Vastattu

Ihmeellinen laskutusjuttu jonka ymmärsin vaivoin. ?

  • 30 maaliskuu 2016
  • 11 kommenttia
  • 440 katselukerrat

Minulla pitäisi olla Huoleton 4G 12kk 24,90 e/kk. Etu päättyy 12.02.2017. tämä. Tuli sellainen ihme laskusuma , ensin vanhan liittymän ja nyt uuden liittymän kahden kuukauden lasku . Maksoin pois kun chatissa utelin sen sisältöä. Mutta voisiko joku nyt vääntää rautakangesta juokseeko tämä hinta näin tasaisesti joka kuukausi paitsi ne puhelut jotka eivät kuulu tähän kuten yritysno:t ym. Ja miloin minulla on vakio eräpäivä, kun haluan sen tietää kun en viitsi jatkuvasti käydä katsomassa milloin joku lasku on tullut ja milloin ei. Haluan aina vakioeräpäivän . 😠
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 30 maaliskuu 2016, 16:30

Heippa papina 🙂

Vakio eräpäivää ei voida asettaa ihan vaan senkin takia, että viikonlopuille ja pyhäpäiville niitä ei asetella. On kuitenkin suunnilleen vakio tuleeko lasku esim. ensimmäisellä viikolla. Täysin sama päivä se siis harvoin on. Näet laskustasi aina seuraavan laskun arvioidun eräpäivän. 🙂

Laskutuskausi on aina yksi kokonainen kuukausi. Näin ollen, jos muutat liittymätyyppiäsi kesken kuun (otetaan esimerkiksi vaikka 15.2.) niin olet jo luultavasti ehtinyt saamaan kokonaisen laskun helmikuulta sen aiemman liittymätyypin laskutuksen mukaisesti. Seuraavaksi saat laskun, joka on ajalta 15.2.-29.2. ja 1.-31.3. sillä vajaita kuukausia ei laskuteta yksinään. Tämä uusi lasku sisältää myös hyvityksen tuolta puolikkaalta helmikuulta (laskettuna ihan päiväkohtaisesti edelliseen kuukausimaksuusi nähden). Tälläiset kesken kuun tehdyt muutokset siis välttämättä aiheuttavat eräpäivän muutoksen.

Laskulla veloitetaan aina erillisen laskutuskauden (eli kuukauden) lisämaksua aiheuttaneet palvelut. Eli uusin laskusi voisi olla esimerkiksi sellainen, että se sisältää kuukausimaksun ajalta 1.3.-31.3 ja lisämaksullisen käyttösi helmikuulta. Tämä tietenkin johtuu siitä, että kukaan ei voi ennustaa lisämaksullista käyttöä kuukaudelta, joka ei ole vielä ohi. Kuukausimaksun voi veloittaa kuluvalta kuukaudelta, koska se on aina sama. 🙂

Jatkossa siis laskutus tulee varmasti selkeämpänä jos liittymään ei tehdä muutoksia kesken kuun.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa, mutta jos sinulle jäi vielä jotain kysyttävää niin vastaan kyllä mielelläni! 🙂
Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Ja miksi te puuhastelette aina näitä sivuja ihan tolkuttomiin asti ettei jaksa kohta tätä jatkuvaa muutosta sietää.
Käyttäjätaso 7
Laskut yleensä tulevat joka kuukaudelta ihan tasaisesti...

Niissä laskuissa on selvästi merkittynä, mitä ajanjaksoja ne koskevat. Onko niiden suhteen jotain ongelmaa? Kuukausimaksut laskutetaan etukäteen ja kulutusveloitukset jälkikäteen, joten tämän vuoksi liittymämuutoksen yhteydessä voi tulla "ihmeellisiä" kuvioita.

Jatkossa eräpäivät varmastikin tulevat säännöllisesti muutaman päivän sisällä. Viikonloput vähän sotkevat, ja lopullinen päivämäärä vaihtelee. Onko tapanasi maksaa laskut OmaElisassa? Jos tilaisit laskut e-laskuna omaan verkkopankkiisi, se helpottaisi elämää...
Älä siinä viisastele upseeri ! Kyllä minulla verkkopankki on ja sinne tulevat. Sitä vain ihmettelin kun ensin tuli edellisen liittymän lasku jossa oli pari sellaista mitä tämän uuden liittymän kahden kuukauden laskussa oli taas. Samana päivänä soitettu 4 x taxi ja vanhassa 2 ja tässä uudessa 2 - samanpäivänlaskua ?? . Muutan operaattoria jos ei rupea tasaantumaan ja lasku 1 x kuukausi. On tääkin oikein neropattien foorumi :?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Heippa papina 🙂

