Vastattu

Uusi tietokone ei toimi

  • 18 elokuu 2015
  • 17 kommenttia
  • 2870 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Hei. Hain juuri postista uuden Lenovon tietokoneen, päivitin windows 10 ja kun asensin grafiikkakortin ajurin tietone lakkasi toimimasta ja ei enää reagoi mihinkään (näyttö mustana). Miten toimin sen kanssa?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi henko_nen 18 elokuu 2015, 12:09

Mikäli sinun uusi Lenovo ei lähde ollenkaan toimimaan, kannattaa olla yhteydessä suoraan Lenovon asiakaspalveluun numeroon 0800-94439. Mikäli Lenovon asiakaspalvelusta ei osata puhelimitse auttaa, lähetetään sinulle rahtikirja, pakkausohjeet ja osoite, mihin laite tulee toimittaa huoltoon. Voit itse sopia sitten sinulle sopivan noutoajan kuljetusyhtiön kanssa. Huollon jälkeen laite toimitaan sinulle takaisin.

Katso alkuperäinen viesti

17 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Mikäli sinun uusi Lenovo ei lähde ollenkaan toimimaan, kannattaa olla yhteydessä suoraan Lenovon asiakaspalveluun numeroon 0800-94439. Mikäli Lenovon asiakaspalvelusta ei osata puhelimitse auttaa, lähetetään sinulle rahtikirja, pakkausohjeet ja osoite, mihin laite tulee toimittaa huoltoon. Voit itse sopia sitten sinulle sopivan noutoajan kuljetusyhtiön kanssa. Huollon jälkeen laite toimitaan sinulle takaisin.
Käyttäjätaso 3
Jos laite on hankittu Saunalahdelta, on Saunalahti/Elisa velvoitettu hoitamaan tämä puolestasi. Sinun ei tarvitse soitella asiakaspalveluihin tai postitella laitetta Lenovolle (Mikäli asia on tosiaan takuun piikkiin menevä ja pitäisihän sen periaatteessa ollakin.), näin myös vältyt siltä, että jos paketti hajoaa ja tämä menee sinun piikkiisi. 

Win 10 voi aiheuttaa ongelmia juurikin näytönohjainpäivitysten kanssa.
Käyttäjätaso 4
Tuohon edellä mainittuun numeroon soitetaan myös Elisan myymälästä. Lenovon asiakaspalve tekee päätöksen, milloin laite otetaan takuuhuoltoon. Toki asian hoitaminen onnistuu myös myymälän kautta. 

EDIT: Lenovon tukinumerosta annetaan tarvittaessa ohjeet laitteen huoltoon toimittamiselle. Laite myös palautetaan huollosta asiakkaalle, ei myymälään.
Käyttäjätaso 3
Pointtina vaan lähinnä se, että ostajalle ei tule kuluja aspaan soittelusta tms. Lisäksi moni ei ehdi/jaksa/halua hoitaa itse asiaa, helpoin tapa voi olla myymälään vieminen ja sitä kautta huoltoon.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • ? Ymmärrän pointtisi, mutta tässä tapauksessa se on kaikille osapuolille parempi, että soittaa. Myös kannattaa huomoida numeron olevan 0800-alkuinen joka tarkoittaa sen olevan ilmainen numero eli siitä ei tule kuluja. Liikeeseen meno yleensä tarkoittaa jonkinlaisia kuluja ja voi joutua odottamaan kauemmin jonossa 🙂 Tietokoneet on vähän poikkeustapauksia jos vertaa muihin laitteisiin mitä meilläkin myynnissä joissa suositellaan liikkeeseen menoa.
  • Käyttäjätaso 3
    Mitä kuluja liikkeeseen menosta siis koituu?

    "Takuukorjauksesta ei saa aiheutua asiakkaalle mitään kustannuksia. Niinpä takuun antajan korvattavaksi kuuluvat paitsi varsinaiset korjauskulut, myös esimerkiksi asiakkaan matkakulut, jos hän itse toimittaa laitteen korjattavaksi.

    Ostajalla on oikeus korvauksiin, jos hän kärsii vahinkoa tavaran virheen takia. Tyypillisimpiä myyjän korvattaviksi tulevia kuluja ovat erilaiset selvittelykulut, esimerkiksi posti-, puhelin- ja matkakulut, joita ostajalle on koitunut asian hoitamisesta.

