Kysymys

Kuuluuko Kanariansaaret EU-vyöhykkeeseen

  • 21 August 2016
  • 2 kommenttia
  • 17187 katselukerrat

Vaihdoin liittymätyypikseni Huoleton 4G EU, saadakseni netin käyttöön Kanariansaarilla. Netti ei kuite.kaan toimi.iksi?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

2 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hei Lilja12, ja tervetuloa palstalle!

EU-datapaketin tulisi toimia normaalisti Kanariansaarilla. Kannattaa ainakin ensi alkuun kokeilla operaattorin valintaa käsin puhelimen asetuksista. Asetuksesi lienevät oikein jos netti toimi Suomessa, tarkista kuitenkin että puhelimessa ei ole roaming-esto päällä, sekä OmaElisasta ettei ole datasiirtoestoa ulkomailla.
Hei,

pari tärkeää vinkkiä/neuvoa ulkomailla käyttäjille:
- varmistakaa, että datan käyttöraja on päällä, koska se pitää väärinkäsitys/vikatilanteessa yllätykset rajallisena.
- Elisa nauhoittaa kaikki puhelut, mikä on hyvä. He auttavat pulmatilanteessa, mutta nyt varoitus: Kun itsellä on ongelma, niin asiakas keskittyy siihen, Elisa/operaattori ei ole saman paineen alla ja tässä syntyy väärinkäsitys miten mahdollinen ongelma korjataan. Paras korostaa että mitään uusia sopimuksia ei tehdä puhelimessa kiireessä, ainoastaan ongelma ratkaistaan entisen sopimuksen ehdoilla. Jos kiireessä ehtoja muutetaan, niin asiakas ei lue/ole mahdollisuutta lukea koko netin sopimus/ehto/hintasivustorakennetta, missä osa on lakitekstiäkin.
- Määrite Basically koko EU-maat on epämääräinen, etenkin jos ollaan vesialueilla EU:ssa ja mukaan tulee eri laivojen kautta tapahtua satelliitti/linkki liikenne - vaikka tässäkin kaikki operaattorit/toimijat ovat Elisan kumppaneita, niin eivät aina välttämättä kuulukaan EU-alueella toimiessaan Elisan EU-pakettiin. Tässä Elisa ei selkeästi kerro että EU-alueella ei kaikki liikenne kuulukaan EU-datapakettiin. Samahan on mahdollista EU-rajan läheisyydessä, missä oletetaan asiakkaan ymmärtävän mikä operaattori on kytkeytynyt roaming liittymään.
- Elisalta saa yleensä hyvää palvelua ja ongelma ratkaistaan, vaarana on ainoastaan se, että joko netti/data ei vain toimi johtuen paikallisen ensisijaisen partnerin huonosta verkosta, tai se on yllättävän tehotonta/kallista.
-Elisa ei selkeästi ilmoita voiko roaming partnerin eli ensisijaisen ulkoalisen operaattorin vaihtaa toiseen saadakseen paremman kentän datasiirtoon. Sopimuksia on netissä vaikka kuinka, niiden täydellinen ymmärtäminen ja kohtien prioriteetin ymmärtämiseen tarvitaan netin käyttöä tuntitolkulla ja lakimies eli maksaisi noin 1000 euroa jos pyytää lakimiehen sen selvittää 🙂