Vastattu

1M tarkka ja sen toteutunut nopeus?


Hei kaikille,


Pari kuukautta sitten vaihdoin nopeasta 4G-liittymästä otsikossa mainittuun 1M tarkkaan. Katsoin nopeamman ja kalliimman liittymän turhaksi, koska olen lähes aina Wi-Fi:in kautta netissä. Tästä syystä en ole aikaisemmin penkittänyt uuden liittymän todellista nopeutta. Elisan sivuilla luvataan nopeudeksi "3G-verkossa 0,4-1 Mbit/s."

Pariin otteeseen olen ajanut speedtestin, koska liittymän netti toimii kaupungilla (Imatra) mielestäni todella hitaasti. Tänään sain parhaimmillaan latausnopeudeksi 0.25 Mbps. Uploadin ollessa noin puolet tuosta.

Jos nyt ymmärsin oikein, niin mulle tarjoillaan parhaillaan reilut puolet siitä mitä palveluntarjoaja lupaa minimiksi. Vai olenko vaan harvinaisen väärässä?

Mites teillä muilla on nuo tarkan toteutuneet nopeudet? Pitääkö vaihtaa kilpailijaan?


YT,

Humanisti mutta ei mikään humppatukka
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ninjatar 21 March 2018, 14:21

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

10 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16
Hei,

Tuossa on voinut käydä myös niin, että liittymässäsi on päällä väärä nopeusprofiili. Näin kävi itelleni, kun pyysin SIM-kortinvaihtoa. Liittymäsi nopeusprofiilia et itse voi tarkistaa mistään, vaan tarvitaan teknisen aspan apua. Perusaspa näkee liittymästäsi ainoastaan sen saman, minkä voit itsekin tarkistaa elisan verkkoasioinnista. Nopeusprofiili ei tarkoita siis samaa kuin oma elisassa näkyvä sopimus tietystä liittymänopeudesta.

Toki käyttöpaikassasi saattaa olla hetkittäin ruuhkaa 3G-verkossa, mutta kyllä siellä pitäisi päästä yleisesti lähemmäs tuota 1 Mbit/s -latausnopeutta, koska nykyiset liittymätyypit roikkuvat tänään LTE-verkossa ja sen taajuuksilla. Tässä alla 1M nopeus kirjoitushetkellä.
Käyttäjätaso 7
Jos nyt ymmärsin oikein, niin mulle tarjoillaan parhaillaan reilut puolet siitä mitä palveluntarjoaja lupaa minimiksi. Vai olenko vaan harvinaisen väärässä?

Mites teillä muilla on nuo tarkan toteutuneet nopeudet? Pitääkö vaihtaa kilpailijaan?


Itselläni oli tuo Tarkka 1M jonkun aikaa varaliittymänä ja kyllä se toimi lähes sillä 1M nopeudella.

Lienee vikailmoituksen paikka , kun kerran nopeudet jäävät alle sopimusehtojen minimin. Suosittelen myös testaamaan muiden operaattoreiden liittymiä esim. prepaidilla. Jospa niistä löytyisi paremmin toimiva vaihtoehto.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
SeoulFinn, nyt olisi kyllä hyvä tarkastella liittymän tiedot läpi. Laittaisitko asiakasnumerosi profiilisi tietoihin, niin tutkaillaan asiaa? Huikkaa täällä, kun olet lisännyt asiakasnumerosi, niin tiedetään katsoa asiaa. Voit toki lähestyä meitä myös esim Facebookin kautta yksityisviestillä. 🙂
Käyttäjätaso 7
Toki käyttöpaikassasi saattaa olla hetkittäin ruuhkaa 3G-verkossa, mutta kyllä siellä pitäisi päästä yleisesti lähemmäs tuota 1 Mbit/s -latausnopeutta, koska nykyiset liittymätyypit roikkuvat tänään LTE-verkossa ja sen taajuuksilla.

Ruuhkat ovat siirtyneet 4g:hen, mutta Elisan 3g-verkko on perinteisesti ollut aika epävakaa ja saattaa välillä jumitella ilman varsinaista ruuhkaakin. Mutta enimmäkseen 2M liittymäkin antaa sen 2 megaa mitä pitääkin.

Se, että havaittu nopeuden maksimi on nimenomaan sama kuin etanadatan maksimi, viittaisi tosiaan siihen että liittymän asetukset ovat pielessä.
Kiitos vastauksista!


Asetuset voivat hyvinkin olla pielessä, eli liittymän vaihdon yhteydessä on laitettu täppä väärään ruutuun. Ruuhkakin voisi olla yksi syy, mutta olen ajanut testin läpi pariin otteeseen eri päivinä ja vieläpä eri aikoihin. Juuri nyt sain Down 0,2 ja Up 0,14.

Olen nyt lisännyt asiakasnumeron profiiliini. Jos asia selviää näin, hyvä juttu!

Kiitos avusta ja ehdotuksista!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16
Epäilen, ettei ihmiskäsi ole fyysisesti koskenut nopeudenvaihtosi yhteydessä liittymäsi asetuksiin, vaan automatisointi ei aina meni ns. putkeen. Ihan mielenkiinnosta asiaa kohtaan, voisitko lopulta kuitata tähän ketjuun syyn liittymäsi hidasteluun, jos sellaisen saat.
Hei,


Itseänikin jää usein kaivelemaan se, että usein netistä löytyy sama jopa vuosia vanha vikakuvaus ongelmasta X, mutta ongelman ratkettua ratkaisua harvemmin kerrotaan.

Kunhan asia viimein selviää, niin palaan raportoimaan asiasta. Toivottavasti syy ilmenee.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hei,


Itseänikin jää usein kaivelemaan se, että usein netistä löytyy sama jopa vuosia vanha vikakuvaus ongelmasta X, mutta ongelman ratkettua ratkaisua harvemmin kerrotaan.

Kunhan asia viimein selviää, niin palaan raportoimaan asiasta. Toivottavasti syy ilmenee.



Nopeusprofiili on ainakin tällä hetkellä ihan oikein aloittajan Tarkka 1M liittymässä. Tuo toimii 3G verkossa.
Myöskään kotiosoitteessa ei näy esim. ruuhkailmoitusta. Saanko kysyä mikä luuri sulla on käytössä? 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
SeoulFinn, varmistelin vielä liittymäsi tietoja, ja kyllä siellä pieni puutos sopimuksen tiedoissa oli. Korjasin nyt asiaa, käynnistäisitkö puhelimesi uudelleen ja testaile, paraniko nopeus? 🙂
Hei,


Kapulana on Note8, eli siitä se ei ainakaan johdu.

Nyt tuntuu kaikki olevan kunnossa (up ja down n. 1Mbps), eli jossain oli vain täppä väärässä kohdassa. Aikaisepaan verrattuna yhteys tuntuu melkein nopealta.

Kiitos avusta ja hyvää kevään odotusta!