Kysymys

Liittymä hylkää puheluita kaikilta muilta operaattoreilta paitsi saunalahdelta.

  • 15 elokuu 2008
  • 63 kommenttia
  • 7318 katselukerrat

Onko jollain kokemuksia siitä, että saunalahden liittymällä varustettu puhelin hylkää puhelun aina kun koittaa vastata. Hienointä tässä on se että jos soittajalla on saunalahden liittymä niin mitään ongelmia ei ole. Jos liittymä on jonkun toisen operaattorin niin puhelu katkeaa heti kun siihen vastaa. Tiedotteissa olie että lounais suomessa on ollut tänään jotain ropleemaa gsm touhuissa, mutta senkin piti olla ohi jo 12.15

On muuten ihan pirun kiva soittaa aspaan, arvioimme jonotus ajan olevaan ihan helevetin pitkä.. blaa blaa blaa.. tunnin vasta venaillu.. odottavan aika tosin on pitkää kuin nälkä vuosi.. Olis vaan kiva tietää että kun tuo ukko lässyttää aina että nyt on tullut tavallista enemmän puheluita, niin koska puheluita tulee vain tavallisesti. Nimittäin aina kun soittaa aspaan niin 30min on lyhyt aika mitä jonotus kestää..

63 kommenttia

Kiitos vinkistä, ja sitä kauttahan se ongelma ratkesi. Vaihdoin modeemin Huawein E1820:stä E367:n, koska se toimii vakaammin käyttämäni A-link WNAP:n kanssa... ja tämä oli se syy miksi puhelut pätkivät ennen kuin ehdin vastata niihin. Jostain syystä nimenomaan E367:n kanssa on semmoista ongelmaa, että puhelut ohjautuvatkin siihen, eikä puhelimeen. Vikailmoituksen vastaanottanut kaveri hoiti asian tekemällä 21-siirron äänipuheluille modeemista puhelimeeni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuosta kannattaa tehdä vikailmoitus puhelimitse (09) 4243 0730
Nostan tämän vanhan ketjun, koska itselläni on nyt täsmälleen sama ongelma MultiSIM-liittymän kanssa. Aiemmin toimi moitteetta, mutta noin parisen viikkoa ovat puhelut katkenneet lähes aina ennen kuin ehdin vastata puhelimeen. Vika on kiusallinen ja ei ole puhelimesta riippuvainen, koska toistuu kaikissa puhelimissa joihin olen kyseisen simmin työntänyt. Sim-korttikin on jo vaihdettu kertaalleen ja silti pätkii.
Itselläni on esiintynyt viime aikoina ainakin parina päivänä sitä, ettei puhelin edes soi, kun joku yrittää soittaa, vaikka onkin hyvässä kentässä. Asiakaspalveluun jonottelin puolisen tuntia ja siellä kommentoitiin, että vika on puhelimessani. Kyse ei ole multi-sim:istä, vaan aivan tavallisesta liittymästä.
MultiSIM -vika. Koska toimii?  Nyt toimii.

MultiSIM -vikaan saatiin korjaus joka asennettiin keskukseen to 18.9. Tuon jälkeen MultiSIM on toiminut luotettavasti.
Tänään on pari kertaa käynyt siten, että kun vastaan pääpuhelimeen, niin multisim1 jatkaa soimista. Pääpuhelin näyttää, että olen muka vastannut puheluun, toiseen en ole kerennyt vastata.
Toivottavasti ei enää liity tähän.

Katso samalla mitä sanoo Suomen laki semoisesta termistä kuin force major joka käsittääkseni  suojaa saunalahden ulkopuolelle noista korvaus asioista.

Kelpaako saunalahden omissa ehdoissa mainittu teksti, kun ei viitsi finlexin 114 mainintaa kahlata läpi ;)
11.2 Ylivoimainen este
Osapuolet vapautuvat sopimuksen mukaisista velvoitteistaan ja
velvollisuudestaan maksaa korvausta, jos sopimusvelvoitteiden
rikkominen tai niiden täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta
esteestä. Vapauttamisperusteeksi (force majeure) katsotaan
sellainen sopimuksen täyttämisen estävä, sopimuksen syntymisen
jälkeen sattunut epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, joka
on sopimuspuolista riippumaton ja jonka vaikutuksia ei voida
kohtuudella välttää eikä voittaa. Tällainen tapahtuma voi olla esim.
sota, kapina, pakko-otto tai takavarikko yleiseen tarpeeseen,
energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo, ukonilma tai muu
luonnonilmiö, kolmannen osapuolen aiheuttama kaapelivaurio tai
muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen sopijapuolista
riippumaton syy.
Jos sopimusvelvoitteen täyttäminen viivästyy jostakin edellä
mainitusta syystä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin
paljon, kun kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioonot-
taen on pidettävä kohtuullisena.

