Vastattu

Kytkypuhelin, liittymä ja kuuluvuus?

  • 1 toukokuu 2011
  • 20 kommenttia
  • 5943 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Rouvani on harkinnut uuden liittymän hommaamista ja samalla uutta puhelinta Nokian kissanhiekkalaatikon ynnä TeleFinlandin tilalle. On kuitenkin lievä epäilys siitä, että ongelmia voi tulla, sillä Elisan verkon kuuluvuus on täällä hiukan kiikan-kaakan jopa vanhoilla Nokian puhelimilla, jotka toimivat yleensä kaikista luotettavimmin. Toistaiseksi on ollut tyytyminen Soneran verkkoon, joka toimii täällä varmimmin.  Joo - ja kuuluvuushäiriöistä on tehty ilmoituksia, kun kotona on jo yksi SL:n liittymä. Ei vaikutusta, joten tämän vaihtoehdon voi sulkea pois heti.

Ongelma on siis heikko kuuluvuus + (mahdollinen) epäherkkä puhelin. Kun mistään ei löydy testituloksia eri puhelinmallien osalta niin hankinta on arpapeliä. Kuinka siis käy, jos puhelin+liittymä -yhdistelmä ei toimikaan eli pätkii ja katkoo tai katoaa verkosta?

Sen pohjalta, mitä olen lueskellut, käyttöön otetulla (=testatulla ja toimimattomaksi havaitulla) puhelimella ei ole palautusoikeutta - vai onko? Entä sitten liittymä? Saako rahaa takaisin mistään, jos homma ei toimi?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hkatarii 2 toukokuu 2011, 07:43

Hei joesmith,

yleisesti voin kertoa, että kuuluvuuden heikentymisestä on aina ensisijaisesti tehtävä vikailmoitus, jos haluaa sopimuksen purkaa.
Vikailmoituksen teon jälkeen vika todetaan ja pyritään korjaamaan.
Jossain tilanteissa vikaa ei välttämättä saada korjattua. Tällöin asiakas voi halutessaan purkaa määräaikaisen sopimuksen.
Ostetuttu laite jää asiakkaalle ja laitteesta veloitetaan kertamaksulla mahdolliset laskuttamatta jääneet osuudet ja liittymältä poistetaan määräaikaisuus, jonka jälkeen numero on vapaa siirtymään toiselle operaattorille.
Sopimuksen purkamisesta huonon kuuluvuuden vuoksi ei automaattisesti anneta hyvityksiä vaan mahdolliset hyvitykset ovat aina tapauskohtaisia.
Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Hei joesmith,

yleisesti voin kertoa, että kuuluvuuden heikentymisestä on aina ensisijaisesti tehtävä vikailmoitus, jos haluaa sopimuksen purkaa.
Vikailmoituksen teon jälkeen vika todetaan ja pyritään korjaamaan.
Jossain tilanteissa vikaa ei välttämättä saada korjattua. Tällöin asiakas voi halutessaan purkaa määräaikaisen sopimuksen.
Ostetuttu laite jää asiakkaalle ja laitteesta veloitetaan kertamaksulla mahdolliset laskuttamatta jääneet osuudet ja liittymältä poistetaan määräaikaisuus, jonka jälkeen numero on vapaa siirtymään toiselle operaattorille.
Sopimuksen purkamisesta huonon kuuluvuuden vuoksi ei automaattisesti anneta hyvityksiä vaan mahdolliset hyvitykset ovat aina tapauskohtaisia.
Käyttäjätaso 3

Sopimuksen purkamisesta huonon kuuluvuuden vuoksi ei automaattisesti anneta hyvityksiä vaan mahdolliset hyvitykset ovat aina tapauskohtaisia.


