Vastattu

Latausliittymän virheellinen laskutus

  • 16 toukokuu 2015
  • 20 kommenttia
  • 1491 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Eli minulla Saunalahden latausliittymä. Liittymään sisältyy, ja on aina sisältynyt, rajaton netti. Kuitenkin yllättäen tässä kuussa on alkanut menemään saldoa tuohon nettiin pieniä määriä aina toisinaan. Puheluerittelyssä näkyy data-kohdassa tässä kuussa neljälle päivälle kertyneen hintaa niin, että yhteensä niillä on saldoa lähtenyt 0,24e.
Se ei toki ole paljoa, mutta onhan se nyt kuitenkin liikaa sekin! Varsinkin kun en liittymässäni niinkään pidä koskaan saldoa kuin ihan pienen ns. hätävaran. Ikävä huomata sen kuluvan sieltä itsekseen.
Ja puheluerittelyssä toki kerrotaan sen voivan sisältää virheitä, jotka kuitenkin olisi korjattu oikealle laskulle. Minun tapauksessani nämä on kuitenkin siis laskutettukin jo.
Kiinnostaisi kuulla jonkinmoinen selitys Saunalahdelta tähän!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi henko_nen 19 toukokuu 2015, 14:54

Piampi kysyi tällä viestiketjulla alunperin, että miksi hänen Saunalahden Reilu latausliittymästä on alkanut laskuttua datakäyttö, vaikka se kuuluu kk-maksuun. Tätä tutkittiin tarkemmin ja selvisi, että datasta ei ole veloitettu. Oma Saunalahti -palvelun puheluerittelyssä tosin havaittiin sellainen virhetilanne, että latausliittymällä lähetetyt MMS-viestit näkyvät jostakin syystä erittelyssä datakäytön puolella. Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin. 🙂
Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Nyt tämän puheluerittelyn löydettyäni aloinkin sitä oikein seuraamaan.
Lähetin avopuolisolleni tekstiviestin äsken. Viesti oli 188 merkkiä, eli se laskutetaan kahtena viestinä.
Erittelyssä näkyy minun lähettäneen kyseiseen numeroon kolme viestiä kuuden sekunnin sisään. Viestin vastaanottajalle viesti oli myös tullut ihan oikein, eikä esim. tuplana.
Ja hakiessani tekstiviestipakettini saldotiedot tekstiviestinä, näkyy sieltä myös veloitettaneen kolme viestiä.
Tuntuu hölmöltä lähteä Elisa Shopit'iin valittamaan 24snt ylimääräisestä laskutuksesta netin käytössä ja laskulla olevasta yhdestä ylimääräisestä tekstiviestistä. Mutta toisaalta; enhän minä tiedä kuinka monta kertaa aiemminkin SL on veloittanut ylimääräisiä tekstiviestejä. Varsinkin kun vasta nyt keksin uudeksi harrastuksekseni tämän puheluerittelyn seuraamisen 😉
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Piampi kirjoitti:
Nyt tämän puheluerittelyn löydettyäni aloinkin sitä oikein seuraamaan.
Lähetin avopuolisolleni tekstiviestin äsken. Viesti oli 188 merkkiä, eli se laskutetaan kahtena viestinä.
Erittelyssä näkyy minun lähettäneen kyseiseen numeroon kolme viestiä kuuden sekunnin sisään. Viestin vastaanottajalle viesti oli myös tullut ihan oikein, eikä esim. tuplana.
Ja hakiessani tekstiviestipakettini saldotiedot tekstiviestinä, näkyy sieltä myös veloitettaneen kolme viestiä.
Tuntuu hölmöltä lähteä Elisa Shopit'iin valittamaan 24snt ylimääräisestä laskutuksesta netin käytössä ja laskulla olevasta yhdestä ylimääräisestä tekstiviestistä. Mutta toisaalta; enhän minä tiedä kuinka monta kertaa aiemminkin SL on veloittanut ylimääräisiä tekstiviestejä. Varsinkin kun vasta nyt keksin uudeksi harrastuksekseni tämän puheluerittelyn seuraamisen ;)
Niinpä..., virhehän se on pienikin virhe, ja korjattavahan se on.