    Yleisesti voi sanoa, että korjaus ei saisi kestää 2-3 viikkoa kauempaa. Jos korjaus kestää kohtuuttoman kauan, ostajalla on oikeus vaatia tilalle uusi ja ehjä laite tai jopa purkaa kauppa."

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17/takuu-pahkinankuoressa

    Ei ole uusi juttu, että myyjäliikkeet koittavat luikerrella mahdollisimman helpolla ja sysätä asiakkaalle takuuasioiden selvitystä. 
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    lenovo kirjoitti:
    Hei. Hain juuri postista uuden Lenovon tietokoneen, päivitin windows 10 ja kun asensin grafiikkakortin ajurin tietone lakkasi toimimasta ja ei enää reagoi mihinkään (näyttö mustana). Miten toimin sen kanssa?

    Eikö näytölle tosiaan tule missään vaiheessa mitään tekstiä, kun laitat virran päälle ? Jos se päälle menee, niin tuskin se rikki on, ainoastaan "sekaisin". Jos käynnistettäessä saisit avattua sellaisen valikon, yleensä funktionäppäimillä aukeaa, jossa voit tehdä palautuksen tehdasasetuksille (recovery), niin pääsisit takaisin alkutilanteeseen.

    Sitten ENNEN kuin asennat näytönohjainajurit Windows 10:iin (jos se on pakko päivittää), otat jostain selvää, että mikä versio on Windows 10:n kanssa yhteensopiva.

    Omiin silmiini tuo on selkeä softavika, ei laitevika, joka vaatisi huoltoon lähettämistä ja jonka pystyy ratkaisemaan itse.

    Ei softapäivityksen aiheuttama ongelma välttämättä kuulu takuun piiriin, siihenkin kannattaa varautua.
    Käyttäjätaso 3
    Niin, mielenkiintoinen keissi.

    Toisaalta, Windows on valmiiksi asennettu ja Win 10 on päivitys siihen. Tällöin sen pitäisi toimia, eikä aiheuttaa tälläistä. Käyttäjällä ei periaatteessa ole vaihtoehtoa, sillä käyttiksen vaihtaminen purkaa taas takuun.
    Vikahan tuli vasta grafiikkakortin ajurin asennuksessa.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    ParrakasNainen kirjoitti:

    Ei ole uusi juttu, että myyjäliikkeet koittavat luikerrella mahdollisimman helpolla ja sysätä asiakkaalle takuuasioiden selvitystä. 

    Ei tässä kukaan luikerrella yritä vaan on tarkoitus hakea tässä casessa sellainen helppo tapa (soitto ilmaisnumeroon), että hommat saataisiin vireille mahdollisimman nopeasti, sen sijaan, että asiakas joutuisi tuomaan laitteen myymälään, jossa sen vastaanottamisessa on oma viiveensä (välillä myymälöissä on jonoa) ja toisaalta myymälästä eteenpäin lähettäminen huoltoliikkeeseen tuo oman viiveensä.

    Pahimmassa tapauksessa voi siis käydä niin, että "nopea viiden minuutin soitto laitevalmistajan ilmaisnumeroon asiakkaan toimesta" ajatuksen tilalle tuleekin reissu myymälään ja usean päivän odotusaika.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +2
    ParrakasNainen kirjoitti:
    Mitä kuluja liikkeeseen menosta siis koituu?

    "Takuukorjauksesta ei saa aiheutua asiakkaalle mitään kustannuksia. Niinpä takuun antajan korvattavaksi kuuluvat paitsi varsinaiset korjauskulut, myös esimerkiksi asiakkaan matkakulut, jos hän itse toimittaa laitteen korjattavaksi.

    Ostajalla on oikeus korvauksiin, jos hän kärsii vahinkoa tavaran virheen takia. Tyypillisimpiä myyjän korvattaviksi tulevia kuluja ovat erilaiset selvittelykulut, esimerkiksi posti-, puhelin- ja matkakulut, joita ostajalle on koitunut asian hoitamisesta.

    Yleisesti voi sanoa, että korjaus ei saisi kestää 2-3 viikkoa kauempaa. Jos korjaus kestää kohtuuttoman kauan, ostajalla on oikeus vaatia tilalle uusi ja ehjä laite tai jopa purkaa kauppa."

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17/takuu-pahkinankuoressa

    Ei ole uusi juttu, että myyjäliikkeet koittavat luikerrella mahdollisimman helpolla ja sysätä asiakkaalle takuuasioiden selvitystä. 

