ZyXEL VMG3326 -modeemin käyttöönotto


Olen tehnyt taloyhtiönettisopimuksen ja yrittänyt saada sitä ZyXEL MVG3326 D20A-modeemilla toimimaan. Sopimus on tehty Telialle, noudatin heidän nettisivujensa ohjeita käyttöönotosta, ja olen kysellyt heidänkin asiakaspalvelusta tästä ongelmasta, mutta kuulemma vika ei pitäisi tuossa sopimuksen voimassaolossa tms. olla.

Olen yhdistänyt modeemin verkkopiuhalla tietokoneeseen, puhelinpiuhalla puhelinrasiaan ja virtajohto on seinässä. Modeemiin syttyvät WLAN- ja Power- valot, mutta ei Internet -valoa. Katsoin teidän langattoman verkon asennusohjeita: pitäisikö minun päästä jotenkin määrittämään verkon asetukset? Ainakaan verkon hallintaan en pääse kirjautumaan (osoite sivuillanne http://192.168.10.1 ei toimi). Teliallakin puhuivat, että modeemin ohjeista pitäisi löytyä joku osoite, jonka kautta pääsisi tietokoneella kirjautumaan, mutta sellaista ei kyllä ohjekirjasta löydy.

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ja se Telian tekninen toteutus on VDSL tai ADSL ? Syttyykö DSL-valokaan ?
sakarialanne kirjoitti:

Ja se Telian tekninen toteutus on VDSL tai ADSL ? Syttyykö DSL-valokaan ?


VDSL tuo on. DSL-valo ei syty, eikä näköjään tuo WLAN-valokaan, mutta Power syttyy. Näköjään sanookin että ongelma on siinä DSL:ssä:

"DSL connection error occurred.
Physical Connection
Your router has not established a DSL connection to your local exchange. The DSL light on the router will blink while it is trying to connect, and stay on if it connects successfully.
Your VoIP calls can not be made at this situation.A fter checking for common connection problems please recheck the connection status. If the router still cannot connect, contact your ISP for technical assistance."
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kokeile ensimmäiseksi resetoida modeemi painamalla laitteen takaa löytyvää reset painiketta esim. avatulla klemmarilla niin kauan, että modeemin valot sammuvat tai välähtävät yhtäaikaa.

Mikäli DSL- ja Internet -valot eivät syty, kokeile kirjautua modeemin hallintaan.

Jos pääset kirjautumaan modeemiin, tarkista sen DSL tms. asetuksista VCI -arvo. Mikäli modeemi on hankittu Elisalta, on tuo arvo oletuksena 100. Telian liittymillä sen pitää olla 33. Muuten modeemi ei tunnista linjaa.
Dj_God kirjoitti:

Kokeile ensimmäiseksi resetoida modeemi painamalla laitteen takaa löytyvää reset painiketta esim. avatulla klemmarilla niin kauan, että modeemin valot sammuvat tai välähtävät yhtäaikaa.

Mikäli DSL- ja Internet -valot eivät syty, kokeile kirjautua modeemin hallintaan.

Jos pääset kirjautumaan modeemiin, tarkista sen DSL tms. asetuksista VCI -arvo. Mikäli modeemi on hankittu Elisalta, on tuo arvo oletuksena 100. Telian liittymillä sen pitää olla 33. Muuten modeemi ei tunnista linjaa.



Resetointi on kokeiltu eikä ole auttanut. Tarkoitatko siis tuota linkin kautta verkon hallintaan kirjautumista, josta mainitsin aloituksessa? Sekään siis ei onnistunut, yrittäessäni tuli juuri tuo DSL connection error -teksti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Oletko kokeillut verkkokaapelilla?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
johannasara kirjoitti:


Dj_God kirjoitti:

Kokeile ensimmäiseksi resetoida modeemi painamalla laitteen takaa löytyvää reset painiketta esim. avatulla klemmarilla niin kauan, että modeemin valot sammuvat tai välähtävät yhtäaikaa.

Mikäli DSL- ja Internet -valot eivät syty, kokeile kirjautua modeemin hallintaan.

Jos pääset kirjautumaan modeemiin, tarkista sen DSL tms. asetuksista VCI -arvo. Mikäli modeemi on hankittu Elisalta, on tuo arvo oletuksena 100. Telian liittymillä sen pitää olla 33. Muuten modeemi ei tunnista linjaa.

Resetointi on kokeiltu eikä ole auttanut. Tarkoitatko siis tuota linkin kautta verkon hallintaan kirjautumista, josta mainitsin aloituksessa? Sekään siis ei onnistunut, yrittäessäni tuli juuri tuo DSL connection error -teksti.



