Kysymys

Kotinumero liikkuvaksi Saunalahti KotiPuhelimella

  • 24 huhtikuu 2008
  • 99 kommenttia
  • 7821 katselukerrat

Kotinumero liikkuvaksi Saunalahti KotiPuhelimella
Saunalahti tuo myyntiin uuden Saunalahti KotiPuhelin-liittymän. KotiPuhelimen avulla saa perinteisen "lankapuhelinnumeron", esimerkiksi 019 123 123, myös kesämökeille ja kiinteistöihin, joihin ei ole saatavilla kiinteää puhelinliittymää.

Saunalahti KotiPuhelin-liittymä toimii tavallisella matkapuhelimella tai GSM-pöytäpuhelimella ja vastaa toiminnoiltaan perinteistä "lankapuhelinta" eli liittymään ei kuulu muita GSM-palveluita. Nykyinen lankapuhelinnumero voidaan siirtää KotiPuhelin-liittymään veloituksetta.

- Asiakkaamme ovat kysyneet Saunalahti KotiPuhelimen kaltaista palvelua. Halutaan tavoittaa kotona olevat henkilöt omasta kotinumerosta ja toisaalta, että kotoa on helppo soittaa juuri kotinumerosta. KotiPuhelimen kautta kotinumero kulkee myös mukana ja sen voi ottaa mukaansa vaikkapa kesämökille, kertoo tuotejohtaja Panu Lehti.

Saunalahti KotiPuhelin-palvelu on saatavissa kaikkialle Suomeen Ahvenanmaata lukuun ottamatta. KotiPuhelin-liittymän kuukausimaksu on 2,95 euroa. Puhelut muihin KotiPuhelin- ja lankaliittymiin maksavat paikallispuhelumaksun 0,099 euroa/puhelu, 0,01 euroa/min. Puhelut KotiPuhelin-liittymästä matkapuhelinliittymiin maksavat 0,099 euroa/minuutti.

/ Panu.

99 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Tomahaukki kirjoitti:
Scarpia kirjoitti:
tpo-01 kirjoitti:
Damned kirjoitti:
Listataanko KotiPuhelimen numero perinteiseen paikalliseen puhelinluetteloon ilmaiseksi ja automaattisesti?
Tietääkö kukaan? Vanha numero säilyy (nähtävästi) luettelossa, mutta miten jos avaa uuden liittymän uudella numerolla? Lisätäänkö uusi numero automaattisesti luetteloon? Vai pitääkö palvelu tilata Fonectalta tai maksaa siitä, kuten matkapuhelinliittymissä?

Tämä on niin hyvä kysymys että lähti lisäselvitykseen! Kuittaillaan tänne kun saadaan vastausta!

Numero ilmoitetaan puhelinluetteloon, jos numero on julkinen ja se on lankanumero (esim 09 alkuinen)

Voit myös itse ilmoittaa lankapuhelinverkon numerot ilmaiseksi luetteloon (gsm-avaruuden numeroista laskutetaan)

Loistavaa, nyt uskallan suositella tätä liittymää! ;)

Puhelinluettelossa näytti olevan suht paljon Saunalahti kotipuhelimen uusia numeroita, mutta en silti ollut varma asiasta.

miklex kirjoitti:

Mistä tuon ilmoituksen voi tehdä, että Saunalahden KotiPuhelin numeron saa luetteloon ilmaiseksi? Nyt käytössä oleva numero on julkinen ja numetiedustelusta se kyllä löytyy, mutta puhelinluettelossa sitä ei ole. Kyse on Nettipuhelimen alasajon seurauksena Kotipuhelimeksi vaihdetusta liittymästä.

Helpointa lienee soittaa paikallisen puhelinluettelon julkaisijalle (esim. Fonecta). Puhelinluettelossa olevalla lomakkeellakin voi ilmoittaa, mutta väärinkäsityksiä voi tulla.

Meillä (toinen) lankaliittymä korvattiin Elisa puhekaistalla muuton yhteydessä vuonna 2009, koska uuteen kerrostaloon oli pelkät valokuituyhteydet. Oletin, että puhelinnumero olisi seuraavassa luettelossa, uudella osoitteella. Ei ollut. Soitin Fonectaan, josta sanottiin että tähän osoitteeseen ei saa lankaliittymiä, siksi numero ei ole luettelossa. Lupasivat kuitenkin lisätä sen sinne ilman lisämaksua.

