ELISAn liittymän myynnissä taphtui virhe...

  • 25 helmikuu 2016
  • 16 kommenttia
  • 565 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Tiedonjyvä
  • 874 kommenttia
Kerrankos sitä sattuu, että rapatessa roiskuu...

ELISAn puhelinliittymän myynnissä on tapahtunut virhe. Lasten puhelinliittymiä on myyty sellaisina, että niihin on alkanut tulla mainosviestejä. Liiketoimintajohtajan toteaa, "...että liittymän myyjän tulisi ottaa asiat esille...". Ilmeisesti tuollainen virhe, missä myyjältä jää selvittämättä asioita asiakkaalle on niin harvinainen, että sitä ei ole osattu ottaa huomioon myyjiä tehtäviinsä opastettaessa... :p

Mutta ihan oikeasti. Miksi ihmeessä näitä asiakaskontakteja ELISAlla aina vaan ryssitään? :smileyhuh:

16 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Elisalla on kahta liittymätyyppiä: ihan tavallisia sekä sellaisia jossa asiakas antaa luvan lähettää niihin tietyn määrän tekstiviestimainoksia. Tuosta mainosluvalla varustetusta liittymästä saa yhden euron alennuksen kuukausimaksussa. Mitään muuta eroa liittymissä ei tietääkseni ole.

Olisin jotenkin hämmästynyt, jos tämän tarinan äidillä ei mitkään kellot soi päässä jos hän on tekemässä päätöstä ottaako tavallisen vai euron halvemman liittymän lapsilleen. Mutta ainahan se on helppo jälkikäteen pahoittaa mielensä, ainakin paljon helpompaa kuin lukea papereista, mitä on tilannut.

Toki myyjäkin olisi voinut kertoa asiasta paremmin ja varmistaa, että ostaja on ymmärtänyt mitä ostaa.
Käyttäjätaso 3
Minulle kävi liittymätyyppiä vaihtaessani niin, että myyjä ei puhunut markkinointiluvasta mitään vaan tulosti markkinointiluvallisen sopimuksen, jollaista en halunnut. Kun huomautin tästä heti, myyjä sanoi, ettei sopimusta voi enää perua. Eihän kyseessä olisi ollut tilauksen peruminen vaan muuttaminen. Eikö myyjän pitäisi AINA liittymäsopimusta tehtäessä tai muutettaessa mainita tästä asiasta ilman, että asiakkaan tarvitsee ottaa sitä puheeksi?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
jusvuori kirjoitti:
Elisalla on kahta liittymätyyppiä: ihan tavallisia sekä sellaisia jossa asiakas antaa luvan lähettää niihin tietyn määrän tekstiviestimainoksia. Tuosta mainosluvalla varustetusta liittymästä saa yhden euron alennuksen kuukausimaksussa. Mitään muuta eroa liittymissä ei tietääkseni ole.

Olisin jotenkin hämmästynyt, jos tämän tarinan äidillä ei mitkään kellot soi päässä jos hän on tekemässä päätöstä ottaako tavallisen vai euron halvemman liittymän lapsilleen. Mutta ainahan se on helppo jälkikäteen pahoittaa mielensä, ainakin paljon helpompaa kuin lukea papereista, mitä on tilannut.

Toki myyjäkin olisi voinut kertoa asiasta paremmin ja varmistaa, että ostaja on ymmärtänyt mitä ostaa.

Taas kerran unohdetaan se, että sellaisen tiedon kertominen tuotteesta ja sen ominaisuuksista, jotka edes voivat vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen, on myyjän velvollisuus.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Riekkosak kirjoitti:
 Eikö myyjän pitäisi AINA liittymäsopimusta tehtäessä tai muutettaessa mainita tästä asiasta ilman, että asiakkaan tarvitsee ottaa sitä puheeksi?

Samaa mieltä.

Mulla itselläni taisi olla joskus markkinointiluvallinen liittymä mobiilireitittimessä. En ole katsonut reitittimestä, olisiko sinne jotain markkinointiviestejä tullut. Muistaakseni reitittimen admin-näkymästä pystyy lukemaan SIM-kortille lähetetyt tekstiviestit...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Miten usein noita viestejä tulee? Minulla on mainosluvallinen liittymä, mutta tosi harvakseltaan niitä viestejä tulee. Ehkä kerran, pari kuussa.