Katso samalla mitä sanoo Suomen laki semoisesta termistä kuin force major joka käsittääkseni  suojaa saunalahden ulkopuolelle noista korvaus asioista. En nyt ole ihan varma että kirjoitin termin oikein mutta eiköhän tuolla löydy.Ennen kuin rupesin rekkakuskiksi niin luin jonkun aikaa lakia ja huomasin että kyseinen termi suojaa yrityksiä melkein kaikilta korvauksilta jos sitä osaa oikein tulkita.


Minä mistään mitään tiedä, mutta jos kaikki on toiminut tiettyyn päivään asti ok ja sitten Sauniksen tekemän ohjelmistopäivityksen(* tai vastaavan takia (esim. myyty liikaa liittymiä eikä palvelu(/palvelin)kapasiteetti riitäkkään) ja homma ei enää toimikkaan niin kyseessä ei ole force majour syy. Vika siis voitaisiin korjata esim. palaamalla takaisin toimivaan versioon tms. mutta jos se ei ole Saunalahdelle taloudellisesti kannattavaa niin, silloin niille muutamille, joille muutoksesta aiheutuu haittaa tulee haitta tietenkin korvata. En jaksa tuota lakia niin tarkkaan nyt alkaa lukemaan, että voisin arvioida sopiiko tuolla mainittu korvaus tähän ongelmaan mutta selvää lienee, ettei joillakin asiakkailla  liittymät ole toimineet kuten niiden pitäisi ja jos kohtuullisessa ajassa asiakkaan tekemän ilmoituksen jälkeen asia ei ole korjaantunut niin jonkinlainen hyvitys pitäisi olla mahdollista saada.

😉 Esim. ohjelmistopäivityksien takia virheellisestä toiminnasta vastuu kuluttajan suuntaan on operaattorilla. Toki operaattori voi sitten omia kulujaan yrittää laite/ohjelmisto-toimittajilta periä jos sellaiseen on aihetta.

Edit lisäys: mku836 kysyi onko kukaan ollut kuluttaja-asiamieheen yhteydessä, se on väärä paikka. Oman kunnan kuluttaja neuvoja auttaa korvausasioissa. Mutta jos tälläinen kriittinen vika on liittymässä niin silloin kannattaa olla Ficoraan myös yhteydessä:
Saunis on nähdäkseni joutunut tekemään tästä jo ilmoituksen ficoralla (jos on muistanut...):
http://www.ficora.fi/index/palvelut/palvelutaiheittain/ohjausjavalvonta.html
"Viestintämarkkinalain 128 §:n ja sähköisen viestinnän tietosuojalain 21 §:n mukaan teleyrityksen on ilmoitettava Viestintävirastolle viestintäverkkojen ja -palvelujen merkittävistä vika- ja häiriötilanteista... "



Jos telepalvelun käyttö estyy yleisen televerkon rakennus-, muutos-
tai kunnossapitotyön vuoksi kalenterikuukaudessa yli 48 tunnin
aikana, Saunalahti Group hyvittää asiakkaalle tämän pyynnöstä
teleliittymän perusmaksun yhden kuukauden ajalta.


Nyt vika on kyllä kestänyt kohtuuttoman pitkään.
Mulla siis 0,66 :D

Ja mulla 0,00 , vai oliskohan se 31,90 , kun on kytkyluuri ;D
Ei kun oikeesti tuollaisilla sopmusehdoilla saa pyyhkiä vaikka hanurin, parempi katsoa mitä laissa lukee:

67 f §
Hinnanalennus ja vakiohyvitys

Jollei virheen korjaaminen tai uusi suoritus tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta kohtuullisessa ajassa siitä, kun käyttäjä on ilmoittanut virheestä, käyttäjällä on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.

Käyttäjällä on oikeus vakiohyvitykseen, jos 67 d §:ssä tarkoitettu virhe perustuu toimituksen keskeytykseen. Vakiohyvityksen määrä on vähintään 15 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään 120 euroa. Jos käyttäjälle maksetaan vakiohyvitys, hänellä ei ole oikeutta 1 momentissa tarkoitettuun hinnanalennukseen saman keskeytyksen johdosta.
67 g §
Virheestä aiheutuva vahingonkorvausvelvollisuus

Käyttäjällä on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii viestintäpalvelussa olevan virheen vuoksi.