    Ei se ole myyjäliikkeen tehtävä selvitellä valmistajan kanssa koneen tai muun takuunalaisen laitteen ongelmia vaikka se hyvään palveluasenteeseen kuuluukin. Myyjä voi ilmoittaa ennen kauppaa, ettei hoida takuuasioita vaan kuluttajan on asioitava suoraan valmistajan kanssa. Jokaisella laitevalmistajalla on kuitenkin jonkinlainen suomenkielinen yhteydenottotapa, jolla kuluttaja voi ilmoittaa ongelmasta. 
    Käyttäjätaso 7
    perheellinen kirjoitti:Ei se ole myyjäliikkeen tehtävä selvitellä valmistajan kanssa koneen tai muun takuunalaisen laitteen ongelmia vaikka se hyvään palveluasenteeseen kuuluukin. Myyjä voi ilmoittaa ennen kauppaa, ettei hoida takuuasioita vaan kuluttajan on asioitava suoraan valmistajan kanssa. Jokaisella laitevalmistajalla on kuitenkin jonkinlainen suomenkielinen yhteydenottotapa, jolla kuluttaja voi ilmoittaa ongelmasta. 

    Voihan se ilmoittaa. Mutta en ole vielä tähän mennessä nähnyt Elisan niin tekemän.

    http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu/

    "Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa. Jos myyjä ei ole tätä tehnyt, ostaja voi valita, mille myyntiportaalle hän vaatimuksensa kohdistaa."

    Ja tietysti myös oleellinen asia

    "Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet."

    Mutta tosiaan, ajuripäivitys saattaa hyvinkin olla sellainen juttu, jonka aiheuttama solmu ei takuun / virhevastuun piiriin kuulu. Aloittajalle suosittelisin selvittämään ensinnä, saisiko järjestelmän palautettua aiempaan tilaan.
    Käyttäjätaso 3
    sakarialanne kirjoitti:
    ParrakasNainen kirjoitti:

    Ei ole uusi juttu, että myyjäliikkeet koittavat luikerrella mahdollisimman helpolla ja sysätä asiakkaalle takuuasioiden selvitystä. 

    Ei tässä kukaan luikerrella yritä vaan on tarkoitus hakea tässä casessa sellainen helppo tapa (soitto ilmaisnumeroon), että hommat saataisiin vireille mahdollisimman nopeasti, sen sijaan, että asiakas joutuisi tuomaan laitteen myymälään, jossa sen vastaanottamisessa on oma viiveensä (välillä myymälöissä on jonoa) ja toisaalta myymälästä eteenpäin lähettäminen huoltoliikkeeseen tuo oman viiveensä.

    Pahimmassa tapauksessa voi siis käydä niin, että "nopea viiden minuutin soitto laitevalmistajan ilmaisnumeroon asiakkaan toimesta" ajatuksen tilalle tuleekin reissu myymälään ja usean päivän odotusaika.

    Tämä tapaus on kieltämättä hieman erikoisempi ja kiinnostaa kyllä, miten käy. Win 10-päivitys kun tunnetusti on aiheuttanut ongelmia juuri näyttisten ajureiden kanssa, sillä se automaattisesti päivittää ne (Tai koittaa). 

    Mutta, tuolla tuli kommenteissa, että "tietokoneet ovat vähän erilainen tapaus" tms, joka viittaa siihen, että näin menetellään tietokoneiden kohdalla useinkin. Lisäksi, on melko tavallista, että asiakkaalle suoraan tarjotaan tätä "vaihtoehtoa", edes tietämättä tapausta sen enempää, sillä se on myyntiliikkeelle helpoin ratkaisu.
    Käyttäjätaso 3
    perheellinen kirjoitti:
    ParrakasNainen kirjoitti:
    Mitä kuluja liikkeeseen menosta siis koituu?

    "Takuukorjauksesta ei saa aiheutua asiakkaalle mitään kustannuksia. Niinpä takuun antajan korvattavaksi kuuluvat paitsi varsinaiset korjauskulut, myös esimerkiksi asiakkaan matkakulut, jos hän itse toimittaa laitteen korjattavaksi.

    Ostajalla on oikeus korvauksiin, jos hän kärsii vahinkoa tavaran virheen takia. Tyypillisimpiä myyjän korvattaviksi tulevia kuluja ovat erilaiset selvittelykulut, esimerkiksi posti-, puhelin- ja matkakulut, joita ostajalle on koitunut asian hoitamisesta.