Sittemmin vaihdettiin kaikki Gsm liittymät Saunalahdelle, ja puhekaista nettipuhelimeen. Josta pakkovaihto Kotipuhelimeen. Siitä huolimatta numero on pysynyt luettelossa edelleen, erikseen ilmoittamatta.

Kotipuhelin-liittymän toteutukseen olen kyllä tyytyväinen, mutta en silti ymmärrä nettipuhelimen ja puhekaistan alasajoa. Vähintään Elisan valokuitu-asiakkaille pitäisi olla tarjolla joku VoIP-liittymä, jolla saisi langallisen liittymän kotiinsa. Kännykällä ei kuitenkaan voi korvata lankapuhelinta, ainakaan niin kauan kuin Saunalahdella ei ole gsm-gateway laitteita myynnissä yhdessä Kotipuhelimen kanssa.
Käyttäjätaso 2
lemon1 kirjoitti:
1) Laskutus on kalenterikuukausittaista. Lasku lähetetään kerrankuussa mikäli laskun loppusumma on yli 15 euroa. Mikäli ei ole siirretään koko summa seuraalle kuukaudelle. Joten lasku tulee, kun sen summa ylittää laskutusrajan.

2) KotiPuhelimesta pitää aina näppäillä suuntanumero, kuten Nettipuheimessa. Nettipuhelimessa tämä on suositus, mutta uskoisin pakko KotiPuhelimessa.

3) Suuntanumeroa ei tarvita mikäli soittaja on samalla suuntanumeroalueella kuin kohteena oleva KotiPuhelin.
Kotipuhelin-liittymästä soitettaessa ei tarvita suuntanumeroa, jos soitetaan saman verkkoryhmän numeroon, joka on soittajan liittymässä. Eli jos soitan omasta kotipuhelin-liittymästäni toiseen 03-numeroon, niin puhelu välittyy ilmankin suuntanumeroa. Kokeiltu on. Yhdistää jopa numeroon 10061 (neitiaika).

Ainoa poikkeus: soitonsiirroissa numero aina suuntanumeron kanssa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Soitonsiirrosta KotiPuhelin --> Saunalahden GSM:

Näin lukee hinnastossa:

"Soitonsiirto toiseen Saunalahden GSM-liittymään (ei Prepaid, Kotipuhelin, Kotipuhelin Plus) 
siirron tekijälle maksuton"

Voisiko SL vahvistaa, että on soitonsiirto KotiPuhelimesta Saunalahden GSM -liittymään nykyään maksuton? Hinnaston perusteella väittäisin, että se maksaa.




Hei,

hinnasto on nähtävissä linkistä http://saunalahti.fi/gsm/hinnastomuut.php

Kun teet soitonsiirron

Saunalahti Kotipuhelin (esim. 09-1234567) -> Saunalahden GSM (esim. 045-1234567)    maksuton
Saunalahti Kotipuhelin (esim. 09-1234567) -> Saunalahden Kotipuhelin (esim.  014-1234567)  0,01 /min + 0,099 /puhelu
Saunalahti Kotipuhelin -> Lankaliittymä  0,01 /min + 0,099 /puhelu
Saunalahti Kotipuhelin -> Kotimaiset GSM-liittymät        0,099 /min

Huom! Saunalahti Kotipuhelin -> Saunalahden Prepaid  0,099 /min
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
tpo-01 kirjoitti:

Damned kirjoitti:
Listataanko KotiPuhelimen numero perinteiseen paikalliseen puhelinluetteloon ilmaiseksi ja automaattisesti?

Tietääkö kukaan? Vanha numero säilyy (nähtävästi) luettelossa, mutta miten jos avaa uuden liittymän uudella numerolla? Lisätäänkö uusi numero automaattisesti luetteloon? Vai pitääkö palvelu tilata Fonectalta tai maksaa siitä, kuten matkapuhelinliittymissä?


Tämä on niin hyvä kysymys että lähti lisäselvitykseen! Kuittaillaan tänne kun saadaan vastausta!
Käyttäjätaso 6
Scarpia kirjoitti:

tpo-01 kirjoitti:

Damned kirjoitti:
Listataanko KotiPuhelimen numero perinteiseen paikalliseen puhelinluetteloon ilmaiseksi ja automaattisesti?

Tietääkö kukaan? Vanha numero säilyy (nähtävästi) luettelossa, mutta miten jos avaa uuden liittymän uudella numerolla? Lisätäänkö uusi numero automaattisesti luetteloon? Vai pitääkö palvelu tilata Fonectalta tai maksaa siitä, kuten matkapuhelinliittymissä?


