Vastattu

Jos sain muuta kuin mitä tilasin

  • 16 helmikuu 2020
  • 15 kommenttia
  • 772 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 5 kommenttia

Vaihdoin ansiokkaan markkinoinnin jälkeen kilpailijalta neljä liittymää Elisan liittymiin. Lupaus oli mm.netti tupla nopeudella ja ilmaiset skandipuhelut. Luottaen myyjään ajoin koko ruokakunnan arjen puhelinten ja netin osalta suohon. puhelut naapurimaahan lpasille maksaa, netti pätkiin ja 200Mbps nopeus ei edes jotenkin toimiessaan yllä kuin kymmenesosan nopeuteen, edellisissä liittymissä nopeus oli viisinkertainen. Elisa pätkii ja tahmaa.

Mutta ainoa joka toimii on laskutus, toimimattomasta liittymästä peritään täysi maksu. Elisan tekniikka ynnä Elisan paikalla käynyt edustaja ovat todenneet, että myyjä lupasi tietämättään liikoja, niin lupaa myös Elisan sivut.

 

Onko Elisalla hyvityssysteemiä kun myytiin vahingossa muuta kuin toimitettiin?

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Exe_ 17 helmikuu 2020, 11:37

Moi @ESH ja tervetuloa OmaYhteisöön! Pahoitteluni heti alkuun, että liittymät ei ole toimineet odotetusti, ja ominaisuuksienkin osalta on tullut ulkomaanpuheluiden osalta ilmeisesti väärää infoa 😞 Tosiaan Premium-puhelinliittymiin kuuluu kuukausimaksuun puhelut ja viestit kotimaan numeroihin sekä EU- ja ETA-maissa matkustaessasi EU- ja ETA-maiden numeroihin - puhelut Suomesta ulkomaille veloitetaan erikseen ulkomaanpuheluhinnaston mukaisesti.

Mielellään kyllä selvitetään tämä kuntoon ja katsotaan lähemmin miksi yhteydet näin pahasti takkuavat! Voit laittaa meille joko ihan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi  tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin löydetään asiaan ratkaisu! :)

Katso alkuperäinen viesti

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Puhe- ja mobiililaajakaistaliittymissä markkinoidaan teoreettista maksiminopeutta. Todellisuus voi olla sitten jotain ihan muuta. Todelliseen nopeuteen vaikuttaa mm. päätelaite, maaston muodot, oma sijainti tukiasemaan nähden, käyttäjämäärä tukiasemalla sekä tukiasemalla tarjolla olevat taajuudet.

 

Aina se operaattorin vaihto toiseen ei tuo parannusta. Aina voit vaihtaa takaisin vanhaan. Elisalla puheliittymät eivät ole määräaikaisia, joten vaihto onnistuu milloin tahansa. Liittymässä voi olla määräaikainen tarjoushinta, mutta sen ei pitäisi rajoittaa liittymän siirrettävyyttä.

Käyttäjätaso 7

Mutta ainoa joka toimii on laskutus, toimimattomasta liittymästä peritään täysi maksu. Elisan tekniikka ynnä Elisan paikalla käynyt edustaja ovat todenneet, että myyjä lupasi tietämättään liikoja, niin lupaa myös Elisan sivut.

 

Onko Elisalla hyvityssysteemiä kun myytiin vahingossa muuta kuin toimitettiin?

Tätähän se todellisuus on. Suosittelen aina itse mittaamaan prepaid-liittymillä eri operaattoreiden toimivuuden niissä itse useimmiten käyttämissään paikoissa. Jos toisen operaattorin liittymä toimii paremmin kuin nykyinen , niin vasta sitten kannattaa harkita vaihtoa.

Myyjien höpinöihin ei voi luottaa pennin vertaa. Kaikkien operaattoreiden liittymien väihteluvälit alkavat 5 Mbits ja siitä ylöspäin voi hyvissä olosuhteissa saada vähän lisää eli jos tuo minimi täyttyy , niin mitään hyvitystä ei ole luvassa

 

Puhe- ja mobiililaajakaistaliittymissä markkinoidaan teoreettista maksiminopeutta. Todellisuus voi olla sitten jotain ihan muuta. Todelliseen nopeuteen vaikuttaa mm. päätelaite, maaston muodot, oma sijainti tukiasemaan nähden, käyttäjämäärä tukiasemalla sekä tukiasemalla tarjolla olevat taajuudet.