Eikö ole muuten tavallisen kuolevaisen oikeustajun vastaista, kun asiakas tekee virheen laskun maksamisessa, eli ei maksa eräpäivään mennessä, niin operaattori veloittaa muistutuksesta rahaa (lienee tällä hetkellä 5€). Sitä en tiedä, meneekö myös korkoa tuolle perinnälle, ehkä. Kun operaattori tekee virheen laskutuksessa, ja asiakas saa virheen korjattua vasta muistutuksen jälkeen, niin asiakkaallapa ei olekaan mahdollisuutta periä vastaavaa maksua huomauttamisestaan. Miksiköhän... :smileyhuh:
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Näinhän tuo on, vahvemman oikeus.

Toinen asia, jota olen hämmästellyt, on näilläkin sivuilla usein valituksen kohteena oleva yhteysnopeus, joka ei olekaan luvattua. Tällöin operaattori antaa asiakkaalleen mahdollisuuden irtisanoa jopa määräaikaisen sopimuksen.

Tuntuisi luonnolliselta, että kun asiakkaalla on velvollisuus maksaa palvelusta, niin operaattorilla olisi velvollisuus toimittaa maksua vastaava palvelu.:smileyhuh:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ekku kirjoitti:
Näinhän tuo on, vahvemman oikeus.

Toinen asia, jota olen hämmästellyt, on näilläkin sivuilla usein valituksen kohteena oleva yhteysnopeus, joka ei olekaan luvattua. Tällöin operaattori antaa asiakkaalleen mahdollisuuden irtisanoa jopa määräaikaisen sopimuksen.

Tuntuisi luonnolliselta, että kun asiakkaalla on velvollisuus maksaa palvelusta, niin operaattorilla olisi velvollisuus toimittaa maksua vastaava palvelu.:smileyhuh:

Juu, vaan pitää mielessä tuo kohtuullisuus.

Jos meikku viettää aikaansa yksin jossain "joron kuusessa", jossa ei ole juuri minkäänlaista kuuluvuutta minkään operaattorin verkosta, niin en oikein kuvittele, wttä kukaan operaattori, minun 10-25 euron kuukausimaksua vastaan alkaa tuomaan verkkoaan yksin minun vaatimuksien mukaan käyttöpaikalleni. Eli pystyttää uuden maston jne.

Jos tällainen vaatimus operaattoreille kuuluisi, niin kuukausihinta moninkertaistuisi kaikilla!

Vaan toki silloin pitäisi tuota kaistaa rakennella lisää, jos alueella paljon käyttäjiä, mutta hintavaa sekin on kenelle tahansa.

Eli kierteessä ollaan, joko edulliset hinnat, mutta katveita ja kaistaongelmia on, tai joka paikassa kaistaa aina riittävästi, mutta hinnat korkeammat.

Kumman käyttäjä valitsee? No sen tietää, että 95%sesti hinta ratkaisee täysin. Loppu 5% on niitä katvealueiden ihmisiä.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Koomikko, olen kanssasi pitkälti samaa mieltä siitä, ettei jokaiseen korvessa sijaitsevaan erämaamökkiin ole järkevää toteuttaa kymmenien megojen yhteyksiä enkä tuollaista edes tarkoittanut. Minusta ei vaan ole myöskään kohtuullista, että asiakkaalle on myyty suurin lupauksin yhteys ja luvattu tietty nopeus - ainakin jos on kyseessä puhelinmyynti - joka ei sitten toteudukaan. Silloin operaattori vaan kylmästi toteaa, että voit irtisanoa/purkaa sopimuksesi, hei, hei! Entä, jos tämä operaattori on ainoa edes joten kuten kuuluva mahdollisuus?? Kyllä minusta edes pikkaisen pitäisi pyrkiä vastaamaan lupauksistaan, mitä toimenpiteitä se sitten edellyttäisikin.