Vakio eräpäivää ei voida asettaa ihan vaan senkin takia, että viikonlopuille ja pyhäpäiville niitä ei asetella. On kuitenkin suunnilleen vakio tuleeko lasku esim. ensimmäisellä viikolla. Täysin sama päivä se siis harvoin on. Näet laskustasi aina seuraavan laskun arvioidun eräpäivän. 🙂

Laskutuskausi on aina yksi kokonainen kuukausi. Näin ollen, jos muutat liittymätyyppiäsi kesken kuun (otetaan esimerkiksi vaikka 15.2.) niin olet jo luultavasti ehtinyt saamaan kokonaisen laskun helmikuulta sen aiemman liittymätyypin laskutuksen mukaisesti. Seuraavaksi saat laskun, joka on ajalta 15.2.-29.2. ja 1.-31.3. sillä vajaita kuukausia ei laskuteta yksinään. Tämä uusi lasku sisältää myös hyvityksen tuolta puolikkaalta helmikuulta (laskettuna ihan päiväkohtaisesti edelliseen kuukausimaksuusi nähden). Tälläiset kesken kuun tehdyt muutokset siis välttämättä aiheuttavat eräpäivän muutoksen.

Laskulla veloitetaan aina erillisen laskutuskauden (eli kuukauden) lisämaksua aiheuttaneet palvelut. Eli uusin laskusi voisi olla esimerkiksi sellainen, että se sisältää kuukausimaksun ajalta 1.3.-31.3 ja lisämaksullisen käyttösi helmikuulta. Tämä tietenkin johtuu siitä, että kukaan ei voi ennustaa lisämaksullista käyttöä kuukaudelta, joka ei ole vielä ohi. Kuukausimaksun voi veloittaa kuluvalta kuukaudelta, koska se on aina sama. 🙂

Jatkossa siis laskutus tulee varmasti selkeämpänä jos liittymään ei tehdä muutoksia kesken kuun.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa, mutta jos sinulle jäi vielä jotain kysyttävää niin vastaan kyllä mielelläni! 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Sinähän sait täysin asiallisen vastauksen, jossa oltiin parhaan tietämyksen mukaan yritetty sinulle selittää laskutustasi sen pohjalta, mitä itse viesteissäsi kerroit.

Millaisen vastauksen sinä sitten toivoit saavasi? Että olisi Elisalta luvattu vuodeksi ilmaiset puhelut? Eikö ole ihan turhaa käydä täällä haukkumaan muita ja aukomaan päätään vaan sen takia, että vastaus ei ilmeisesti ollut sinulle mieleinen. Jotain käytöstapoja olettaisi löytyvän aikuiselta(?) ihmiseltä..
Heippa papina 🙂

Vakio eräpäivää ei voida asettaa ihan vaan senkin takia, että viikonlopuille ja pyhäpäiville niitä ei asetella. On kuitenkin suunnilleen vakio tuleeko lasku esim. ensimmäisellä viikolla. Täysin sama päivä se siis harvoin on. Näet laskustasi aina seuraavan laskun arvioidun eräpäivän. 🙂

Laskutuskausi on aina yksi kokonainen kuukausi. Näin ollen, jos muutat liittymätyyppiäsi kesken kuun (otetaan esimerkiksi vaikka 15.2.) niin olet jo luultavasti ehtinyt saamaan kokonaisen laskun helmikuulta sen aiemman liittymätyypin laskutuksen mukaisesti. Seuraavaksi saat laskun, joka on ajalta 15.2.-29.2. ja 1.-31.3. sillä vajaita kuukausia ei laskuteta yksinään. Tämä uusi lasku sisältää myös hyvityksen tuolta puolikkaalta helmikuulta (laskettuna ihan päiväkohtaisesti edelliseen kuukausimaksuusi nähden). Tälläiset kesken kuun tehdyt muutokset siis välttämättä aiheuttavat eräpäivän muutoksen.

