Vastattu

Hämärät verkko-ostot laskulla


  • Satunnainen osallistuja
  • 19 kommenttia
Huomasin puhelinlaskullani tälläisen, josta en itse ollut tietoinen.  Onko muilla vastaavaa?

> Ostot verkkopalveluista0 Mt12.40 €
***30.09.2015 00:18:480 Mt12.40 €
Myös samansuuruinen ostos oli muka tehty 16.10 mokkulallani.

Ostot verkkopalveluista0 Mt12.40 €
***16.10.2015 02:43:250 Mt12.40 €
En todellakaan muista ostaneeni mitään tuon suuruista, varsinkaan mokkulan kautta! Myös kellonajat ovat itselleni oudot. Eivät tosiaan mitään känniostoja tai muuta sellaista ole. Elisa kirjasta tehdyt ostot tulevat puhelinlaskulleni, mutta tarkistin, että näinä aikoina en ole sieltä ostoja tehnyt. Miten tälläistä voi tapahtua huomaamatta?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Huopa 27 lokakuu 2015, 06:49

Tervetuloa palstalle Takkis

Laitatko asiakasnumeron tai puhelin-numerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi Palstatiimiläisten (vain palstan moderaattoreille näkyy) käytettäväksi, niin joku palstatiimistä katsoo tilanteesi ja he voivat myöhemminkin autaa sinua jos on tarvetta.
Elisa palstalla klikkaa, vasen yläkulma, Oma nimimerkkisi ->Omat asetukset -> Henkilökohtaiset tiedot

Voit myös lähettä jollekin palstatiimiläiselle (moderaattorit) yksityiviestiä klikkaamalla jonkun tiimiläisen nimimerkkiä.

Katso alkuperäinen viesti

103 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
No ensimmäisenä tulee mieleen haittaohjelman lähettämä maksullinen viesti jos kerran mokkulasta on kyse. Oletko kuitenkin koneella itse ollut tuolloin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tervetuloa palstalle Takkis

Laitatko asiakasnumeron tai puhelin-numerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi Palstatiimiläisten (vain palstan moderaattoreille näkyy) käytettäväksi, niin joku palstatiimistä katsoo tilanteesi ja he voivat myöhemminkin autaa sinua jos on tarvetta.
Elisa palstalla klikkaa, vasen yläkulma, Oma nimimerkkisi ->Omat asetukset -> Henkilökohtaiset tiedot

Voit myös lähettä jollekin palstatiimiläiselle (moderaattorit) yksityiviestiä klikkaamalla jonkun tiimiläisen nimimerkkiä.
Oletko saanut selkiyttä asiaan??

Kaivelen itse kaikkea mahdollista tietoa koska minulla on puhelimessani sama ongelma.
Terve.itselläni sama ongelma nyt laskuun on 40€tulossa ylimääräistä
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
Te, jotka haluatte asiaan selvyyden, laitatteko minulle yksityisviestillä puhelinnumeron, jonka laskulla veloitukset näkyvät. Kiitos jo etukäteen!
Ehdottaisin myös että jos ratkaisua ja selkiyttä asiaan löytyy ja kenties syyllinen haittaohjelma tai vastaava niin se julkistettaisiin siltä osin kuin voi. Alkaa oleen aika paljon näitä velituksia kaikilla operaattoreilla ja monella ihmisellä.
Aivan samaa mieltä.
Laskutuksesta soitettiin minulle ja kerrottiin, että vaikuttaa "ihan aiheelliselta" laskulta. Just joo. Sain tälläisen firman tiedot, joka yrittää laskuttaa. Käskivät ottaa itse yhteyttä tänne. On kyllä niin huijausta tämä ja vielä osoite Romania! Ostettu palvelu olisi mahdollisesti laskutuksen mukaan joku 24h katseluoikeus nettivideoihin. En koskaan maksaisi mistään vuorokauden katseluoikeudesta.