Omalla mökilläni useiden kymmenien savujen kylän laitamilla on jonkin aikaa käytössäni ollut uusi Yagi 36 professional 3G antenni. Sen avulla olen saanut vuorokauden ajasta vähän riippuen nopeuksiksi seuraavaa suuruusluokkaa olevia lukemia:

Download: 0.0 - 0.4 Mbs up to 5.9 Mbs 

Upload: 0.8 Mbs up to 3.8 Mbs.

Tärkeintä on, että tuo Upload käytännössä on yli tuon kahden täydellä tarkkuudella (450 Kbs) kuvaavan Live-kameran tarvitseman kaistan. Kamerat käyttävät tuota yhteyttä yksinään n. 65 - 75 % kokonaisajasta. Olen tyytyväinen ihan tuohon tilanteeseen ja kamerat eivät ole pätkineet uuden B593-reitittimen aikana. Hyvä näin, riittää :)

 Ihan totta, downloadin mittaus usein ei anna mitään tulosta, kaikki kapasiteetti on ilmeisestä tällä puolella silloin käytössä?? Ja kuuluvuuskartan mukaan alue on 42 Mbs aluetta !

Turhista odotuksista pääsisimme, jos noita yhteyksiä ei mainostettaisi pääsääntöisesti tuon teoreettisen maksiminopeuden nimissä, vaan lähempänä totuutta olevin tiedoin. Jotka kyllä aina papereissa toki mainitaan pienellä präntillä jossain kohtaa ja mainonta on siten viranomaisten ohjeiden mukaista. Mikseivät tiedot toisessa järjestyksessä?

Minullekin kaupataan puhelimitse taas takaa käyttöön 4G-yhteyttä, vaikka kuuluvuuskartan mukaan se saa vain yhden tähden, ja suositus on 3G. Mutta puhelinmyyjät eivät tuota usko, 4G on heidän mukaansa ehdottomasti nopeampi, varmempi, nykyaikaisempi, tulevaisuuden tukkeutumatonta teknologia, fiksumpi, filmaattisempi ja mitä kaikkea ylisanoja he keksivätkään. Ja minä olen ilmeisesti ihan hölmö, kun en lankea vaihtamaan ja hankkimaan sitä, mitä firma haluaa myydä :smileyazn:

Ja vaikka 4g toimisikin alueella 100 megan nopeudella, miksi hankkisin sitä, kun tarvitsen vain tuon pari megaa? Minusta asiakkaan tarve on edelleen tärkein, ei se, mitä yritys haluaa myydä.
Piampi kirjoitti:
Eli minulla Saunalahden latausliittymä. Liittymään sisältyy, ja on aina sisältynyt, rajaton netti. Kuitenkin yllättäen tässä kuussa on alkanut menemään saldoa tuohon nettiin pieniä määriä aina toisinaan. Puheluerittelyssä näkyy data-kohdassa tässä kuussa neljälle päivälle kertyneen hintaa niin, että yhteensä niillä on saldoa lähtenyt 0,24e.
Se ei toki ole paljoa, mutta onhan se nyt kuitenkin liikaa sekin! Varsinkin kun en liittymässäni niinkään pidä koskaan saldoa kuin ihan pienen ns. hätävaran. Ikävä huomata sen kuluvan sieltä itsekseen.
Ja puheluerittelyssä toki kerrotaan sen voivan sisältää virheitä, jotka kuitenkin olisi korjattu oikealle laskulle. Minun tapauksessani nämä on kuitenkin siis laskutettukin jo.
Kiinnostaisi kuulla jonkinmoinen selitys Saunalahdelta tähän!
Tämä alkuperäinen kysymys jäi muun keskustelun varjoon. 😉
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
antero kirjoitti:
Tämä alkuperäinen kysymys jäi muun keskustelun varjoon. ;)