Niin, tässä on siis kysymys nimenomaan huono laite + huono kuuluvuus -ongelmasta, josta monella
on täällä päin ollut varsin ikäviä kokemuksia. Tässä tapauksessa siis käy ehkä näin:

0) Käyttäjällä on vanha puhelin, joka toimii Elisalla. Hän ostaa uuden ja ottaa samalla uuden liittymän
1) Heti virta kytkettäessä todetaan, että k.o. puhelin ei toimi Elisan verkossa
2) Sopimus puretaan, käyttäjä joutuu maksamaan turhasta puhelimesta täyden hinnan koska hän on ottanut sen käyttöön käyttämällä sitä päällä.

3) Käyttäjä voi siirtyä toisen operaattorin asiakkaaksi samalla puhelimella tai myydä puhelimen ja siirtyä kohtaan 0 ja mahdollisesti samaan rumbaan.

Ongelma on sikäli huvittava, että Saunalahden/Elisan datayhteydet toimivat varsin hyvin, mutta puheyhteydet (tai puhelimet) eivät. On todella outoa, että toimimaton puhelin ei kuulu kuluttajasuojan piiriin, eivät edes postimyynnissä - ja muuhun kauppaan kaukana keskuksista ei ole mahdollisuutta.

Kai tässä on sitten sellainenkin visio, että asiakas ei  halua turhaa puhelinta vaan lähettää sen vaikkapa 30 kertaa korjattavaksi operaattorin laskuun. Puhelimenhan on oltava viallinen, jos se ei toimi ilmoitetulla kuuluvuusalueella, jossa muut puhelimet toimivat hienosti 🙂
Hei,

tietyillä laitevalmistajilla on olemassa myös DOA-vaihto. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaalle toimitettu puhelin on heti viallinen. Asiakkaan on tällöin ilmoitettava viallisuudesta 7 päivän sisällä, jolloin laite vaihdetaan saman tien uuteen.

7 päivän jälkeen laitteella on valmistajan takuu, joka on kuluttajan suojana siinä vaiheessa, kun vika ilmenee vasta myöhemmin.

Se, että onko puhelimessa vai verkossa vika, niin voidaan todentaa aina teknisen tuen kautta ja apua saada sitten sieltä jatkoa ajatellen.
Käyttäjätaso 3

tietyillä laitevalmistajilla on olemassa myös DOA-vaihto. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaalle toimitettu puhelin on heti viallinen. Asiakkaan on tällöin ilmoitettava viallisuudesta 7 päivän sisällä, jolloin laite vaihdetaan saman tien uuteen.

7 päivän jälkeen laitteella on valmistajan takuu, joka on kuluttajan suojana siinä vaiheessa, kun vika ilmenee vasta myöhemmin.

Se, että onko puhelimessa vai verkossa vika, niin voidaan todentaa aina teknisen tuen kautta ja apua saada sitten sieltä jatkoa ajatellen.


Käydään nyt vielä rautalankamallin kautta tämä läpi, kun ei näy onnistuvan. Jos käy näin:

Lähtökohta on, että minulla on vanha Nokian puhelin, joka toimii hienosti Saunalahden liittymällä. Ostan siis uuden puhelimen, josta minulla ei ole kokemuksia.

Kytken puhelimeen virran ja SIM-kortin ja tolppia on vähän tai jo ensimmäinen puhelu katkoo/epäonnistuu joten totean yhdistelmän olevan kelvoton.

Palautan puhelimen. Saan tilalle uuden. Se toimii samalla tavalla. Palautan puhelimen. Saan tilalle uuden.... tässä vaiheessa kaikki ymmärtävät, että ongelma on puhelimen herkkyydessä. Minulla ei ole oikeutta saada rahojani takaisin, koska "olen ottanut puhelimen käyttöön". Eikö vain?

Kyseessä ei ole DOA vaan puhelimen heikko laatu (jota ei saa selville ennen kokeilemista). Toin ongelman täysin selvästi esille jo ensimmäisessä viestissä.