Tämä on niin hyvä kysymys että lähti lisäselvitykseen! Kuittaillaan tänne kun saadaan vastausta!


Numero ilmoitetaan puhelinluetteloon, jos numero on julkinen ja se on lankanumero (esim 09 alkuinen)

Voit myös itse ilmoittaa lankapuhelinverkon numerot ilmaiseksi luetteloon (gsm-avaruuden numeroista laskutetaan)
Kyllä, Huawei ETS6630 on lukitsematon. Tuli tuossa asennettua eräälle tyytyväiselle eläkeläiselle Saunalahden Kotipuhelin kyseiseen pöytägesmiin.
Kyselen tälläkin palstalla että paljonko tällaiseen Kotipuhelinliittymään soittaminen tavallisesta lankapuhelimesta kustantaa?
Toivottavasti ei samaa kuin lankapuhelimesta Saunalahden GSM-liittymään soittaminen.
Käyttäjätaso 2
Kyselen tälläkin palstalla että paljonko tällaiseen Kotipuhelinliittymään soittaminen tavallisesta lankapuhelimesta kustantaa?


Tavallisen lankapuhelun verran, kuten myös Nettipuhelin-liittymään soittaminen lankapuhelimesta.
Soneran lankapuhelinasiakkaat eivät ole Soneran omistajia. Heiltä on ainoastaan peritty aikoinaan kallis liittymismaksu ilman, että olisi annettu osakekirjaa vastineeksi. Sonerahan on entinen valtion puhelinlaitos. Liittymismaksu menee taivaan tuuliin, jos irtisanot liittymäsi,  eli se jää Soneran omistajien (esim. Ruotsin valtio) hyväksi.
Toivoisin näihin kysymyksiin vastaukset pikaisesti, kiitos!:)

1) Tuttavillani on vetämässä lankanumeron siirto toiselta operaattorilta Saunalahden KotiPuhelimeen. Vanhalla operaattorilla heidän numeronsa on molempien nimillä, mutta Saunalahdelle tilattiin numero toisen oma.saunalahti -palvelun kautta. Pitäisikö siis Saunalahden saada myös lankanumeron toisen omistajan suostumus operaattorinvaihdokseen? Miten tämä suostumuksen antaminen käytännössä tapahtuu?

2) Kauanko numeronsiirto kestää kun Saunalahti puhuu noin 10 päivästä ja vanhalla operaattorilla irtisanomisaika on kaksi viikkoa

3) Samaisilla tuttavillani on Saunalahden GSM -numerot, tuleeko myös Kotipuhelimen lasku samalle paperille kuin GSM -puheluiden lasku?

4) Oliko nyt niin että Saunalahden Internet -puhelimesta voi soittaa Saunalahden KotiPuhelimeen ilmaiseksi, mutta se siis syö sitä kuukausittaista 3000 minuutin puheaikaa?

Kiitokset pikaisesta vastauksesta jo etukäteen!:)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Toivoisin näihin kysymyksiin vastaukset pikaisesti, kiitos!:)

1) Tuttavillani on vetämässä lankanumeron siirto toiselta operaattorilta Saunalahden KotiPuhelimeen. Vanhalla operaattorilla heidän numeronsa on molempien nimillä, mutta Saunalahdelle tilattiin numero toisen oma.saunalahti -palvelun kautta. Pitäisikö siis Saunalahden saada myös lankanumeron toisen omistajan suostumus operaattorinvaihdokseen? Miten tämä suostumuksen antaminen käytännössä tapahtuu?

2) Kauanko numeronsiirto kestää kun Saunalahti puhuu noin 10 päivästä ja vanhalla operaattorilla irtisanomisaika on kaksi viikkoa

3) Samaisilla tuttavillani on Saunalahden GSM -numerot, tuleeko myös Kotipuhelimen lasku samalle paperille kuin GSM -puheluiden lasku?

4) Oliko nyt niin että Saunalahden Internet -puhelimesta voi soittaa Saunalahden KotiPuhelimeen ilmaiseksi, mutta se siis syö sitä kuukausittaista 3000 minuutin puheaikaa?

