Vastattu

Elisa velotti viivästyskorkoa vaikka laskun eräpäivä oli Juhannusaattona

  • 4 heinäkuu 2018
  • 21 kommenttia
  • 1612 katselukerrat

Käyttäjätaso 5
Tänään tuli lasku johon on merkitty 4 senttiä viivästyskorkoa viime laskusta (kesäkuu). Ihmettelen vaan että kun tarkistin edellisen laskun niin sen eräpäivä oli 22.6 eli Juhannusaattona niin tuskin silloin maksuliikennettä oli koska pankit oli kiinni silloin. Maksu veloitettiin heti maanantaina niin sen takia tähän laskuun lätkästiin viivästyskorko. Mielestäni tämä on aiheeton koska se oli pyhän aatto. Vaikka 4 senttiä ei kaada mun taloutta niin periaatteen vuoksi haluisin että tuo hyvitettäisiin. Ajattelin kyl olla yhteydes Elisan asiakaspalveluun täst heti huomenna ku se avautuu.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 5 heinäkuu 2018, 11:27

Noniin eli korjataas faktoja 🙂

Jos maksaa meille laskun verkkopankin kautta menee tähän pari päivää, MUTTA meille kyllä näkyy se alkuperäinen maksupäivä eli se päivä, jolloin se on tililtäsi lähtenyt. Ei se päivä, jolloin se tänne on saapunut. Sehän olisi epäreilua. 🙂 Riitää siis, että laskun laittaa maksuun eräpäivänä. Se, jos pankilla on eri käytäntöä siinä laittavatko he maksua meille eteenpäin jotenkin poikkeavalla tavalla on sitten asia mitä pitää kysyä heiltä. Itsellä ei tuosta ole kokemusta.

Aloittajan tapauksessa laskun eräpäivä on ollut 22.6. ja maksu on tullut 25.6.
Jos aloittajan tililtä näkyy, että maksu on lähtenyt jos aiemmin niin kannattaa toki ihmeessä olla yhteydessä asiakaspalveluun. 🙂 Tässä julkisella Palstalla ei asiaa enempää ole hyvä käsitellä.
Facebookissa voi laittaa kuvaliitteitä tarvittaessa, vaikkapa sieltä verkkopankista. Eli laita meille vaikka siellä viestiä jos sulta tili löytyy.
Katso alkuperäinen viesti

21 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Maksa lasku ilman tuota neljää senttiä ja riitauta se heti ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun ettei aiheuta ongelmia neljän sentin maksamattomuuden osalta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Maksa lasku ilman tuota neljää senttiä ja riitauta se heti ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun ettei aiheuta ongelmia neljän sentin maksamattomuuden osalta.Mutta älä vaan soita riitauta vaikka lähettämällä viesti omiltasivuilta koska soitto maksaa enemmän kuin 4centtiä sen soitonmaksun taas joutuis vaatiin
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olisiko tuonkin viivästyskoron voinut välttää maksamalla laskun OmaElisan kautta, jolloin se kirjautuu Elisalle nopeammin kuin perinteisesti verkkopankin kautta maksettaessa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Ainakin vuonna 2014 oli ELISAlla toinen ääni kellossa, eli aattopäiville ei laskujen eräpäiviä asetettu, vaan pyrittiin tietoisesti ne muuttamaan arkipäiville.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Käsittääkseni asia on niin, että riittää, kun maksu veloitetaan tililtäsi eräpäivänä. Tämän jälkeen maksun summa on pois käytöstäsi ja on pankin ja maksun saajan välinen asia, koska maksu välittyy maksun saajan tilille. Jos eräpäivä sattuu ei-pankkipäivälle, niin silloin eräpäivä siirtyy ensimmäiseksi pankkipäiväksi tuon jälkeen. Muistaakseni ainakin joskus asia oli niin, että maksun saaja näkee maksutapahtuman tiedoista myös, milloin asiakas on sen tililtään maksanut.

Tämän suuntaisesti muistaakseni on myös joskus Elisan/Palstatiimin edustaja tälläkin areenalla vastaillut.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
tuolla sanotaan että juhannuksena maksu veloitetaan seuraavana arkipäivänä
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/maksaminen-ja-laskutus/
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olisiko tuonkin viivästyskoron voinut välttää maksamalla laskun OmaElisan kautta, jolloin se kirjautuu Elisalle nopeammin kuin perinteisesti verkkopankin kautta maksettaessa?