Otan yhteyttä tekniseen tukeen.  Se taas ei tee asialle yhtään mitään vuosikausiin, joten en "saa sieltä apua", kuten asian ilmaisit.  Mikä tämän ilmoituksen ja ehkä vuonna 2020 tapahtuvan teknisen korjauksen välisen ajan tilanne?
Hei,

kertomasi tapahtuma on hyvin harvinaislaatuinen, josta johtuen siihen ei ole yhtä oikeaa suoraa vastausta. Jos näin kävisi niin tämä käsiteltäisiin yksittäisenä tapauksena ja lopputuloskin olisi yksilöllinen.
Yleisesti voi sanoa, että laitteesta joka on huollossa ei saa kuukausimaksu hyvityksiä ajalta, jolloin se on huollossa. Tämä johtuu siitä että, laitteesta on oston yhteydessä määritelty hinta, jota asiakas maksaa osissa Saunalahdelle.
Käyttäjätaso 3

Yleisesti voi sanoa, että laitteesta joka on huollossa ei saa kuukausimaksu hyvityksiä ajalta, jolloin se on huollossa. 


Nyt loppui rautalanka. Huollolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Miten minä tämän enää osaisin kysyä selvemmin...

Yritä nyt käsittää: Minulla on toimiva yhteys, Nokian 3501i toimii täällä. Ostan puhelimen, koska tarvitsen uuden. Se on
epäherkempi kuin nokialainen. Kun huomaan sen, en saa enää palauttaa sitä, koska "olen ottanut sen käyttöön". Tekninen
tuki EI KORJAA TUKIASEMAN SUUNTAUSTA, jossa se vika on. Puhelin siis EI OLE HUOLLOSSA.

Mitä tapahtuu, jos ostamani puhelin ei toimi millään opilla eikä sitä saada toimimaan, koska TUKIASEMA ON SUUNNATTU VÄÄRIN
tai TUKIASEMAN SUUNTAUSTA ON MUUTETTU, jota on myös tapahtunut ja ihmiset ovat menettäneet kenttänsä?

Voi hyvänen aika että voi olla vaikeaa selittää yksinkertaista ongelmaa. Tämä on siis "sika säkissä" -ongelma, josta
operaattori, joka myy samalla puhelimia, pesee kätensä.

Pakko kai se on tilata se puhelin ja katsoa, kuinka käy.
Käyttäjätaso 1
Entä jos ostaisit puhelimen vapailta markkinoilta, silloinhan voi purkaa kaupan jos tuote ei toimi. Tietenkin on eri asia jos puhelinta ei saa muualta kun Saunalahdelta.
Enempää asiasta tietämättä ja sekaantumatta, HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE!
Masa
Älä ota puhelinta käyttöön. ;)

Tutustu siihen perusteellisesti, koska sinulla on 14 päivää aikaa. Perusteellinen tutustuminen sisältää tietenkin pakkauksen avaamisen ja osien tarkastelun yksityiskohtaisesti. Kun tässä perusteellisessa tutustumisessa saat AHAA elämyksen siitä, että puhelin ei tule sinulla toimimaan, pakkaat sen täysin alkuperäiseen pakkaukseen ja palautat Bastulle täysin myyntikuntoisena.

Muista että suoraan lain perusteluissa sanotaan, että pakkaus voi olla avattu, mutta sen on oltava myyntikuntoinen. Siis täysin siisti ja ilman käytön merkkejä.

Ne otttavat sen vastaan, muuten niiltä menee nettimyynti. Muista ettet missään nimessä koske pakkauksen mukana tulevaan SIM korttiin tehdessäsi tutustumisriittiä. Käytä tässä riitissä puhelimen lähellä sitä sinulla jo olevaa Bastun SIMiä. Kun viet sen tarpeeksi lähelle puhelinta, niin huomaat oliko malli haluamasi kaltainen vai ei.

Jos saat AHAA elämyksen, että puhelin toimii, niin sitten kosket siihen mukana tulevaan SIM korttiin. Ja otat puhelimen käyttöön.  😉


Yleisesti voi sanoa, että laitteesta joka on huollossa ei saa kuukausimaksu hyvityksiä ajalta, jolloin se on huollossa.  


Nyt loppui rautalanka. Huollolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Miten minä tämän enää osaisin kysyä selvemmin...