Puh: 0103 093 581

Sähköposti: info-fi@mobileinfo.cc

DIMOCO
CloudCover SRL
Str. Podul Giurgiului nr. 1, bl. 9, flr. 6, ap. 39
RO-050361 Bucharest, Sector 5
Romania
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Takkis kirjoitti:
Laskutuksesta soitettiin minulle ja kerrottiin, että vaikuttaa "ihan aiheelliselta" laskulta. Just joo. Sain tälläisen firman tiedot, joka yrittää laskuttaa. Käskivät ottaa itse yhteyttä tänne. On kyllä niin huijausta tämä ja vielä osoite Romania! Ostettu palvelu olisi mahdollisesti laskutuksen mukaan joku 24h katseluoikeus nettivideoihin. En koskaan maksaisi mistään vuorokauden katseluoikeudesta.

Oletko sitten ylipäätänsä vuokrannut viime kuukausina netistä leffoja tms.?
En niin yhtikäs mitään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Vaikuttaa kyllä selkeästi joltakin haittaohjelmalta koneessasi. Pitäisi tämä saada tarkistettua virustorjunta ja haittaohjelmien tarkistus ohjelmilla vaikka.

Todisteet varmaan vaikea saada kasaan, jollei tätä huijausta ole yleisessä tiedossa operaattoreilla vielä.

Mutta ei noita nyt pitäisi tarvita maksaa. Ihmettelisin suuresti että jokin videon nettivuokraus maksettaisiin tietokoneella puhelimen liittymän kautta, eikä esim. luottokortilla taikka paypalilla ym.
Kaikin puolin todella outo homma. Kun kännykän liittymällä sekä mokkulalla on käynyt aivan sama homma. Jos netistä jotain ostan, katson tarkasti että mistä ja millä maksutavalla. Koskaan en ole vielä törmännyt tällä tavalla maksamiseen. Eli ei tarvitsisi itse syöttää edes sitä numeroa mistä laskutetaan, vaan laskuttaja kaivaisi sen tiedon itse esille operaattorilta. Kun en ole mitään puhelua soittanut tai tekstiviestiä luonut millä haluaisin maksaa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
hakukonetta käyttelin annetuista tiedoista ja löysin aikuisviihde sivuston jossa voi maksaa matkapuhelin laskulla palvelua. mielenkiintoista sivustossa oli että puhelin numeroa ei tarvinnut syöttää vaan se tunnistetaan automaattisesti ja operaattorilaskussa on yllätys.

olen jostain lukenut että mastercard ja visa luottokortti yhtiöllä on paljon asiakaspalvelu valituksia aikuisviihteestä. itse veikkaan että on tilattu palvelu eikä haluta oikein myöntää sitä. näissäkin tapauksissa voi olla mahdollista että ei haluta myöntää että on tilattu jotain. alkuperäisellä viestin kirjoittajalla voi olla eri palvelu (mutta sama laskuttaja) kuin mitä mitä minä löysin netistä enkä poissulje jotain haittaohjelmaa tai epämääräisiä mainoksia.

minun mielestä kyseisen sivusto operaattori laskuttaa turhan helposti käyttäjiä klikkauksella.

minua pikkuisen ihmetyttää miten html:ssä tunnistetaan puhelinumero millä selailee tosin minulla on jokin haju asiasta. ip numero ja portti ja operaattori jotenkin palauttaa noista tiedoista puhelin numeron.

yleisohje: koska niin moni selailee nettiä puhelimella tai mobiilidatalla (mokkulat) niin ei kannata klikkailla mitään epämääräistä. puhelinnumero tunnistetaan automaattisesti ja operaattorilaskussa on yllätys. minun mielestä menee liian helposti operaattorilaskuun, pitäisi olla tekstiviesti vähintään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
lasselusse kirjoitti:
hakukonetta käyttelin annetuista tiedoista ja löysin aikuisviihde sivuston jossa voi maksaa matkapuhelin laskulla palvelua. mielenkiintoista sivustossa oli että puhelin numeroa ei tarvinnut syöttää vaan se tunnistetaan automaattisesti ja operaattorilaskussa on yllätys.

olen jostain lukenut että mastercard ja visa luottokortti yhtiöllä on paljon asiakaspalvelu valituksia aikuisviihteestä. itse veikkaan että on tilattu palvelu eikä haluta oikein myöntää sitä. näissäkin tapauksissa voi olla mahdollista että ei haluta myöntää että on tilattu jotain. alkuperäisellä viestin kirjoittajalla voi olla eri palvelu (mutta sama laskuttaja) kuin mitä mitä minä löysin netistä enkä poissulje jotain haittaohjelmaa tai epämääräisiä mainoksia.

