Vastattu

Alle euron päivät ja maksullisuus

  • 24 heinäkuu 2014
  • 33 kommenttia
  • 45675 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

33 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
antero kirjoitti:Saisihan tuon AlleEuronPäivät-palvelun pois ilmaisella tekstiviestilläkin, ettei sen takia tarvitsisi vaitaa operaattoria.

Eri asia ovat ne muut perusmaksujen korotukset, joita ei voi välttää.

Enköhän minä tuon jo tuolla ylempänä kertonutkin, laitoin oikein ohjeetkin. :smileyhuh:
Käyttäjätaso 3
Teidän kyllä että 

kimppikoo kirjoitti:
antero kirjoitti:Saisihan tuon AlleEuronPäivät-palvelun pois ilmaisella tekstiviestilläkin, ettei sen takia tarvitsisi vaitaa operaattoria.

Eri asia ovat ne muut perusmaksujen korotukset, joita ei voi välttää.

Enköhän minä tuon jo tuolla ylempänä kertonutkin, laitoin oikein ohjeetkin. :smileyhuh:

Tiedän kyllä että sen voi peruuttaa. Minulla on kuitenkin puhelin myös työn puolesta. Omaani käytän lähinnä vastaamiseen, enkä tarvitse siinä minkäälaista nettiä.  Siksi vaihto on ollut mielessä jo pidemmän aikaa.

Myös poika sai halvemman liittymän jossa on "myös alle euron päivä"-ominaisuus, joka ei maksa mitään perusmaksua.
Mielestäni tämän pitäisi kyllä mennä toisinpäin eli kysytään haluatko tällaisen maksullisen lisäpalvelun vai otetaanko se pois? Ei näin, että jokaisen pitää itse huolehtia asiasta ajoissa tai muuten maksut ropisee. Töissä olen avustanut monia henkilöitä tämän kanssa ja siinä mielessä tuo helppo lomake on ollut hyvä, kun irtisanomisen on voinut tehdä ilman henkilön läsnäoloa.

@mjarkko: minulla sama tilanne eli työpuhelin ja oma lähinnä puheluiden vastaanottamiseen sekä satunnaisiin puheluihin. Sen takia vaihdoin TF:n euron liittymään, suosittelen.
Herkku kirjoitti:
Mielestäni tämän pitäisi kyllä mennä toisinpäin eli kysytään haluatko tällaisen maksullisen lisäpalvelun vai otetaanko se pois? Ei näin, että jokaisen pitää itse huolehtia asiasta ajoissa tai muuten maksut ropisee. Töissä olen avustanut monia henkilöitä tämän kanssa ja siinä mielessä tuo helppo lomake on ollut hyvä, kun irtisanomisen on voinut tehdä ilman henkilön läsnäoloa.

@mjarkko: minulla sama tilanne eli työpuhelin ja oma lähinnä puheluiden vastaanottamiseen sekä satunnaisiin puheluihin. Sen takia vaihdoin TF:n euron liittymään, suosittelen.
Kiitos Herkku liittymävinkistä! Vaihdoin itsekin juuri samaan.

Minulla on täsmälleen samanlainen tilanne, eli omalla puhelimella ei juurikaan tule soiteltua. Tänään jäin verkkopankissa ihmettelemään Elisalta (jälleen) tullutta laskua, jonka summa oli yllättävän korkea. Viimeisen kahden kuukauden lasku koostuikin suurelta osin Alle euron päivät -lisäpalvelun maksuista sekä "päivitetystä" palvelupaketista (datapakettia en tarvitse, sillä "omalla" puhelimellani sitä ei saa edes hyödynnettyä mitenkään). Varsinaisten puheluiden osuus oli yhteensä noin kaksi euroa, joten aika iso osa kokonaissummasta meni näihin minulle täysin hyödyttömiin lisäpalveluihin.