BTW. Tämä ei tarkoita, että haluaisin niitä lisää 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Luulenpa myös, että ihmiset sekoittavat sen, mikä on Elisan sopimukseen liittyvää tekstiviestimainontaa ja mikä on muuta mainontaa, jota Elisa ei pysty kontrolloimaan.

Esimerkiksi ne viimeaikoina tulleet jonkin Casinon huijausviestit eivät ole tuohon Elisan sopimukseen kuuluvaa mainontaa.
Käyttäjätaso 3
Jusvuori: "Tuosta mainosluvalla varustetusta liittymästä saa yhden euron alennuksen kuukausimaksussa. Mitään muuta eroa liittymissä ei tietääkseni ole."

On väärin sanoa, että mainosluvalla varustetusta liittymästä saa euron alennuksen kuukausimaksussa, koska hinnastossa hinta on mainosluvallisen liittymän hinta. Hinnaston hinta on normaalihinta. Eli asia on toisin päin: markkinointiluvan poistamisesta joutuu maksamaan euron lisähintaa kuukaudessa. Omituista on mielestäni sekin, ettei tuosta lisämaksusta eikä vastaajankaan lisämaksusta saa S-bonusta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pessimisti näkee sen siten, että Elisa spämmää mainoksia jollei maksa lisähintaa siitä, että pääsee eroon spämmistä.

Optimisti näkee sen siten, että hyväksymällä muutaman mainostekstiviestin saa alennusta liittymän hinnassa.

Jokainen voi valita puolensa...
Käyttäjätaso 7
Riekkosak kirjoitti:
Minulle kävi liittymätyyppiä vaihtaessani niin, että myyjä ei puhunut markkinointiluvasta mitään vaan tulosti markkinointiluvallisen sopimuksen, jollaista en halunnut. Kun huomautin tästä heti, myyjä sanoi, ettei sopimusta voi enää perua.

Ja myyjähän sanoi noin vain sen vuoksi, ettei hänen tarvitsisi nähdä sitä vaivaa että tekee sen uuden sopparin. Plus että tietysti on mahdollista, että pomo tykkää huonoa jos myyntitilastoissa on kovasti noita mainosluvattomia liittymiä.

Myyjälle pitää osata ja uskaltaa sanoa vastaan. Ja pitää uskaltaa myös kävellä ulos liikkeestä ostamatta mitään silloin jos palvelu ei miellytä.

(tietysti on myös tilanteita, joissa asiakas on väärässä...)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
kv36 kirjoitti:
Ja myyjähän sanoi noin vain sen vuoksi, ettei hänen tarvitsisi nähdä sitä vaivaa että tekee sen uuden sopparin. Plus että tietysti on mahdollista, että pomo tykkää huonoa jos myyntitilastoissa on kovasti noita mainosluvattomia liittymiä.
Myyjälle pitää osata ja uskaltaa sanoa vastaan. Ja pitää uskaltaa myös kävellä ulos liikkeestä ostamatta mitään silloin jos palvelu ei miellytä.

(tietysti on myös tilanteita, joissa asiakas on väärässä...)

Niinpä, mutta osalla on ongelmana se. etteivät ei edes tiedä mitä kysyä tai vaatia. Ennen kauppaan menoa menoa pitäisi käydä läpi operaattoreiden paketit ja niihin liittyvät pikkupräntit. Toiset tekee sen, toiset ei.

Litra maitoa maksaa 0,80 € ja siinä on litra sillä hinnalla. Muissa palveluissa ja tuotteissa saattaa tilanne olla aivan toinen.

Minulla 3G huoleton 14,90 €/kk mainosluvalla ja olen hyvin tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen. 🙂
Käyttäjätaso 3
Minun kohdallani sopimus kyllä korjattiin markkinointiluvattomaksi heti seuraavana päivänä, kun olin valittanut siitä.

Tuohon pessimistin ja optimistin näkemykseen sanoisin: hinnastossa ilmoitettu hinta on lähtökohta, johon lisätään euro markkinointiluvan poistamisesta. Jos hinnaston hinta olisi markkinointiluvattomalle liittymälle, voitaisiin sanoa, että markkinointiluvalla saa liittymän hiinasta euron alennuksen.
Käyttäjätaso 7
Riekkosak kirjoitti:
Minun kohdallani sopimus kyllä korjattiin markkinointiluvattomaksi heti seuraavana päivänä, kun olin valittanut siitä.