Tuttua ja tiedossa. Päätelaite uusin merkkinsä lippulaivamalli, maasto kuin tenniskenttä, tukiasemaan matkaa 300m, tukiaseman muutaman käyttäjän tunnen jokaisen hekilökohtaisesti:), lukuunottamatta ohi ajavia turisteja.

 

Käyttäjätaso 5

Vikailmoitusta toimimattomasta yhteydestä ja reklamaatiota puutteellisesta liittymästä. Eli jos Elisan edustaja on sinulle luvannut ilmaiset skandipuhelit, niin Elisan on ne toimitettava. Muuten menee kuluttajariidaksi. Elisa eikä muukaan operaattori voi vedota ulkoistettuihin myyjiin ja heidän tekemäänsä virheeseen. Myyjät pitää perehdyttää kunnolla, jotta näin ei käy. 

Käyttäjätaso 3

Moi @ESH ja tervetuloa OmaYhteisöön! Pahoitteluni heti alkuun, että liittymät ei ole toimineet odotetusti, ja ominaisuuksienkin osalta on tullut ulkomaanpuheluiden osalta ilmeisesti väärää infoa :( Tosiaan Premium-puhelinliittymiin kuuluu kuukausimaksuun puhelut ja viestit kotimaan numeroihin sekä EU- ja ETA-maissa matkustaessasi EU- ja ETA-maiden numeroihin - puhelut Suomesta ulkomaille veloitetaan erikseen ulkomaanpuheluhinnaston mukaisesti.

Mielellään kyllä selvitetään tämä kuntoon ja katsotaan lähemmin miksi yhteydet näin pahasti takkuavat! Voit laittaa meille joko ihan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi  tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin löydetään asiaan ratkaisu! :)

Moi @ESH ja tervetuloa OmaYhteisöön! Pahoitteluni heti alkuun, että liittymät ei ole toimineet odotetusti, ja ominaisuuksienkin osalta on tullut ulkomaanpuheluiden osalta ilmeisesti väärää infoa :( Tosiaan Premium-puhelinliittymiin kuuluu kuukausimaksuun puhelut ja viestit kotimaan numeroihin sekä EU- ja ETA-maissa matkustaessasi EU- ja ETA-maiden numeroihin - puhelut Suomesta ulkomaille veloitetaan erikseen ulkomaanpuheluhinnaston mukaisesti.

Mielellään kyllä selvitetään tämä kuntoon ja katsotaan lähemmin miksi yhteydet näin pahasti takkuavat! Voit laittaa meille joko ihan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi  tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin löydetään asiaan ratkaisu! :)

 

Arvoisa Omayhteisön moderaattori. Vastasin yksityisviestillä, jottei kukaan pahoita liiaksi mieltään:)

Vikailmoitusta toimimattomasta yhteydestä ja reklamaatiota puutteellisesta liittymästä. Eli jos Elisan edustaja on sinulle luvannut ilmaiset skandipuhelit, niin Elisan on ne toimitettava. Muuten menee kuluttajariidaksi. Elisa eikä muukaan operaattori voi vedota ulkoistettuihin myyjiin ja heidän tekemäänsä virheeseen. Myyjät pitää perehdyttää kunnolla, jotta näin ei käy. 

Vikailmoitusta ja reklamaatiota lähtenyt kaikkia mahdollisia väyliä myöten. Vakivastaus on ollut käyttäjien paljous, ja se vastaus on todella hyvin opeteltu. Ainoa mitä on tarjottu on pahoittelut. Mutta en ole yksin, pitäjässä saan vertaistukea, koska Elisasta kaikki saavat saman vastauksen.
Tahmaaminen ei kuitenkaan johdu käyttäjien paljoudesta, koska netti takkuaa myös yövuorolaisilla ja eri puolilla kuntaa eli kunnan eri tukiasemien kuuluvuusalueella. Reilusti kun vaihtaa maisemia toisiin taajamiin ja kyliin, niin siellä netti laukkaa sorjasti.