Minusta tuo aiemmin ketjussa esitetty idea viihdepakettien lyömisestä kysymättä kaikkien sopimusten kylkeen osui naulan kantaan. Omalta osaltani voin kyllä myöntää, että laskuja olisi voinut katsoa tarkemmin läpi jo aiemmin, eli pienet oppirahat tuli maksettua omasta laiskuudesta. Enemmän minua harmittaa tämä Elisan käytäntö omien eläkkeellä olevien vanhempieni puolesta, jotka eivät tällaisista lisäpalveluista mitään ymmärrä. Nyt siis kun oma liittymä on siirretty voisinkin hieman tutkiskella mistä kaikesta ylimääräisestä he Elisalle maksavat.  
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Herkku kirjoitti:
Mielestäni tämän pitäisi kyllä mennä toisinpäin eli kysytään haluatko tällaisen maksullisen lisäpalvelun vai otetaanko se pois? Ei näin, että jokaisen pitää itse huolehtia asiasta ajoissa tai muuten maksut ropisee. Töissä olen avustanut monia henkilöitä tämän kanssa ja siinä mielessä tuo helppo lomake on ollut hyvä, kun irtisanomisen on voinut tehdä ilman henkilön läsnäoloa.

@mjarkko: minulla sama tilanne eli työpuhelin ja oma lähinnä puheluiden vastaanottamiseen sekä satunnaisiin puheluihin. Sen takia vaihdoin TF:n euron liittymään, suosittelen.
Jos DNA:n verkko kelpaa, voi säästää vielä 10 senttiä. Minuuttihinnoittelu tosin siellä.
Meikäläseltä lähtee neljä liittymää TF:iin.

Näyttää olevan ainoaksi jäänyt järkevä operaattori sekuntiveloituksella. Kun muut sekoilevat. Huom! Niille jotka lähtevät DNa:lle varoitus, siellä on minuuttilaskutus halvimmasta päästä. Siis jokaisesta alkavasta minuutista! Voi käydä kalliiksi.
Itse heräsin vasta nyt näihin lisälaskuihin, koska en ole juuri käyttänyt tätä liittymää. Onkohan kukaan ottanut yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja tiedustellut tällaisen käytännön laillisuutta? Ilmaisten palvelujen (joihin liitettiin vissiin automaattisesti) muuttaminen maksulliseksi kuulostaa rikolliselta toiminnalta.
Käyttäjätaso 7
yebbey kirjoitti:
Itse heräsin vasta nyt näihin lisälaskuihin, koska en ole juuri käyttänyt tätä liittymää. Onkohan kukaan ottanut yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja tiedustellut tällaisen käytännön laillisuutta?

Huomenta mattimyöhäisellekin!

Sopimusehdoissa palveluntarjoajat (niin operaattorit kuin muutkin) varaavat oikeuden muuttaa palveluiden ehtoja, ominaisuuksia jne. Se on täysin laillista, kunhan niistä ilmoitetaan riittävästi etukäteen - kuten tässäkin tapauksessa on tehty - jotta asiakas voi halutessaan irtisanoa palvelun ennen muutosten voimaantuloa. Palveluntarjoajaa ei velvoiteta käymään erikseen jokaisen asiakkaan luona pitämässä kädestä kiinni ja kysymässä että miltäs nyt tuntuu, vaan asiakkaan velvollisuuksiin katsotaan kuuluvan perehtyminen palveluntarjoajalta tulevien viestien sisältöön. Jos asiakas jättää tuon tekemättä, se ei ole palveluntarjoajan vika.

Mutta joo. Totta kai olisi ollut parempi jos Elisa olisi jättänyt tuon temppuyhdistelmän (palvelun pakkolisäys + maksulliseksi muuttaminen) tekemättä. Samoin kuin pakkodatan ja siihen liittyvän hinnankorotuksen. Mutta noin teknisesti tässä asiassa ei ollut muuta vialla, kuin ehkä hieman turhan pienillä kirjaimilla tehty tiedotus. Tosin luultavasti edes kissankorkuiset kirjaimet eivät olisi tavoittaneet  sitä porukkaa, joka aktiivisesti jättää kaiken tiedotuksen havainnoimatta.

Osallistu keskusteluun