Kiitokset pikaisesta vastauksesta jo etukäteen!:)


Ja selvitin asiat samalla kun soitin Asiakaspalvelusta omat kiireasiat:
1) Siirto tilataan toisen omistajan nimellä, ja tarvittaessa Saunalahti pyytää valtuutuksen/valtakirjan toiselta henkilöltä.
2) Menee reipas pari viikkoa, tavoiteaika tuo kaksi viikkoa.
3) Riippuu siitä, onko Kotipuhelin tilattu samalle asiakanumerolle. Mikäli sivulta http://saunalahti.fi/gsm/gsmkotipuhelin_tilaus.php on valittu Olen Saunalahden asiakas (minulla on ennestään Saunalahden GSM- tai esim. laajakaistaliittymä) , kaikki asiakkuudet ovat samalla asiakasnumerolla ja siis myös laskulla.
4) Hinnoittelu ei kuulu tuohon 3000 minuuttiin, vaan on normaali GSM-hintainen.
4) Nettipuhelimesta soittaminen saunalahden GSM liittymiin on 3000min asti ilmaista ja kotipuhelin liittymä on GSM liittymä.
Eikös se KotiPuhelin ole hinnoittelultaan lankapuhelinliittymä eli siihen soittaminen maksaa lankapuhelun verran? Eli ei GSM puheluhintoja kumpaankaan suuntaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

4) Nettipuhelimesta soittaminen saunalahden GSM liittymiin on 3000min asti ilmaista ja kotipuhelin liittymä on GSM liittymä.


Jälleen kahta erilaista tietoa Asiakaspalvelusta? Voisiko joku vielä varmistaa?
Käyttäjätaso 2
Onko Saunalahdelle tulossa noita pöytäpuhelimia myyntiin?

Olen hankkimassa (toimeksiantona) liittymän ja jonkin pöytäpuhelimen, hälytysnapillisen kännykän (Emporia Life Plus, tms) tai GSM-analogia-adapterin jokatapauksessa joltakin operaattorilta 4vk kuluessa.  :)

??? Haluaako Saunis tehdä kauppaa varttuneemman väen kanssa vai profiloitua yksinomaan teinioperaattoriksi?

Varttuneempi väki on vakaata tulovirtaa. Se maksaa laskunsa ajallaan eikä ole heti vaihtamassa pois toiselle operaattorille paremman tarjouksen perässä. Sitä ei tarvitse jatkuvasti kerta toisensa jälkeen operaattorin ostaa mainonnalla, markkinoinnilla ja yhä innovatiivisimmilla palveluilla pysymään asiakkaana. (Toki Sauniksen dynaamisuus on ehdoton PLUSSA, mutta innovatiivinen voi olla myös eri asiakassegmentteihin.)

Sitäpaitsi varttuneempi väki on yleensä se joka soittaa (myös nuoremmille polville) ja tekee laskutusta operaattorille. Ja jos kohdenumero on operaattorin sisällä niin siitä ei edes karka "laskevan liikenteen" maksut toisille operaattoreille.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3



4) Nettipuhelimesta soittaminen saunalahden GSM liittymiin on 3000min asti ilmaista ja kotipuhelin liittymä on GSM liittymä.


Jälleen kahta erilaista tietoa Asiakaspalvelusta? Voisiko joku vielä varmistaa?


KotiPuhelimeen soittaminen maksaa saman verran kuin kyseisestä liittymästä soittaminen mihin tahansa kyseessä olevan telealueen lankaliittymään.

Pahoittelut virheellisestä tiedosta.

-Juha


Saattoihan tuossa kyllä tulla väärinkäsityskin. Matkapuhelimesta soittaminen lankaliittymään kun useimminen on saman hintaista kuin soittaminen matkapuhelinliittymään. Saatoi nimittäin olla, että käytettiin termiä normaalihintainen. Eli olisinko kysynyt asian jotenkin seuraavasti: Onko tuo soittaminen normaalihintaista vai meneekö se tuosta 3000:sta minuutista....

Kiitoksia kuitenkin kaimalle selvennyksestä.  🙂



4) Nettipuhelimesta soittaminen saunalahden GSM liittymiin on 3000min asti ilmaista ja kotipuhelin liittymä on GSM liittymä.


Jälleen kahta erilaista tietoa Asiakaspalvelusta? Voisiko joku vielä varmistaa?


KotiPuhelimeen soittaminen maksaa saman verran kuin kyseisestä liittymästä soittaminen mihin tahansa kyseessä olevan telealueen lankaliittymään.

Pahoittelut virheellisestä tiedosta.