    Yleisesti voi sanoa, että korjaus ei saisi kestää 2-3 viikkoa kauempaa. Jos korjaus kestää kohtuuttoman kauan, ostajalla on oikeus vaatia tilalle uusi ja ehjä laite tai jopa purkaa kauppa."

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17/takuu-pahkinankuoressa

    Ei ole uusi juttu, että myyjäliikkeet koittavat luikerrella mahdollisimman helpolla ja sysätä asiakkaalle takuuasioiden selvitystä. 

    Ei se ole myyjäliikkeen tehtävä selvitellä valmistajan kanssa koneen tai muun takuunalaisen laitteen ongelmia vaikka se hyvään palveluasenteeseen kuuluukin. Myyjä voi ilmoittaa ennen kauppaa, ettei hoida takuuasioita vaan kuluttajan on asioitava suoraan valmistajan kanssa. Jokaisella laitevalmistajalla on kuitenkin jonkinlainen suomenkielinen yhteydenottotapa, jolla kuluttaja voi ilmoittaa ongelmasta. 

    "Kun laitteeseen tulee takuuaikana vika, ostajan on helpointa asioida laitteen myyjän tai takuuhuollon kanssa. Vaikka varsinainen takuu olisikin maahantuojan tai valmistajan antama, myyjä vastaa aina viime kädessä takuusta. Myyjältä asiakas saa ohjeet siitä, miten takuukorjaus suoritetaan, ellei takuuehdoissa ole siitä mainintaa.

    Myyjä vastaa tavaran virheestä myös takuuajan päätyttyä. Jos laitteessa on esimerkiksi valmistusvirhe, joka ilmenee vasta takuuajan jälkeen, myyjä on siitä vastuussa. Erona takuuaikaan nähden on se, että periaatteessa ostajan vastuulla olisi nyt näyttää, että laitteen vika ei johdu hänen omasta toiminnastaan tai vaikkapa laitteen normaalista kulumisesta.

    Näytön esittäminen on kuitenkin käytännössä hankalaa.

    Kuluttajansuojalaki määritteleekin jo valmiiksi tilanteita, jolloin laitteessa on virhe, joka kuuluu myyjän vastuulle. Laitteessa on virhe esimerkiksi siinä tapauksessa, että se menee rikki nopeammin kuin ostajalla on perusteltua aihetta olettaa."

    "Takuu on siis myyjän antama lisäetu, jota tavaralle ei ole pakko antaa lainkaan. Kuluttajansuojalaki antaa kuitenkin tavaralle puolen vuoden mittaisen takuuta muistuttavan suojan. Jos laite rikkoutuu puolen vuoden sisällä ostohetkestä, sen oletetaan olleen virheellinen jo ostettaessa. Myyjä vastaa tällöin korjauskuluista, jollei hän pysty osoittamaan, että laitteen vioittuminen johtuu asiakkaasta." 

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17/takuu-pahkinankuoressa

    Myyjäliikkeen on siinä määrin siis selviteltävä takuuasioita, että ottaa laitteen vastaan, sekä ilmeisesti annettava infoa asiasta. Tokikaan sen suurempaan selvitykseen ei välttämättä aina ole mahdollisuutta.

    Myyjäliike on vastuussa, vaikka takuuta ei edes olisi.

    "Jokaisella laitevalmistajalla on kuitenkin jonkinlainen suomenkielinen yhteydenottotapa, jolla kuluttaja voi ilmoittaa ongelmasta. " Ei välttämättä. 

    Huawei.fi http://www.huawei.com/fi/ Manuaalit englanniksi, kuten koko sivu. Esimerkiksi. Kuluttajavirasto muistuttaa, että jollei tuotteelle ole suomenkielisiä ohjeita eikä niitä pyynnöstäkään saa kohtuuajassa kaupanteosta, kuluttaja voi vaatia lopulta kaupan purkamista.

    Tarina huollosta:

    Itseltäni hajosi Xbox takuun aikana, myyjäliike ehdottikin, että postitan laitteen Microsoftille itse. En tehnyt niin, sillä tuttuni teki niin ja Microsoft väitti laitteen hajonneen postituksen aikana, jolloin huolto ja postitus tuli maksamaan ihan kivasti. 

