Kysymys

"Ei saada yhteyttä"

  • 20 huhtikuu 2010
  • 16 kommenttia
  • 2514 katselukerrat

Nettipuhelinnumeroni on toiminut vuosikausia moitteetta. Nyt on ilmaantunut vika, että soittajat eivät pääse minulle ollenkaan,  he saavat vain tuon otsikossa mainitun viestin.  Itseltä soitto menee kyllä perille, mutta äänen laadussa vastapuolelle on toivomisen varaa. Käytössä on ATA-sovitin ja normaali lankapuhelin.

16 kommenttia

Mikäli tähän ei Palstan teknisempien osaajien kautta suoraan löydy ratkaisua, olethan yhteydessä vikailmoitusnumeroon 09 4243 0730 (avoinna vuorokauden ympäri).

Nettipuhelinnumeroni on toiminut vuosikausia moitteetta. Nyt on ilmaantunut vika, että soittajat eivät pääse minulle ollenkaan,  he saavat vain tuon otsikossa mainitun viestin.  Itseltä soitto menee kyllä perille, mutta äänen laadussa vastapuolelle on toivomisen varaa. Käytössä on ATA-sovitin ja normaali lankapuhelin.


Ikävä kyllä, et ole antanut palsta -rekisteröinnin yhteydessä asiakas- ja/tai puhelinnumeroasi, joten emme pysty katsomaan asiaa suoralta kädeltä.
Nyt siellä pitäisi olla tämä ongelmallinen numero.

Nettipuhelinnumeroni on toiminut vuosikausia moitteetta. Nyt on ilmaantunut vika, että soittajat eivät pääse minulle ollenkaan,  he saavat vain tuon otsikossa mainitun viestin.  Itseltä soitto menee kyllä perille, mutta äänen laadussa vastapuolelle on toivomisen varaa. Käytössä on ATA-sovitin ja normaali lankapuhelin.


Soitin SL Nettipuhelimesta, SL GSM:sta ja Sonera GSM:sta tuohon ongelmalliseen numeroon. Kaikissa tapauksissa kuului normaali soiton menoääni, tiedotusta ei kuulunut  ???
Minulla on soitonsiirto "ei yhteyttä" tapauksiin omaan kännykkään. Kännykkä pirahti. Otan nyt sen soitonsiirron pois. Itse yritin omalla kännykälläni, sekin meni suoraan kännyyn.

Minulla on soitonsiirto "ei yhteyttä" tapauksiin omaan kännykkään. Kännykkä pirahti. Otan nyt sen soitonsiirron pois. Itse yritin omalla kännykälläni, sekin meni suoraan kännyyn.


Tarkistaisitko päätelaitteen kodekkilistauksen, jokin seuraavista pitää olla käytössä (tai vaikka kaikki):

G711 A-law
G729A
G729AB
G723
G723A
ILBC

tai että mikään DND (Do Not Disturb) -toiminne ei ole aktiivisena.
Löysin tämmöisen merkinnän käytössä: G.711>G.729.  Mitään DND toiminnetta en havinnut olevan koko purkissa.
Purkki on Zyxel P2002. Yhteytenä Soneran mobiilikaista.
Pääsin muuten soittamaankin numerooni siten, että ensin olin soittanut nettipuhelimella tavallaan linjan auki ja heti puhelun pätyttyä soitin siihen takaisin. Nettipuhelimesta lähtevän äänen laatu oli huono, mutta se voinee johtua myös laajakaistan laadusta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
En tiedä oletko kokeillut tai onko tuossa apua, mutta Wippies HomeBoxissa on apua ollut täysresetoinnista silloin tällöin.

Löysin tämmöisen merkinnän käytössä: G.711>G.729.  Mitään DND toiminnetta en havinnut olevan koko purkissa.
Purkki on Zyxel P2002. Yhteytenä Soneran mobiilikaista.
Pääsin muuten soittamaankin numerooni siten, että ensin olin soittanut nettipuhelimella tavallaan linjan auki ja heti puhelun pätyttyä soitin siihen takaisin. Nettipuhelimesta lähtevän äänen laatu oli huono, mutta se voinee johtua myös laajakaistan laadusta.


Yritin soittaa tuohon ongelmalliseen numeroon, mutta vastausta INVITE-sanomaan ei saatu. Proxy yrittää aikansa kunnes timeri laukeaa ja saadaan vastaus 487 Request Cancelled. 400-sarjan vastaukset viittaavat Client virheeseen.
Tavoitettavuuteni parani huomattavasti, kun asetin purkin uudelleenrekisteröitymään 30 sekunnin välein (aikaisemmin väli oli tunti). Mutta lähtevä ääni on niin huono, että soittaminen ei käytännössä onnistu.
Minulla on käytössä A-linkin wnap reititin nettitikun  jatkeena. Siinä on tehdasasetuksena tilana Gateway, jossa on siis NAT päällä. Toimisikohan netti myös Bridge-tilassa? Silloin NAT ei olisi päällä.
Vielä lisäyksenä, että reitittimen ohjeissa oli, että gateway on ainoa mahdollinen tila 3.5G-verkossa. Eli ilmeisesti tätä tilaa ei voi muuttaa? Zyxelin ohjeissa NAT:ia pidetään yhtenä syypäänä tavoitettavuuden huononemiseen. Siihen olisi olemassa kaksi ratkaisua:
1. Stun palvelimen käyttö, joka Saunalahden ohjeissa on kielletty ja
2. Uudelleenrekisteröimisvälin lyhentäminen, joka näyttäisi auttavankin, mutta äänen laatu on erittäin huono.