Mutta mitään hyvitystä Elisa ei lupaa vaikka 200Mbit/s liittymissä on alueella useimmiten nopeutta reilusti alle 10Mbit/s. 
Kuluttajariitaan kai tämä valitettavasti päättyy, siihen Elisalla kuitenkin riittää kapasiteettia.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

OT: Kunhan tässä vouhotan. Itseäni kiinnostaa kuluttajan ja teletoimijan käsitys sanoista “skandipuhelut”. Aloittaja haluaisi kai soitella kotimaasta naapurimaihin lännen suuntaan, jotka eivät sisällykään pakettihinnoitteluun. Teletoimijan edustaja myyntitilanteessa lienee käsittänyt asian toisin. Kun ketjun aloittaja vierailee Tukholmassa tai tuttujen luona “skandimaissa” puhelut sisältyvät pakettihinnoitteluun. Ulkomaan puheluiden osalta siirtyisin käyttämään WhatsApp/Telegram -puheluita lapselle/lapsille. Tämä tosin vaatii käytettävältä matkaviestimeltä sen verran älyä, että sovelluksen saa asennettua siihen.

 

Mitä sitten tulee tuohon datanopeuteen. Liittymäsopimuksessa mainitun nopeuden vaihteluvälin alin nopeus (DownLoad) todellakin on vain 5 Mbit/s, eikä siitä oikein saa kuluttajariitaa aikaiseksi. Itse vaihtaisin takaisin sinne, mistä tulin, jos siellä asiat olivat paremmin.

OT: Kunhan tässä vouhotan. Itseäni kiinnostaa kuluttajan ja teletoimijan käsitys sanoista “skandipuhelut”. Aloittaja haluaisi kai soitella kotimaasta naapurimaihin lännen suuntaan, jotka eivät sisällykään pakettihinnoitteluun. Teletoimijan edustaja myyntitilanteessa lienee käsittänyt asian toisin. Kun ketjun aloittaja vierailee Tukholmassa tai tuttujen luona “skandimaissa” puhelut sisältyvät pakettihinnoitteluun.

Tämän tyyppisen tilanteen välttämiseksi kummankin osapuolen kannattaisi toimia näin: “älä oleta, ota selvää, kysy.” Ei synny myöhemmässä vaiheessa riitoja kun osapuolet ymmärtävät toisiaan ja puhuvat samasta asiasta.

 

OT: Kunhan tässä vouhotan. Itseäni kiinnostaa kuluttajan ja teletoimijan käsitys sanoista “skandipuhelut”. Aloittaja haluaisi kai soitella kotimaasta naapurimaihin lännen suuntaan, jotka eivät sisällykään pakettihinnoitteluun. Teletoimijan edustaja myyntitilanteessa lienee käsittänyt asian toisin. Kun ketjun aloittaja vierailee Tukholmassa tai tuttujen luona “skandimaissa” puhelut sisältyvät pakettihinnoitteluun. Ulkomaan puheluiden osalta siirtyisin käyttämään WhatsApp/Telegram -puheluita lapselle/lapsille. Tämä tosin vaatii käytettävältä matkaviestimeltä sen verran älyä, että sovelluksen saa asennettua siihen.

 

Mitä sitten tulee tuohon datanopeuteen. Liittymäsopimuksessa mainitun nopeuden vaihteluvälin alin nopeus (DownLoad) todellakin on vain 5 Mbit/s, eikä siitä oikein saa kuluttajariitaa aikaiseksi. Itse vaihtaisin takaisin sinne, mistä tulin, jos siellä asiat olivat paremmin.

Vouhotus voi piristää, ei siinä mitään. Tuo  “skandipuhelut” on nyt vain minun käyttämä termi näissä viesteissä. Elisan myynnin edustaja kyllä tiesi ja tajusi mistä silloin puhuttiin, kun mainitsin Norjan ja Ruotsin puhelujen olleeen Telialla pakettissa ilman mitään eroa, soitanko maahan vai soitanko kyseisissä maissa ollessani. Mutta kun olen saanut asennettenua mm.  WhatsAppin ja Telegramin puhelimiin, niin sinä LeonM voisit vinkata, miten niitä käytetään, kun nopeus verkossa on hetkittäin 0 (nolla) Mbps eli usein nopeutta ei saa mitattua, vaikka verkko näyttää 4g:tä. Ja kun nopeus on tuon tuosta ison kunnan eri tukiasemien alueella 0,x Mbps (x voi vaihdella) ja maksan Huoleton Premium 200M:n hintaa, niin minusta se on väärin.

Päätän asian jauhamisen täällä tähän, koska se ei yhteyksiä paranna sen hitusenkaan vertaa eikä mikään viittaa siihen että saisin täältä apua esittämääni epäkohtaan. Kohtuullisen hyvityksen perään minä lähinnä aloin täällä kyseleen, ja sen tein ilmeisen turhaan. Kyselen sitä jatkossa muita virallisempia kanavia käyttäen.