minun mielestä kyseisen sivusto operaattori laskuttaa turhan helposti käyttäjiä klikkauksella.

minua pikkuisen ihmetyttää miten html:ssä tunnistetaan puhelinumero millä selailee tosin minulla on jokin haju asiasta. ip numero ja portti ja operaattori jotenkin palauttaa noista tiedoista puhelin numeron.

yleisohje: koska niin moni selailee nettiä puhelimella tai mobiilidatalla (mokkulat) niin ei kannata klikkailla mitään epämääräistä. puhelinnumero tunnistetaan automaattisesti ja operaattorilaskussa on yllätys. minun mielestä menee liian helposti operaattorilaskuun, pitäisi olla tekstiviesti vähintään.

Luurien ohjelmatkin osaa:

Tässä Yatzyn haluamat tiedot:

Versio 1.0.8 voi käyttää seuraavia:Yhteystiedot
  • lue yhteystietoja
  • muokkaa yhteystietoja
Sijainti
  • likimääräinen sijainti (verkkopohjainen)
  • tarkka sijainti (GPS- ja verkkopohjainen)
Puhelin
  • ohjaa uudelleen lähtevät puhelut
  • soita suoraan puhelinnumeroihin
  • puhelimen tilan ja identiteetin lukeminen
  • lue puhelulokia
Valokuvat/media/tiedostot
  • USB:n sisällön muokkaaminen tai poistaminen
  • USB-tallennustilan sisällön lukeminen
Tallennustila
  • USB:n sisällön muokkaaminen tai poistaminen
  • USB-tallennustilan sisällön lukeminen
Wi-Fi-yhteyden tiedot
  • Wi-Fi-yhteyksien näyttäminen
Laitteen tunnus ja puhelutiedot
  • puhelimen tilan ja identiteetin lukeminen
Muut
  • internetin käyttäminen
  • suorita laitteen käynnistyessä
  • piirrä muihin sovelluksiin
  • verkkoyhteyksien tarkasteleminen
No menee kyllä liian helposti. Olisi se ihan kiva saada oikeasti tietää, että mitä sitä on tullut ostettua. Tai milloin on oikeasti ostamassa. Vaikka sitten sitä jynkkyä :D

Hyvin vähän mitään sovelluksiakaan haluan ladata puhelimeen, juuri tuon takia kun vaativat kaikkia oikeuksia.
Ylimääräinen 63,53€ veloitus on tullut ajallisesti hetkellä, jolloin olen ollut todennäköisesti auton ratissa kotimatkalla kesäasunnoltani.

En ole tilannut puhelimellani mitään enkä koskaan.
Kännykässä OmaElisa sovelluksesta huomasin tänään että Muu käyttö-kohtaan oli tullut 12,40€ veloitus. Soitto Elisan asiakaspalveluun, josta kerrottiin että jokin verkko-ostos on veloitettu viime torstaina 5.11. Mitään en ole varmasti ostanut. Jännää nähdä mitä seuraavassa laskussa sanotaan.
Laitoin tuonne Dimocolle selvityspyynnön. Vähän jo arvelutti sinne antaa puhelinnumeroita. Suomeksi kuitenkin palvelu pelasi. Laitan tähän saamani vastauksen, jossa väitetään että olen tarkoituksella palvelut ostanut. En tasan ole. Ja kyllä se aikuisviihteen puolelle meni, mutta vastaavanlaiset ikkunat kuin tässä väitetty niin suljen heti, enkä ala mitään valintoja tekemään, kts. kohta 1-3. Sama sivusto oli heidän mukaan kyseessä niin puhelimella kuin mokkulallakin.

"Kiitoksia paljon yhteydenotostasi.

Olimme yhteydessä vastuussa olevaan palveluntarjoajaan mahdollisimman nopeasti, Cloud Cover n käsittely reportin mukaan tilaus on käsitelty oikein ja palvelu on toimitettu virheettömästi palvelun toimittajalta.

Olemme vastaanottaneet seuraavat tiedot liittyen puhelinnumeroon *** jonka olet ilmoittanut:

Kertaluontoinen maksu asiakkaalle yhden normaalihintaisen tilauksen laskutus

Vaihe 1: Käyttäjä jonka numero on mainittu yläpuolella on käynyt sivustolla xxx
Tilauspäivämäärä: 16.10.2015

Vaihe 2: Käyttäjä valitsee haluamansa tuotteen. Verkkosivu sisältää  tiedot maksuista, ikärajasta ja peruutus mahdollisuuksista. tähän vaiheeseen mennessä käyttäjä ei ole aiheuttanut yhtään maksuja.