Vielä lisäyksenä, että reitittimen ohjeissa oli, että gateway on ainoa mahdollinen tila 3.5G-verkossa. Eli ilmeisesti tätä tilaa ei voi muuttaa? Zyxelin ohjeissa NAT:ia pidetään yhtenä syypäänä tavoitettavuuden huononemiseen. Siihen olisi olemassa kaksi ratkaisua:
1. Stun palvelimen käyttö, joka Saunalahden ohjeissa on kielletty ja
2. Uudelleenrekisteröimisvälin lyhentäminen, joka näyttäisi auttavankin, mutta äänen laatu on erittäin huono.



STUN-palvelimen käyttö ei ole kielletty. Emme suosittele STUNin käyttöä, koska NAT ohitetaan palvelintekniikalla. STUN-palvelin: stun.saunalahti.fi mikäli STUN otetaan käyttöön.
Nytpäs yhteys näkyy menneen tilaan, jossa edes rekisteröityminen ei onnistu.
Kertokaapas arvon palstalaiset mikä on vika kun yrittää soittaa nettipuhelimesta Saunalahden liittymään niin saa viestin että numero ei ole käytössä????

Kännykästä soitto nettipuhelimeen kyllä onnistuu. Liittymässäni on tuo Multi-SIM ja kun olin puhelimitse asiakastukeen yhteydessä, niin aspan kaveri sanoi että resetoi jotenkin mun liittymän ja ongelma poistuisi. Eipä poistunut!!!!

En viitsi saman asian takia soittaa uudestaan kun ei se tunnu sieltä apua tulevan.
Mikä neuvoksi????
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Kertokaapas arvon palstalaiset mikä on vika kun yrittää soittaa nettipuhelimesta Saunalahden liittymään niin saa viestin että numero ei ole käytössä????

Kännykästä soitto nettipuhelimeen kyllä onnistuu. Liittymässäni on tuo Multi-SIM ja kun olin puhelimitse asiakastukeen yhteydessä, niin aspan kaveri sanoi että resetoi jotenkin mun liittymän ja ongelma poistuisi. Eipä poistunut!!!!

En viitsi saman asian takia soittaa uudestaan kun ei se tunnu sieltä apua tulevan.
Mikä neuvoksi????


Pystyykö muista liittymistä soittamaan kyseiseen Saunalahden liittymään?


Kertokaapas arvon palstalaiset mikä on vika kun yrittää soittaa nettipuhelimesta Saunalahden liittymään niin saa viestin että numero ei ole käytössä????

Kännykästä soitto nettipuhelimeen kyllä onnistuu. Liittymässäni on tuo Multi-SIM ja kun olin puhelimitse asiakastukeen yhteydessä, niin aspan kaveri sanoi että resetoi jotenkin mun liittymän ja ongelma poistuisi. Eipä poistunut!!!!

En viitsi saman asian takia soittaa uudestaan kun ei se tunnu sieltä apua tulevan.
Mikä neuvoksi????


Pystyykö muista liittymistä soittamaan kyseiseen Saunalahden liittymään?


Kyllä pystyy ja sehän tässä ihmetyttääkin että miksi tuo nettipuhelin ei toimi ko. liittymään. Nettipuhelimella pystyy myös soittamaan kaikkiin maailman muihin numeroihin paitsi tuohon yhteen. Menee yli ymmärryksen ja aika paljon :(
Edit: Asensin Nettipuhelimen tietokoneeseen ja siitä soittaminen liittymääni onnistuu! Miksi se ei onnistu kun lankapuhelin on kytketty Wippies Homeboxiin (musta boxi) voiko tuo mun numero olla jotenkin estetty?? Outoa kyllä sekin että tulee ilmoitus että numero ei ole käytössä???

Hämmennetään vielä lisää. Asensin omaan nettipuhelinliittymään soitonsiirron joka kääntää tulevat puhelut kännykkäliittymääni. Nyt kun soittaa vaimon nettipuhelinliittymästä (joka on kytketty lankapuhelimella Wippies Homeboxiin) minun nettipuhelinliittymään, niin se kääntyy hienosti kännykkääni???? 
Johtuukohan tämä nyt niistä auringonpilkuista 🙂

Osallistu keskusteluun