-Juha


Aivan Mutta nettipuhelimesta soittaminen saunalahden kotipuhelin liittymään
onkin eri asia kuin kotipuhelin liittymien väliset puhelut
Käyttäjätaso 2
Aivan Mutta nettipuhelimesta soittaminen saunalahden kotipuhelin liittymään
onkin eri asia kuin kotipuhelin liittymien väliset puhelut


Onhan siinä toki puhelun aloitusmaksussa eroa sentin kymmenyksen verran.
Käyttäjätaso 4
Viime maanantaina aukesi SL KotiPuhelin 016-suunnalla.

Maanantaina kaikki toimi normaalisti. Tiistaina ilmeni ilmeinen reititysongelma. Liittymästä voi soittaa normaalisti ulospäin, mutta siihen soitettaessa tulee tiedote "valitsemamme numero ei ole käytössä".

Päätelaitetta ja verkkoa (2G/3G) on vaihdeltu, kaikki on tehty mitä kotikonstein voi tehdä. Viime viikolla olen ollut kolme kertaa yhteydessä SL:n vikailmoitukseen, jossa asia on vireillä. Ottivat yhteystiedotkin ylös. Mitään ei ole kuulunut, tilanne edelleen muuttumaton.

Mitäköhän tälle voisi tehdä?
Käyttäjätaso 4

Tässä on kyse ns. reitysviasta, joka tapahtuu todella usein asiakkaille, jotka siirtävät vanhan lankanumeronsa Saunalahden Nettipuhelimeen tai KotiPuhelimeen.


Viat eivät ole yleisiä, mutta ikävä kyllä vikoja on numeronsiirtojen osalta enemmän kuin matkapuhelinpuolella koska monet paikalliset puhelinyhtiöt eivät ole automatisoineet omia kiinteän verkon numeronsiirtoprosessejaan. Mobiilipuolellalahan kaikilla suurimmilla operaattoreilla numeronsiirtoprosessi on automatisoitu.

/ panu.


Mulla on nyt ollut KotiPuhelimessa reititysongelma jo 5 vrk. Olen tehnyt 4 vikailmoitusta. Mitään ei tapahdu. Ensi viikolla lähtee molemmat KotiPuhelinliittymät taivaaseen.
Käyttäjätaso 3
Aika kumma homma, etteivät nyt sitten sinun kohdalla saa tuota korjattua. Oma kokemukseni on tosiaan, että reitysvikaa on ollut suht monessa numeronsiirrossa, mutta poikkeuksetta ne on korjattu vikailmoituksen jälkeen 2 tunnin sisällä.
Aika kumma homma, etteivät nyt sitten sinun kohdalla saa tuota korjattua. Oma kokemukseni on tosiaan, että reitysvikaa on ollut suht monessa numeronsiirrossa, mutta poikkeuksetta ne on korjattu vikailmoituksen jälkeen 2 tunnin sisällä.


Yleensä reititysongelmat johtuvat numeroa luovuttavasta operaattorista. Joissakin tapauksissa paikallisnumeron luovuttavat operaattorit toimivan kohtuuttoman kehnosti. Ikävä kyllä meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin hoputtaa luovuttavaa operaattoria korjaamaan ongelman.

/ Panu.
Käyttäjätaso 4
Tämä reititysongelma on huomenna kestänyt viikon.

En muistanut asiaa erikseen mainita, mutta kyseessä EI OLE NUMERONSIIRTO, vaan Saunalahden sivuilta suoraan tilattu 016-alkuinen numero.

Huomenna täytyy mennä Majakkaan käymään, mutta pessimismi alkaa kyllä nyt asian suhteen vallata pahasti alaa. Kevätterveiset Panulle.

Tämä reititysongelma on huomenna kestänyt viikon.

En muistanut asiaa erikseen mainita, mutta kyseessä EI OLE NUMERONSIIRTO, vaan Saunalahden sivuilta suoraan tilattu 016-alkuinen numero.

Huomenna täytyy mennä Majakkaan käymään, mutta pessimismi alkaa kyllä nyt asian suhteen vallata pahasti alaa. Kevätterveiset Panulle.


Tämä on nyt korjattu.

/ Panu.
Käyttäjätaso 4
Nyt täytyy kyllä esittää parhaat kiitokset Saunalahdelle. Hieman kolhiintumassa ollut maine on nyt entistä ehompi.

Ilmiönä sinänsä erikoinen, kun kyse ei ollut numerosiirrosta. Mutta nyt kaikki on ok. Kiitos myös Panulle.

Petri

Osallistu keskusteluun