Onhan sinulla tuo verkkokaapeli kiinni modeemin LAN -portissa (numerot 1-4), eikä modeemin sinisessä WAN -portissa? WAN -portin kautta et välttämättä pääse kirjautumaan modeemin hallintaan. Juuri tuolla aloituksessa mainitsemallasi IP -osoitteella pitäisi päästä modeemin hallintaan käsiksi silloin kun modeemi toimii normaalisti.

Jos piuha on LAN -portissa, kokeile toista verkkokaapelia. Jos sekään ei auta, voi modeemi olla rikki tavalla tai toisella.

EDIT: Jos tietokone on kiinni WAN -portissa, voi se huonolla tuurilla aiheuttaa myös kaikki kuvailemasi ongelmat. Modeemi saattaa yrittää haistella nettiyhteyttä myös tuon WAN -portin kautta, siitäkin huolimatta, että puhelinkaapeli olisi kytketty paikoilleen varsinaista nettiyhteyttä varten. Jos ja kun modeemi yrittää haistella nettiyhteyttä WAN -portin kautta, on siellä vastassa tietokoneesi, jolloin modeemi ei luonnollisesti nettiyhteyttä kykene muodostamaan.
Arska kirjoitti:

Oletko kokeillut verkkokaapelilla?


Siis nimenomaan verkkopiuhalla on modeemi tietokoneessa kiinni, vai tarkoititko jotain muuta?
Dj_God kirjoitti:


johannasara kirjoitti:


Dj_God kirjoitti:

Kokeile ensimmäiseksi resetoida modeemi painamalla laitteen takaa löytyvää reset painiketta esim. avatulla klemmarilla niin kauan, että modeemin valot sammuvat tai välähtävät yhtäaikaa.

Mikäli DSL- ja Internet -valot eivät syty, kokeile kirjautua modeemin hallintaan.

Jos pääset kirjautumaan modeemiin, tarkista sen DSL tms. asetuksista VCI -arvo. Mikäli modeemi on hankittu Elisalta, on tuo arvo oletuksena 100. Telian liittymillä sen pitää olla 33. Muuten modeemi ei tunnista linjaa.

Resetointi on kokeiltu eikä ole auttanut. Tarkoitatko siis tuota linkin kautta verkon hallintaan kirjautumista, josta mainitsin aloituksessa? Sekään siis ei onnistunut, yrittäessäni tuli juuri tuo DSL connection error -teksti.

Onhan sinulla tuo verkkokaapeli kiinni modeemin LAN -portissa (numerot 1-4), eikä modeemin sinisessä WAN -portissa? WAN -portin kautta et välttämättä pääse kirjautumaan modeemin hallintaan. Juuri tuolla aloituksessa mainitsemallasi IP -osoitteella pitäisi päästä modeemin hallintaan käsiksi silloin kun modeemi toimii normaalisti.

Jos piuha on LAN -portissa, kokeile toista verkkokaapelia. Jos sekään ei auta, voi modeemi olla rikki tavalla tai toisella.

EDIT: Jos tietokone on kiinni WAN -portissa, voi se huonolla tuurilla aiheuttaa myös kaikki kuvailemasi ongelmat. Modeemi saattaa yrittää haistella nettiyhteyttä myös tuon WAN -portin kautta, siitäkin huolimatta, että puhelinkaapeli olisi kytketty paikoilleen varsinaista nettiyhteyttä varten. Jos ja kun modeemi yrittää haistella nettiyhteyttä WAN -portin kautta, on siellä vastassa tietokoneesi, jolloin modeemi ei luonnollisesti nettiyhteyttä kykene muodostamaan.



Verkkokaapeli on kyllä LAN-portissa. Nyt pääsin tuolle kirjautumissivulle. Yritin ohjekirjan mukaisella käyttäjänimellä admin ja salasanalla 1234 kirjautua; ilmoitti, että tunnukset eivät täsmää. Kai se on uskottava, että ei vaan ainakaan tällä modeemilla toimi. 😓
Salasana olikin aiemmin vaihdettu; nyt pääsin kirjautumaan asetuksiin. WAN interface -listassahan VCI-arvo onkin näköjään vain ADSL-tyypillä? Sain sen muutettua kyllä, pitäisiköhän siis "switch wan interface" -kohdasta myös valita ADSL? Nimittäin VDSL on kuulemma se, millä tuon netin pitäisi toimia...

Osallistu keskusteluun