    Vein Boxin myyjäliikkeeseen, joka mutinan jälkeen suostui ottamaan laitteen ja postittamaan sen itse. Meni pari viikkoa, eikä Microsoft ollut tehnyt asialle mitään. Sain uuden laitteen myyjäliikkeestä suoraan - Uudella takuulla. Kuluitta.

    Tässä on muuten esimerkkitapaus, jossa takuu ei ole korvannut samankaltaista juttua:

    http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909493953.html
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    sakarialanne kirjoitti:
    lenovo kirjoitti:
    Hei. Hain juuri postista uuden Lenovon tietokoneen, päivitin windows 10 ja kun asensin grafiikkakortin ajurin tietone lakkasi toimimasta ja ei enää reagoi mihinkään (näyttö mustana). Miten toimin sen kanssa?

    Eikö näytölle tosiaan tule missään vaiheessa mitään tekstiä, kun laitat virran päälle ? Jos se päälle menee, niin tuskin se rikki on, ainoastaan "sekaisin". Jos käynnistettäessä saisit avattua sellaisen valikon, yleensä funktionäppäimillä aukeaa, jossa voit tehdä palautuksen tehdasasetuksille (recovery), niin pääsisit takaisin alkutilanteeseen.

    Sitten ENNEN kuin asennat näytönohjainajurit Windows 10:iin (jos se on pakko päivittää), otat jostain selvää, että mikä versio on Windows 10:n kanssa yhteensopiva.

    Omiin silmiini tuo on selkeä softavika, ei laitevika, joka vaatisi huoltoon lähettämistä ja jonka pystyy ratkaisemaan itse.

    Ei softapäivityksen aiheuttama ongelma välttämättä kuulu takuun piiriin, siihenkin kannattaa varautua.

    Useammassakin Lenovon kannettavassa on erillinen recovery -painike. Sijaitsee yleensä joko virtapainikkeen vieressä funktionäppäinten "yläpuolella" tai jommalla kummalla laitteen sivulla USB -väylien vieressä.

    https://support.lenovo.com/us/en/documents/ht062552
    Tässä on nyt väännetty kättä siitä, mikä kuuluu kenellekin tehdä ja unohdettu kokonaan kysyjän neuvominen tämän asian eteenpäin viemiseksi.

    Ehkä on sittenkin viisasta, että kysyjä itse soittaa Lenovolle ja juttelee tuotetuen kanssa, miten asian voisi ratkaista kivuttomimmin. Tämän tapauksen tietokone ei taatusti ole ensimmäinen Lenovo, joka on alkanut yskiä Windows 10n asennuksen jälkeen. Heillä on todennäköisesti jo valmis ratkaisu ongelmaan.

    Jos ei konetta ole vielä toimitettu Lenovolle, niin minä itse jättäisin koneen auki  näyttö sammutettuna sunnuntaipäiväksi tietysti sillä edellytyksellä, että koneessa ei ole salasanaa, jonka kysely estää täydellisen käynnistymisen. Illalla katkaisisin virran ja käynnistäisin uudelleen. Luin tuossa äskettäin, että jollakin oli kone päivittänyt tunnin parin päästä näytönohjaimen ja kone oli alkanut toimia normaalisti. Mutta en halua neuvoa näin tehtäväksi, koska otan vastuun vain omista tietokoneistani.

    Toinen parempi vaihtoehto on edellä kerrottu "recovery" eli palautus Windows 8/8.1 käyttöjärjestelmään ja estää kympin latautuminen. Sitten yhteys Lenovon tukeen ja neuvot, miten edetään.

    Recovery/palautus-toiminnossa ohjekirjanen saattaisi tuoda apua. Mahdolliset koneelle ladatut OMAT tiedostot menettää recoveryssä.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki
    Oma, vanhempi Lenovoni, jolle ei kylläkään edes luvata W10-yhteensopivuutta, sekosi myös näytönohjaimen ajuripäivitykseen. Tilanne oli ilmeisesti aika sama kuin aloittajalla, eli näyttö pysyi mustana, kun virrat laittoi päälle.

    Ongelma korjaantui lataamalla/polttamalla toisella koneella W10-DVD-image, ja asentamalla siltä W10 uusiksi. Asennusvaiheessa löytyi jokin valinta tyyliin "omat tiedostot säilyttäen", joten varmuuskopioitakaan noita omista tiedostoista ei tarvinnut.

    Osallistu keskusteluun