Kysymys

Huono kuuluvuus

  • 28 lokakuu 2013
  • 12 kommenttia
  • 4566 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Satunnainen osallistuja
  • 14 kommenttia
Asun lähes keskustan alueella ja on valitettu ettei ääneni kuulu jotenka kysyisin miten nämä asetukset pitäisi olla tässä lumia puhelimessa kohdassa "matkapuhelinverkko"

Nopein yhteys 3g vai 4g

Verkkovierailut ?

Verkon valinta: Automaattinen vai Saunalahti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei jerluc.

Ikävä kuulla, että Elisan verkossa on puheongelmia keskustassa.

Ota ylös muutama puhelun esimerkkiaika jolloin puhe on ollut huonolaatuista. Lähetä sen jälkeen häiriöilmoitus netissä muutaman esimerkkiajan kera.

Huomaathan ystävällisesti lisäksi, että sataprosenttisesti toimivan mobiiliverkon rakentaminen kaikkialle on täysi mahdottomuus. Aina on jossain esteitä, verkon ruuhkaa tai muuta yhteyteen vaikuttavaa tekijää.

Elisa varmasti on halukas tutkimaan ja korjaamaan vika! Joten ole yhteydessä heihin.

Hauskaa maanantaita!
Käyttäjätaso 5
Puhelimen asetuksilla ei juurikaan ole merkitystä. 2G-verkossa on hieman huonolaatuisempi ääni kuin 3G-verkossa. 2G-verkolla tosin saattaa joillain alueella olla parempi kuuluvuus, jota kautta saadaan paremmin toimivat puhelut kuin 3G-verkossa.

Jos kuitenkin tätä puheongelmaa esiintyy kaikkialla, ei vain siis keskustassa, voi ongelma olla myös itse puhelimessa. Esimerkiksi puhelimen mikrofoni voi olla viallinen. Tätä voi kokeilla esimerkiksi lataamalla puhelimeen jokin äänitysohjelma ja kuuntelemalla onko kaikki kunnossa.

Ja kuten hpguru totesi, niin vika tietenkin voi olla myös verkossa ja siitä tosiaan kannattaa kannattaa tehdä vikailmoitus. Vikailmoitukselle on hyvä kerätä muutama esimerkki ongelmallisista puheluista, niin pääsemme tutkimaan asiaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tuli muuten mieleen, että voisiko aloittaja kokeilla puheluita siinä samassa paikassa 2G-verkossa? Jos niissäkin on ongelmia, vika voisi olla tällöin puhelimessa. Jos taas ei, vika rajautuu sillä 3G-verkkoon 🙂
Käyttäjätaso 1
Kokeilenkin heti tuota äänitystä. Ihan hyvin voi olla mikrofonissakin jotain vikaa. Vasta sitten teen häiriöilmoituksen. Ja niin piti sanoa että nämä huonolaatuiset puhelut ovat siis kotona ollessa. Voisi mennnä kokeilemaan uloskin. Vasta äsken hankin tuon puhelimen, joten en ole ehtinyt kokeilla ulkona.
Käyttäjätaso 1
Tuli testaatua ja mikrofoni ok. Sitten 2G verkossa kuuluvuus on loistava ja kenttäpalkkikin täysillä. Kun vaihdan takaisin 3G verkkooon sen kentän palkki heiluu koko ajan aika lailla ja ilmeisesti asun sitten jotenkin katvealueella tjn. Kuitenkin ihmettelen kun läppärissäni oleva mobiililaajakaista toimii hyvin 3G:ssä ja 4G verkossakin kohtalaisesti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Nokiassa ei taida onnistua 3G-pakotus, ongelma olisi ratkennut sillä.

Sinun kannattaa tehdä häiriöilmoitus. Kysy onko alueen verkkoa mahdollista optimoida lisää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jerluc kirjoitti:
Tuli testaatua ja mikrofoni ok. Sitten 2G verkossa kuuluvuus on loistava ja kenttäpalkkikin täysillä. Kun vaihdan takaisin 3G verkkooon sen kentän palkki heiluu koko ajan aika lailla ja ilmeisesti asun sitten jotenkin katvealueella tjn. Kuitenkin ihmettelen kun läppärissäni oleva mobiililaajakaista toimii hyvin 3G:ssä ja 4G verkossakin kohtalaisesti.

Palkkien määrällä ei ole suoraa vaikutusta tiedonsiirron nopeuteen. Ne kertovat vain verkon signaalin voimakkuudesta. Tiedonsiirtoon taas vaikuttaa signaalin laatu eli häiriöiden määrä. Mikäli signaali on voimakkuudeltaan heikko mutta häiriötön, siirtonopeus voi olla LTE 4G -verkossa ihan ok.