FINLEX ®️ - Säädökset alkuperäisinä: 759/2006

Edit: Niin mullahan ei ole ollut juuri tätä kyseistä vikaa multi-simistä huolimatta tai en ole ainakaan huomannut.
Sen sijaan joskus puhelut eivät tule ollenkaan pääliittymään, mutta muihin luureihin tulevat.
Ja tästä viasta on vähälle huomilolle jäänyt oma keskustelukin:
http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10189.0.html
Puhelut joskus suoraan vastaajaan..



Katso samalla mitä sanoo Suomen laki semoisesta termistä kuin force major joka käsittääkseni  suojaa saunalahden ulkopuolelle noista korvaus asioista. En nyt ole ihan varma että kirjoitin termin oikein mutta eiköhän tuolla löydy.Ennen kuin rupesin rekkakuskiksi niin luin jonkun aikaa lakia ja huomasin että kyseinen termi suojaa yrityksiä melkein kaikilta korvauksilta jos sitä osaa oikein tulkita.


Jos telepalvelun käyttö estyy yleisen televerkon rakennus-, muutos-
tai kunnossapitotyön vuoksi kalenterikuukaudessa yli 48 tunnin
aikana, Saunalahti Group hyvittää asiakkaalle tämän pyynnöstä
teleliittymän perusmaksun yhden kuukauden ajalta.


Nyt vika on kyllä kestänyt kohtuuttoman pitkään.
Mulla siis 0,66 :D

Ja mulla 0,00 , vai oliskohan se 31,90 , kun on kytkyluuri ;D
Ei kun oikeesti tuollaisilla sopmusehdoilla saa pyyhkiä vaikka hanurin, parempi katsoa mitä laissa lukee:

67 f §
Hinnanalennus ja vakiohyvitys

Jollei virheen korjaaminen tai uusi suoritus tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta kohtuullisessa ajassa siitä, kun käyttäjä on ilmoittanut virheestä, käyttäjällä on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen.

Käyttäjällä on oikeus vakiohyvitykseen, jos 67 d §:ssä tarkoitettu virhe perustuu toimituksen keskeytykseen. Vakiohyvityksen määrä on vähintään 15 euroa kultakin alkavalta keskeytysviikolta, kuitenkin enintään 120 euroa. Jos käyttäjälle maksetaan vakiohyvitys, hänellä ei ole oikeutta 1 momentissa tarkoitettuun hinnanalennukseen saman keskeytyksen johdosta.
67 g §
Virheestä aiheutuva vahingonkorvausvelvollisuus

Käyttäjällä on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii viestintäpalvelussa olevan virheen vuoksi.



FINLEX ®️ - Säädökset alkuperäisinä: 759/2006

Edit: Niin mullahan ei ole ollut juuri tätä kyseistä vikaa multi-simistä huolimatta tai en ole ainakaan huomannut.
Sen sijaan joskus puhelut eivät tule ollenkaan pääliittymään, mutta muihin luureihin tulevat.
Ja tästä viasta on vähälle huomilolle jäänyt oma keskustelukin:
http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10189.0.html
Puhelut joskus suoraan vastaajaan..

juu ja mulla 3,9e... ei paljoa lohduta


Esim. 6kk. ilmaiset puhelut kaikille, jotka reklamoi. SE olisi KOHTUULLINEN korvaus mokomasta paskasta!

Toisekseen, RANKKA JULKINEN TIEDOTTAMINEN, että meillä on paikat paskana, me emme pysty niitä korjaamaan, me emme pysty välittämään puheluita, yms, yms.
ISOLLA julkisuuteen tietoa. SE auttaisi, ainakin tippuisivat maanpäälle, sieltä pilvistääään...

-RaS-
Käyttäjätaso 3
juu ja mulla 3,9e... ei paljoa lohduta
Käyttäjätaso 5

Jos telepalvelun käyttö estyy yleisen televerkon rakennus-, muutos-
tai kunnossapitotyön vuoksi kalenterikuukaudessa yli 48 tunnin
aikana, Saunalahti Group hyvittää asiakkaalle tämän pyynnöstä
teleliittymän perusmaksun yhden kuukauden ajalta.


Nyt vika on kyllä kestänyt kohtuuttoman pitkään.
Mulla siis 0,66 € 😃
Käyttäjätaso 3
Jos telepalvelun käyttö estyy yleisen televerkon rakennus-, muutos-
tai kunnossapitotyön vuoksi kalenterikuukaudessa yli 48 tunnin
aikana, Saunalahti Group hyvittää asiakkaalle tämän pyynnöstä
teleliittymän perusmaksun yhden kuukauden ajalta.