No se oli päivä liian myöhään. Kun oikea ajankohta oli juuri siinä kohtaa kun sinä sanoit, että paperi on väärä.

En ole tehnyt ikinä operaattorin myymälässä mitään muuta sopimusta kuin yhden sopijanvaihdon (silloin taisi olla vielä Rätinälinjan putiikki), mutta eikös sielläkin tehdyt sopimukset tule voimaan vasta kun paperissa on sopijan allekirjoitus? Silloin on ihan sama mitä papereita myyjä printtailee, niin kauan kunnes asiakkaalla on mieleinen paperi edessään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Riekkosak kirjoitti:
Tuohon pessimistin ja optimistin näkemykseen sanoisin: hinnastossa ilmoitettu hinta on lähtökohta, johon lisätään euro markkinointiluvan poistamisesta. Jos hinnaston hinta olisi markkinointiluvattomalle liittymälle, voitaisiin sanoa, että markkinointiluvalla saa liittymän hiinasta euron alennuksen.
Uskallan veikata, että olipa se ilmoitettu kuinka päin tahansa, aina joku pahoittaa mielensä. Mikäänhän ei ole niin kivaa kuin mielensä pahoittaminen. Siinä mielessä olemme samanlaisia kuin englantilaiset, jotka kuvaavat itseään fraasilla "we are Britts, we love to be miserable".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
jusvuori kirjoitti:
Riekkosak kirjoitti:
Tuohon pessimistin ja optimistin näkemykseen sanoisin: hinnastossa ilmoitettu hinta on lähtökohta, johon lisätään euro markkinointiluvan poistamisesta. Jos hinnaston hinta olisi markkinointiluvattomalle liittymälle, voitaisiin sanoa, että markkinointiluvalla saa liittymän hiinasta euron alennuksen.
Uskallan veikata, että olipa se ilmoitettu kuinka päin tahansa, aina joku pahoittaa mielensä. Mikäänhän ei ole niin kivaa kuin mielensä pahoittaminen. Siinä mielessä olemme samanlaisia kuin englantilaiset, jotka kuvaavat itseään fraasilla "we are Britts, we love to be miserable".

Mitä jos mainoksissa (kaikissa, myös TV:ssä) joissa kerrotaan hintatieto, kerrottaisiin myös tämä poikkeama muiden operaattoreiden vastaavanhintaisiin tuotteisiin. Että tulisi kaikki oleellinen kerrottua...:smileyazn:
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Moikka 
  • ?! 

    Pahoittelen, ettei myyjä maininnut markkinointilupaa. Voimme välittää asiasta palautteen, jos laitat tarkemmat tiedot meille yksityisviestillä. 

    Ketjussa tulikin jo esille, että sen saa tarvittaessa myös poistettua. Yleensä markkinointiluvan perusteella tulee muutama mainos kuukaudessa, joten harvoin niitä kuitenkaan häiritsevissä määrin tulee. Se on toki makuasia ja markkinoinnista pitäisi olla tietoinen. Ohjeistuksemme mukaan markkinointilupa tulee siis mainita. Tässä tilanteessa asia on ilmeisesti unohtunut, joten palautteella myyjälle saadaan asiasta pieni muistutus. :) 
  • Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    Tiude- kirjoitti:
    Yleensä markkinointiluvan perusteella tulee muutama mainos kuukaudessa, joten harvoin niitä kuitenkaan häiritsevissä määrin tulee.

    Eipä ole ainakaan minua haitannut, mutta ihan ok olisi, jos myyntitilanteessa asiakkaalle kerrotaan vaihtoehdot.

    Miksette rutise ja valita vaikka nettisivuista? Haluan katsoa vain uutiset, en mainoksia vai haluatteko maksaa lisää jonkun nettisivun mainoksettomuudesta?

    Vaikkapa iltasanomat

    Mainosversio ilmainen

    Mainokseton 2 €/kk

    On tämä taas yhtä lillukanvarsissa taapertamista. Voi jösses sentään.

    Osallistu keskusteluun