Pitäisikö ihmisten mielestäsi muuttaa tapojaan maksaa laskunsa vain sen takia, että elisan järjestelmässä on (edelleen) virhe?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
En tunne tapauksen taustaa, mutta tiedän, ettei suoramaksulla/-veloituksella pankin järjestelmän tekemä eräpäivän siirto tuota viivästyskorkoa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Noniin eli korjataas faktoja 🙂

Jos maksaa meille laskun verkkopankin kautta menee tähän pari päivää, MUTTA meille kyllä näkyy se alkuperäinen maksupäivä eli se päivä, jolloin se on tililtäsi lähtenyt. Ei se päivä, jolloin se tänne on saapunut. Sehän olisi epäreilua. 🙂 Riitää siis, että laskun laittaa maksuun eräpäivänä. Se, jos pankilla on eri käytäntöä siinä laittavatko he maksua meille eteenpäin jotenkin poikkeavalla tavalla on sitten asia mitä pitää kysyä heiltä. Itsellä ei tuosta ole kokemusta.

Aloittajan tapauksessa laskun eräpäivä on ollut 22.6. ja maksu on tullut 25.6.
Jos aloittajan tililtä näkyy, että maksu on lähtenyt jos aiemmin niin kannattaa toki ihmeessä olla yhteydessä asiakaspalveluun. 🙂 Tässä julkisella Palstalla ei asiaa enempää ole hyvä käsitellä.
Facebookissa voi laittaa kuvaliitteitä tarvittaessa, vaikkapa sieltä verkkopankista. Eli laita meille vaikka siellä viestiä jos sulta tili löytyy.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Noniin eli korjataas faktoja 🙂

Jos maksaa meille laskun verkkopankin kautta menee tähän pari päivää, MUTTA meille kyllä näkyy se alkuperäinen maksupäivä eli se päivä, jolloin se on tililtäsi lähtenyt. Ei se päivä, jolloin se tänne on saapunut. Sehän olisi epäreilua. 🙂 Riitää siis, että laskun laittaa maksuun eräpäivänä. Se, jos pankilla on eri käytäntöä siinä laittavatko he maksua meille eteenpäin jotenkin poikkeavalla tavalla on sitten asia mitä pitää kysyä heiltä. Itsellä ei tuosta ole kokemusta.

Aloittajan tapauksessa laskun eräpäivä on ollut 22.6. ja maksu on tullut 25.6.
Jos aloittajan tililtä näkyy, että maksu on lähtenyt jos aiemmin niin kannattaa toki ihmeessä olla yhteydessä asiakaspalveluun. 🙂 Tässä julkisella Palstalla ei asiaa enempää ole hyvä käsitellä.
Facebookissa voi laittaa kuvaliitteitä tarvittaessa, vaikkapa sieltä verkkopankista. Eli laita meille vaikka siellä viestiä jos sulta tili löytyy.
käsittääkseni laskun voi maksaa seuraavana arkipäivänä joka oli 25.6
Koska pankit ei ollu auki 22.6 juhannusaaton takia
Velkakirjalaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1947/19470622#L1P5
kohta 5 §
Käyttäjätaso 5
Joo eli sain hyvityksen tän kuun laskuun että sitä 4 senttiä ei tarvii maksaa. Ja kun tiedustelin pankistani asiaa niin eräpäivänä ne teki päivitystöitä eikä ees Juhannusaattona maksut kulkeneet koska pankki oli kiinni. Sen päivitystyön vuoksi näkyi että hyväksyin maksun maanantaina 25.6 vaikka hyväksyin sen siin samal kun maksoin ja laitoin sen oikean eräpäivän eli 22.6.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Noniin eli korjataas faktoja 🙂

Jos maksaa meille laskun verkkopankin kautta menee tähän pari päivää, MUTTA meille kyllä näkyy se alkuperäinen maksupäivä eli se päivä, jolloin se on tililtäsi lähtenyt. Ei se päivä, jolloin se tänne on saapunut. Sehän olisi epäreilua. 🙂 Riitää siis, että laskun laittaa maksuun eräpäivänä. Se, jos pankilla on eri käytäntöä siinä laittavatko he maksua meille eteenpäin jotenkin poikkeavalla tavalla on sitten asia mitä pitää kysyä heiltä. Itsellä ei tuosta ole kokemusta.