Palkkien määrän vaihtelu johtuu luultavasti siitä, että puhelin hakee yhteyksiä eri tukiasemiin eli ns ei osaa päättää, mihin pitäisi yhteyden. Puheen/tiedonsiirron aikana yhteys yleensä lukittuu tiettyyn tukiasemaan eikä vaihtele, mikäli päätelaitteen sijainti säilyy samana.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Hyvis kirjoitti:
...Puheen/tiedonsiirron aikana yhteys yleensä lukittuu tiettyyn tukiasemaan eikä vaihtele, mikäli päätelaitteen sijainti säilyy samana.

Ei se ihan kait noin mene, vaan rätinät ja paukkeet puhelun aikana voi johtua juuri siitä, että luuri vaihtelee solua/tukiasemaa. Vaikka päätelaite pysyisi paikallaan kuinka tarkasti tahansa, ulkoiset tekijät voivat vaikuttaa signaaliin niin, että laite "liipaisee" vaihdon, ja vaikka sitten kesken sanan. 
Käyttäjätaso 5
KoTe60 kirjoitti:

Hyvis kirjoitti:

...Puheen/tiedonsiirron aikana yhteys yleensä lukittuu tiettyyn tukiasemaan eikä vaihtele, mikäli päätelaitteen sijainti säilyy samana.


Ei se ihan kait noin mene, vaan rätinät ja paukkeet puhelun aikana voi johtua juuri siitä, että luuri vaihtelee solua/tukiasemaa. Vaikka päätelaite pysyisi paikallaan kuinka tarkasti tahansa, ulkoiset tekijät voivat vaikuttaa signaaliin niin, että laite "liipaisee" vaihdon, ja vaikka sitten kesken sanan. 


Tuo on totta, ei se yhteen tukiasemaan jää lukkoon. Liikkuvassa autossa tai junassa puhuminen olisi melko hankalaa. Eli kyllä niisä ihan handover tapahtuu tukiasemien välillä, kun laite siirtyy toisen tukiaseman kuuluvuusalueelle.

Huonolla kuuluvuusalueella tai tukiasemaviassa voi tapahtua niin, että puhelin hyppii useamman tukiaseman välillä ja tämä näkyy puhelimessa kuuluvuuspalkkien vaihteluna. Tällöin voi olla aihetta tosiaan tehdä vikailmoitus, jos olet varmistanut, että muuten puhelin on toimiva.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Raiveri kirjoitti:
KoTe60 kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:
...Puheen/tiedonsiirron aikana yhteys yleensä lukittuu tiettyyn tukiasemaan eikä vaihtele, mikäli päätelaitteen sijainti säilyy samana.

Ei se ihan kait noin mene, vaan rätinät ja paukkeet puhelun aikana voi johtua juuri siitä, että luuri vaihtelee solua/tukiasemaa. Vaikka päätelaite pysyisi paikallaan kuinka tarkasti tahansa, ulkoiset tekijät voivat vaikuttaa signaaliin niin, että laite "liipaisee" vaihdon, ja vaikka sitten kesken sanan. 

Tuo on totta, ei se yhteen tukiasemaan jää lukkoon. Liikkuvassa autossa tai junassa puhuminen olisi melko hankalaa. Eli kyllä niisä ihan handover tapahtuu tukiasemien välillä, kun laite siirtyy toisen tukiaseman kuuluvuusalueelle.

Huonolla kuuluvuusalueella tai tukiasemaviassa voi tapahtua niin, että puhelin hyppii useamman tukiaseman välillä ja tämä näkyy puhelimessa kuuluvuuspalkkien vaihteluna. Tällöin voi olla aihetta tosiaan tehdä vikailmoitus, jos olet varmistanut, että muuten puhelin on toimiva.

Korostin tuohon nuo pari kohtaa. "Yleensä" ja "mikäli päätelaitteen sijainti säilyy samana". Tarkemminhan tuo olisi pitänyt kirjoittaa, oma moka.

Lukittuu oli tosiaan väärä sana, mutta jos sijainti on koko ajan sama (signaali on laadukas) ja data liikkuu, ei kai se yhteys yleensä tukiasemien tai solujen välillä vaihtele? :smileyhuh:

Mainitsemassani tapauksessa, eikös se palkkien määrä pitäisi kuitenkin olla kutakuinkin sama, jos vikaa ei ole?
Käyttäjätaso 1
Tein häiriöilmoituksen ja nyt asia on korjattu. En tiedä mitä he tekivät mutta nyt kuuluu hyvin kaikki puhelut. Minulla on tuossa reilu liittymässä se alhaisin 3G nopeus 2mb, jota pohdin onko se liian hidas puheluihin vai onko tuolla nopeudella merkitystä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mobiililaajakaistan nopeus ei vaikuta muuhun kuin VoIP-puheluihin. Operaattorin kautta soitettavat puhelut eivät ole VoIP-pohjaisia.

Osallistu keskusteluun