinköhän kategoriaan tämä asia kuuluu?

Erillistä kategoriaa näille laiteasioille ei näytä olevan, joten onko tässä tarkoitus käyttää "Mobiililaajakaista"-kategoriaa? Kun laitteethan tilataan mobiililaajakaistan tilaussivulta.

Kyselen täältä, ettei aiheudu turhaa vaivaa as.palveluun jos joutuvat laittamaan väärään paikkaan tulleita viestejä eteenpäin. 

Osallistu keskusteluun