Yritä nyt käsittää: Minulla on toimiva yhteys, Nokian 3501i toimii täällä. Ostan puhelimen, koska tarvitsen uuden. Se on
epäherkempi kuin nokialainen. Kun huomaan sen, en saa enää palauttaa sitä, koska "olen ottanut sen käyttöön". Tekninen
tuki EI KORJAA TUKIASEMAN SUUNTAUSTA, jossa se vika on. Puhelin siis EI OLE HUOLLOSSA.

Mitä tapahtuu, jos ostamani puhelin ei toimi millään opilla eikä sitä saada toimimaan, koska TUKIASEMA ON SUUNNATTU VÄÄRIN
tai TUKIASEMAN SUUNTAUSTA ON MUUTETTU, jota on myös tapahtunut ja ihmiset ovat menettäneet kenttänsä?

Voi hyvänen aika että voi olla vaikeaa selittää yksinkertaista ongelmaa. Tämä on siis "sika säkissä" -ongelma, josta
operaattori, joka myy samalla puhelimia, pesee kätensä.

Pakko kai se on tilata se puhelin ja katsoa, kuinka käy.



Mikäli sinulla tosiaan on toimiva yhteys jollain puhelimella ja siinä on Elisan/Saunalahden liittymä, kertoo tämä siitä että verkko osoitteessasi on tällöin kunnossa. Jos tilanne säilyy, hankit uuden puhelimen ja kokonaisuus ei toimi, on vika yksiselitteisesti puhelimessa ja viallinen puhelinhan pitää vaihtaa tai huollattaa riippumatta siitä, mistä sen hankit.

Vaikka puhelin ja liittymä myydään meiltä pakettina, on hyvä huomata, että kyseessä on kuitenkin kaksi eri asiaa. Jos kokonaisuus ei toimi, niin vika on joko liittymässä, puhelimessa tai harvinaisessa tapauksessa vika sattuu olemaan molemmissa.

Esimerkkinä:

Jos kotiosoitteessasi toimii Saunalahden liittymä puhelimella X mutta ei puhelimella Y, on vika puhelimessa Y - ei siis verkossa. Puhelimelle voi edempänä kuvattuun tapaan tehdä joko DOA-vaihdon tai toimittaa huoltoon.

Jos liittymä ei toimi puhelimessa X, Y tai Z, on vika mitä ilmeisimmin verkossa ja tästä taas on tehtävä häiriöilmoitus Saunalahden tekniseen asiakaspalveluun.


On totta, ettei jokaisesta markkinoille ilmestyvästä puhelimesta julkaista testituloksia. Puhelimien tarkempiin teknisiin ominaisuuksiin voi kuitenkin etukäteen tutustua laitevalmistajien nettisivuilla sekä vaikkapa Elisa Shopit -liikkeessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Mikäli sinulla tosiaan on toimiva yhteys jollain puhelimella ja siinä on Elisan/Saunalahden liittymä, kertoo tämä siitä että verkko osoitteessasi on tällä hetkellä kunnossa. Jos tilanne säilyy, hankit uuden puhelimen ja kokonaisuus ei toimi, on vika yksiselitteisesti puhelimessa ja viallinen puhelinhan pitää tottakai vaihtaa tai huollattaa riippumatta siitä, mistä sen hankit.

Esimerkkinä:

[i]Jos kotiosoitteessasi toimii Saunalahden liittymä puhelimella X mutta ei puhelimella Y, on vika puhelimessa Y - ei siis verkossa. Puhelimelle voi edempänä kuvattuun tapaan tehdä joko DOA-vaihdon tai toimittaa huoltoon.


Muualla Palstan keskusteluissa ja ehkä tässäkin, on kaivattu vastausta seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Eri puhelinmallit ja jopa -yksilöt ovat herkkyydeltään ts kuuluvuudeltaan eritasoisia jo lähtökohtaisesti. Esimerkiksi: Entinen puhelin toimii Saunalahden liittymässä tarkoitetussa käyttöpaikassa sisällä asiakkaan kotona. Hankittaessa uusi 3G-palvelupakettisopimus, liittymä toimii uudessa puhelimessa luotettavasti ulkona ja sisällä vain tietyssä huoneessa. Uudemman puhelimen todetaan kyllä olevan ihan kunnossa, mutta se ei ole niin herkkä kuin edellinen.