Vaihe 3: käyttäjä vahvistaa ostoksensa klikkaamalla vahvista painiketta. Tällä käyttäjä saavuttaa rajoittamattoman pääsyn.

Yllämainitun dokumentoinnin mukaan (URL, aikaleima, SMS oston vahvistus) palveluntarjoaja on vahvistanut palvelun tilauksen. Meidän teknillinen alusta on huomannut tämän prosessin ja myöskin jos mahdollista teidän verkon tarjoaja.

Yhteydenottoosi liittyen olemme välittömästi peruuttaneet palvelut teidän palvelun tarjoajalta.

Tästä hetkestä lähtien teille ei tule enempää maksuja. Pyydämme teitä kuitenkin huomioimaan että tästä voi mahdollisesti seurata päällekkäisyyksiä teidän puhelin operaattorin ja palvelun lopettamisen tilityksessä, esimerkiksi tietyissä tilanteissa on saatettua lisätä maksuja seuraavaan laskuun, jotka ovat aiheutuneet viimeisimmästä laskusta tähän päivään."
Ja sekin vielä, että pidän todennäköisempänä sitä, että en ole edes laitteita ilmoitettuihin aikoihin käyttänyt, että silleen...
Näyttää siltä, että lähettävät vakioviestin kaikille. Olin taas yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, mutta tympeä naispuolinen asiakaspalvelija ei ollut lainkaan innostunut selvittämään asiaa, vaan yhdisti minut laskutukseen, jonne olen joutunut jonottamaan taas parikymmentä minuuttia :(

Laskutus ei muuten suostu lähettämään mitään tietoa tästä yleisestä huijauksesta kirjallisesti, vaan soittaa minulle ja ilmoittaa ulkomaisen toimijan yhteystiedot ja kehottaa ottamaan sinne yhteyttä. Summa summarum: mitään ei tapahdu ja joudut maksamaan palvelusta, jota et ole tietoisesti käyttänyt tai tuotteesta jota et ole tietoisesti ostanut 😞
Sama vaiva rahikaisella 12.4€ lasku tulossa, mutta ..

Millaisella osoitteella lähestyit Dimocoa ja sait asian kuntoon?

Onko palvelu suomeksi?
Takkis kirjoitti:
Laitoin tuonne Dimocolle selvityspyynnön. Vähän jo arvelutti sinne antaa puhelinnumeroita. Suomeksi kuitenkin palvelu pelasi. Laitan tähän saamani vastauksen, jossa väitetään että olen tarkoituksella palvelut ostanut. En tasan ole. Ja kyllä se aikuisviihteen puolelle meni, mutta vastaavanlaiset ikkunat kuin tässä väitetty niin suljen heti, enkä ala mitään valintoja tekemään, kts. kohta 1-3. Sama sivusto oli heidän mukaan kyseessä niin puhelimella kuin mokkulallakin.

"Kiitoksia paljon yhteydenotostasi.

Olimme yhteydessä vastuussa olevaan palveluntarjoajaan mahdollisimman nopeasti, Cloud Cover n käsittely reportin mukaan tilaus on käsitelty oikein ja palvelu on toimitettu virheettömästi palvelun toimittajalta.

Olemme vastaanottaneet seuraavat tiedot liittyen puhelinnumeroon *** jonka olet ilmoittanut:

Kertaluontoinen maksu asiakkaalle yhden normaalihintaisen tilauksen laskutus

Vaihe 1: Käyttäjä jonka numero on mainittu yläpuolella on käynyt sivustolla xxx
Tilauspäivämäärä: 16.10.2015

Vaihe 2: Käyttäjä valitsee haluamansa tuotteen. Verkkosivu sisältää  tiedot maksuista, ikärajasta ja peruutus mahdollisuuksista. tähän vaiheeseen mennessä käyttäjä ei ole aiheuttanut yhtään maksuja.

Vaihe 3: käyttäjä vahvistaa ostoksensa klikkaamalla vahvista painiketta. Tällä käyttäjä saavuttaa rajoittamattoman pääsyn.