PS. Tämän viestin kirjoitin Telian yhteyden kautta. Nopea reikä (nyt 98Mbps) maailmalle aukesi hetkessä Telian e-simin avulla. Tukiasemakin lähellä, kun on samassa mastossa ja sen kopissa Elisan kanssa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

OT: Kunhan tässä vouhotan. Itseäni kiinnostaa kuluttajan ja teletoimijan käsitys sanoista “skandipuhelut”. Aloittaja haluaisi kai soitella kotimaasta naapurimaihin lännen suuntaan, jotka eivät sisällykään pakettihinnoitteluun. Teletoimijan edustaja myyntitilanteessa lienee käsittänyt asian toisin. Kun ketjun aloittaja vierailee Tukholmassa tai tuttujen luona “skandimaissa” puhelut sisältyvät pakettihinnoitteluun. Ulkomaan puheluiden osalta siirtyisin käyttämään WhatsApp/Telegram -puheluita lapselle/lapsille. Tämä tosin vaatii käytettävältä matkaviestimeltä sen verran älyä, että sovelluksen saa asennettua siihen.

 

Mitä sitten tulee tuohon datanopeuteen. Liittymäsopimuksessa mainitun nopeuden vaihteluvälin alin nopeus (DownLoad) todellakin on vain 5 Mbit/s, eikä siitä oikein saa kuluttajariitaa aikaiseksi. Itse vaihtaisin takaisin sinne, mistä tulin, jos siellä asiat olivat paremmin.

Vouhotus voi piristää, ei siinä mitään. Tuo  “skandipuhelut” on nyt vain minun käyttämä termi näissä viesteissä. Elisan myynnin edustaja kyllä tiesi ja tajusi mistä silloin puhuttiin, kun mainitsin Norjan ja Ruotsin puhelujen olleeen Telialla pakettissa ilman mitään eroa, soitanko maahan vai soitanko kyseisissä maissa ollessani. Mutta kun olen saanut asennettenua mm.  WhatsAppin ja Telegramin puhelimiin, niin sinä LeonM voisit vinkata, miten niitä käytetään, kun nopeus verkossa on hetkittäin 0 (nolla) Mbps eli usein nopeutta ei saa mitattua, vaikka verkko näyttää 4g:tä. Ja kun nopeus on tuon tuosta ison kunnan eri tukiasemien alueella 0,x Mbps (x voi vaihdella) ja maksan Huoleton Premium 200M:n hintaa, niin minusta se on väärin.

Päätän asian jauhamisen täällä tähän, koska se ei yhteyksiä paranna sen hitusenkaan vertaa eikä mikään viittaa siihen että saisin täältä apua esittämääni epäkohtaan. Kohtuullisen hyvityksen perään minä lähinnä aloin täällä kyseleen, ja sen tein ilmeisen turhaan. Kyselen sitä jatkossa muita virallisempia kanavia käyttäen.

PS. Tämän viestin kirjoitin Telian yhteyden kautta. Nopea reikä (nyt 98Mbps) maailmalle aukesi hetkessä Telian e-simin avulla. Tukiasemakin lähellä, kun on samassa mastossa ja sen kopissa Elisan kanssa. 

 

Laittelin sinulle yksityisviestiä asiasta, jatketaan siellä asian hoitoa, jos sopii :)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Niin, onhan siinä vissi ero, jääkö latausnopeus alle 10 Mbit/s pysyen kuitenkin yli 5 Mbit/s:ssa. Viimeinen viesti kuitenkin paljastaa liittymänopeuden olleen myös alle 5 Mbit/s. Teletoimijan puolella sallittu tarkastelujakso lienee edelleen neljä (4) tuntia, jonka aikana datan tulee keskiarvoisesti virrata 5 Mbit/s -nopeudella. Sillähän ei sinänsä enää ole merkitystä, koska dataliittymissäkään ei saa palloa jalkaan ts. määräaikainen sopimus. Aina voi palata tai siirtyä toiselle toimijalle. Jäljelle jää vai harmi ja mielipaha.

Eihän se Skype/WhatsApp/Telegram/Facetime mitä näitä nyt on toimi tietenkään, jos televerkon lataus- ja lähetysnopeudet lähestyvät käyttöpaikassa ääretöntä nollaa/sekunti. En ottanut tätä huomioon, koska sitä ei mainittu. Tällä voisi muuten kiertää ulkomaanpuheluveloitukset aloittajan tapauksessa. Kun kerran jaksaa täällä avautua niin on turha kaunistella tilannetta, vaan kuvata se juuri sellaisena kuin ominaisuus on havaittavissa tai mitattavissa.