Asiakas on ostanut uuden puhelimen käytettäväksi samassa paikassa, jossa käytti myös entistä. Puhelin ei siis ole viallinen, mutta asiakas ei kuitenkaan voi puhelinta käyttää sisällä. Miten toimitaan?

1. Etsitään asiakkaalle herkempi yksilö.
2. Asiakas palauttaa 3G-palvelupaketin mukana tulleen puhelimen ja saa tilalle kuuluvuudeltaan myös testien mukaan parempaa mallia olevan puhelimen.
3. ?

Hyvin teoreettinen asia, mutta verkkojen raja-aluella epäilemättä todellisuutta.
Kuten Hyvis jo tavallaan itselleen kommentissaan vastaakin, on kyseessä erittäin teoreettinen ongelma.

Ongelma on myös erittäin yksilöllinen ja kuuluu täksi kategoriaan "Tapauskohtaista". Näihin marginaalitapauksiin ei ole valmiita sääntöjä tai toimintamalleja, joita voisimme jo etukäteen asiakkaalle tarjota.

Emme voi olettaa että tällainen harvinainen tapaus tulisi Joesmithin kohdalle, joten spekulointi on tässä vaiheessa turhaa. Jos näin huono tuuri sitten kohdalle kolahtaisi, pyrittäisiin asiakaspalvelusta tietenkin löytämään sillä hetkellä paras mahdollinen ratkaisu.
Käyttäjätaso 3

Kuten Hyvis jo tavallaan itselleen kommentissaan vastaakin, on kyseessä erittäin teoreettinen ongelma.


Kahdella Elisan verkkoa käyttävällä tuttavallani on tämä ollut, joten kyllä se on kaukana teoreettisesta. Toinen
näistä  vaihtoi palveluntarjoajaa ja toinen puhelinta. Juu, ja itse vaihdoin tarjoajaa myös kymmenisen vuotta
sitten, kun Saunalahti muutti Soneran verkosta pois. Nyt tilanne on hiukan parempi, mutta kaukana hyvästä,
sillä mikään puhelin ei toimi kaikkialla talossa tai pihamaalla.

En kertakaikkisesti ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa käsittää. Kun on huono kenttä, se on huono ja
se ei näy muuksi muuttuvan edes ilmoittamalla tekniseen tukeen.

Lisäys: Juuri tänään soitteli eräs tuttava. Puheli katkesi kahdesti ja kaveri totesi, että helvata tämän
Elisan verkon kanssa. Kyseessä oli HTC:n  Desire Z Saunalahdelta. Vieläkö tämän "teoreettisen" ongelman
esimerkkejä tarvitaan lisää?
Jätät vanhan puhelimen ja jos ongelmia uuden kanssa niin sitten vikailmoa kehiin.
Tämä ongelma on ihan oikea. Meillä toimii Soneran 2 G verkossa normaalisti, 3 G melko hyvin. Saunalahti satunnaisesti 3 G, 2 G ei juurikaan toimi. Tämä ongelma uudemmilla E7 / N8 puhelimilla. Vanhat 2 G luurit sekä Nokia 2730( 3 G ) toimii molemmissa verkoissa ok. Joten perusluurit tuntuvat olevan herkempiä kuin uudet älyluurit. Itse sain purettua sopimuksen kesken koska ongelma todettiin, puhelimet oli huollossa useampaan otteeseen eikä parannusta asiaan tullut.
Käyttäjätaso 3

Itse sain purettua sopimuksen kesken koska ongelma todettiin, puhelimet oli huollossa useampaan otteeseen eikä parannusta asiaan tullut.