Yllämainitun dokumentoinnin mukaan (URL, aikaleima, SMS oston vahvistus) palveluntarjoaja on vahvistanut palvelun tilauksen. Meidän teknillinen alusta on huomannut tämän prosessin ja myöskin jos mahdollista teidän verkon tarjoaja.

Yhteydenottoosi liittyen olemme välittömästi peruuttaneet palvelut teidän palvelun tarjoajalta.

Tästä hetkestä lähtien teille ei tule enempää maksuja. Pyydämme teitä kuitenkin huomioimaan että tästä voi mahdollisesti seurata päällekkäisyyksiä teidän puhelin operaattorin ja palvelun lopettamisen tilityksessä, esimerkiksi tietyissä tilanteissa on saatettua lisätä maksuja seuraavaan laskuun, jotka ovat aiheutuneet viimeisimmästä laskusta tähän päivään."

Hei,

Sama vaiva rahikaisella 12.4€ lasku tulossa, mutta ..

Millaisella osoitteella lähestyit Dimocoa ja sait asian kuntoon?

Onko palvelu suomeksi?

Topi
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Jupetti kirjoitti:
Näyttää siltä, että lähettävät vakioviestin kaikille. Olin taas yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, mutta tympeä naispuolinen asiakaspalvelija ei ollut lainkaan innostunut selvittämään asiaa, vaan yhdisti minut laskutukseen, jonne olen joutunut jonottamaan taas parikymmentä minuuttia :(

Laskutus ei muuten suostu lähettämään mitään tietoa tästä yleisestä huijauksesta kirjallisesti, vaan soittaa minulle ja ilmoittaa ulkomaisen toimijan yhteystiedot ja kehottaa ottamaan sinne yhteyttä. Summa summarum: mitään ei tapahdu ja joudut maksamaan palvelusta, jota et ole tietoisesti käyttänyt tai tuotteesta jota et ole tietoisesti ostanut :(

Kova kovaa vastaan laskutukseen/operaattorille!

Kyllä operaattori on velvollinen nämä selvät huijausmaksut pysäyttämään saman tien. Samoin kuin ne maksulliset tekstarijutut, joita lähetetään satunnaisille puhelinnumeroille ilman, että asiakas on ollut missään yhteydessä mitenkään ko. putiikkiin tai muualtakaan tilannut mitään.

Sitten kaikkien puhelintensa + nettitikkujen ym. liittymien asetuksista kaikki viihdeviestit ja -soitot estettävä. Nettitikunkin liittymä salaiseksi, niin ei saa operaattorilta yhteystietoja jne.
Tässä osoitetiedot, jotka myös ketjun ekalla sivulla. Otin yhteyttä sähköpostilla suomeksi ja pyysivät liittymien numerot, jotta voivat palveluntarjoajalta selvittää.

Elisalta minulle luvattiin yksityisviestillä, että näitä maksuja ei tarvitse maksaa, enkä olisi muutenkaan maksanut kun en ole mitään tilannut.

En tiedä onko Elisa sitten kenties tehnyt jonkun sopimuksen tämän Dimocon kanssa, että luovuttavat sitten numerotiedot eteenpäin. Jos näin on niin todella huono veto.

Puh: 0103 093 581

Sähköposti: info-fi@mobileinfo.cc

DIMOCO
CloudCover SRL
Str. Podul Giurgiului nr. 1, bl. 9, flr. 6, ap. 39
RO-050361 Bucharest, Sector 5
Romania
Käyttäjätaso 4
Kyse taitaa olla operaattoreiden omasta rahastuskeinosta http://www.mobiilimaksuinfo.fi/

Sivuston mukaan laskuttaja saa nettisivulla vierailevan tiedot simkortin kautta.

Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, ei tuollaisia perusteettomia laskuja tarvitse maksaa. 

Muutenkin tällainen rahastuskeinosta on vähintäänkin kyseenalainen. Nyt ketä tahansa voidaan veloittaa, kunhan käy jollakin nettisivulla. 

Kun käytössä on mobiililaajakaista reitittimessä, voi kuka tahansa yhteyttä käyttävä aiheuttaa laskua. 

Reklamaatiota vain, ei näitä tarvitse maksaa. 

Osallistu keskusteluun