Aloittajan tapauksessa laskun eräpäivä on ollut 22.6. ja maksu on tullut 25.6.
Jos aloittajan tililtä näkyy, että maksu on lähtenyt jos aiemmin niin kannattaa toki ihmeessä olla yhteydessä asiakaspalveluun. 🙂 Tässä julkisella Palstalla ei asiaa enempää ole hyvä käsitellä.
Facebookissa voi laittaa kuvaliitteitä tarvittaessa, vaikkapa sieltä verkkopankista. Eli laita meille vaikka siellä viestiä jos sulta tili löytyy.

Olisi suotavaa että kommentoisit miksi juhannuksen jälkeinen maanantai ei riitä
maksuajankohdaksi vaikka pitäisi vaikka ketjun aloittajan asia selvisikin
meinaan kyllä asiakkaiden pitää tietää elisan käytännöt ja kaikkien pitää noudattaa lakia
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Laitoin sen selvitykseen tuonne laskutuksen kehittäjille. 🙂

Hienoa, että saitkin jo selviteltyä asian toista kautta!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ei mikään tuore ongelma operaattorilla,mutta korjausta ei ole kukaan saanut aikaiseksi.

Kirjanpidossa työskennellessä oli mm.eräpäivät keskustelun alla ja periaatteessa eräpäivänä suoritus/rahat pitäisi olla vastaanottajalla. Näin on muutamilla yrityksillä ja siksi lasku on maksettava niin,että huomioidaan muutama pankkipäivä ja korot alkaa juosta välittömästi. Ko yritykset ovat laskuunsa myös merkinneet selkeästi tekstin TILILLÄ x.x.xxxx pvänä ja varsinaista eräpäivää ei edes mainita.
Yleiseksi käytännöksi on kuitenkin muodostunut,että laskun voi maksaa eräpäivänä ja siitä ei tule korkokuluja. Eihän se asiakas voi rahaa siirtää vaikka haluaisi, jos joka paikka on suljettuna pyhinä. Tyhmää siis laittaa eräpäivää pyhäpäiväksi. Laskutusjärjestelmät kun eivät kaikilla taivu, niin että laskut erääntyisi aina arkisin.

"Tänä jouluna(v.2014) Elisalle kävi kömmähdys, jonka seurauksena osa sen asiakkaista saa joulunpyhinä erääntyvän laskun. Sen voi maksaa pyhinä erääntyvien laskujen tapaan seuraavana arkipäivänä.
Esimerkiksi monissa kunnissa on käytössä laskutusjärjestelmä, joka ei huomioi Suomen kalenteria. Silloin eräpäivä ei siirry automaattisesti seuraavaan arkipäivään.
Velkakirjalaki, luku 1 § 5 sanoo laskujen erääntymisestä seuraavaa:
Jos eräpäivä tai maksuajan viimeinen päivä on arkilauantai, pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä taikka joulu- tai juhannusaatto, maksu saadaan suorittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Sama on voimassa, jos eräpäivä tai viimeinen maksupäivä on päivä, jona pankkien yleisesti keskinäisissä maksuissaan käyttämät maksujärjestelmät eivät säädöskokoelmassa julkaistavan Suomen Pankin ilmoituksen mukaan ole Euroopan keskuspankin tai Suomen Pankin tekemän päätöksen vuoksi käytössä.
Pankkien kannalta jouluaatto lukeutuu samaan kastiin loppiaisen, helatorstain, juhannusaaton ja itsenäisyyspäivän kanssa. Silloin pankit tarjoavat vain joitakin palveluja. Sen sijaan esimerkiksi uudenvuodenaatto on tavallinen pankkipäivä."
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Joo, tuskin mikään tahallinen teko tämäkään. Ja asia on kyllä tosiaan selvityksessä. Vielä en osaa sanoa miten asia ratkaistaan, mutta ratkaistaan kyllä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Ei mikään tuore ongelma operaattorilla,mutta korjausta ei ole kukaan saanut aikaiseksi.

Kirjanpidossa työskennellessä oli mm.eräpäivät keskustelun alla ja periaatteessa eräpäivänä suoritus/rahat pitäisi olla vastaanottajalla. Näin on muutamilla yrityksillä ja siksi lasku on maksettava niin,että huomioidaan muutama pankkipäivä ja korot alkaa juosta välittömästi. Ko yritykset ovat laskuunsa myös merkinneet selkeästi tekstin TILILLÄ x.x.xxxx pvänä ja varsinaista eräpäivää ei edes mainita.
Yleiseksi käytännöksi on kuitenkin muodostunut,että laskun voi maksaa eräpäivänä ja siitä ei tule korkokuluja. Eihän se asiakas voi rahaa siirtää vaikka haluaisi, jos joka paikka on suljettuna pyhinä. Tyhmää siis laittaa eräpäivää pyhäpäiväksi. Laskutusjärjestelmät kun eivät kaikilla taivu, niin että laskut erääntyisi aina arkisin.