Kiitos, ensimmäiset järjelliset kommentit nuo kaksi viimeistä. Asiakaspalvelulla on melkoisia vaikeuksia
luetun ymmärtämisessä näköjään ja tuskin on ymmärtänyt ongelmaa vieläkään.

Sinänsähän tuo on melkein sama kuuluuko vai ei, kun ajateltu puhelin ei ole SIMM-lukittu.
Käyttäjätaso 3
Vanhaan ketjuun uutta kommenttia.

Kaveri oli juuri saanut Samsungin Galaxyn ja soitteli minulle. 10 minuutin puhelu
katkesi kolme kertaa. Seuraava vartin puhelu asiakkaalle oli katkennut kahdeksan
kertaa. Samassa paikassa vanhalla nokialaisella puhuttiin 3000 minuuttia kuukaudessa
ilman mitään ongelmia.

Toinen kaveri soitti eilen HTC:lla. Puhelu katkesi kahdesti ja hänen oli mentävä ulos
jatkamaan puhelua, talon sisältä puhelut eivät onnistuneet.  Noksulla oli vastaavassa
paikassa ongelmia huomattavasti vähemmän.

Samsung-miehellä puhelin oli ostettu käteisellä, HTC-kaverilla on 24 kuukauden soppari.

Tässä niitä asiakaspalvelun mielestä "teoreettisia" ongelmatilanteita. Nyt, kun lehti on puussa,
joudun itsekin puhumaan vintin ikkunassa vaikka käytössä on raudanluja vanha nokialainen.
No, se katkoo suhteellisen vähän, lopultakin.

NÄISTÄ SYISTÄ olisi kuluttajansuojankin kannalta täysin välttämätöntä pystyä palauttamaan
toimimaton kytkypuhelin, tekninen tuki kun ei tee kuuluvuudelle kuitenkaan mitään.
jep jep,aikamoista paskaa ne vieläkin tarjoa. Itsellä desire z seisoo kaapissa ja vanha nokia käytössä tuon takia..vai että erittäin harvinainen ongelma,tasan jokaisella kenet tunne on samaa vikaa samoilla kamoilla.
Käyttäjätaso 2
Hei!

Saunalahden palvelupaketin yhteydessä ostetuilla laitteilla on aina 24 kuukauden takuu. Mikäli laitteen kanssa on jotain ongelmaa niin takuuhuolto menee aina Elisa Shopit -myymälän kautta. Siellä myymäläpäälliköllä on myös valtuudet laitevaihtoon, mikäli katsovat tilanteen vaativan sitä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Lisäys: Juuri tänään soitteli eräs tuttava. Puheli katkesi kahdesti ja kaveri totesi, että helvata tämän
Elisan verkon kanssa. Kyseessä oli HTC:n  Desire Z Saunalahdelta. Vieläkö tämän "teoreettisen" ongelman
esimerkkejä tarvitaan lisää?


Itsellänikin on Desire Z käytössä ja sen kuuluvuus on heittämällä huonompi kuin missään muussa puhelimessani mitä olen kotona käytättänyt.
E71 ja N8 toimivat elisan verkossa koko ajan 3.5G:nä mutta DZ tippuu lähestulkoon aina GSM-verkkoon.

Eli tässä tapauksessa voi vika olla myös puhelimen pskassa radiossakin...
Itellä ZTE ja 3g verkko ei toimi missää muualla kunnolla ku helsingin ydinkeskustassa. Himassa tai missään täällä korson alueella ni iha turha kuvitella edes kuuntelevan spotifyta. Taas samsungin ace vai mikä onkaan toimii aivan täydellisesti.

Lisäksi elisan huollosta. Vein huoltoon ja sanoin että puhelimesta ei sammu näyttö kun sen laittaa korvalle lähes koskaan eikä automaattinen valoisuuden tunnistin toimi. Puhelin tuli takas ja siinä ei havattu mitään vikaa. Edelleen katkasen puhelut poskella joka kerta joten joudun pitämään puhelinta vaakatasossa etten vahingossakaan painaisi nappeja korvalla/poskellani.

Osallistu keskusteluun