No niinpähän jäi, mutta lieneekö ensimmäinen kerta ja tuskin viimeinenkään. 😉
Käyttäjätaso 3
Piampi kirjoitti:
Nyt tämän puheluerittelyn löydettyäni aloinkin sitä oikein seuraamaan.
Lähetin avopuolisolleni tekstiviestin äsken. Viesti oli 188 merkkiä, eli se laskutetaan kahtena viestinä.
Erittelyssä näkyy minun lähettäneen kyseiseen numeroon kolme viestiä kuuden sekunnin sisään. Viestin vastaanottajalle viesti oli myös tullut ihan oikein, eikä esim. tuplana.
Ja hakiessani tekstiviestipakettini saldotiedot tekstiviestinä, näkyy sieltä myös veloitettaneen kolme viestiä.
Tuntuu hölmöltä lähteä Elisa Shopit'iin valittamaan 24snt ylimääräisestä laskutuksesta netin käytössä ja laskulla olevasta yhdestä ylimääräisestä tekstiviestistä. Mutta toisaalta; enhän minä tiedä kuinka monta kertaa aiemminkin SL on veloittanut ylimääräisiä tekstiviestejä. Varsinkin kun vasta nyt keksin uudeksi harrastuksekseni tämän puheluerittelyn seuraamisen ;)
Taitaa olla niin, että skandinaavit kirjaimet viestissä ovat kolme merkkiä kappale, joten se 188merkkiä pitkässä viestissä (2viestiä) saattaa olla sen verran skandeja, että menee kolmannen viestin puolelle...
Käyttäjätaso 4
Tuolla toisella viestiketjulla http://yhteiso.elisa.fi/t5/Puheliittym%C3%A4t/Latausliittym%C3%A4n-kk-laskutus/m-p/439447#U439447 Kukkatippa onkin jo ottanut tämän asian tarkempaan selvitykseen. Valitettavasti ei ole vielä saatu vastausta. Harmi juttu, että vastauksen saaminen on jo kestänyt näinkin kauan! 😞
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
henko_nen kirjoitti:
Tuolla toisella viestiketjulla https:///t5/Puheliittym%C3%A4t/Latausliittym%C3%A4n-kk-laskutus/m-p/439447#U439447 Kukkatippa onkin jo ottanut tämän asian tarkempaan selvitykseen. Valitettavasti ei ole vielä saatu vastausta. Harmi juttu, että vastauksen saaminen on jo kestänyt näinkin kauan! :(
Vielä kun selvität hieman yksityiskohtaisemmin sen, että mitä tekemistä tuolla linkittämälläsi viestiketjulla laskutusjaksojen pituuksien epämääräisyyksistä on tässä viestiketjussa esiin tuodun ongelman kanssa. :smileyhuh:
Käyttäjätaso 4
Hupsista! Tulipa linkitettyä aikaisemmin viestiketju, joka liittyy ihan toiseen tapaukseen. Otanpa tuon alkuperäisen asian selvitykseen ja palataan asiaan, kun saadaan lisätietoa 🙂
Käyttäjätaso 4
Piampi kysyi tällä viestiketjulla alunperin, että miksi hänen Saunalahden Reilu latausliittymästä on alkanut laskuttua datakäyttö, vaikka se kuuluu kk-maksuun. Tätä tutkittiin tarkemmin ja selvisi, että datasta ei ole veloitettu. Oma Saunalahti -palvelun puheluerittelyssä tosin havaittiin sellainen virhetilanne, että latausliittymällä lähetetyt MMS-viestit näkyvät jostakin syystä erittelyssä datakäytön puolella. Tästä on nyt laitettu vikailmoitus eteenpäin. 🙂
Onhan sitten tämä toinenkin laskutusepäselvyys:

Piampi kirjoitti:
Nyt tämän puheluerittelyn löydettyäni aloinkin sitä oikein seuraamaan.
Lähetin avopuolisolleni tekstiviestin äsken. Viesti oli 188 merkkiä, eli se laskutetaan kahtena viestinä.
Erittelyssä näkyy minun lähettäneen kyseiseen numeroon kolme viestiä kuuden sekunnin sisään. Viestin vastaanottajalle viesti oli myös tullut ihan oikein, eikä esim. tuplana.
Ja hakiessani tekstiviestipakettini saldotiedot tekstiviestinä, näkyy sieltä myös veloitettaneen kolme viestiä.
Tuntuu hölmöltä lähteä Elisa Shopit'iin valittamaan 24snt ylimääräisestä laskutuksesta netin käytössä ja laskulla olevasta yhdestä ylimääräisestä tekstiviestistä. Mutta toisaalta; enhän minä tiedä kuinka monta kertaa aiemminkin SL on veloittanut ylimääräisiä tekstiviestejä. Varsinkin kun vasta nyt keksin uudeksi harrastuksekseni tämän puheluerittelyn seuraamisen ;)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kiitokset asian osittaisesta selvittämisestä. Vaikkakin selvityksenne tulos on hieman kyseenalainen. Puhelimen lähetetyistä tekstiviesteistä laskin toukokuussa lähteneen pelkästään avopuolisolleni 11 viestiä, jossa on kuva tai video mukana. Puheluerittelyssä oli kuitenkin siis muka vain neljästä multimediaviestistä laskutettu.. Minulla on iPhone, joten multimediaviestit kaikkiin Apple-laitteisiin ovat "ilmaisia", ja näitä viestejä olenkin lähetellyt erittäin paljon. Alkuun ihmettelinkin sitä, kun kuvat/videot myöskään puolisoni Lumiaan lähetettynä eivät ole syöneet lainkaan saldoa, mutta sitten olen jatkanut vain tyytyväisenä niiden lähettämistä.
Toisaalta minun etunihan se on, jos useiden kuukausien aikana lähetettyjen useiden kymmenien lmultimediaviestien laskutus on ainoastaan 0,24e. Mutta toisaalta ei se kuitenkaan hirveästi mieltä lämmitä, vaan ennemminkin herättää vain epäilyksiä koko Saunalahden laskutusta kohtaan.

Lisäksi yhä kiinnostaisi tietää miksi 188-merkkinen tekstiviesti laskutetaan kolmena viestinä?
Joku täällä jo ehdotti, että viesti olisi sisältänyt niin paljon "skandinaavisia kirjaimia" jotka lasketaan kahdeksi merkiksi. Mikäli tässä tarkoitettiin ns. ääkkösiä, niin eihän niitä ymmärtääkseni kahtena lasketa tekstiviesteissä? Mielestäni kuitenkin esim. merkit é, ñ, í, š ym. vierasperäiset kirjaimet lasketaan viestissä kahtena, mutta ei ääkkösiä kuitenkaan. Ei ainakaan ennen ole. Ja oleellisinta kuitenkin se, ettei tuossa kyseisessä viestissä ollut kuin ihan pari ääkköstä, eikä yhtään vierasperäistä kirjainta. Eli selitys ei löydy sieltäkään.

Tulipahan taas tekstiä. Toivottavasti kuitenkin ajatuksenjuoksussani pysyitte mukana. Loppuun yhteenvetona voisi todeta, etten vielä ole lainkaan vakuuttunut liittymäni laskutukseen. Vaikkakin nyt vaikuttaa siltä, että virheet multimediaviestien laskutuksessa on tällä hetkellä varsin reilusti minun lompakkoni eduksi, niin ennemmin maksaisin enemmän ja täsmällisesti liittymäni käytöstä, kuin että viesteistä välillä laskutetaan ja välillä ei. Se jättää aikamoisen epäluottamuksen Saunalahden kykyyn pitää laskutuksensa ajantasalla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onkohan tämä vain sattumaa, vai onko Saunalahti nyt "korjannut" tämän ongelmani puheluerittelystä löytyneiden epäselvyyksien osalta? Tänne kirjoittamani viestin jälkeen puheluerittely ei ole päivittynyt lainkaan. En ole näinä päivinä soittanut muka kertaakaan, tai lähettänyt viestin viestiä.
Eipähän siis ainakaan erittelyssä ole enää tullut näitä kummallisia ylimääräisiä puhelu-/viestimerkintöjä sen jälkeen, kun aiheen täällä otin esille. Pitänee olla tyytyväinen..
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
Liittymääsi tosiaan koski vikatilanne, jonka vuoksi multimediaviestit laskuttuivat väärin. Vikatilanteita ikävä kyllä ilmenee aina silloin tällöin, mutta älä turhaan menetä uskoasi laskutukseemme. Viat kuitenkin korjataan aina ennemmin tai myöhemmin ja mahdolliset ylimääräiset veloitukset hyvitetään asiakkaille 🙂 Pahoittelut kuitenkin tästä koituneesta vaivasta!