Laskulla veloitetaan aina erillisen laskutuskauden (eli kuukauden) lisämaksua aiheuttaneet palvelut. Eli uusin laskusi voisi olla esimerkiksi sellainen, että se sisältää kuukausimaksun ajalta 1.3.-31.3 ja lisämaksullisen käyttösi helmikuulta. Tämä tietenkin johtuu siitä, että kukaan ei voi ennustaa lisämaksullista käyttöä kuukaudelta, joka ei ole vielä ohi. Kuukausimaksun voi veloittaa kuluvalta kuukaudelta, koska se on aina sama. 🙂

Jatkossa siis laskutus tulee varmasti selkeämpänä jos liittymään ei tehdä muutoksia kesken kuun.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa, mutta jos sinulle jäi vielä jotain kysyttävää niin vastaan kyllä mielelläni! :)
No kiitos 😃 Pitkä oli vastaus vaikka en tajunnut puoliakaan. Mutta meni se osittain jakeluun. :8 No nyt on sitten kaapelitv:n lasku niin erikoinen ja ihmeellinen etten osaa edes selittää,, 😳 Se luku oli oikea mutta summat ei. Maksoin pois ja katson mikä seuraava on. Naapuri on yhtä äimänä teidän laskujen kanssa ja yhdessä naurettiin kun muutakaan ei nyt voi. ;):S
mikä on kesken kuun ?
Milloin liittymätyyppi kannattaa vaihtaa jotta välttyy laskusekoiluilta.
Onko se esim 30pv, elii kuun viiminen päivä. ja pitääkö se olla esim työpäivä, pankkipäivä jne..
Tätä tietoa ei löydy mistään
Käyttäjätaso 3
mikä on kesken kuun ?
Milloin liittymätyyppi kannattaa vaihtaa jotta välttyy laskusekoiluilta.
Onko se esim 30pv, elii kuun viiminen päivä. ja pitääkö se olla esim työpäivä, pankkipäivä jne..
Tätä tietoa ei löydy mistään


Kuten Mits tuossa ylempänä selittikin, niin laskutuskausi on aina yksi kokonainen kuukausi eli esimerkiksi 1.-31.8. Mikäli muutos tehdään kesken kuukauden, esimerkiksi vaikka 5.8. tai 10.8. tai 24.8. käytännössä ihan muuna päivänä kuin vaikka 1.8. niin laskutuksessa esiintyy silloin erilaisuutta kuin normaalisti. Jos liittymätyypin vaihdon tekee aina kuun 1. päivä, eli esimerkiksi 1.9. niin silloin laskutus jatkuu normaalisti.
Käyttäjätaso 1
Älä siinä viisastele upseeri ! Kyllä minulla verkkopankki on ja sinne tulevat. Sitä vain ihmettelin kun ensin tuli edellisen liittymän lasku jossa oli pari sellaista mitä tämän uuden liittymän kahden kuukauden laskussa oli taas. Samana päivänä soitettu 4 x taxi ja vanhassa 2 ja tässä uudessa 2 - samanpäivänlaskua ?? . Muutan operaattoria jos ei rupea tasaantumaan ja lasku 1 x kuukausi. On tääkin oikein neropattien foorumi :?


no jopas taas. mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun käyttäydytään ihan kuin elettäisiin kivikaudella?!?!? On nimittäin ihme, että tollaisella vastauksella kukaan enää viitsi auttaa ongelmasi kanssa. kukaan ei ole viisastellut ja lopulta päädyt haukkumaan muita foorumilaisia niin nyt voisi ihan hetken katsoa peiliin ja miettiä menikö niin kuin strömsössä. ja ihan ohimennen todettuna, niin laskutukset menee muillakin operaattoreilla samalla logiikalla, että tässä kohtaa vaihtamisella uhkailu ei oikein tuota muuta lopputulosta kuin silmienpyörittelyä.
Käyttäjätaso 7

Älä siinä viisastele upseeri ! Kyllä minulla verkkopankki on ja sinne tulevat. Sitä vain ihmettelin kun ensin tuli edellisen liittymän lasku jossa oli pari sellaista mitä tämän uuden liittymän kahden kuukauden laskussa oli taas. Samana päivänä soitettu 4 x taxi ja vanhassa 2 ja tässä uudessa 2 - samanpäivänlaskua ?? . Muutan operaattoria jos ei rupea tasaantumaan ja lasku 1 x kuukausi. On tääkin oikein neropattien foorumi :?
no jopas taas. mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun käyttäydytään ihan kuin elettäisiin kivikaudella?!?!? On nimittäin ihme, että tollaisella vastauksella kukaan enää viitsi auttaa ongelmasi kanssa. kukaan ei ole viisastellut ja lopulta päädyt haukkumaan muita foorumilaisia niin nyt voisi ihan hetken katsoa peiliin ja miettiä menikö niin kuin strömsössä. ja ihan ohimennen todettuna, niin laskutukset menee muillakin operaattoreilla samalla logiikalla, että tässä kohtaa vaihtamisella uhkailu ei oikein tuota muuta lopputulosta kuin silmienpyörittelyä.



Niinpä.

Eiköhän tämän jo voi unohtaa , kun nuo papinan jupinat näyttäisivät olevan jo kaksi vuotta vanhoja. 🤗

Osallistu keskusteluun