"Tänä jouluna(v.2014) Elisalle kävi kömmähdys, jonka seurauksena osa sen asiakkaista saa joulunpyhinä erääntyvän laskun. Sen voi maksaa pyhinä erääntyvien laskujen tapaan seuraavana arkipäivänä.
Esimerkiksi monissa kunnissa on käytössä laskutusjärjestelmä, joka ei huomioi Suomen kalenteria. Silloin eräpäivä ei siirry automaattisesti seuraavaan arkipäivään.
Velkakirjalaki, luku 1 § 5 sanoo laskujen erääntymisestä seuraavaa:
Jos eräpäivä tai maksuajan viimeinen päivä on arkilauantai, pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä taikka joulu- tai juhannusaatto, maksu saadaan suorittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Sama on voimassa, jos eräpäivä tai viimeinen maksupäivä on päivä, jona pankkien yleisesti keskinäisissä maksuissaan käyttämät maksujärjestelmät eivät säädöskokoelmassa julkaistavan Suomen Pankin ilmoituksen mukaan ole Euroopan keskuspankin tai Suomen Pankin tekemän päätöksen vuoksi käytössä.
Pankkien kannalta jouluaatto lukeutuu samaan kastiin loppiaisen, helatorstain, juhannusaaton ja itsenäisyyspäivän kanssa. Silloin pankit tarjoavat vain joitakin palveluja. Sen sijaan esimerkiksi uudenvuodenaatto on tavallinen pankkipäivä."
Minä en usko että toi tulee koskaan koskeen kuluttajia koska silloin kuluttajat niinkuin minä alkaa maksaan laskujaan suoraan yrityksiin
ja silloin yritysten pitää lisätä laskun maksu paikkoja ja se maksaa ja myös käteisliikenne voi kasvaa sekin maksaa yrityksille koska kuluttaja ei voi olla muuten varma maksaessaan että lasku kirjautuu maksetuksi ajallaan
siis jos laitettais asiakkaan vastuulle varmistaa se että yritys saa maksunsa eräpäivään mennessä eikä vaan se että on maksanu eräpäivään mennessä .
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mikähän tässä nyt muka mättää?
🤔
Elisan laskutukseen eksynyt henkilöitä, joilla ei ole alkeellisintakaan tietoa siitä, mitä eräpäivä tarkoittaa ja milloin lasku tulee maksaa.
🙄

Jo kymmeniä vuosia sitten, kun maassamme alettiin käyttämään maksupalvelua ja siinä eräpäivää, tuli laki, että jos laskun lähettäjä oli vahingossa tai tyhmyyttään laittanut eräpäiväksi päivämäärän, jolloin pankit ovat kiinni, niin maksun voi maksaa ilman mitään lisäkustannuksia seuraavana arkipäivänä, jolloin pankit ovat taas auki
Käyttäjätaso 7
Jo kymmeniä vuosia sitten, kun maassamme alettiin käyttämään maksupalvelua ja siinä eräpäivää, tuli laki, että jos laskun lähettäjä oli vahingossa tai tyhmyyttään laittanut eräpäiväksi päivämäärän, jolloin pankit ovat kiinni, niin maksun voi maksaa ilman mitään lisäkustannuksia seuraavana arkipäivänä, jolloin pankit ovat taas auki

No kuka nyt noin vanhoja asioita tietäisi taikka muistaisi?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kuittaillaanpa tännekin, että asia on hoidettu ja laskutus korjattu kaikilta, jota tämä vika koski.
Käyttäjätaso 5
Kuittaillaanpa tännekin, että asia on hoidettu ja laskutus korjattu kaikilta, jota tämä vika koski.

Onko myös laskutusjärjestelmä korjattu että se osaa ottaa huomioon myös arkipyhät?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kuittaillaanpa tännekin, että asia on hoidettu ja laskutus korjattu kaikilta, jota tämä vika koski.

Onko myös laskutusjärjestelmä korjattu että se osaa ottaa huomioon myös arkipyhät?


Kyllähän se normaalitilanteessa ne huomioikin. Nyt tosiaan juhannuksen suhteen oli vikatilanne.

Osallistu keskusteluun