Mutta vielä noista tekstiviesteistä: onko viesteissä ollut hymiöitä? Ne nimittäin vievät normaalia enemmän tilaa, minkä vuoksi viestin merkkimäärä voi kasvaa yllättäen.

Nyt puheluerittely näyttää päivittyneen, ainakin kun minä katson sitä. Siinäkin lienee ollut jonkinmoinen huoltokatko.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
iltsinen kirjoitti:Mutta vielä noista tekstiviesteistä: onko viesteissä ollut hymiöitä? Ne nimittäin vievät normaalia enemmän tilaa, minkä vuoksi viestin merkkimäärä voi kasvaa yllättäen.

Onhan noissa viesteissä varmasti ollut hymiö, ehkä joskus kaksikin, mutta ei kyllä sen enempää. Ja jos viestin pituus on puhelimeni mukaan 188 merkkiä, niin pitäisi aika monta hymiötä/tmv. olla, jotta merkkimäärä ylittäisi kolmeen viestin vaadittavat 320 merkkiä!
Ja puhelimeni näyttää merkkien määrän viestiä kirjoittaessa. Merkkimäärä myös lisääntyy aina samantien kahdella, jos käytän viestissä esim. é-kirjainta. Tavallisten hymiöiden kohdalla näin ei kuitenkaan tapahdu. Ehkä joidenkin animoitujen hymiöiden kohdalla tilanne toinen..

Ei tätä oikein hymiöillä(kään) selitetä.

Ja kiinnostaisi nyt tietää, että mikä politiikka Saunalahdella on näissä multimediaviestien laskutuksessa latauslittymien kohdalla? Ne laskutetaan siis kaikki tekstiviestipaketin ulkopuolelta? Paljonko kpl-hinta? Onko niissä joku juju, jolla multimediaviestin hinta tuplaantuisi, viestin koon kasvettua liian suureksi? Vai onko hinta vakio?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tietojeni mukaan latausliittymiin ei sisälly multimediaviestejä 🙂 Ne maksavat 0,19 e/kpl.

Tarkemmin voit vielä hinnoista lukea täältä: http://saunalahti.fi/attachment/content/Saunalahti_Latausliittymien_hinnasto.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No tuon mukaanhan laskutuksessani ei ole sitä vähäisintäkään järkeä?! Minulta siis lähtenyt 0,06e muutamaan otteeseen kuukauden aikana. Ja näistä Saunalahti ilmoitti nyt, että ne ovat olleet multimediaviestejä, jotka vain näkyvät puheluerittelystä väärässä paikassa.
Ja huomautettakoon vielä, että multimediaviestejä olen lähetellyt huomattavasti enemmän kuluvan kuukauden aikana, kuin mitä näitä 0,06e laskutuksia erittelystä löytyykään.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
Hymiöt, siis emojit yms. puhelimen "kuvahymiöt" (vai miten näitä nyt kutsuisi) vievät paljon tilaa viesteistä. Myös kaikki unicode-merkit (esim. € ja &-merkki) ovat määrältään enemmän kuin yhden merkin. Näitähän on paljon esimerkiksi erilaisissa linkeissä.

Multimediaviestin normaalihinta on tosiaan 0,19 euroa. Mutta jostain syystä sinun liittymässäsi mms-viestit ovat laskuttuneet mms-viestien sijaan datakäyttönä. Tästä on nyt tehty vikailmoitus, ja koska asia kuitenkin on eduksesi, tämä ei vaadi osaltasi enempiä toimenpiteitä. Kuittaamme sinulle, kun asia on selvitetty!

Osallistu keskusteluun