 

Tulevat semikiinteät 5G-(mobiili)laajakaistaratkaisut kai ovat määräaikaisia, mutta asentaja mitannee käyttöpaikassa saatavan minimin, koska käyttäjälle “lohkotaan” verkkyhteydestä aina oma viipale, kun hän verkkoa käyttäisi. Päätelaitemokkula kai kuoletetaan sopimusaikana.

 

OT: Viihteeseen en ota kantaa, mutta luulisi senkin päättämisen ilman kahden vuoden määräaikaa olevan mahdollista, jos mobiilidatanopeus ei mahdollista palvelun täysimittaista toimintaa aasiakkaan käyttöpaikassa. 

Asiaan on nyt saatu tyydyttävä ratkaisu eli alkuperäiseen kysymykseen olen saanut vastauksen. Kiitos siitä. Aika näyttää korjaantuuko tekniikka. Sen kuulen heiltä, jotka mahd. jatkavat Elisan linjoilla. Minä palaan sinne mistä tulin.

Ja sen verran vielä, että Elisa on näillä selkosilla toiminut aikaisemmin parhaiten kaikista operaattoreista, juurikin niillä alueilla, jotka Elisa oli ehtinyt rakentaa. Olen aikoinaan saanut työni puolesta myös reilun vuoden verran testata Elisan puhe- ja nettiliittymiä, koska liikuin laajasti pitkin poikin pohjoista. 
 

Hyvää talven jatkoa itse kullekin, anteeksi etelään, teillähän ei sitä olekaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Tuolla @ESH:n alkuperäisessä viestissä on aika mielenkiintoinen lause, jossa todetaan Elisan tekniikan ja paikalla käyneen edustajan sanoneen myyjän luvanneen TIETÄMÄTTÄÄN liikaa!?

Onko tosiaan niin, ettei Elisan myyjillä ole annettu tietoa tuosta, ettei tuo teoreettinen maksiminopeus tarkoita myös käytännössä toimivaa nopeutta? En oikein tähän usko, vaan kyseessä lienee myyjän tavoite saada myytyä mahdollisimman “nopea” liittymä.

Melkoisen usein näilläkin sivuilla on luettavissa liittymän hankkineen asiakkaan toteavan, että hänelle LUVATTIIN noita mahtavia nopeuksia.

Pitäisiköhän tehdä jotain myyjien koulutuksessa ja myös mahdollisuuksien mukaan seurata myyntitapahtumia, mitä asiakkaalle on “luvattu”???

 

Käyttäjätaso 2

Tuolla @ESH:n alkuperäisessä viestissä on aika mielenkiintoinen lause, jossa todetaan Elisan tekniikan ja paikalla käyneen edustajan sanoneen myyjän luvanneen TIETÄMÄTTÄÄN liikaa!?

Onko tosiaan niin, ettei Elisan myyjillä ole annettu tietoa tuosta, ettei tuo teoreettinen maksiminopeus tarkoita myös käytännössä toimivaa nopeutta? En oikein tähän usko, vaan kyseessä lienee myyjän tavoite saada myytyä mahdollisimman “nopea” liittymä.

Melkoisen usein näilläkin sivuilla on luettavissa liittymän hankkineen asiakkaan toteavan, että hänelle LUVATTIIN noita mahtavia nopeuksia.

Pitäisiköhän tehdä jotain myyjien koulutuksessa ja myös mahdollisuuksien mukaan seurata myyntitapahtumia, mitä asiakkaalle on “luvattu”???

 

Ymmärrän mitä tarkoitat. Myyntitilanteessa asiakkaalle tulee käydä maksiminopeuden lisäksi läpi myös vaihteluvälit. Tämän ei tulisi olla kenellekään myyjälle epäselvää, koska asia käydään koulutuksissa tarkkaan läpi. Myyjän ei siis tulisi lähteä lupailemaan mitään tiettyä nopeutta koska toteutuva nopeus selviää vasta paikan päällä testatessa. Tässä on siis toimittu väärin. Palautteen saaminen näistä tapauksista on meille erityisen tärkeää, että saamme kyseiselle myyjälle ja esimiehelle asian läpikäytäväksi :thumbsup:

Osallistu keskusteluun