Nyt vika on kyllä kestänyt kohtuuttoman pitkään.
Käyttäjätaso 5
Niin kauan kuin vain tutut soittelevat, homma on vielä ihan ookoo, mutta kiva jollekin tuntemattomille lyödä luuria korvaan ja selitellä sitten. Tänään mutsikin jo kyseli, että "miksi lyöt mulle aina luurin korvaan ku soitan". Onhan se tänään kahdesti soittanut, eikä normaalisti edes usein soittele. Kolmas yritys Kolumbuksen liittymästä tulikin sitten läpi jostain kumman syystä.
Samaa vikaa täällä. Viidestä puhelusta yks keskimäärin tulee läpi ja aina saa jännittää onko luurin päässä kukaan kun vastailee. Mukava selittää soittajalle missä vika. Saunalahden koomailut on tässä viikon aikana joutunut selittelemään aika monelle. Koittakaa nyt saada toimimaan systeemit... ja korvauksia kehiin.
Nyt tämä vika pitää saada KUNTOON eikö siellä saatanan saunalahden päässä ketään saatanan huono osaa muuta kun peukaloita pyörittää. Teillä on nyt ollut viikko aikaa korjata tämä vika. Mutta mitään konkreettista ette ole saanu aikaan. Nyt päivitysrutiini alkaa menemään hermot. lagi tyytyväinen multiSIM asiakas, paskan lagit, se ei ole koskaan toiminu niin kun pitää! Vaikka tilaisitte ja maksaisitte koko nokia siemensin kaikkien insinöörien vuoden palkan että korjaa asian. Mua ei kiinnosta mitä se teille maksaa, maksan palvelusta joka ei toimi koko viikkoon? Miten helvetissä sonera tämän osaa? Nyt oikeesti homma kuntoon ennen huomista! lagi mitä saatanan pelleilyä siellä saunalahden päässä harrastetaan! Viikko on korjauksessa helvetin pitkä aika, kuitenkin näin laajasta asiasta on kyse. huono firma huono lafka, en muuta voi sanoa, mitään ei saa aikaseks kun vika tulee, ei bluescreen!

hienoa tekstisensuuria!! Voi kyynel
Käyttäjätaso 3
saunalahti saisi tiedottaa multisim asiakkaita viasta tekstiviestillä.
Ei kaikki hoksaa netistä lukea vikailmoituksia tai palstaa.

Varmaan moni on jo turhaan vienyt puhelintaan korjaamolle ja maksaa turhaan korjauskuluja (jos takuu on jo ummessa)
Käyttäjätaso 5
Laiskuuttani en ole ollut, mutta teen kirjallisen reklamaation Saunikselle jossain vaiheessa kun jaksan ja ehdin. Harmittaa ihan oikeasti koko touhu.

Edit: tänään pääsi yksi dna-puhelu lipsahtamaan läpi, eli pystyin vastaamaan siihen!
Onkos kukaan ollut kuluttaja-asiamieheen yhteydessä? Mikäköhän heidän kantansa on tähän asiaan?
Hitto ku en tajunnu lukea täältä tästä ongelmasta....
Vein eilen Nokian huoltoon ku puhelut katkeillu jo viikon. No nyt Samsungissa sama juttu...
Ja ylläri ylläri, vikahan olikin multi-sim palvelussa...  >:(

No soitin just Aspaan ja siihen loppus mun multi-sim sopimus  😉
Käyttäjätaso 5
Ajattelin myös tuota soitonsiirtoa, kun voisi siirtää puhelut työpuhelimeen, mutta ei sitten tarvitse. Aamu alkoi iloisesti kiroilemalla, kun heräsin puhelimen ääneen ja vastaaminen ei edelleenkään onnistunut. Puhelu tuli Kolumbuksen liittymästä.
Käyttäjätaso 3

Onko joku kokeillut loppuuko katkeamiset jos tekee soitonsiirron multisim-liittymästä normiin liittymään?


Ei ainakaan minulla loppunu, samanlaista ajoittaista katkeilua vaikka siirrän puhelun sellaiseen liittymään, missä ei ole MultiSim palvelua kytkettynä.
Onko joku kokeillut loppuuko katkeamiset jos tekee soitonsiirron multisim-liittymästä normiin liittymään?
Käyttäjätaso 5

Ehdottomasti pitäisi Saunalahden ilmoittaa asiasta tekstiviestillä multiSIM-käyttäjille. Matkapuhelininfo.com-foorumi kun täyttyy noilla "mikä mun puhelimessa on vikana"-viesteistä. Moni jo viemässä puhelintaan huoltoon tai resetoi niitä...
Luulin myös aluksi vian johtuvan puhelimesta, kun olin kaukana tästä palstasta koko viime viikonlopun.

Osallistu keskusteluun